Hoofdsponsor

1/35 M38A1

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
Deels OOB maar met toevoeging van after market conversie set.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 21 April 2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.439
"Zeg nooit zomaar jeep tegen een jeep" in combinatie met de interne clubwedstrijd IPMS Gent " '60-'70-'80 " levert ons de kit van de M38A1 uitgebracht door AFV Club op 1/35.

De M38 was ook een Willys product en de opvolger van alle na-oorlogse Willys CJ-types. Willys kent het als model MC maar de US Army noemt het de M38. De directe opvolger, het model MD zal door het leger M38A1 genoemd worden.
In Nederland zal deze M38A1 in licentie gebouwd worden door het Nederlandse Kaizer-Frazer filiaal in Rotterdam (later ook door Kemper & Van Twist te Dordrecht) en gekend worden als de NEKAF jeep. Hier zullen 7.500 exemplaren gebouwd worden welke kleine verschillen vertonen met de M38A1.

In feite werd deze jeep gebouwd in de jaren '50 maar ik wil een exemplaar bouwen dat door de US Marines gebruikt werd in het begin van de jaren '60 en zo past deze binnen de wedstrijd.

De bouwdoos:

Boxart.jpg

Sprues.jpg

5 sprues in 3 verpakkingen

Extras.jpg

Een extra setje met wit metalen onderdelen van Ordnance Models om er een zogenaamd Deep Wading Device op aan te brengen, heel typisch gebruikt door de US Marines.

Instructies 1.jpg

Duidelijke instructies.

Boekjes.jpg

en een paar "vuile boekskes" onder de vorm van VMM 87 en CMV 197.
 
Vele onderdelen zo te zien.
 
We zijn er aan begonnen.
Volgens de instructies eerst met de motor, mooi gedetailleerd en weinig flash of gietnaden te verwerken.

Motor.jpg

Volgende stap is het chassis dat in 1 stuk geleverd is. Om er een Marines versie van te maken moet er echter een andere bumper achteraan bevestigd worden en die steekt niet in de kit. Ordnance Models voorziet er één in wit metaal en dus passen we een beetje chirurgie toe.

Chassis oud.jpg

Chassis uit de kit,

Chassis nieuw.jpg

en met de nieuwe in wit metaal. Deze is iets breder en aan beide uiteinden voorzien van trekogen.

Trekoog.jpg

De voorbumper moet ook afzonderlijk geplaatst worden alsook de trekogen vooraan. Stuurhuis en stuurstangen geplaatst en dan krijgen we dit resultaat:

Dryfit.jpg

Motor en transmissie in dryfit op het chassis.
Beiden zijn klaar voor een laag primer.
 
ARV is toch ook wel een van de betere merken. Bestaan die eigenlijk nog?
 
Veel plezier ermee. Ik heb die kit ook ergens liggen.
 
Beloofd weer een knap project te worden (zoals gewoonlijk) ik volg aandachtig mee

Falco
 
Met een rond vijltje kan je misschien nog aan de binnenkant van die twee steunen komen, er loopt een gietnaad. Bij de weggehaalde bumper zaten er nog extra U-profieltjes in die dingen, wat zou daar het nut van geweest zijn?
 
Bestaan die eigenlijk nog?
Denk het wel, ze hebben redelijk recent enkele dure kits uitgebracht van US halftracks.

Met een rond vijltje kan je misschien nog aan de binnenkant van die twee steunen komen, er loopt een gietnaad. Bij de weggehaalde bumper zaten er nog extra U-profieltjes in die dingen, wat zou daar het nut van geweest zijn?
Bedankt voor de melding, de naad is weg. Die U-profieltjes dienen om er trekogen aan te hangen.

Toch beetje verder kunnen doen.
De motor is geschilderd en kreeg bedrading waarna hij kon gemonteerd worden op het chassis.

Engine 1.jpg

Engine 2.jpg

De kuip werd ook al in elkaar gestoken en de binnenzijde kreeg een laag primer.

Kuip.jpg

en in dryfit ziet het er zo uit:

Dryfit.jpg

Nu eerst nog wat stukken bevestigen op de body vooraleer deze een volledige primer krijgt.
 
Ben onlangs begonnen aan een Willys jeep voor een project van onze club. Volg dus met heet veel interesse.
 
Die bedrading, Hoe maak jij dat?

Ik gebruik soms fijne koperdraad maar iets gemakkelijker om met te werken is fijne looddraad 0,2 of 0,3 mm.
Ik gebruik deze van Plusmodel, ooit gekocht op een beurs.

Looddraad.jpg

Vandaag het chassis verder afgewerkt. Er moet nu nog enkel wat roest op de veerbladen en washes.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

Alle andere onderdelen zijn klaar om gespoten te worden.
Het groen van deze jeep is donkerder dan bij deze uit WO2 maar de Marines gebruikten altijd een ander, donkerder, kleur groen. Aanbevolen door AFV Club is Hobby Color H80, kleur dat ik toevallig in huis heb.

We doen rustig verder ...
 
Looking great the chassis is really coming to life ,
like the way the lead wire is packaged , I needed to purchase individual rolls of the sizes I use as we don’t get the plus model wire this side .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan