Hoofdsponsor

1/35 Motorfiets wielspaken zelf maken met draad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.010
Hallo vermetele doe het zelvers ;)

Een manier om mooie dunne spaken te maken met dun koperdraad.
Er wordt uitgegaan van een wiel uit 1 stuk, dat overlangs doorgezaagd wordt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tijdens samenvoegen van de wielhelften, rekening ermee houden dat beide helften verspringen van elkaar,
dus de spaken van beide wielhelften zitten niet recht tegenover elkaar !
Kijk maar eens naar een gespaakt echt motorfietswiel.

Kieren in velg en naaf kun je dichten met superlijm. Het loopvlak werk je bij met putty naar keus.

Ik zal de begeleidende duitse text nog wel vertaald hierbij zetten,
maar op zich zijn de plaatjes duidelijk genoeg.

Vragen, opmerkingen, aanvullingen ? Reageer maar...

Spaak smakelijk;)
Peter
 
mooi Peter,dat vergt engelen geduld,zal ik in de toekomst toch eens proberen,is altijd mooie dan in plastiek ;)
 
Is een mooie how-to, maar een moeilijke. Het is niet makkelijk om een wiel in 2 perfecte helften te zagen, en loopvlak van de band zal ook flink wat plamuur- en schuurwerk nodig hebben.
Maar met wat modder op de band wordt het een stuk makkelijker natuurlijk.

Ik heb een gelijkaardige manier gezien, maar die was een stuk makkelijker omdat de velg in plastic was, en het wiel was een apart rubberen onderdeel.
 
WetSellery zei :
Is een mooie how-to, maar een moeilijke. Het is niet makkelijk om een wiel in 2 perfecte helften te zagen,

Inderdaad geen beginners truukje ! En 't is kennis uit de Pre Pe Historie uiteraard...(maar nog steeds bruikbaar)
Ik zou 't graag gaan uitproberen, maar er zijn al zoveel verleidelijke dingen om eens "effe" te doen...

En kun je misschien uitleggen of een tekeningetje maken van die manier die jij hebt gezien ?
 
Interessant stukje modelbouw Peter. Dit systeem is misschien nog voor andere dingen bruikbaar; Misschien voor een soort van rooster of iets dergelijk. Twee helften met daartussen een dunne metaaldraadstructuur.
 
Goeie opmerking Christophe ! misschien kun je er ook kooiconstructies mee maken in bolle vorm.
Het mooie van deze manier is ook dat je rónd draad gebruikt. PE is maar al te vaak te plat...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit heel wat mogelijkheden heeft voor creatieve geesten.
 
Men kan op gelijk aardige manier ook gaas maken die je gaat gebruiken op vooral race wagens denk ik zo
 
Ik ben onlangs nog bezig geweest met iets gelijkaardigs, ik moest een bagagerek maken.

DSCN3851bis.jpg

DSCN3852bis~0.jpg

DSCN3853bis.jpg

DSCN3854bis.jpg

DSCN3857bis.jpg

Die dingen liggen nog te wachten op een laag verf. Je vindt het volledige voorlopige bouwverslag op http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=35479&start=10#.UB_s5Hot0R0

Dit ding, een 1/700 Duke of York, is ook bijna afgewerkt, alleen het diorama nog afmaken:

DSCN3940bis.jpg

Je kan dus heel wat bereiken met metaaldraad op scratchgebied, als je maar over een oneindige dosis geduld beschikt.
 
Laatst bewerkt:
Dit is nu echt een 'draadje' voor de vlechters.
Mooie howto's, maar toch niet zo gemakkelijk nog.
 
Mooi werk Steven !

die kranen... op welke schaal zijn die? ik vermoed erg klein spul, :Applaus
Maar ikzeg : wanneer je dat kan maken zo, dan gaan die PE spaken ook zéker lukken toch zeker...

@ Wim500 : beste is, wanneer je dit zou willen kunnen : gewoon een klein matje te maken, enkel
om het gevoel te krijgen van afmetingen en materiaal. Kundigheid komt door dóen...
 
@Peter: die kranen zijn 1/700, ze zijn 2,5 cm lang. DE PE spaken zitten er al een paar dagen op, dat ziet er zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgens mij is m'n naaf iets te breed maar daar kan ik toch niks meer aan doen. De bevestiging is wel een stuk moeilijker dan bij de methode van Eduard, waar er nog een ring rond de spaken zit.
 
@ WetSellery: Bedankt voor 't linkje. Leerzaam maar vooral indrukwekkend spaakwerk :O

@ StevenD: Erg knap die kranen !! En de spaken in de motorfietsvelgen zien er ook prima uit !
Volgens mij was dit 't meest zenuwslopend. Rest is kinderspel...;)

Toedels:)
 
Bedankt, Peter. Ik moet nog wel zorgen dat de berijder een andere positie aanneemt. Die is zo gemaakt dat hij staat te keuvelen met een politieagent, terwijl ik wil dat hij braaf de colonne volgt... Dus komt er wat amputatiewerk aan te pas.
 
Succes met de operatie Steven !, en mocht je vragen hebben over de figuur-verbouwing,
laat maar horen. Ik heb aardig wat ervaring daarmee.

@ WetSellery : wederom bedankt voor een zeer nuttig spaken artikel !

mazzeltjes :)
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan