Hoofdsponsor

1/35 LRDG JEEP SAS Commander's car - Dragon 6724

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Just started
COMMENTAREN
Graag maar hou het netjes

Bitweiser

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2023
Berichten
94
Locatie
Tongeren
Na het afwerken van de Chevrolet 30Cwt is het tijd voor deel twee van mijn woestijn diorama. Het diorama zal naast figuren ook vier voertuigen bevatten. De Chevrolet was dus deel 1. Nu komt een Jeep van Dragon aan de beurt. Daarna volgen nog een Jeep van Tamiya en de LRDG F30 truck van Thunder Models.
Aan het werk dus...

new.jpg
 
Na enkele Tamiya bouwdozen voor de eerste keer een ander merk. Ik merk onmiddellijk op dat deze Dragon kit uit meer "friemelwerk" bestaat en dat de bouwtekeningen niet altijd even secuur zijn. Met wat vloek en trekwerk heb ik wel reeds het chassis in elkaar gekregen. Bijna één dag werk. Dat belooft. Morgen steek ik wellicht de motor in elkaar.

doos.jpg

chassis.jpg
 
Boxart gebaseerd op de bekende foto.
Ik weet niet of de kit overeenkomt met de boxart maar kijk goed naar de manier waarop de jerrycans bevestigd zijn op de jeep. Ik heb mijn Tamiya kits moeten aanpassen hieraan want er waren geen steunen of beugels voorzien.
 
Boxart gebaseerd op de bekende foto.
Ik weet niet of de kit overeenkomt met de boxart maar kijk goed naar de manier waarop de jerrycans bevestigd zijn op de jeep. Ik heb mijn Tamiya kits moeten aanpassen hieraan want er waren geen steunen of beugels voorzien.
Ik weet nog niet of ik de jerrycans op de motorkap ga monteren. De SAS deed dit inderdaad, maar gezien ik een LRDG diorama wil maken kan het zijn dat ik van deze een LRDG versie ga maken. Volgens de site http://www.lrdg.de/vehicles1.htm hadden deze geen jerrycans op de koffer. Van de andere kant werkte de LRDG en de SAS nauw samen en kunnen beide voertuigen perfect samen in één diorama.
 
Ik heb vergeten om de tussenstappen op foto te zetten maar ondertussen werd het onderstel en de motor in elkaar gezet, geprimed en beschilderd. Van de motor ga je niets meer zien maar toch heb ik voor de fun en vooral voor de oefening wat extra's toegevoegd. Bougiekabels en leidingen werden erbij geplaatst. Ik heb hiervoor gewoon naaigaren gebruikt maar dat is niet goed wegens te veel pluisjes. Volgende keer gebruik ik gewoon dunne ijzerdraad hiervoor. Al doende leert men zeker?

chassis_en_motor.jpg
 
Oh ramp. Ik had de achterklep ondersteboven gemonteerd en heb deze moeten verwijderen. Dit ging niet zonder brokken. Dit zal moeite kosten om te herstellen.
 

Bijlagen

  • 20240414_105009.jpg
    20240414_105009.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 8
Kan gebeuren en is ambetant als je dat voor heeft.
Chassis is in ieder geval al geslaagd wat je laat zien.
 
De achterklep werd hersteld en het chassis werd in de primer gezet. Ik ben heel tevreden van de herstelling. Er is slechts een heel klein beetje filler zichtbaar gebleven maar met het blote oog zal het bijna niet te zien zijn. Wat is jullie mening? Toch proberen te perfectioneren of zo laten?

jeep.jpg
 
Misschien een klein beetje bij vijlen/schuren maar veel zou ik er niet aan doen. Komt er iets over hangen? Als het bedekt word zou ik het zelfs zo laten.
Misschien ook eens kijken naar de rechter hoek, kan misschien iets beter. Dat is het probleem met die grote foto's, waarschijnlijk zie jij het niet op je model.
 
Die dingen hadden meer builen en blutsen als men zich kan voorstellen, en hingen vol met materiaal.
Ik zou het laten voor wat het is.
 
Hoe meer je prutst hoe gevaarlijker het wordt.
Zou het ook daarbij laten.
 
Heel veel paniek om niets. Je ziet er dus bijna niets meer van door het toevoegen van de reserve wielen en de Marston matten. Enkel tussen de banden onderaan de matten zie je nog wat "blutsen". En zo is het voertuig zo goed als af (zelfs al wat verwering toegevoegd) en moeten nu de accessoires er aan toegevoegd worden.

achterkant.jpg

zijkant.jpg
 
Vind het leuk dat je die Marston matten vermeld maar strikt gezien zijn de panelen die jij nu toont dit niet omdat die voorgevormd zijn (althans in de kit). De door jouw gebruikte platen zijn eerder "sand channels", maar geen punt, we weten allemaal waarvoor ze dienen en niemand zal over die termen vallen.

"Marston Mat, more properly called pierced (or perforated) steel planking (PSP), is standardized, perforated steel matting material developed by the United States at the Waterways Experiment Station shortly before World War II, primarily for the rapid construction of temporary runways and landing strips (also misspelled as Marsden matting). The nickname came from Marston, North Carolina, adjacent to Camp Mackall airfield where the material was first used."

Wat ik wel jammer vind zijn de bevestigingen van de jerrycan aan de jeep. Het lijken lederen riemen maar de horizontale band was metaal.
Ik ben zo vrij om even te verwijzen naar mijn topic over deze jeep hier op dit forum


waarbij ik zeker niet durf te zeggen dat mijn jeeps de juiste zijn maar ze kunnen misschien ter vergelijking dienen.
Bij de bouw heb ik mij laten inspireren door periodieke foto's, de boxart van de kit en beelden uit de serie "Rogues Heroes".
 
Wat ik wel jammer vind zijn de bevestigingen van de jerrycan aan de jeep. Het lijken lederen riemen maar de horizontale band was metaal.
Ik ben zo vrij om even te verwijzen naar mijn topic over deze jeep hier op dit forum
Bedankt voor de "rechtzetting" tot de matten.

Wat de riemen betreft heb je 100% gelijk. Het probleem is dat de bevestigingsbanden van PE waren en deze zo fragiel waren dat ze onmiddellijk braken bij het plooien. Ik dacht dit te kunnen oplossen door "riemen" te gebruiken maar ik ben ook niet tevreden van het resultaat. Ik weet nog niet hoe maar dit ga ik zeker aanpassen omdat ik het ook niet geslaagd vond. Ik ga me zeker verdiepen in de aangehaalde thread. Alvast bedankt.
 
Ik heb nog wat PE kunnen fixen en de conversie is ingezet. Je had natuurlijk gelijk @Erwin. Al is dit geen goede foto het ziet er al veel beter uit.

zijkant_correctie.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan