Beste vrienden, het ziet er naar uit dat ik dit tweede diorama parallel aan dat van Ursel B.57 ga bouwen, het idee is te uitdagend.
Ik heb al een en ander opgezocht naar de achtergrond van die foto's :
Het vliegveld van Melsbroek werd aangelegd door de Duitse bezetter. Op de plaats waar tot september 1940 nog een heuse windmolen stond, verschijnt de nieuwe Fliegerhorst of luchtmachtbasis van Melsbroek. In maart 1943 kan de Luftwaffe al gebruik maken van drie verharde startbanen.
Er was één onderhoudshangar en die hadden de Duitsers proberen camoufleren als een rij huizen.
Na de bevrijding (3 september 1944) worden dezelfde banen gebruikt door onder meer Spitfires, Typhoons, Wellingtons, Mosquito's en Mitchells.
De Typhoons van het 181 Sqn en van het 137 Sqn verbleven er in september 44 en werden opgevolgd door de Mitchells van 180 sqn en die van het 320 sqn van oktober 44 tot april 45. het 320 Sqn is hier het interessantste, het was een Nederlands squadron met ook Belgische bemanningen. En er bestaan decals van hun vliegtuigen. Die heb ik al gekocht , samen met de Airfix kit
Ik heb ook de hangar van GPM gekocht :
Dit is een kit met lasergesneden onderdelen uit dik karton, waarmee je een zeer mooie hangar kunt bouwen , die op schaal 1/72 zowat 28 cm x 40 cm groot is. De hangar in Melsbroek was van hetzelfde type, je kan op de foto's het gebogen dak door de vensters in het midden zien.
Ik heb ook nog twee kits van Airfix bijgekocht , de RAF refuelling set en de RAF emergency set om nog wat voertuigjes bij te hebben voor mijn twee diorama's. In de twee kits zitten ook nog "peetjes" om het geheel levendiger te maken. Hoe ik de voertuigen ga verdelen over de twee dio's heb ik nog niet helemaal uitgevlooid.
De hangar is blijkbaar door de Engelsen ook gedeeltelijk hersteld, dat kan je zien op het volgende beeld: ik heb ik twee foto's gecombineerd, de bovenste dateert waarschijnlijk van oktober 1944, de onderste van begin december 1944. Dus ik kan mij permitteren om iets "tussenin" te bouwen.
Ik ben begonnen met de voertuigen.
Erik
Ik heb al een en ander opgezocht naar de achtergrond van die foto's :
Het vliegveld van Melsbroek werd aangelegd door de Duitse bezetter. Op de plaats waar tot september 1940 nog een heuse windmolen stond, verschijnt de nieuwe Fliegerhorst of luchtmachtbasis van Melsbroek. In maart 1943 kan de Luftwaffe al gebruik maken van drie verharde startbanen.
Er was één onderhoudshangar en die hadden de Duitsers proberen camoufleren als een rij huizen.
Na de bevrijding (3 september 1944) worden dezelfde banen gebruikt door onder meer Spitfires, Typhoons, Wellingtons, Mosquito's en Mitchells.
De Typhoons van het 181 Sqn en van het 137 Sqn verbleven er in september 44 en werden opgevolgd door de Mitchells van 180 sqn en die van het 320 sqn van oktober 44 tot april 45. het 320 Sqn is hier het interessantste, het was een Nederlands squadron met ook Belgische bemanningen. En er bestaan decals van hun vliegtuigen. Die heb ik al gekocht , samen met de Airfix kit
Ik heb ook de hangar van GPM gekocht :
Dit is een kit met lasergesneden onderdelen uit dik karton, waarmee je een zeer mooie hangar kunt bouwen , die op schaal 1/72 zowat 28 cm x 40 cm groot is. De hangar in Melsbroek was van hetzelfde type, je kan op de foto's het gebogen dak door de vensters in het midden zien.
Ik heb ook nog twee kits van Airfix bijgekocht , de RAF refuelling set en de RAF emergency set om nog wat voertuigjes bij te hebben voor mijn twee diorama's. In de twee kits zitten ook nog "peetjes" om het geheel levendiger te maken. Hoe ik de voertuigen ga verdelen over de twee dio's heb ik nog niet helemaal uitgevlooid.
De hangar is blijkbaar door de Engelsen ook gedeeltelijk hersteld, dat kan je zien op het volgende beeld: ik heb ik twee foto's gecombineerd, de bovenste dateert waarschijnlijk van oktober 1944, de onderste van begin december 1944. Dus ik kan mij permitteren om iets "tussenin" te bouwen.
Ik ben begonnen met de voertuigen.
Erik
Laatst bewerkt: