Hoofdsponsor

1/72 NH90, NFH + TTH, Belgian Air Force [DONE]

Knap resultaat en idd fijn geschilderd,zit eigenlijk al lang met de vraag; bij bijna iedereen zie je bij opbouw tijdens het schilderen de stukjes op van die wattestaafjes, hoe zijn die bevestigd ? Misschien een domme vraag maar voor mij een handige weet,,
Grtz yves,

dat zijn poster buddies (of blue tack), een soort van lijmbolletjes die op tandestokers worden gezet.
word gebruikt voor het schilderen van kleinere onderdelen.
 
UPDATE

het is alweer een tijdje geleden sinds ik nog een update heb gegeven omtrent de bouw van de NH90's.
dus bij deze een goedmakertje.

enkele maanden geleden ben ik begonnen met de bouw van de NFH-versie die op Koksijde de SeaKing zal vervangen, de eerste wordt binnen een goede 3 maanden verwacht.

maar intussen gaat alles hier op een traag maar goed tempo voort.
maar er is een kleine wijziging in het plan, er word niet 1 NFH gebouwd maar 2.
1 ervan (RN01) is bestemd voor in mijn verzameling, de ander (zal RN02 worden) is bestemd om te geschonken te worden aan het 40ste Smaldeel op Basis Koksijde.

hier enkele foto's van een goede maand geleden...

001-7.png

002-5.png

Fit-test van de SAR cabine van RN01.

004-3.png

en dan nu enkele foto's van vandaag.
de SAR cabine van RN01 is bijna ze goed als klaar.
en daaronder, de NAV/SENSO console voor RN02.

011.png

008.png
 
(Humbrol 116 komt dicht in de buurt van tamiya XF61 denk ik)
 
Nils,

Ziet er al erg goed uit.
De Air Forces Monthly van deze maand staat voor een groot deel vol met artikelen over de NH90.
 
UPDATE:

het is alweer een tijdje geleden, maar er is weer op een rustig tempo verder gewerkt.
ik nader zo snelaan de eindmeet van dit project, vandaag is de hoofd-assemblage klaar en kan ik beginnen met de voorbereidingen voor het schilderwerk morgen.

alleen RN01 moet nog het zoeklicht krijgen, dus dat wordt vanavond wellicht nog gedaan.
ook vanavond worden de laatste naden weggeschuurd.


enkele foto's van de werken van de afgelopen maand ;).
de laatste 4 foto's zijn iets scherper omdat ik een nieuwe modernere camera heb gekocht.


01122013.png

02122013.png

220120141.png

220120142.png

220120143.png

230120143.png

230120144.png

230120141.png

230120142.png
 
Goede vorderingen Nils!

Ben benieuwd hoe ze eruit zien met wat kleur erop!
 
Netjes Nils ,onze nieuwe trots in plaats van de "beroemde" Sea-King :-)
 
ik denk wel vele onderons dat de seakings alle vijf hun best hebben gedaan in de de vele jaren rescue.
 
Update:

vandaag heeft de RN-01 zijn zoeklicht gekregen en is, samen met de RN-02, voorzien van een eerste laag verf.
(kleur: Humbrol 129, Gull Grey)

morgen krijgen ze een 2de laag, daarna gaan de ramen erin, wordt de rest geverfd en ten slotte worden de decals aangebracht.

001-8.png

002-6.png

003-4.png
 
Update:

de romp heeft 2 lagen verf gekregen, en alle kleine onderdelen zijn ook gedaan. alles is klaar om morgen decalwerk te doen.
alleen RN02 moet nog hier en daar de finishing touch krijgen.

daarna is het tijd om aan de rotors te beginnen, die heb ik tot het laatste bewaard omdat er nogal veel verfwerk aan is.

003-5.png
 
Update:

deze morgen begonnen met het meest veeleisende deel, de decals.
decals zullen bij deze worden aangebracht in 2 delen, vandaag deel 1: de linkerkant en de bovenkant, dan morgen deel 2: de rechterkant en de onderkant.
na elk deel wordt alles verzegeld met een laag transparante verf (Humbrol 135, Satin Clear).

de RN-01 is al voor een deel gedaan, nu is het de beurt aan RN-02.
het decalwerk aan RN-01 heeft me al enkele uren gekost, dus voor de 02 verwacht ik hetzelfde.

ik heb wel al opgelet dat dat er op het Revell decalblad er enkele decals ontbreken, zoals het intrumentenbord, en een deel van de roosters (decal 140 was slechts 1 ker ophet blad ipv 2 keer).
hoewel dit nu geen kwaad kan bij deze modellen, zou ik het toch wel liever gehad hebben moestel ze dit eerst gecontroleerd hebben.

geen foto's deze keer, heb besloten om hiermee af te wachten tot de afwerking gedaan is.
 
de laatste werken zijn begonnen.
beide heli's zijn nu volledig in de decals gestopt en ben nu bezig met het afwerken van de rotorbladen.
eindfoto's volgen waarschijnlijk zondag :)
 
rotorbladen zijn volledig geschilderd en in elkaar gestoken, vanavond een laatste verfbeurt en morgen zouden ze volledig af zijn.
hier een laatste foto-update van gisteravond, na het decalwerk op de rotors (hadden net een laag Zijdemat transparant gehad om de decals te verzegelen)

001-9.png

002-7.png
 
Hey,

Ziet er mooi uit man, ben benieuwd naar de eindfoto's.
Niels, misschien iets voor jouw als Belgie-bouwer, weet je dat er een Fouga Magister uit is op schaal 1/72, dit met PE, resinonderdelen, plastiek, enz.... zou misschien iets voor jouw kunnen zijn ??
 
heb al een Fouga in mijn verzameling staan (Heller 1/72) maar ben van plan nog 1 of 2 toe te voegen, misschien een red devils versie.
ik ben op de hoogte van de Fouga met PE en resin, maar dat is niet echt mijn ding, heb in het verleden al eens PE geprobeerd maar dat lukte niet echt.

PS: ook Airfix brengt dit jaar hun 1/72 Fouga opnieuw uit, en er zit ook een Belgische uitvoering in 8)
 
Hé, Nils, zijn de decals op die laatste foto's nu helemaal geseald? Die grote exemplaren op de wingtips hebben silvering, misschien kan je er nog iets aan verhelpen door een klein gaatje aan te brengen en er vluchtige glanzende lak door te laten sijpelen.
 
afwerking is gedaan, bij deze is de bouw officieel afgesloten :)

001-10.png

002-8.png

003-6.png

004-4.png

006.png

007.png

008-1.png

en ten slotte, de 2 versies samen.

009-1.png
 
Mooie modelletjes geworden maar wat ik me afvraag... de SAR: geen oranje-rode snuit meer zoals zijn voorganger?
 
't zijn mooie modellen geworden.

Toch eens moeten vragen aan revell voor nieuwe staartstukken. Heb 2 versies van de NH-90, en op beide zijn de staarten niet bruikbaar door de vele sinkmarks door de roosters en andere details...
 
Mooi geworden hoor!

En nu maar hopen dat er in de loop van de tijd inderdaad wat meer kleur op de NH-90's komt!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan