Hoofdsponsor

1/33 Mercury Friendship7 capsule 1:33

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
390
Deze capsule is een onderdeel van een timeline. Ttz alle capsules waarmee ooit mensen naar de ruimte gingen en ook terug kwamen zullen een plaatsje krijgen in ons planetarium. Alles zal gemaakt worden op dezelfde schaal 1:33.
Mercury is inderdaad niet de eerste, maar is wel de makkelijkste om te tekenen, vandaar...
Heb er ondertussen al eentje gemaakt en een astronaut erbij geprint zodat duidelijk wordt hoe klein die eerst capsules waren.

Mensen met claustrofobie komen hier niet aan hun trekken...!
Anders gezegd : je kon er je kont nie keren...

1628928885910.png
 
Zoals ik al vertelde in een andere thread niet te veel werk om dat ding te tekenen en printen.
Dit is een snelle print en zal vervangen worden door eentje met betere resolutie.
Hier ook weer '0' infill, maar wel 4 perimeters om de capsule toch wat sterkte te geven. Die kleine dingen print ik uiteraard niet met zo'n dikke nozzle, maar wel met een standaard nozzle 0.4 Die kleine dingetje mogen wat meer detail hebben hé.

1628929656898.png
 
Hier ook nog eens die foute STL van die Franse site
 

Bijlagen

  • friendship-7-space-capsule20210203-17270-lxcy7f.zip
    1,4 MB · Weergaven: 4
Klaar om te printen.
Er wordt een astronaut voorzien (in de witte stoel- en vermoedelijk ook nog een controlepaneel aan de andere kant.
Deze Mercury is slechts 58mm in doosnede. 't zal 'foefelen' worden om dat controlepaneel er in te krijgen. Temeer omdat ik bijna altijd 'groot geweld' gewend ben te maken...:-)
Ik heb gekozen voor een van de laastste versies van Mercury, de eerste capsules zagen er een beetje anders uit. Na dit model Is NASA begonnen aan het 'Gemini' project. In die capsules was plaats voor twee astronauten.

1629134983499.png
 
Ik heb het waarschijnlijk reeds al eens gevraagd maar waarom specifiek de schaal 1:33 ?
 
Heeft alles te maken met de grootte van de printer die ik gebruik(te). SaturnV was de eerste raket die geprint werd. Op dat moment had ik een 'standaard printer' met een printbed oppervlak van 200x200mm. Er was tevens ook een beperking in hoogte van de raketten. Afspraak was dat er 4 gebouwd zouden worden. Enkele van de locaties waar die terecht zouden komen hadden een zoldering die niet hoger was dan 2.6m. En daar komt dan die verhouding 1:55 vandaan. SaturnV is namelijk 110m hoog, heeft een diameter van 10m. Met de printer die ik toen voorhanden had kon SaturnV 2m hoog geprint worden.
In de inkomhal van het planetarium was eigenlijk meer plaats voorhanden, in hoogte dan. In die hoge ruimte kan SaturnV veel groter gebouwd worden en komt naar ons gevoel dan ook beter tot zijn recht. Daar is dan wel een andere printer voor nodig. Eentje met een bed oppervlak van minstens 300x300mm. Die heb ik ondertussen gebouwd en op dat bed kan ik SaturnV printen op schaal 1:33. SaturnV wordt dan 3.3m hoog. Er komt ook nog de LUT bij, maar ook de Crawler en het lanceer platform. Samen wordt de volledige combinatie 4.2m hoog. De LUT is de lanceertoren(Launch Umbilical Tower), de Crawler is het voertuig dat SaturnV van de montagehal naar de lanceerplaat brengt(tegen -ong- 2km/u) en het laceerplatform gaat tijdens die rit ook mee...soit,
Met de beslissing om SaturnV wat groter te maken is de 'standaard' van 1:33 een feit.
Alle ander raketten die in de toekomst in het planetarium gaan komen zullen gebouwd worden op diezelfde schaal. Voor de bezoeker is het dan makkelijker om een idee te hebben van de grootte van die raketten tov elkaar.

Enige uitzondering daarop zijn HST(Hubble Space Telescope) en er wordt ook al gewerkt aan zijn opvolger (zowel in het echt als bij ons) namelijk JWST(James Web Space Telscope) die worden gebouwd op schaal 1:7. Hubble hangt er trouwens al en binnenkort volgt JWST. Die worden gebouwd op schaal 1:7. Als die beide ook dezelfde schaal zouden krijgen als SaturnV dan wordt HST slechts 39cm lang, en dat vonden we wat klein voor die beide telescopen.

Met het parallel-project om alle capsules ook te bouwen(1:33) wordt maar eerst duidelijk hoe klein die allereerste capsules wel waren. Heb er al eentje geprint, Mercury is slechts 57.5mm in diamater. In het echt heeft dat ding een diameter van 1.87m...!(aan de buitenkant gemeten) Je mag geen claustrofobie hebben als je in dat ding wil kruipen...!...:oops:
 
Waarom foefelen om dat controlepaneel erin te krijgen Chris ? Waarom niet gewoon in het ontwerp zelf tekenen ?
 
Tracht wat te volgen want ben geen techneut wat het niet minder interessant maakt natuurlijk.
3D zelf maken lijkt me geweldig als ik jullie op het forum zo volg.
Zelf ben ik daar niet klaar voor maar in de toekomst wie weet.
 
Waarom foefelen om dat controlepaneel erin te krijgen Chris ? Waarom niet gewoon in het ontwerp zelf tekenen ?
Zou inderdaad kunnen Dany,

Dan worden alle onderdelen van het paneel(tje) wel heel klein. Mercury is slechts 57.5mm in diameter. Als ik op die schaal ook nog paneel moet tekenen en printen schiet er niet veel van over. Er zijn nu eenmaal beperkingen kwa grootte met 3Dprinten, zelfs met resin printers. Trouwens als ik het al zou printen is het 1 kleur, nogal saai. Ik denk aan het paneel printen op papier en op een console kleven.
Dat paneel wordt dan hooguit 10 à 15 mm breed, moet het nog effe uitvogelen.

Is wel een ander verhaal momenteel zo'n klein dingetje...:oops:... als je gewend bent van steeds zo'n grote raketten te bouwen...

1629207144611.png
 
Tracht wat te volgen want ben geen techneut wat het niet minder interessant maakt natuurlijk.
3D zelf maken lijkt me geweldig als ik jullie op het forum zo volg.
Zelf ben ik daar niet klaar voor maar in de toekomst wie weet.
Ik vertelde het al Pascal, best makkelijk als je zo'n 3D printer hebt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je daarbij ook nog een beetje weg kunt met een tekenpakket dan zijn er niet te veel grenzen meer(buiten de grootte uiteraard)
Zo'n tekenpakket is gratis te downloaden van het net.
En de software die je bij de printer gebruikt is ook helemaal gratis.

Over die grootte : als je het handig aan boord legt kan je wel degelijk heel grote projecten bouwen. Print alles in onderdelen en zet alles aan elkaar vast met bouten/moeren.
 
Wow das verdekke ferm , knap gedaan , ge verdient er een mooie prijs voor
Ben sprakeloos , het is al de derde x dat dat open doe om te kijken
Marc
 
Inderdaad zeer mooi en museum waardig waar zo'n werken thuis horen.
 
Bubblegum, the ultimate master, alive and kicking.
 
Een eerst Mercury. 't Valt wel mee(voor zo'n klein dingske, maar ik ga toch proberen de kwaliteit te verbeteren.
Maw de printerinstellingen wat aanpassen. Er zit momenteel nog wat te veel stringing in en om de perimeters. Dat kan volledig weggewerkt worden door retraction wat te verhogen en ook de printtemperatuur wat te verlagen(momenteel 235°).
Eventueel de layerhoogte nog wat verkleinen.

1629363290103.png
 
235° ? Dat is erg hoog voor PLA vind ik zelf, het is wel alweer een tijdje geleden dat ik nog geprint heb, maar ik herinner me niet ooit boven de 210° te zijn gegaan voor PLA.
Natuurlijk is het ene PLA het andere niet en verschillen de ideale temperaturen vaak tussen merken en zelfs kleuren, zodat het eigenlijk altijd een beetje experimenteren blijft.

Maar al bij al toch een mooi resultaat.
 
235° ? Dat is erg hoog voor PLA vind ik zelf, het is wel alweer een tijdje geleden dat ik nog geprint heb, maar ik herinner me niet ooit boven de 210° te zijn gegaan voor PLA.
Natuurlijk is het ene PLA het andere niet en verschillen de ideale temperaturen vaak tussen merken en zelfs kleuren, zodat het eigenlijk altijd een beetje experimenteren blijft.

Maar al bij al toch een mooi resultaat.
ligt ook beetje aan bodem qua grote model , als ie iets groter is dan 12 cm doe ik toch 225 graden , anders curly curly en los laten
 
Die hoge temp heeft alles te maken met de hoge printsnelheid waarmee ik werk. De printers die ik gebruik zijn eigen ontwerp. Dat maakt dat ik veel vrijheden heb(had) tijdens het ontwerp van mijn printers. Een van de dingen waar ik uiteraard van gebruik maak is de mogelijkheid om het hotend snel te wisselen. Ik gebruik daarbij verschillende nozzle diameters, maar dat wisten jullie al. Maar ik voorzag ook hoge printsnelheden zonder verlies aan kwaliteit. En het is net die hoge printtemperaturen die mij toelaten om met hoge snelheid te printen. Als ik de temperatuur niet zou verhogen bij die hoge snelheden dan heeft het heatblock de tijd niet om het filament voldoende te smelten Daar hoort natuurlijk ook een grote fan bij die de heatsink netjes op temperatuur moet houden. Ik gebruik namelijk bij mijn printers niet het standaard axiaal fannetje van 30 of 40mm om de heatsink te koelen maar bij de ietwat grotere nozzles een 50mm radiale fan en bij de dikste nozzles zelfs een 70mm radiale fan.
Ik kan daardoor makkelijk printen aan 60 tot 70mm/s printen met een 1.5mm nozzle. Maar met die heel dikke nozzles moet ik zelfs printen aan 245°C. En ja hoor, op de dozen die ik koop bij ColorFabb staat inderdaad printen aan max 220°C.
Voor alle duidelijkheid zo'n 1.5mm nozzle kan niet gebruikt worden met een standaard hotend. Ik gebruik daarvoor een E3D-Volcano hotend, die ik ook zelf maak. De dikke nozzles die ik gebruik zijn trouwens niet eens te koop. De dikste die ik momenteel heb heeft een diameter van 2.5mm.
Om die dikke nozzles te kunnen gebruiken heb ik een voorziening dat ik op enkele seconden kan wisselen van 1.75mm filament naar 2.85mm filament. Een hotend wisselen neemt net geen minuut in beslag.
De 2.5mm nozzle is nog niet gebruikt btw, de printer die deze nozzle aankan is bijna klaar.


Een standaard E3D-V6 naast een E3D-Volcano. Alles is selfmade behalve de siliconen sokken, die koop ik wél bij E3D. Ben de gelukkige bezitter van een draaibank en een freesmachine.
1630047999193.png


Bij de standaard nozzles gebruik ik een 50mm fan en de grote 70mm is voor de hele dikke nozzles(om het heatsink koel te houden)
De connector is er om te verbinden met heater, PT100 en de partscooling fan.
1630048267342.png


Een kleine 0.5mm nozzle side by side met een 2.5mm nozzle
1630048371235.png
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan