Hoofdsponsor

Messing platen

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
messing platen staan nog op mijn "to-do" lijst voor materialen van de shop, zal er wanneer ik kan werk van maken.

Hopelijk ook de zeer dunne messing ;) ;)

De allerdunste messingplaat vind ik zelf te slap om te gebruiken. Vergelijk het met papier dat je niet kunt verscheuren. Dat is .001 inch (0,025 millimeter) dik. Met het dubbele, .002 inch (0,05 millimeter) dik, valt goed te werken op deze schaal.

Dat zou trouwens voor zo'n dikke bepantsering veel te dun zijn, maar dat terzijde.

@Burglar: ik zou een range van .002-.02 inch overwegen. Erg handig is K&S #258; daar zitten 4 strookjes in van respectievelijk .001, .002, 003 en .005. Ik heb een aantal van die verpakkingen ingekocht, ze zijn haast onmisbaar voor de precieze scratcher.

Met de vouwmethode valt er heel precies mee te werken: de messing plaat op een tegeltjes of iets anders plats hards leggen, dan langs een liniaal een paar keer ritsen en vervolgens het metaal zwak maken door het om de vouwlijn te 'wiebelen' (alsof er een tand los zit die je eruit probeert te wrikken). Moet je het binnenwerk van de messing plaat weghalen, dan kerf je de lijnen waar 'gewiebeld' moet worden, snij je het binnenwerk zo dat er V-stukjes overblijven en ga je elk van die V-stukjes 'wiebelen' totdat alles verwijderd is. Bijvoorbeeld, de achthoek in een stuk bommenrek voor mijn Heinkel:

13112962874_4864987e30_b.jpg
13243746454_a8bea7a841_b.jpg

Dat is trouwens 0,05 millimeter messing (0,005 centimeter); maar we hebben het hier ook over een model op schaal 1/32.

Excuses voor het offtopic gepraat, leek me wat overdreven om er een apart topic aan te wijden.
 
bedankt voor de info Roy, ik heb de exporteur van K & S engineering ondertussen gemaild. Het is wel interessant om te zien dat ze ook evergreen, testors e.d. verdelen, kan nog leuk worden.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan