Hoofdsponsor

1/35 Nog een paal...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over dat uitsnijden rond de spaken... er bestaan passers waar je een potlood, balpen of stift kan in zetten, architecten gebruiken ook zoiets maar dan aangepast om er een mesje in te steken.
Ik had vroeger zo'n "potlood"-passer zelf aangepast om cirkels uit plastic-card te snijden, was goedkoper zo, maar ik ben hem kwijt geraakt in de tijd.
Mss kan je ook zo'n passertje aanpassen, wie weet gebruik je hem in de toekomst wel vaker?
 
Hoi Steven, je zei :
De draad die ik heb, is degene van het soort die op een spoel gewonden zit in kleine elektrische apparaatjes, volgens mij komt het daarme wel goed.
Ik dacht dat je plastic sprue ging gebruiken. Koperdraad kan wel, maar daar zitten al gauw heel kleine (onnatuurlijke) knikjes in,
omdat het heel makkelijk buigt. Zelf heb ik eens kabels aangelegd tussen twee palen met gitaarsnaren. Hangt licht door en knikt niet.

Over de wielspaken :
hoe blijven de spaken onder de juiste hoek zitten als je ze allemaal tot binnen de nauw passende rand van de velg moet plooien?
Volgens de instructies doe je de spaken vóór de montage onder een hoek buigen met behulp van een Panther loopwiel.

Een maatje van me vertelde pas nog dat hij PE altijd los snijdt met een scheermes.
En de tip van Walther zou dus best kunnen werken. Wel heel zorgvuldig te werk gaan, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf...

Ik ga zo even dat artikeltje over die "spaken van draad" opsnorren.

Have fun :D
 
Dit is de methode die ik nu gebruik. Onder de spaken zit een as om het midden te ondersteunen en ik duw met een balpenomhulsel op de buitenkant. Dan kleef ik beide kanten van het PE tegeneen rond de naaf en het geheel komt dan in het wiel, dat zo nodig wat verder uitgeslepen wordt. Ik kon dit prima dryfitten maar dat zal een pak moeilijker worden zonder de buitenkant.
DSCN4286bis.jpg
DSCN4294bis.jpg
Nu ik weet dat het geen productiefout is, ga ik het toch proberen zoals in de instructies. Het metaal is waarschijnlijk te hard om er vier mooie cirkels uit te snijden.
 
Interessante methode!
Moet ik onthouden als ik ooit aan mijn Hd begin.
Dit is toch 1/35 toch?
 
Als ik 't zo zie geloof ik dat het best goed gaat komen Steven!
Zolang het eindresultaat er overtuigend uit komt te zien, maakt het weinig uit welke methode je toepast.

Het "spaken met draad artikel" is gevonden en heb het belangrijkste alvast in de rubriek "technieken en support/ scratch" gezet.
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=7857

veel bouwlol :D
Peter
 
@Walesha: het hele diorama is in 1/35. Kleinere schalen doe ik alleen nog om praktische redenen, zoals mijn diorama met twee slagschepen en een destroyer op 1/700. Dat zou anders nogal veel plaats gaan innemen.
@Peter: ik heb je artikel meteen gelezen en er iets aan toegevoegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan