Hoofdsponsor

1/35 M981 FIST (TOW) (Tamiya & Verlinden)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
Alles reeds lange tijd in de stash, geen memorie van de prijzen toen...
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....
Ziet er toch goed uit hoor maar vraag mij wel af of die Vietnam camo niet meer uitgesproken randen had.
Pas op, ik zeg niet dat je het moet veranderen hé, zou al blij zijn indien ik een dergelijk resultaat zou kunnen bekomen op één van die voertuigen.
 
@Erwin en @dancooper , bedankt :)

Erwin, deze versie van de M981 FIST is een versie uit de jaren 1980-1990, dus niet tijdens de vietnamoorlog ;)
Ik baseer me op referentie van US troepen welke in Duitsland gelegerd waren in die periode... Al kan ik het ook mis hebben natuurlijk?
 
Ken niets van de achtergrond of kleur van het voertuig maar vind het wel een mooie kleuren hebben zo.
 
Bedankt voor de reacties, intussen ben ik er door nog iemand anders dan Erwin op gewezen dat de camo niet helemaal correct is...
Die persoon heeft me een pdf doorgestuurd met de officiële camo welke (uniform) op alle gelijke voertuigen gebruikt wordt...
In dit document staan veel verschillende voertuigen gebruikt door de US.
In het geval van de M901 (voorloper van de M981) zou het zo moeten zijn:
ref.020.jpg
Schilderen volgens nr :LOL:

Als ik dit vergelijk met mijn versie, dan zit ik er inderdaad een beetje naast, mijn vlakken zijn iets groter en niet op de juiste plaats.
Niet volledig waarheidsgetrouw dus, maar ik ga er niet minder om slapen...
De volgende in deze camo ga ik dan wel iets meer aandacht geven nu ik deze info ter beschikking heb...

Intussen zijn de werken aan het model ook iets vooruit gegaan.
Ik heb het model dus nog een laagje parketreiniger opgespoten met de AB, dan volgden enkele kleine decals uit de reservedoos en enkele drytransfer letters voor op de FIST.
Hierover kwam een wash, na drogen gevolgd door drybrushen. Drybrush werd met twee kleuren gedaan.
Eerst werd het basiskleur bruin gebruikt om te drybrushen, gevolgd door een drybrush met het basiskleur groen.
Momenteel halverwege met chipping in aluminium kleur, maar heb nog geen foto's genomen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Waarom moet ik nu direct denken aan de hobby schilderijen met nummertjes die je moet inkleuren :unsuree: :LOL:
 
Ja heb dat ook nog gedaan vroeger van Ravensburger of zoiets :)

Maak volgende keer gerust wat foto's na elke stap Beyond want daar kan ik veel van leren. Ik ben leek op verwering gebied.
 
@Ron , het is een militair document, mag dus niet te moeilijk zijn hé :winking::ROFLMAO:

@Michel , sorry, ben gewoon te enthousiast bezig geweest en als ik de gsm niet bij me heb vergeet ik wel eens foto's te nemen..
Ik ga mijn best doen om er aan te denken :unsuree:.
Zal straks nog enkele foto's nemen van de tussenstand (half gechipped, ben nog niet verder geraakt vandaag)

Merci voor de reacties.

PS, mocht iemand interesse hebben in het 407 paginas tellende document:
PDF US Color markings and camouflage
 
Moet zeggen dat mijn opmerking gebaseerd was op US voertuigen die ik indertijd tijdens de oefening "Reforger 76" (REturn of FORces to GERmany 1976) gezien heb in de haven van Gent.
Ook in het fotoboek "Warmachines N°9" uitgegeven door Verlinden staan de lijnen duidelijker afgetekend alhoewel er variaties op het thema zijn zowel in aflijning als kleuren.
 
@Michel , en aan wie er behoefte aan heeft, ik heb gebruik gemaakt van de stralende zon om vlug enkele foto's te nemen.
Hopelijk zijn de foto's duidelijk en kan je zien wat ik bedoel?

Als eerste twee foto's van de zijkant welke op de onderkant enkel de wash en de drybrush met beide kleuren heeft ontvangen. De FIST er bovenop is reeds verder bewerkt. Hier en daar zie je een licht kleurverschil. Dit komt omdat de basiskleuren iets donkerder geworden zijn door de wash. Door middel van drybrush met het basiskleur breng je zodoende een laagje aan dat iets lichter is dan hetzelfde kleur met de wash:
043.jpg


046.jpg

Na deze behandeling ben ik gestart met chipping. Ik ben gestart met aluminium, om nadien nog met bruin en groen te corrigeren. Aluminium kan namelijk nogal vlug te veel worden....
Zover ben ik echter nog niet :nowink:
Nog enkele foto's waar het verschil duidelijk zichtbaar is op de lichtbescherming, één moet nog behandeld worden
049a.jpg
050a.jpg


En nog ééntje van de rest van dit voertuig en daar ben ik momenteel geëindigd...

047.jpg
 
@Erwin , volledig correct wat je zegt, mijn volgende voertuig met deze camo zal meer aandacht krijgen, ik heb nu ook meer info daaromtrent (zie link in een vorige post) :winking:
Met deze ben ik al tevreden met het (tot nu toe) behaalde resultaat. Heb nog genoeg ideeën om het op een volgende te proberen...
Trouwens, de AB welke ik gebruikt heb is niet echt geschikt om fijn mee te spuiten (de infinity wil nog steeds niet deftig werken 😞 )
 
Merci Pascal :)

Intussen heeft dit model afscheid genomen van mijn werkbank.
Na het chippen ben ik er nog eens met een basisgroene drybrush over gegaan.
Het laatste wat me nog te doen stond was wat pigmentpoeders op het model smeren en alles samenvoegen tot één statisch geheel.
Om jullie te laten genieten van het model heb ik enkele foto's genomen, en op de foto's zag ik, dat ik door het model vast te nemen, ik er een vingerafdruk op heb nagelaten. Dit wordt nog rechtgezet na deze update ;)

Voila, dan de eindfoto's (mét (y) afdruk )

051.jpg
052.jpg
053.jpg
054.jpg
055.jpg
056.jpg
057.jpg
058.jpg
059.jpg
060.jpg
061.jpg
062.jpg
063.jpg

En op het ondergrondje:
064.jpg
065.jpg
066.jpg
067.jpg
069.jpg

THE END :wavey:
 
Ik zag je vingerafdruk gelijk :cool: helaas zie ik altijd teveel ook bij mezelf niet altijd grappig. Maar mooie FIST geworden. Grondplaatje doe het wel leuk on der je model.
 
Merci makkers :)
Ben ook wel tevreden, hoewel ik er verschillende bouwfoutjes en schilderfoutjes in heb verwerkt :rolleyes:
 
Vind het mooi dat je er een voertuig "on the move" van gemaakt hebt met je ondergrondje.

Muggen-je-weet-wel aan: misschien nog iets meer accenten aanbrengen met een donkere wash in de paneel lijnen.

Maar ik vind deze heel geslaagd en een hele mooie aanvulling in je collectie.
 
Vind het ook zeer geslaagd en er zit leven in.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan