Hoofdsponsor

1/35 M25 Dragon Wagon

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 4 januari 2023.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Binnen mijn club IPMS Gent starten we dit jaar ook een wedstrijd welke vandaag 04/01/2023 start en loopt tot 7 november 2023. Tijdens die vergadering brengt ieder deelnemer zijn model(len) mee en zal er gejureerd worden. De uitslag wordt kenbaar gemaakt op de vergadering van 5 december. Prijs? De eer en misschien een cadeautje.
Voorwaarde om deel te nemen: het model moet een Tamiya model zijn dat nog niet opgestart werd in vroegere dagen.
Ik heb hier bv. een Tamiya Saladin liggen maar deze werd reeds opgestart door de vorige eigenaar en deze mag dus niet meedoen

Verder mag je alles toevoegen of ombouwen wat je wil, zolang de basis maar het Tamiya model is.
Tevens moet je, voor de aanvang, of het volledige op te starten model meebrengen en tonen op een vergadering of je moet een foto nemen van het op te starten model inclusief de onaangeroerde inhoud en opsturen naar onze secretaris.
Ik ga natuurlijk deelnemen en in 2023 hoofdzakelijk Tamiya modellen bouwen, kwestie van mijn stock wat te verminderen.

Eerste beest, en dat is het, in de running is deze M25 "Dragon Wagon" 40 ton tank transporter.

Boxart.jpg

Beetje geschiedenis:
Door de oorlog in Europa en het leveren van materiaal door de US via het Lend-Lease systeem, werd stilaan duidelijk wat de behoeften waren te velde ten einde beschadigde tanks weg te halen en te recupereren voor herstelling.
De Knuckey Truck Company ontwikkelde een 6x6 truck met grote capaciteit doch was niet in staat deze in voldoende aantallen te bouwen. Zodoende ging de productie naar de Pacific Car and Foundry en zij zouden hun naam aan deze truck, gekend als de "Pacific" lenen.
We spreken in het algemeen van de M26 maar in feite was dit een M25 gekoppeld aan een M15 semi-trailer. De M26 was de recovery variant welke echter ook een trailer kon opladen. In voertuigmiddens spreken we echter over de M26 Pacific in het algemeen.
Aan boord van dit voertuig was een 15 ton winch vooraan en 2x 26 ton winches achteraan.

Wie ooit dit voertuig van dichtbij gezien heeft zal weten hoe enorm groot dit is. De volledige cabine is gepantserd doch later zal men dit weglaten en vervangen door een zogenaamde "soft cab" omdat deze voertuigen meestal optraden buiten de gevechtszones.
Zij werden voor het eerst ingezet in Italië en later natuurlijk ook in Normandië. Op foto's kan je ze ook zien als transport van landingsschepen ten behoeve van de oversteek van de Rijn. Ook bekend zijn foto's waar zij o.a. Panther tanks recupereren.

De kit:
Tamiya bouwdoos 35230 uit 1998, enkele jaren geleden kunnen kopen op een beurs voor de "minieme" som van 80€, wetende dat de normale verkoopprijs ongeveer 120€ is.
Kit voorzien van rubberen banden, PE en veel sprues. Er bestaan after market PE sets voor maar deze heb ik niet aangekocht, het zal een soort OOB worden.
De instructies zijn in boekvorm en heel duidelijk.

Instructions.jpg

De cabine en het platform voor de trailer komen elk in één stuk:

Parts 1.jpg

Verder zijn er 7 grote sprues, elk afzonderlijk verpakt:

Parts 3.jpg

en enkele zakjes met kleinere items alsook de decals. De banden heb ik niet gefotografeerd.

Parts 2.jpg

Rest mij nu dus enkel wat plaats te maken op mijn werktafel zodat ik er kan aan beginnen.
Tevens moet ik wel nog enkele "vuile boekskes" liggen hebben over deze truck. :unsuree: :-) .
 

Bijlagen

  • DSC_0004 (80).JPG
    DSC_0004 (80).JPG
    267,9 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
De banden heb ik niet gefotografeerd.
Jammer daar zat ik net op te wachten :unsuree: :ROFLMAO:

Maar mooie kit heb deze ook ooit eens gebouwd in een grijs verleden.
 
Buitengewoon mooie en indrukwekkende kit, deze bouw ga ik met meer dan gemiddelde interesse bestuderen.
 
Dat is inderdaad een Beest...
Heb op 't internet al veel op foto's zien passeren van deze kit, echter steeds afgewerkt, ben wel nieuwsgierig naar de bouw, dus ik volg je ;)
 
Dat is een kit die hoewel ik niet echt een militaire bouwer ben, altijd al op mijn wishlist gestaan heeft, maar het is er gewoon nog nooit van gekomen.
Veel plezier en succes ermee.
 
Dit word een reus als die in elkaar staat.
zet me er weer bij.
 
zoals jullie stilaan wel allemaal weten dat ik geen militaire bouwer , heb er niks op tegen in tegendeel ik kijk graag naar zulke voertuigen en dio's en zeker zoals deze die hier weldra zal getoond worden
Erwin succes makker , wij zitten op de rand van het veld en volgen iedere stap die je doet :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Veel plezier met deze. Komt er evt nog een lading op deze trailer?
 
Binnen mijn club IPMS Gent starten we dit jaar ook een wedstrijd welke vandaag 04/01/2023 start en loopt tot 7 november 2023. Tijdens die vergadering brengt ieder deelnemer zijn model(len) mee en zal er gejureerd worden. De uitslag wordt kenbaar gemaakt op de vergadering van 5 december. Prijs? De eer en misschien een cadeautje.
Voorwaarde om deel te nemen: het model moet een Tamiya model zijn dat nog niet opgestart werd in vroegere dagen.
Ik heb hier bv. een Tamiya Saladin liggen maar deze werd reeds opgestart door de vorige eigenaar en deze mag dus niet meedoen

Verder mag je alles toevoegen of ombouwen wat je wil, zolang de basis maar het Tamiya model is.
Tevens moet je, voor de aanvang, of het volledige op te starten model meebrengen en tonen op een vergadering of je moet een foto nemen van het op te starten model inclusief de onaangeroerde inhoud en opsturen naar onze secretaris.
Ik ga natuurlijk deelnemen en in 2023 hoofdzakelijk Tamiya modellen bouwen, kwestie van mijn stock wat te verminderen.

Eerste beest, en dat is het, in de running is deze M26 "Dragon Wagon" 40 ton tank transporter.

Bekijk bijlage 430499

Beetje geschiedenis:
Door de oorlog in Europa en het leveren van materiaal door de US via het Lend-Lease systeem, werd stilaan duidelijk wat de behoeften waren te velde ten einde beschadigde tanks weg te halen en te recupereren voor herstelling.
De Knuckey Truck Company ontwikkelde een 6x6 truck met grote capaciteit doch was niet in staat deze in voldoende aantallen te bouwen. Zodoende ging de productie naar de Pacific Car and Foundry en zij zouden hun naam aan deze truck, gekend als de "Pacific" lenen.
We spreken in het algemeen van de M26 maar in feite was dit een M25 gekoppeld aan een M15 semi-trailer. De M26 was de recovery variant welke echter ook een trailer kon opladen. In voertuigmiddens spreken we echter over de M26 Pacific in het algemeen.
Aan boord van dit voertuig was een 15 ton winch vooraan en 2x 26 ton winches achteraan.

Wie ooit dit voertuig van dichtbij gezien heeft zal weten hoe enorm groot dit is. De volledige cabine is gepantserd doch later zal men dit weglaten en vervangen door een zogenaamde "soft cab" omdat deze voertuigen meestal optraden buiten de gevechtszones.
Zij werden voor het eerst ingezet in Italië en later natuurlijk ook in Normandië. Op foto's kan je ze ook zien als transport van landingsschepen ten behoeve van de oversteek van de Rijn. Ook bekend zijn foto's waar zij o.a. Panther tanks recupereren.

De kit:
Tamiya bouwdoos 35230 uit 1998, enkele jaren geleden kunnen kopen op een beurs voor de "minieme" som van 80€, wetende dat de normale verkoopprijs ongeveer 120€ is.
Kit voorzien van rubberen banden, PE en veel sprues. Er bestaan after market PE sets voor maar deze heb ik niet aangekocht, het zal een soort OOB worden.
De instructies zijn in boekvorm en heel duidelijk.

Bekijk bijlage 430501

De cabine en het platform voor de trailer komen elk in één stuk:

Bekijk bijlage 430502

Verder zijn er 7 grote sprues, elk afzonderlijk verpakt:

Bekijk bijlage 430503

en enkele zakjes met kleinere items alsook de decals. De banden heb ik niet gefotografeerd.

Bekijk bijlage 430504

Rest mij nu dus enkel wat plaats te maken op mijn werktafel zodat ik er kan aan beginnen.
Tevens moet ik wel nog enkele "vuile boekskes" liggen hebben over deze truck. :unsuree: :-) .
Eens iets gans anders qua grootte Erwin. Ziet men niet veel meer op beurzen. Veel plezier. Willy.
 
Veel plezier met deze. Komt er evt nog een lading op deze trailer?
Als lading ga ik de Caterpillar tractor gebruiken.
Kan er natuurlijk ook altijd een kapotte Panther op plaatsen want ik heb geen Sherman op 1/35.
 
We zijn er aan begonnen.
Die 7 zakjes met sprues blijken uiteindelijk 15 sprues te bevatten en een beetje organisatie was nodig om er nog aan uit te kunnen. Had ooit een collega modelbouwer gezien die een houten afdruiprek voor borden gebruikte om zijn sprues in te klasseren en dat bracht mij op het idee om een oud platenrekje voor singeltjes te gebruiken maar dit was te klein. Dan mij maar beholpen met een deel van een boekenrek dat hier nog ergens rondslingerde en nu is het duidelijker nu de sprues geklasseerd staan van A tot R.

Rek.jpg

Ik ben van plan om zoveel mogelijk het bouwplan te volgen en mijn aandacht werd al direct getrokken door het chassis van de truck die omzeggens in één stuk voorzien is;

Sprue chassis.jpg

Op die manier hebben we niet veel onderdelen en zal het wel vlug gaan. Ik vermoed dat Tamiya dit gedaan heeft om te vermijden dat men bij het bouwen problemen zou hebben bij het vervaardigen van het chassis uit losse onderdelen waardoor je de kans zou krijgen om onbewust een niet geheel recht chassis te bouwen.

Stage 1.jpg

Er steekt geen motor in de kit en dat zou ook overbodig zijn vermits je er niets van ziet, enkel de radiator is zichtbaar als je de luiken open laat. Alle onderdelen passen perfect in elkaar, zuivere Tamiya kwaliteit, en er zijn slechts enkele kleine uitwerppunten weg te schuren aan de binnenzijde of onderkant.

Motorblok.jpg

Het motorblok en zijn behuizing ziet er zo uit.

Motorblok chassis.jpg

en zo geplaatste op het chassis. Fritz is eens komen kijken hoe groot die is.

Stage 2a.jpg

Stage 2a betreft het plaatsen van de transmissie en de perslucht cylinders.

Stage 2b.jpg

Op 2b monteren we de zijstukken van het chassis (past perfect) alsook het achterstuk.

Ben al begonnen aan stage 3 met het samensteken van de achterste winch. Hiervoor moet 1,6 meter kabel opgewonden worden. In de kit is witte draad voorzien en die moet natuurlijk eerst geschilderd worden.

Wordt vervolgd...
 
Leuke bouw, zo te zien. Slimme methode van organisatie.

Van mij mag je het verslag best met dit detail blijven doorvoeren, het is een interessante constructie.
 
Weet dat het een heerlijke kit is om te bouwen.
 
Mooi start, en ik moest even mijn lach inhouden toen ik las :
Op die manier hebben we niet veel onderdelen en zal het wel vlug gaan...
Overstatement of the year... ;) :ROFLMAO:
 
Stevige start en slim gezien om spreus zo uit elkaar te houden.
 
Hier zullen we maar een oogje in het zeil houden. Ik heb er al twee gemaakt maar die hadden niet zoveel onderdelen en er stond bij de schaal een nul meer voor de komma. Door daaraan te werken kreeg ik zin voor de grote. Qua boekjes heb ik van Tankograd de Technical Manual en de walkaround die ze uitgaven van een van de gerestaureerde voertuigen.
 
@ Steven: ik heb er hier nog 2 op 1/72, was misschien het moment om er ook eens aan te beginnen.

Wat documentatie betreft heb ik enkele tijdschriften waarin restauratieprojecten beschreven worden maar ook dit boek van Tankograd, waarschijnlijk hetzelfde dat Steven bedoeld:

Boek.jpg

De vorderingen voor vandaag:

Eerste en vooral het opwinden van de winch met zijn 1,6 m touw. Had dit de hele nacht aan de luchter laten hangen met wasknijpers aan om uit te rekken.

Stage 3.jpg

Stage 3: het plaatsen van de voorste winch en de vering. Tamiya raad aan om de winch te voorzien van een tape om te voorkomen dat deze afloopt.

Stage 5.jpg

Stage 5: de vooras voorzien van beweegbare wielen.

Wordt vervolgd ...
 
Altijd mooi zo'n echt chassis in wording, daarom alleen al zou ik nog graag eens een truck of een oldtimer (ik heb er wel nog één liggen overigens) maken.
Ik blijf volgen, dit model bestaat overigens ook op schaal 1/25 als cardboard model van het merk GPM (voorlopig niet meer verkrijgbaar).
 
Heb je het touw dat rond de winch is gedraaid van lijm of iets dergelijks voorzien?
 
Heb je het touw dat rond de winch is gedraaid van lijm of iets dergelijks voorzien?
Het is een wit touw rond een plat papieren klosje wat maakt dat je bij het afdraaien ervan, een knik hebt om de ongeveer 4 cm.
Je moet eerst een knoopje leggen en dit vastkleven in de winch.
Ik heb het touw geschilderd in Vallejo gunmetal wat mij beter leek dan de door Tamiya voorgestelde aluminium kleur. Terwijl de verf nog nat was heb ik dit uitgehangen met een wasknijper als gewicht aan beide kanten.
Met het vastlijmen van het touw ga ik nog wachten tot de volledige opbouw gemonteerd is want ik weet niet hoe ver ik dit moet uittrekken. De winch ligt trouwens los in zijn houder en kan uitgerold worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan