Hoofdsponsor

1/35 Let's roll out, boys [wip]

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.675
In mijn nieuw project staat een poort en wachterstorens van een middeleeuwse burcht centraal. Neen ik ga niet middeleeuws, maar samen met een Sherman die net buiten rijdt, lijkt me dit een leuke dio.

Alles zal worden vervaardigd uit Gyproc, eens samen gevoegd komen deze op een rots met een rivier.
De eerste werken zijn al begonnen maar ik zal zo snel mogelijk fotos posten.

Grtz Bart.
 
Laatst bewerkt:
Bart.......wat een uitdaging.....De middeleeuwen samensmelten met het "Heden"..........zie het al zo in mijn gedachten...top ...man...
 
mmmm ! dat lijkt men interessant !

grt Nicolas
 
We gaan terug naar 12de eeuw, de burcht is in volle bouw.:laugh:

De eerste toren heeft al voor een deel zijn stenen gekregen, hier en daar moet er een steen uitsteken. Dit ga ik oplossen met een beetje witte klei.

Ook het eerste deel van de poort is al klaar voor het verdere werk.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat de toren onderaan niet vlak is, is niet erg want hij komt toch omringd door rotsen.
Nu verder werken want ik heb nog veel werklieden die grondstoffen nodig hebben.:D

Grtz Bart.
 
Het werken met gyproc bevalt je blijkbaar goed !
Dat is weeral een ferme start, maar ik zou de scherpe hoeken aan de sluitsteen boven de poort wat breken, deze ogen onnatuurlijk.

Succes !

Groeten Rik
 
Jaaa ,valt inderdaad op in de positieve zin dat Bart, zijn werkjes die hij maakt in "gyproc" goed onder de knie heeft.
Je kan nu alweer het enthousiasme in z'n nieuwe project terug vinden!
Ziet er alvast een indrukwekkende toren uit :)
Ik wens je verder veel plezier en succes met de verdere bouw ;)
 
Er zijn voorbeelden van muren die door de Inca's of door de Mykeners gemaakt werden en die een dergelijk verband hebben, maar in de middeleeuwen metsten ze toch ook liefst in rijtjes. Het werken met gyproc is wel een goed idee, geeft meteen een stevige ondergrond.
 
..., maar in de middeleeuwen metsten ze toch ook liefst in rijtjes. ....

Inderdaad, maar er was wel variatie, het hangt er een beetje van af welke steen er gebruikt werd:

hier in rijtjes ruwe steen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier gekapte stenen, weliswaar ook in rijen, maar iets minder gelijk:

attachment.jpg
 
In de middeleeuwen werd in sommige streken nogal eens gebouwd volgens het "stapel-maar-op" principe en dan krijg je zo'n ruwe structuur. Ook het door elkaar gebruiken van verschillende steensoorten en afmetingen was niet vreemd... een mooi voorbeeld vind je in de provincie Luxemburg in Useldange bij de restanten van het kasteel aldaar dat vermoedelijk dateert uit de 11de eeuw.
Met een middeleeuwse burcht kan je dus alle kanten op, wanneer je de twee eerste foto's inzoomt, zie je die structuur duidelijker.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Mss dus toch wel de stenen op het model iets meer afronden dan?
 
Inderdaad Walesha ik had deze ook als voorbeeld genomen.
Rik je hebt gelijk, ik zal er vlug iets aan doen zie
Filip ik werk al lang met gyproc, het is goedkoper dan zo'n gebouw kopen, je hebt ook meer "dichtelijke vrijheid". Bovendien is het nog leuk ook.

Grtz Bart.
 
EN welke soort steen ze gebruikte , want dit verschilde van streek tot streek.
bij de meeste kastelen gebruikten men als houvast een mengeling met kalk.
Osprey heeft daarvan een prachtig boekje over het ontstaan van motten tot de huidige kastelen in de 15de eeuw.


grt Nicolas
 
en ook in welke perioden er bijgebouwd werd... d'er zat nogal eens een paar 100 jaar tussen, en dus kan je ook stijlen mixen
 
Zeer interessant project dit.

Persoonlijk had ik het liefst 't Steen gezien in Antwerpen, wegens grote fan van Antwerpen, heb zo ooit eens een fotoowtje gezien, maar ik vind hem niet meer :(...

maarrrr... Zowiso lijkt me dit een prachtige fusie tussen oud en ouder :)... je hebt een volger bij :)
 
Ja Bart, weer een fan bij. Ik hoop dat er nog een plaatsje vrij is.
Het lijkt weer een meesterwerkje te gaan worden dus dat wil ik niet missen.

Mark
(2400)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er al netjes uit , ben benieuwd naar je vorderingen.
succes met je nieuwe project.
vgr
Marc
 
Ik zal vlug nog wat stoelen bij plaatsen zodat iedereen goed kan volgen.;)

Verder gedaan aan de burcht, de tweee delen voor de poort zijn bijna klaar.
Ook heb ik de toren in een zwarte primer gespoten. Hier en daar steken stenen uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu komen de binnenstukken aan de beurt voor in de poort, en dan moet ik nog het bovengedeelte maken en aan de tweede toren beginnen.
Dus nog heel wat werk aan de winkel.

Grtz Bart.
 
Magnifiek ! De opliggende stenen geven extra diepte aan het geheel.
 
Thanks Guy.

De werklieden zijn de week goed begonnen en zijn er volledig in gevlogen. Situatie zoals de burcht er nu bij staat.

attachment.jpg

Boven de poort komt nog het één en ander maar dat is voor later.

Grtz Bart.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan