Hoofdsponsor

Mijn sub-project Instant mold en instant putty: ervaringen en oplossingen en tips

Status
Niet open voor verdere reacties.

lightning strikes

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 jan 2012
Berichten
399
Via dit forum kwam ik, al lezend, in aanraking met "green stuff". Had er nog nooit van gehoord. Ook instant mold kwam langs en dat triggerde mijn interesse. Heb toen op ebay-US 2 starter/try setjes gekocht.
attachment.jpg
Het setje bestaat uit 3 plakjes instant mold en 1 worstje instant putty.
In mijn bouwverslag:"Nog 1 Yamato van..." heb ik gepost over de watervliegtuigen van de Yamato: de Jake en de Pete.
Deze 2 vliegtuigen werden mijn clone doel. De DeAgostini bevat 2 ijzeren Pete's en de Mushashi modeldoos bevat 2 plastic Jake's.
attachment.jpg
Wat uit vergroot de diverse, te copieren onderdelen:
attachment.jpg
Eerst natuurlijk geschuurd en geplamuurd.
Van te voren had ik allerlei vragen zoals:
- kun je van de kleine plakjes ook een grotere maken?
- moet de de mal, die uit 2 gedeelten bestaat tegelijkertijd of apart maken? (ik noem ze nu + en -)
- hoe verwerkt het materiaal zich zowel putty als mold. B.v.: hoe warm/heet moet je de mold maken, hoe buigt het, hoe sluit de mal aan tegen het origineel etc.
- Zijn er andere materialen ipv instant putty bruikbaar.
Zoals Yoda zegt: A lot of questions, no answers I have (yet).

Na opening van de verpakking valt op hoe stevig de mold aanvoelt. Dat blijkt heel handig te zijn maar ook wat nadelig. De putty voelt wat slap aan. Ik gebruik vaak de 2 componenten pasta van Bisonkit voor reparaties zoals speelgoed, brommer, tentstokken etc. Is niet duur, kneed makkelijk en wordt erg hard. Moet ik ook eens proberen als putty.
Pan op het vuur met water en molds erin. Eerste foutje. De 6 molds werden slap, moet ook, maar gingen aan elkaar kleven. Erg onhandig van me. Kreeg ze wel uit elkaar maar ze trokken draden en ik heb ze weer in vorm moet duwen.

Tip 1: Doe nooit meer dan 1 mold stuk in het hete water behalve als je de stukken groter zou willen maken.
Tip 2: De mold wordt heet en het water is al heet dus gebruik een plat voorwerp om de mold uit het water te halen.
Tip 3; Het kleeft als de ziekte dus gebruik een polyester plaatje of plastic onderlegger om op te werken zodat je het eventueel kunt lossnijden.
Tip 4: Werk gestaag want de mold verstijft langzaam maar zeker. Snel is niet nodig want er is tijd zat.


Wordt vervolgd.
 
In principe kan je alles in de mold stoppen zolang het product wat je gebruikt geen hitte afgeeft tijdens het harden.
Volgens de site van Instand mold kan je een tweezijdige mal maken, dat word dus het hele te kopiëren onderdel inpakken in de IM en daarna halverwege opensnijden.
Ik denk dat dit het zwakste punt is van dit product.
 
Van te voren had ik allerlei vragen zoals:
- kun je van de kleine plakjes ook een grotere maken?
- moet de de mal, die uit 2 gedeelten bestaat tegelijkertijd of apart maken? (ik noem ze nu + en -)
- hoe verwerkt het materiaal zich zowel putty als mold. B.v.: hoe warm/heet moet je de mold maken, hoe buigt het, hoe sluit de mal aan tegen het origineel etc.
- Zijn er andere materialen ipv instant putty bruikbaar.

*Je kan dus, zoals je zelf hebt ondervonden, van verschillende plakjes IM een grotere maken.
*Om een dubbele mal te maken (+ & -), moet je eerst het onderste deel (+) maken en laten afkoelen. Zorg ook voor ankerpunten!!!
Na afkoeling kan je het bovenste deel (-) bedekken met IM. Na volledige afkoeling kan je de twee delen makkelijk van elkaar krijgen. Wat wel iets moeilijker is, is als je de putty er in stopt, en je een beetje druk wil geven om alles goed te laten aansluiten, dat je soms te veel druk kan geven, omdat de IM niet volledig hard is, en daardoor durft het wel gebeuren dat je zo je model iets vervormd....
*Hoe warmer je de mold maakt, hoe langer je deze kan bewerken, deze koelt redelijk vlug af...
*Er zijn meerdere produkten te gebruiken om de mal te vullen. Zelf heb ik voor zeer dunne onderdelen stukjes gietraam met lijm vermengd om te laten zacht worden, deze dan mooi uitgesmeerd op de mal, en op die manier flinterdunne onderdelen kunnen namaken.
Ik denk ook dat je plaaster, fimo e.d. zou kunnen gebruiken, maar dat heb ik nog niet uitgetest :nowink:
 
Zeer mooi artikel dat je hier brengt strikes kijk uit naar het vervolg hier van...
 
Dit is interessante materie ! Nog nooit van dit spul gehoord.

Heb ik het goed begrepen dat je de mold steeds weer kunt hergebruiken voor andere vormen ?
Beyond noemde onder andere FIMO, maar dat moet tot 110ºC verwarmd : gaat dan de mold niet vervormen ?

Ben benieuwd naar 't vervolg !
 
Hoi Peter, de mold gebruik je enkel om vorm te geven aan je putty, klei, fimo,...
Daarna kan je het er uit halen en afwerken (bakken), maar zoals gezegd, ik heb het nog niet geprobeerd met fimo :unsure:

Hier kan je anders zien hoe ik het gedaan heb: http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=7302
 
ben hier ook eens benieuwd naar, ik vond de resultaten die Beyond heeft laten zien al interessant, heb er zelf geen ervaring mee...
 
Hoi Peter, de mold gebruik je enkel om vorm te geven aan je putty, klei, fimo,...
Daarna kan je het er uit halen en afwerken (bakken), maar zoals gezegd, ik heb het nog niet geprobeerd met fimo :unsure:

Hier kan je anders zien hoe ik het gedaan heb: http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=7302
Het is me helemaal duidelijk ! dit goedje moet ik me eens in huis halen.... heb nog een kolonne grote mieren nodig...

Bedankt allen,
groetje:)
 
Vervolg.....
Eerst de meest simpele vormen uitgezocht van de Jake/Pete. Fanatiek meteen maar 3 mallen gemaakt. Tja, je hebt 6 blokjes dus 2x3. Gewoon eerst de simpele methode. Mold, dan de vorm erin drukken dan de 2e mold erop en persen. Het zag er niet onaardig uit.
attachment.jpg
Wat me meteen opviel was dat rond de template, het te copieren onderdeel de mold niet strak ertegen aan zat. De mold wordt als het ware ingedrukt/weggedrukt. Dat levert dus niet strakke vormen op.
Nu begrijp ik waarom op Youtube de moldman zolang de mold met het modelletje zo lang aan het kneden was. Dan probeer je de mold erweer tegen aan te duwen.
Ik heb dus eerst geprobeerd de romp van de Jake, die is het eenvoudigst van vorm, tussen 2 molds te persen en goed te masseren. Was niet tevreden. Te veel flash, uitsteeksels. Niet de manier dus. Je moet dat ook op gevoel doen want je ziet niets. Dus dan maar in 2 delen.
De slappe mold vervormd makkelijk als je er een template induwt. Als hulpmiddel heb ik wat kleine doorzichtige platic plaatjes gemaakt, ergens zijn die wel te zien op de foto's, waarmee ik de vorm, in vorm hou. Lego, zoals Beyond, vond ik wat lastig. Heb ook een houten malletje gemaakt maar nooit gebruikt.

Tip 5: Kleine plastic plaatjes ter grote van de mold voor modelleren en ook later voor tussen de klem.

Je kunt nu neter zien wat je aan het doen bent en dat scheelt veel snij en schuurwerk. Door aan de zijkanten te duwen krijg je de mal wat beter maar vond het niet goed genoeg. Met een klein spateltje heb ik de zachte mold tegen de vorm aangeduwd en dat werkt prima. Perfect eigenlijk.Na het hard worden kun je dan de bovenkant maken. Helaas kun je dan niet meer aanduwen met de spatel en moet je als het ware de mold masseren.
attachment.jpg
Een kant is dus eigenlijk perfect en de andere kant wat minder. De zachte 2e mold er afhalen en aanduwen en dan terug plaatsen gaat niet goed want de mold vervormt als je hem probeert los te trekken.

Tip 6: Klein spateltje, mesje etc. voor het aanduwen van de mold.

Nu de +/- vormen goed zijn komt de putty. Ik heb van het begin beide putty's gebruikt. De meegeleverde putty en de Bisonkit putty. Beide zijn iets anders van kleur en van souplesse. De instant putty is zwart met in het midden, de kern, een donker grijze, geloof de harder, en de Bisonkit is lichtgrijs met beige kern.
Ik heb ze door elkaar gebruikt. Op de foto's kun je dat zien. De copien die zwart zijn, zijn van de instant putty en de grijze van Bisonkit. Het verschil leg ik de volgende keer uit.
Ik heb nog een tip na een wat vervelende ervaring. Ik werk buiten onder de glazen overkapping. Het weer wisselt enorm. Koud-warm-heet-nat etc. Terwijl ik bezig was moest ik met de vrouw op stap. Het was warm. Terugekomen na een uur of 2 bleken mijn moldvormen gesmolten te zijn en aan elkaar geplakt. Geen 6 stukjes maar 1 grote. Had ik meteen antwoord op mijn vraag. Ik heb de hele handel in heet water gedaan. De klomp in een soort broodje gekneed en 4 stukken van gemaakt. Wat groter en wat handiger.

Tip 7: Mold smelt bij hogere temperaturen en dat is niet synoniem met heet water maar alles wat warmte genereerd.
Tip 8: Werk met 1 template tegelijkertijd en probeer niet 3 mallen tegelijkertijd te maken. Hoe meer aandacht voor het maken van de mal des te minder corrigeer werk.

Wordt vervolgd: De putty's
 
Even tussendoor.........
@ Peter, Kevin, Danny en Ron: Het is ideaal spul en moet eigenlijk niet ontbreken bij elke modelbouwer. Ik had het veel eerder moeten hebben. Je kunt alles namaken/copieren maar ook nieuw iets maken door bepaalde vormen erin te drukken of iets wat gebroken is nieuw maken. Ook kun je iets uit scratch nieuw maken en dan copieren als je er meer nodig hebt. Het spul, uitgehard is zwaar, voelt een beetje aan als ijzer, is sterker dan modelbouw plastic en bewerkelijker. Denk ook eens aan die kleine figuurtjes van dat slappe plastic wat niet te schuren is. Gewoon een copie maken en schuren of een andere vorm geven. Ander standje. Bij de Yamato zitten helaas geen schepen. Die ga ik hiermee maken en de zandzakken als bescherming voor de kanonnen.
 
En je heb het nu over de putty van hun neem ik aan??
 
Ha Ron,
Humm. Niet precies. De mold is belangrijk de putty is vervangbaar door green stuff of de Bison versie. Mijn ervaringen met beide komt nog.
 
Deel 3:
In ieder geval is het belangrijk goed na te denken over hoe je de mal maakt. Symetrische items zijn eenvoudig maar meer complexe vormen kun je beter in stukken verdelen.
Verder is de eerste (+) mal altijd mooier dan de tweede (-) mal omdat je de eerste mal kunt bijwerken zoals beschreven. Dus als je een voor- en achterkant hebt, doe de voorkant dan in de eerste mal.
Dan de putty. De Bison versie is zwart met beige harder. Dat is erg handig omdat je goed kan zien of de boel goed gemengd is. Bij de instant, zwart en grijs is dat nauwelijks te zien dus heb ik wel eens gehad dat de vorm niet hard werd en de mold schoonmaken is dan een hels karwei. Jammer van de Bison is dat de beige harder soms stukjes bevat aan de buitenkant/snijkant wat uitgehard is. Die moet je er eerst uitvissen. Verder heb ik het gevoel dat de Bison versie een fijnere textuur heeft. Zeg maar gladder en meer details. Het gedroogde materiaal is keihard. Harder dan de instant maar als nadeel dus hard schuren en bij het vallen kan het breken bij dunne oppervlakten.
De met instant gemaakte vorm is makkelijker in model te krijgen. Is wat zachter na uitharding. Opvallend is hoe zwaar de onderdelen zijn. Je krijgt het gevoel dat het metaal is. Het grootste nadeel van instant is dat je vingers zwart worden door het kneden en dit moeilijker van je vingers te krijgen is dan de Bison versie. De algemene conclusie is: ga voor de goedkoopste die je kunt vinden want het verschil is marginaal. Ik pas de keuze van de putty aan, aan de vorm. Veel details en sterk dan de Bioson. Grote vlakken dan de instant.
attachment.jpg
Hier wat kleine onderdelen en dan de totale productie:
attachment.jpg
Je ziet duidelijk de kleurverschillen.
Deze vorm, hierop worden de Jake's mee verplaatst, is beter met de Bison dan de Instant. In het midden het origineel.
attachment.jpg

De tips:

Tip 9: De uitgeharde vormpjes kunnen in volume toe nemen als je teveel materiaal gebruikt. Probeer niet meer te gebruiken als nodig is. Snij desnoods na het vullen overtollig materiaal weg. Ook even proef aandrukken en dan de (-) van de plus (+) afhalen en bijsnijden is een optie. Wel lastig want alles is nog zacht. Wat ik op het laatst deed was de mal halverwege de droogtijd open maken en het overtollige spul wegsnijden en weer aandrukken. Scheelt veel schuurwerk doordat er minder flash is.
Tip 10: Ik druk met een klem de mallen aan. Ik gebruik wel de plastic plaatjes als extra versteviging.

attachment.jpg
 
Vervolg,
2 dingen zijn gewoon erg belangrijk:
1 Besteed veel aandacht aan het maken van de mold en
2 vul de mold zo optimaal mogelijk scheelt materiaal, vorm en na-schuur-werk.
Hier mijn werkplek met al mijn gebruikte tools:
attachment.jpg
ik ben nu bezig met de laatste loodjes. 1 prop heb ik nieuw moeten maken doordat de zwarte putty niet hard werd.
De zwarte putty is wat harder en egaler maar de grijze is nog harder en de details zijn toch beter. Helaas nekken die bruine stukjes (zie boven) je soms en breekt iets af. Gelukkig verlijmt alles zich prima met snel-lijm. Gaatjes boren gaat ook erg makkelijk en het wegsnijden ook. Ik heb 3 copien gemaakt van de Jake. En wil er 1 met opgeklapte vleugels en openstaande cockpit met ook trapjes.
attachment.jpg
Moet ook nog naar de verfkleuren zoeken. De vliegtuigen zijn bijna in elkaar gezet.
Wordt vervolgd....
 
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet al er een geschilderd is.

Bekende tafel volgens mij heb deze ook staan
 
Ha Ron,
Ik ook. Heb geen ervaring hoe verf pakt op deze putty. Zal hierover ook posten zodat dit redelijk compleet is voor onze bouwsite. Jammer dat ik geen green stuff erbij heb getest voor het complete plaatje. Kan ik nog altijd eens doen.
Zit nu te bekijken of ik wat extra's kan toevoegen. Schaal is wel klein. Achterin de cockpit zit een mitrailleur en er is ook een antenne maar of dat op deze schaal zinvol is?
 
Thnxs Danny,
Heb het geschreven met de optie om het op te nemen, mischien arrogant, in "technieken en support" maar de keuze is aan de moderators.
Wou het helemaal uitpluizen tot het gaatje. Vaak zoek je een onderdeel tussen de scratch of is iets afgebroken. Verder kan ik, wil ik, best voor anderen dingen maken als ze het spul niet hebben. Het meeste past in een envelop.
 
Vervolg,
De vliegtuigjes zijn in elkaar gezet. Zonder veel moeite eigenlijk plakken met secondenlijm. Zie hier:
attachment.jpg
En deze zijn van voren. Ziet nog niet uit:
attachment.jpg
Na wat spuitwerk met primer is het bijna niet mogelijk het verschil te zien tussen origineel en copien:
attachment.jpg
Nog even een sfeer plaatje voor de verhoudingen:
attachment.jpg
Als laatste mijn toestel wat ik wat aangepast heb zoals de foto hierboven:
attachment.jpg
Open gewerkte cockpit(s), antenne, gevouwen vleugels en wieltjes en steunen aan de trolly. Daarna 2 trappen toegevoegd. In het echt zitten er uitsparingen in de drijvers waar de trapjes inpasten. Die plekken heb ik aangehouden. Nu nog het schilderwerk.

Wordt vervolgt:
 
Daar is helemaal niets verkeerds mee nu ik het in de primer zie staan dus voor onderdelen op de grotere schaal werkt dit ook prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan