Hoofdsponsor

1/72 M-8 Greyhound

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 28 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Lap, ik had het weer zitten, de drang om te bouwen.
De Diamond T in zijn eindfase mocht het opnieuw een 1/72 zijn maar had geen zin in een Rus en dus in de stash wat gezocht naar iets niet te moeilijk en zonder toevoegingen allerhande.

Het werd een M-8 Greyhound van Italeri.

Boxart 1.jpg

Op de boxart is te zien dat het een speciale uitgave is door de vermelding "Operation Overlord" maar de voorziene decals en kleurenschema's hebben hier niets met te maken.

Boxart 2.jpg

Behoudens deze 3 kan je ook het voertuig maken voorzien op de boxart.

Decals.jpg

Niets direct binding met de landing in Normandië maar wel met wargaming.

Instructies.jpg

Rechts onder zie je op de instructies een vereenvoudigde versie van het onderstel compleet met open wielen. Deze kit kan dus gebouwd worden om te gebruiken bij wargaming (vandaar Operation Overlord) of als gewoon model.

Parts.jpg

Beide soorten zijn voorzien op de sprues.

Boekje.jpg

De kit is ook voorzien van een boekje met een korte uitleg over het gebruik van de M-8, ook speciaal voor de wargamer.

Reference.jpg

Modellen genoeg om naar te kijken in allerlei tijdschriften maar mijn ideaal "vuil boeksken" is toch deze.

Body.jpg

De instructies zijn duidelijk, er moet niet veel opgekuist worden en al vlug steekt het interieur in elkaar.

Wordt vervolgd ...
 
Altijd een mooi voertuig gevonden.

Dus, volgmodus aan.

Grtz.

Luc :cool:
 
Ideale basismodellen om wat te verfijnen ;) ;)
Hoewel het ook eens leuk is om dat niet te doen..
 
De bouw is heel vlug gevorderd, in feite een ideale kit om te bouwen als weekend editie.

Build 1.jpg

De wielen zijn reeds geschilderd maar nog niet gemonteerd omdat deze jongen morgen naar de spuiterij gaat.
De wielkappen zijn m die reden ook nog niet gemonteerd.

Build 2.jpg

Bij de toren ontbreekt nog de .50 mitrailleur op de buitenste ring.

Build 3.jpg

Eens alles op elkaar.

Heb beslist om deze te bouwen als de C 30 Colbert zoals op de boxart te zien is.
Heb in mijn boek een foto gevonden van dit voertuig in Canisy (Normandië), een dorp in de buurt van St.-Lo, en jullie weten dat als er een binding is met Normandië, ik dit moet bouwen ...
 
Geen wielkappen :eek:
 
Terug van de spuiterij en een beetje verwering onderaan.

Gespoten.jpg

Dan maar wielen passen

Wheels.jpg

en vervolgens met wielkappen ! (sorry Ron) :biggrin:

Skirts.jpg

Morgen verf bijwerken en verder verweren.
Die foto's tonen nogal wat fouten die je met het blote oog niet ziet, zal dus extra goed moeten kijken.
 
Haha de rode smiley is een grapje uiteraard. Maar het ukkie staat netjes in de verf.
 
Na een laag Klir, begonnen met het aanbrengen van de decals.
Vastgesteld dat de US ster in een cirkel welke boven het motorcompartiment moet komen, bestaat uit 3 delen. Niets speciaal en uitermate goed gevonden want die dekplaat is zeer onregelmatig van vorm. Maar het bijzondere hier is dat de beide zijstukken van de decal gemaakt zijn om het middenstuk deels te overlappen.

Decal.jpg

Dit is de eerste maal dat ik dit tegenkom. Dit wil ook zeggen dat je redelijk vlug met Sol moet beginnen werken om de decal zo soepel mogelijk te maken.
Ik zal voor alle zekerheid ook nog een de Daco decal softener gebruiken om alles heel goed te laten aansluiten.
Deze decal heeft voorrang, de rest moet wachten tot morgen.
 
Slimme oplossing met het decal-ontwerp. Zeker voor het effen oppervlak dat je moet bedekken :rolleyes:
Mocht wel eens vaker gebruikt worden in sommige kits...
 
Ik beschouw deze als afgewerkt. Het enige niet OOB welke ik toegevoegd heb zijn straps aan de rugzakken van de tankisten en de beide antennes. Een juiste lengte heb ik niet maar uit foto's blijkt dat zij ongeveer 2x de hoogte zijn van het voertuig en dus heb ik antennes van 6cm lang aangebracht.
Op veel foto's zie je deze antennes naar achteren geplooid en vastliggen met touw maar dat zag ik niet zitten omdat die antennevoeten zo fragiel zijn dat ze dit nooit zouden kunnen houden.
De eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

De "Colbert" heeft gediend in Normandië bij de 2nd Armored Division, 82nd Armored Reconnaissance Battalion, C Platoon, Vehicle 30.
Ik heb een foto van dit voertuig bij de bevrijding van Canisy, een dorp in de buurt van St.-Lo op 26 juli 1944.
Het enige verschil met de decals in de kit is dat de naam "Colbert" kleiner werd geschreven.

Weeral een doosje 1/72 minder ... :-)
 
Vind het altijd weer knap wat jullie van die 1/72 modellen weten te maken (y)
 
Decals lijken me geen evidentie. Mooi resultaat geworden voor dit klein ding.
 
En dat is ook alweer mijn reactie,

1/72 :oops: :oops: gewoon prachtig gemaakt.

Grtz.

Luc:cool:
 
Toch raar dat ik bij Erwins modellen toch steeds eens terug naar boven scrollen om te checken dat dit inderdaad op schaal 1/72 is.
 
Greyhound ziet er goed uit. Speciale vermelding voor het plaatsen van de decals. Heb je nu de decalsetting van Daco gebruikt en zo ja welke (soft, medium of strong)?
 
Greyhound ziet er goed uit. Speciale vermelding voor het plaatsen van de decals. Heb je nu de decalsetting van Daco gebruikt en zo ja welke (soft, medium of strong)?
Eerst de Set en Sol en daarna pas de Daco Strong (geel etiket).
 
Toch raar dat ik bij Erwins modellen toch steeds eens terug naar boven scrollen om te checken dat dit inderdaad op schaal 1/72 is.
Kan soms verwarrend zijn hé bij mij.

Doordat mijn ogen slechter worden ben ik bij de voertuigen overgestapt van 1/72 naar 1/35 maar de kits op 1/72 in stock ben ik nu aan het bouwen tot ze op zijn (en dat zal nog wel enkele jaren duren)
Mijn vliegtuigen zijn altijd 1/72 en, tenzij ik ze krijg, komen er geen 1/72 modellen meer bij, ook hier ben ik aan het afbouwen.
Geen paniek echter, mijn stock bouwdozen zal mij meer dan waarschijnlijk wel overleven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan