- Lid geworden
- 12 jul 2012
- Berichten
- 4.321
Er waait deze week wat binnen bij de militaire voertuigen, zie ik, dus zullen we daar nog eens een schepje bovenop doen.
Normaal gezien doet een bouwdoos er bij mij enkele jaren over om te rijpen en op de tafel terecht te komen, zodat alle extra's en boekjes in de collectie doorgedrongen zijn. Bij het onderwerp van vandaag had ik het gevoel dat alles wat ik nodig heb, op de stapel ligt, maar ik heb de M1070 van Hobbyboss maar een paar weken geleden gekocht. Het is dan ook een bouwdoos waar je heel wat mee in huis haalt, wat zit er zoal in?
Een stevige top opener, met een opvallende titel. Ik heb een uur in die winkel rondgelopen tot ik eigenlijk weg moest, waarbij een afschuwelijk eliminatieproces plaatsvindt en toen ik me omdraaide stond die daar dus en was ik al de rest vergeten.
Een paar grote stukken zijn apart verpakt.
Een mooi recht chassis uit een stuk, da's altijd handig.
Er gaat wat losgeknipt moeten worden. Er zijn ook nog twee clearpart sprues.
Het hoogtepunt van de kit zijn wel de PE-frets, zes in totaal. De toegevoegde pantserkit is ook in PE uitgevoerd.
Wat er op de achterkant van de decals staat, moet ik nog uitvissen, want het is niet te zien op het witte papiertje. Wel is dit van het iets dikkere PE, daarom heb ik ook de Voyager algemene set in huis gehaald. Die is bedoeld voor de niet-gepantserde kits, gelukkig zit het PE voor de trailer in een andere set. Voor het interieur is er dan weer een Eduard setje dat ik de moeite waard vond. Beide toon ik zo dadelijk. Verder zit er in de doos ook wat vinyl, niet alleen de banden voor de vier assen van de truck maar ook de luchtbalgen voor de hoogteregeling. De wielen gaan niet gebruikt worden wegens mijn afkeer voor rubber. Er zit in deze kit ook iets geks, een zakje met materiaal dat uit een koekoeksklok ijkt te komen, met veertjes, touwtjes en ander knutselmateriaal. Het wordt zeker een boeiende bouw.
De typische degelijke handleiding van Hobbyboss. Nu gaan we ook eens kijken naar de extra's.
De PE van Voyager met een inzet met trailer waardoor ze weer de indruk wekken dat je die ook hiermee kunt detailleren wat dus niet waar is. De afbeelding toont niet het extra pantser, dat gaan we dus moeten combineren met het PE van de kit zelf. Ik merkte op dat dat een beetje scheef staat, ik hoop dat die kromming er uit gaat.
9 frets, waaronder eentje in extreem fijnmazig mesh. Dit voelt aan als een uienvelletje. Het PE is ook allemaal half zo dik als dat van de kit, maar er lijkt meer detail op te zitten. Er is onder andere het Oshkosh-logo bij, net als de hele dakplaat.
Een sleepkabel in koper, vier lampen in resin en zelfs aparte zeskantboutjes.
Zeven bladzijden aan handleiding. We gaan weer uit onze doppen moeten kijken om zeker te zijn dat alle stukjes gebruikt zijn.
Dit is het Eduard PE, aangezien ik op de foto's van Voyager niks in het interieur zag staan. Dit spul is voorgeschilderd maar de prijs is navenant, 18 euro en een paar dingen lijken dan nog voor verschillende versies. Ik heb een maskingsetje gevonden, nu moet ik het ook nog gebruiken. Mijn vorige set voor de CH-46 ben ik rats vergeten, die was dus met Tamiya afgeplakt.
Jullie vermoedden al dat ik de truck toch niet als een wrak zonder wielen wilde neerzetten, toen ik zei dat het vinyl overboord ging. Voor de M1070 zijn er nog resinwielen verkrijgbaar en wie maakt die beter dan DEF?
Ze zijn nu apart verpakt. Ik ga een vergelijking maken met de kitwielen.
Qua afmetingen zijn ze identiek en ook zijn er dezelfde aanduidingen op de banden, als zijn die bij DEF kleiner. In de kit zijn de wieldeksels, de velg en de naaf afzonderlijk, terwijl de resinwielen uit 1 stuk zijn.
Het stukje dat je van de naaf zal zien, toont geen noemenswaardige verschillen.
Het bandenprofiel toont wel veel verschil, met DEF die het meest op de foto's lijkt. Er bestaan wel een paar verschillende profielen maar dan zijn er meer dan 4 rijen te zien.
De achterzijde met een goeie locator hole, en het reservewiel. Hier is ook de weighted vervorming goed te zien. De bak van de Gun Truck zou wel maar zeven ton wegen, wat maar 1 ton belasting per band zou zijn.
Waar DEF voor staat, is dat je ook een handleiding en masking-set meekrijgt voor zowel positief als negatief afplakken.
En nu de afknapper, ik kocht de volledige 3-delige bemanning uit de tijd dat alleen de trailerset bestond, maar er ontbreekt iemand. Alleen een arm zonder vingers is er van over. Gelukkig heb ik aan die kerel weinig, want hij staat op de cover te gebaren naar iets dat de trailer opgereden komt, maar ik zou vast wel een klusje voor hem gevonden hebben in de bak. Ik zou eens naar Domino kunnen mailen of ze er nog eentje terugvinden.
Dit boek is net nieuw uit en ik kon het meenemen uit mijn boekenwinkel in Brussel.
Naast de bandenprofielfoto die je hierboven al zag, wind je hier alles wat je maar nodig kan hebben, tot zelfs een luchtfoto van een kettingbotsing met drie M1070 met trailers toe, maar ook de voorganger M911 die nog tot de jaren 90 gebruikt werd, komt aan bod. Je leert hoe de M1070 ontworpen is voor de nieuwe gewichtsklasse van MBT's. Ook de UK heeft de M1070 als trekker aangekocht.
Voor dat ik dit boek aantrof, had ik al een Tankograd publicatie besteld, waarin ook ergens de truck uit de kit opduikt.
Hoe ik uiteindelijk de bak ga inrichten en wat er verder nog te zien zal zijn rond de truck, zal later tijdens de bouw bepaald worden.
Normaal gezien doet een bouwdoos er bij mij enkele jaren over om te rijpen en op de tafel terecht te komen, zodat alle extra's en boekjes in de collectie doorgedrongen zijn. Bij het onderwerp van vandaag had ik het gevoel dat alles wat ik nodig heb, op de stapel ligt, maar ik heb de M1070 van Hobbyboss maar een paar weken geleden gekocht. Het is dan ook een bouwdoos waar je heel wat mee in huis haalt, wat zit er zoal in?
Een stevige top opener, met een opvallende titel. Ik heb een uur in die winkel rondgelopen tot ik eigenlijk weg moest, waarbij een afschuwelijk eliminatieproces plaatsvindt en toen ik me omdraaide stond die daar dus en was ik al de rest vergeten.
Een paar grote stukken zijn apart verpakt.
Een mooi recht chassis uit een stuk, da's altijd handig.
Er gaat wat losgeknipt moeten worden. Er zijn ook nog twee clearpart sprues.
Het hoogtepunt van de kit zijn wel de PE-frets, zes in totaal. De toegevoegde pantserkit is ook in PE uitgevoerd.
Wat er op de achterkant van de decals staat, moet ik nog uitvissen, want het is niet te zien op het witte papiertje. Wel is dit van het iets dikkere PE, daarom heb ik ook de Voyager algemene set in huis gehaald. Die is bedoeld voor de niet-gepantserde kits, gelukkig zit het PE voor de trailer in een andere set. Voor het interieur is er dan weer een Eduard setje dat ik de moeite waard vond. Beide toon ik zo dadelijk. Verder zit er in de doos ook wat vinyl, niet alleen de banden voor de vier assen van de truck maar ook de luchtbalgen voor de hoogteregeling. De wielen gaan niet gebruikt worden wegens mijn afkeer voor rubber. Er zit in deze kit ook iets geks, een zakje met materiaal dat uit een koekoeksklok ijkt te komen, met veertjes, touwtjes en ander knutselmateriaal. Het wordt zeker een boeiende bouw.
De typische degelijke handleiding van Hobbyboss. Nu gaan we ook eens kijken naar de extra's.
De PE van Voyager met een inzet met trailer waardoor ze weer de indruk wekken dat je die ook hiermee kunt detailleren wat dus niet waar is. De afbeelding toont niet het extra pantser, dat gaan we dus moeten combineren met het PE van de kit zelf. Ik merkte op dat dat een beetje scheef staat, ik hoop dat die kromming er uit gaat.
9 frets, waaronder eentje in extreem fijnmazig mesh. Dit voelt aan als een uienvelletje. Het PE is ook allemaal half zo dik als dat van de kit, maar er lijkt meer detail op te zitten. Er is onder andere het Oshkosh-logo bij, net als de hele dakplaat.
Een sleepkabel in koper, vier lampen in resin en zelfs aparte zeskantboutjes.
Zeven bladzijden aan handleiding. We gaan weer uit onze doppen moeten kijken om zeker te zijn dat alle stukjes gebruikt zijn.
Dit is het Eduard PE, aangezien ik op de foto's van Voyager niks in het interieur zag staan. Dit spul is voorgeschilderd maar de prijs is navenant, 18 euro en een paar dingen lijken dan nog voor verschillende versies. Ik heb een maskingsetje gevonden, nu moet ik het ook nog gebruiken. Mijn vorige set voor de CH-46 ben ik rats vergeten, die was dus met Tamiya afgeplakt.
Jullie vermoedden al dat ik de truck toch niet als een wrak zonder wielen wilde neerzetten, toen ik zei dat het vinyl overboord ging. Voor de M1070 zijn er nog resinwielen verkrijgbaar en wie maakt die beter dan DEF?
Ze zijn nu apart verpakt. Ik ga een vergelijking maken met de kitwielen.
Qua afmetingen zijn ze identiek en ook zijn er dezelfde aanduidingen op de banden, als zijn die bij DEF kleiner. In de kit zijn de wieldeksels, de velg en de naaf afzonderlijk, terwijl de resinwielen uit 1 stuk zijn.
Het stukje dat je van de naaf zal zien, toont geen noemenswaardige verschillen.
Het bandenprofiel toont wel veel verschil, met DEF die het meest op de foto's lijkt. Er bestaan wel een paar verschillende profielen maar dan zijn er meer dan 4 rijen te zien.
De achterzijde met een goeie locator hole, en het reservewiel. Hier is ook de weighted vervorming goed te zien. De bak van de Gun Truck zou wel maar zeven ton wegen, wat maar 1 ton belasting per band zou zijn.
Waar DEF voor staat, is dat je ook een handleiding en masking-set meekrijgt voor zowel positief als negatief afplakken.
En nu de afknapper, ik kocht de volledige 3-delige bemanning uit de tijd dat alleen de trailerset bestond, maar er ontbreekt iemand. Alleen een arm zonder vingers is er van over. Gelukkig heb ik aan die kerel weinig, want hij staat op de cover te gebaren naar iets dat de trailer opgereden komt, maar ik zou vast wel een klusje voor hem gevonden hebben in de bak. Ik zou eens naar Domino kunnen mailen of ze er nog eentje terugvinden.
Dit boek is net nieuw uit en ik kon het meenemen uit mijn boekenwinkel in Brussel.
Naast de bandenprofielfoto die je hierboven al zag, wind je hier alles wat je maar nodig kan hebben, tot zelfs een luchtfoto van een kettingbotsing met drie M1070 met trailers toe, maar ook de voorganger M911 die nog tot de jaren 90 gebruikt werd, komt aan bod. Je leert hoe de M1070 ontworpen is voor de nieuwe gewichtsklasse van MBT's. Ook de UK heeft de M1070 als trekker aangekocht.
Voor dat ik dit boek aantrof, had ik al een Tankograd publicatie besteld, waarin ook ergens de truck uit de kit opduikt.
Hoe ik uiteindelijk de bak ga inrichten en wat er verder nog te zien zal zijn rond de truck, zal later tijdens de bouw bepaald worden.