Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

1 of 2 figuren kunnen het atoomkanon niet op gang brengen, je zou ze niet eens opmerken. De helft van deze figuren zullen trouwens nauwelijks zichtbaar zijn, je ziet alleen de bovenkant door de raampjes dus ik had er bijna evengoed Playmobilfiguren in kunnen zetten. Alleen omdat er een portier open staat zal de bestuurder vooraan wat beter te zien zijn.
 
Dan kan je beter het voertuig zonder figuren presenteren zal in mijn ogen veel mooier zijn ,ook al zijn de figuren niet echt zichtbaar ze verdienden toch iets meer aandacht maar dat is dan ook mijn persoonlijke mening natuurlijk 😉
 
Ik volg Danny, beter af zonder figuren.
Als je er per se wil bijplaatsen dan misschien aan de voorkant van het voertuig, 2 mannen die met elkaar praten.
 
De ventjes zitten er al wel op, maar nu blijkt dat het stuurwiel toch weer een gevecht gaat opleveren. Dat haakt achter het dashboard, dus het zal nog na de bevestiging in de cabine gemonteerd moeten worden. Ik heb vandaag de ruiten gesneden uit verpakkingsplastic. Dat is met Roze Zap in de raamsponningen gekleefd. Dat maakt de volgende beelden mogelijk. De ramen zijn nog gedryfit en zullen "tegen staan" bij zeker een van de trucks. Ze worden nog gereinigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De blusapparaten zijn reeds gedeeltelijk uitgeslepen uit Evergreenbuis. Nu handgrepen en een spuitkoker scratchen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De brandblussers en de intercom zijn vandaag uitgewerkt terwijl het kanon even uit de weg gezet is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor het PE zijn een aantal identieke stukjes uit een oud PE-fret gehaald. De kokers zijn driehoekjes rond een puntig vijltje gedraaid.

attachment.jpg

Er was niet veel te vinden over het communicatiesysteem, alleen een paar foto's zonder uitleg. Dit staat nu al in de zwarte primer, terwijl de blusapparaten al rood zijn.
 
Een foto van de blusapparaten en wat proviand voor onderweg.

attachment.jpg

Er is ook begonnen aan het herspuiten van de belettering.

attachment.jpg
 
We gaan eerst de achterruiten er eens in kleven. Dit ging sowieso een lastig werkje worden, want het materiaal dat ik voor het glas gebruik is niet te verkleven met de in de modelbouw gebruikelijke styreenlijm. Ik wilde hiervoor dan ook secondelijm gebruiken, want het glas moest tegen de beplating aan gekleefd worden en die stond wat naar buiten gedraaid. Er kon dus niet met een lange droogtijd gewerkt worden zoals met PVA-houtlijm. Dan zouden de kieren vast terug losschieten.

attachment.jpg

Dit spul wordt dus gebruikt. Het zit vaak als verpakking rond elektronische snufjes. De afrondingen worden met een vijl bekomen.

attachment.jpg

Op deze plek moesten de ramen vastgezet worden. Ik voorzag overal twee millimeter lijmvlak.

attachment.jpg

Om dit te verlijmen zonder de omgeving vol te morsen, wordt een scherp scalpel gebruikt. Op de punt daarvan wordt een druppel gelegd en die wordt onder het glasplaatje geschoven. Daar wordt hij meteen opgenomen en verspreid. Een van de vier zijden zit dan vast en de cabine kan rechtgezet worden. De rest wordt langs buiten verlijmd.

attachment.jpg

De bovenkant wordt dan van onder de rand aangedrukt met een nieuwe druppel lijm. Er komt dus niks meteen op het glas terecht.

attachment.jpg

Dat gebeurt als het glaasje langs binnen aangedrukt wordt.

attachment.jpg

Hier kan ook geklemd worden, zodat de uitstulpende metaalrand teruggedrukt wordt.

attachment.jpg

Na het wegwassen van vingerafdrukken en wit waas is alles goed te zien.

attachment.jpg

De binnenzijde is minder keurig van uitzicht, daar is de lijm ook wit geworden. Misschien moet dit nog overgespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had dus al een paar gebruiksvoorwerpen om wat gaten op te vullen, maar voor een kerel die met beide voeten van de grond gegaan was, had ik iets zwaarders nodig. Ik besloot om een stuk dekzeil te plooien, dat toch gebruikt werd om het kanon af te dekken onderweg.

attachment.jpg

Een stuk metaalfolie wordt geperforeerd, rond een vijl geplooid en met een bolle hamer plat geklopt.

attachment.jpg

Hier zit het al in de primer. Het schuift zo nauw onder de voeten van de passagier door, dat ik hoop dat de Motip primer het houdt.

attachment.jpg

De brandblussers zitten nu al in de steunen gereed. Het aluminium deel is Humbrol 11 emailverf.
 
Volg steeds Steven in stilte wel grt.
 
Iedereen blijft welkom, vandaag bekijken we hoe de nieuwe belettering gespoten wordt.

attachment.jpg

De lettermal wordt zo gemaskeerd dat er een cijfer open blijft.

attachment.jpg

Alle uitstekende delen moesten wel terug van de bumpers verwijderd worden. Gelukkig was dit mogelijk zonder lakschade omdat achter elk aanhangsel een niet gebruikt locator hole zat. Met hamer en doorslag konden ze los getikt worden.

attachment.jpg

Het spuiten van de letters bleek te lukken, maar er wel een hoge mislukkingsgraad waardoor er een vijftal keer letters terug uitgeveegd moesten worden. Dan werd er even met een penseel Vallejo zwart tegenaan gegooid. Het cijfer 8 en de letters A en B waren moeilijker omdat er meerdere onderdelen of open ruimtes waren.

attachment.jpg

De afgewerkte letters zijn daarna naar dezelfde helderheid gebracht en dan van een bruin filter voorzien om het sterke contrast te breken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb er zorg voor gedragen dat vooral de voorste bumper de mooiste afwerking gekregen heeft. Ik kreeg namelijk pas na een tijdje door dat er echt na elke letter een poetsbeurt van het malletje met isopropyl nodig was, om ervoor te zorgen dat je kon zien hoe hoog de letter stond. Dat leverde de meeste mislukkers op. Achteraf is er nog wat geretoucheerd met wit.

attachment.jpg

Het zeildoek zit nu onder de voeten van de passagier en ook zijn buurman zit wat comfortabeler tegen een kistje en een broodzak aan.

attachment.jpg

Alleen pedalen ontbreken er eigenlijk nog, maar de heren kunnen er ook niet zo goed bij.
 
Laatst bewerkt:
Steven, nogmaals schitterend...




:D
Als ik die mannen zo zie zitten, dan denk ik toch, kanon uit 57, die zijn effe 12 jaar later een uitstapje aan het maken...
Dat dwars over het terrein van Woodstock kijk maar naar de bewegingen, dat met Joe Cocker aan het roer en sijne Friends ernaast



https://www.youtube.com/watch?v=POaaw_x7gvQ
 
Fijn nummer, Aris. Ik ga ze nog wat omhanden proberen te geven, iemand suggereerde al een pint... Ik heb ondertussen de onderste foto vervangen, die stond dubbel.
 
De cijfers en letters zijn veel beter nu Steven.
 
Het was zeker de moeite om aan te passen, nu heb ik dit letterspul al klaarliggen voor de volgende kit. Het schiet wel niet zo op, letter voor letter. Ondertussen zijn we weer een aantal dagen verder, ik kruip er tegenwoordig wat vroeger in dus is er minder tijd om te schrijven.

Ik wilde nog iets omhanden hebben voor een van de passagiers en ik zag op een van de foto's dat er een Springfieldgeweer meegenomen werd. Het zat in een van de figurenkitjes maar het was natuurlijk schaal 1/35. Ik moest het geweer dus 10 procent groter maken. Dat deed ik door de loop en de kolf om te bouwen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo paste het goed in de handen van een passagier. Een schouderband uit metaal was ook nodig.

attachment.jpg

De ramen werden al wat bijgespoten van binnen.

attachment.jpg

De achterste uitlaat is nu ook roestig gemaakt door Tamiya NAVO bruin en door de randen op te wrijven met een potlood.

attachment.jpg

attachment.jpg

Twee lagen Vallejo polyurethaanvernis maakten de figuren nog niet mat genoeg. Helaas is het moeilijk om nu aan Armypainter matte lak te raken, de winkels nemen het niet meer binnen.

attachment.jpg

Dan maar Vallejo spuitbusvernis.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tenslotte wilde ik de krukarmpjes voor het openklappen van de windshields er nog in hebben. Ik had nog wel wat rest-PE van de Maultier over. Daar kon dit mee gescratcht worden.

attachment.jpg

En dit zijn de resultaten als de raampjes vastgelijmd waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik verzin nog wel iets om te maskeren als de boel uiteindelijk mat gelakt gaat worden.
 
Beste Steven toch het ziet er weer veelbelovend uit zeker de moeite die je gedaan hebt om de raamscharniertjes te maken
Proficiat
Marc
 
Bedankt, Marc. Ik had nog een update wilken doen gisteren, maar het was weer middernacht toen de tweede cabine gemonteerd was.
 
Wat een stamina...

En het wordt een mooi en interessant model, hetgeen zeker niet aan de kit zal hebben gelegen.
 
Je moet het maar kunnen realiseren al die dingen uitdokteren en dan het model nog meer en beter maken..toffe bouw geworden.
 
Bedankt, jongens. Ik weet niet of ik hem in Affligem al ga hebben zoals ik voor ogen had, maar desnoods doet hij daar mee in een "cleane" versie en ga ik daarna nog wat door met verweren. Vooraleer ik de bumpers kon bevestigen, was er een detail dat ik nog niet had kunnen toevoegen. Alles was namelijk al geschilderd, maar op elke bumper was er nog een rij best opvallende rivets met een bolle kop te zien. Was er een manier om dat te maken zonder iets dat opgekleefd en geschilderd moest worden?

attachment.jpg

Hier zijn de rivets te zien op een foto uit de manual. Ik heb op de bumper tape gekleefd waarop met een pen aangeduid werd waar de rivets moeten komen. Ze worden namelijk niet langs de voorzijde aangebracht!

attachment.jpg

Met een pinvise wordt een boortje van zo'n 0.70 tegen de bovenrand aan de binnenzijde geplaatst. De tape geeft de breedteligging aan.

attachment.jpg

De bumper is van dik plastic, dus zijn er toch een achttal slagen nodig voor het puntje van de boor de voorzijde nadert. Hierdoor wijkt het plastic uit naar buiten en neemt het de vorm van de boorkop aan. Het komt er nu op aan zo ver mogelijk door te gaan voordat de boor doorheen het plastic verschijnt. De verflaag rekt mee.

attachment.jpg

Het resultaat is zeer gelijkend met de foto, de techniek wordt dus ook op de andere stukken toegepast.

attachment.jpg

Bij de achterbumper werden er ook twee lampengaatjes toegevoegd. Hier waren verticale formaties van rivets, gelukkig was de achterkant voorzien van meerdere steunrichels om een gelijke hoogteligging te krijgen.

attachment.jpg

De motorkap achteraan had ook meerdere rijen rivets nodig. De jerrycanhouder is niet op elk kanon aanwezig.

attachment.jpg

Het leverde wel opvallende littekens aan de binnenzijde op. Die zouden wel eens zichtbaar kunnen zijn door het gaas. Daarom worden ze dichtgeschilderd.

attachment.jpg

De vloer van de truck stond bol na het dichtlijmen. Ik kon me geen gietfout herinneren dus moest er iets tussen de lijmrand gekomen zijn. Daar kon ik niet meer bij, maar het moest onder de dashboardsteun zitten. Op die plek maakte ik dus een kleine opening, dit zou achteraf toch nog moeilijk te zien zijn. Door die opening zag ik de oorzaak. Het zeildoek dat onder de voeten van de passagier geschoven was, kwam met een rand tot onder de steun. Dit moest dus weggehaald worden, maar het doek bestond uit opgeplooid metaalfolie en was bijgevolg bikkelhard. Ik heb het met behulp van een 5mm Dremelboor verpulverd tot de vloer omhoog kwam. Van binnen in de cabine zie je er niks van.

attachment.jpg

Nog een ander obstakel verhinderde de goede passing van de cabine. De zelfgescratchte hydrodynamische koppeling achter de motor stak uit tot ergens achter de passagierszetel. Er moest dus nog een gat van 2,5cm door de 2mm dikke met metaal beklede achterwand gemaakt worden. Ik hoopte dat de cabine niet vol zaagsel zou terechtkomen. Gelukkig was het gat bijna volledig afgeschermd door de bekisting onder de zetels.

attachment.jpg

Met 2 klemmen werd de cabine hardhandig op haar plek gehouden tijdens het verlijmen. Daarbij ging er dus een van die steunarmpjes van de vorige update vanaf, maar dat was toen bijzaak. Het ding stond op zijn plek.

attachment.jpg

Nu kan de motorkap ook aan de cabine verlijmd worden zodat er geen naden openstaan.
 
hoe dat ge het allemaal voor mekaar krijgt
Fantastisch gedaan
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan