- Lid geworden
- 5 feb 2009
- Berichten
- 10.424
Binnen mijn club IPMS Gent starten we dit jaar ook een wedstrijd welke vandaag 04/01/2023 start en loopt tot 7 november 2023. Tijdens die vergadering brengt ieder deelnemer zijn model(len) mee en zal er gejureerd worden. De uitslag wordt kenbaar gemaakt op de vergadering van 5 december. Prijs? De eer en misschien een cadeautje.
Voorwaarde om deel te nemen: het model moet een Tamiya model zijn dat nog niet opgestart werd in vroegere dagen.
Ik heb hier bv. een Tamiya Saladin liggen maar deze werd reeds opgestart door de vorige eigenaar en deze mag dus niet meedoen
Verder mag je alles toevoegen of ombouwen wat je wil, zolang de basis maar het Tamiya model is.
Tevens moet je, voor de aanvang, of het volledige op te starten model meebrengen en tonen op een vergadering of je moet een foto nemen van het op te starten model inclusief de onaangeroerde inhoud en opsturen naar onze secretaris.
Ik ga natuurlijk deelnemen en in 2023 hoofdzakelijk Tamiya modellen bouwen, kwestie van mijn stock wat te verminderen.
Eerste beest, en dat is het, in de running is deze M25 "Dragon Wagon" 40 ton tank transporter.
Beetje geschiedenis:
Door de oorlog in Europa en het leveren van materiaal door de US via het Lend-Lease systeem, werd stilaan duidelijk wat de behoeften waren te velde ten einde beschadigde tanks weg te halen en te recupereren voor herstelling.
De Knuckey Truck Company ontwikkelde een 6x6 truck met grote capaciteit doch was niet in staat deze in voldoende aantallen te bouwen. Zodoende ging de productie naar de Pacific Car and Foundry en zij zouden hun naam aan deze truck, gekend als de "Pacific" lenen.
We spreken in het algemeen van de M26 maar in feite was dit een M25 gekoppeld aan een M15 semi-trailer. De M26 was de recovery variant welke echter ook een trailer kon opladen. In voertuigmiddens spreken we echter over de M26 Pacific in het algemeen.
Aan boord van dit voertuig was een 15 ton winch vooraan en 2x 26 ton winches achteraan.
Wie ooit dit voertuig van dichtbij gezien heeft zal weten hoe enorm groot dit is. De volledige cabine is gepantserd doch later zal men dit weglaten en vervangen door een zogenaamde "soft cab" omdat deze voertuigen meestal optraden buiten de gevechtszones.
Zij werden voor het eerst ingezet in Italië en later natuurlijk ook in Normandië. Op foto's kan je ze ook zien als transport van landingsschepen ten behoeve van de oversteek van de Rijn. Ook bekend zijn foto's waar zij o.a. Panther tanks recupereren.
De kit:
Tamiya bouwdoos 35230 uit 1998, enkele jaren geleden kunnen kopen op een beurs voor de "minieme" som van 80€, wetende dat de normale verkoopprijs ongeveer 120€ is.
Kit voorzien van rubberen banden, PE en veel sprues. Er bestaan after market PE sets voor maar deze heb ik niet aangekocht, het zal een soort OOB worden.
De instructies zijn in boekvorm en heel duidelijk.
De cabine en het platform voor de trailer komen elk in één stuk:
Verder zijn er 7 grote sprues, elk afzonderlijk verpakt:
en enkele zakjes met kleinere items alsook de decals. De banden heb ik niet gefotografeerd.
Rest mij nu dus enkel wat plaats te maken op mijn werktafel zodat ik er kan aan beginnen.
Tevens moet ik wel nog enkele "vuile boekskes" liggen hebben over deze truck. .
Voorwaarde om deel te nemen: het model moet een Tamiya model zijn dat nog niet opgestart werd in vroegere dagen.
Ik heb hier bv. een Tamiya Saladin liggen maar deze werd reeds opgestart door de vorige eigenaar en deze mag dus niet meedoen
Verder mag je alles toevoegen of ombouwen wat je wil, zolang de basis maar het Tamiya model is.
Tevens moet je, voor de aanvang, of het volledige op te starten model meebrengen en tonen op een vergadering of je moet een foto nemen van het op te starten model inclusief de onaangeroerde inhoud en opsturen naar onze secretaris.
Ik ga natuurlijk deelnemen en in 2023 hoofdzakelijk Tamiya modellen bouwen, kwestie van mijn stock wat te verminderen.
Eerste beest, en dat is het, in de running is deze M25 "Dragon Wagon" 40 ton tank transporter.
Beetje geschiedenis:
Door de oorlog in Europa en het leveren van materiaal door de US via het Lend-Lease systeem, werd stilaan duidelijk wat de behoeften waren te velde ten einde beschadigde tanks weg te halen en te recupereren voor herstelling.
De Knuckey Truck Company ontwikkelde een 6x6 truck met grote capaciteit doch was niet in staat deze in voldoende aantallen te bouwen. Zodoende ging de productie naar de Pacific Car and Foundry en zij zouden hun naam aan deze truck, gekend als de "Pacific" lenen.
We spreken in het algemeen van de M26 maar in feite was dit een M25 gekoppeld aan een M15 semi-trailer. De M26 was de recovery variant welke echter ook een trailer kon opladen. In voertuigmiddens spreken we echter over de M26 Pacific in het algemeen.
Aan boord van dit voertuig was een 15 ton winch vooraan en 2x 26 ton winches achteraan.
Wie ooit dit voertuig van dichtbij gezien heeft zal weten hoe enorm groot dit is. De volledige cabine is gepantserd doch later zal men dit weglaten en vervangen door een zogenaamde "soft cab" omdat deze voertuigen meestal optraden buiten de gevechtszones.
Zij werden voor het eerst ingezet in Italië en later natuurlijk ook in Normandië. Op foto's kan je ze ook zien als transport van landingsschepen ten behoeve van de oversteek van de Rijn. Ook bekend zijn foto's waar zij o.a. Panther tanks recupereren.
De kit:
Tamiya bouwdoos 35230 uit 1998, enkele jaren geleden kunnen kopen op een beurs voor de "minieme" som van 80€, wetende dat de normale verkoopprijs ongeveer 120€ is.
Kit voorzien van rubberen banden, PE en veel sprues. Er bestaan after market PE sets voor maar deze heb ik niet aangekocht, het zal een soort OOB worden.
De instructies zijn in boekvorm en heel duidelijk.
De cabine en het platform voor de trailer komen elk in één stuk:
Verder zijn er 7 grote sprues, elk afzonderlijk verpakt:
en enkele zakjes met kleinere items alsook de decals. De banden heb ik niet gefotografeerd.
Rest mij nu dus enkel wat plaats te maken op mijn werktafel zodat ik er kan aan beginnen.
Tevens moet ik wel nog enkele "vuile boekskes" liggen hebben over deze truck. .
Bijlagen
Laatst bewerkt: