Hoofdsponsor

1/16 Landsknecht Pili-Pili 120mm [DONE]

mooi gedaan, vind de kleur van de hoed mooi

het gezicht zit er pats op
 
Goedenavond beste kijkers,

Dit weekend begonnen met het harnas van onze vriend de Landsknecht.
Eerst even een lekker muziekje opgezet. Voor diegenen die een internetverbinding hebben in de Hobbykamer: www.planetrock.be een aanrader ! Even op de Iphone naar Planet rock surfen en inpluggen in de versterker, verf, penselen en een frisse Brugse Zot bovenhalen en we zijn vertrokken. :D

attachment.jpg

Eerste de ondergrond geverfd met een mengsel van 4 delen Natural Steel en 1 deel Black Gray.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En na een laagje of 6 als resultaat een dekkende laag metaalkleur.
attachment.jpg

Deze grondlaag een nachtje laten drogen en vervolgens begonnen met schaduw aan te brengen door middel van Raw Umber olieverf:
attachment.jpg

We doen dit door in de schaduw gebieden een lijntje Raw Umber te trekken:
attachment.jpg

Om dit vervolgens met een plat penseel uit te strijken:
attachment.jpg

Om vervolgens dit resultaat te bereiken:
attachment.jpg
attachment.jpg

Zo dat was het voor dit weekend (niet echt veel tijd gehad helaas). Volgende fase is de highlights van het harnas.


En ik heb ook nog een vraag....Heb daarnet gemerkt dat de punt van de Hellebaard niet helemaal recht is zoals je kan zien op volgende foto's:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ideeën of advies hoe we dit recht kunnen trekken zonder schade aan te richten zijn meer dan welkom.
De hellebaard is een stuk Resin. (Zie ook begin van deze post).

Groeten,

Dirk
 
Hey Dirk, voor het rechtzetten van de punt, kan je deze misschien eens in heet water onderdompelen.
Door de warmte zou je het materiaal wat moeten kunnen buigen.
Knappe vorderingen van je schilderwerken. Heb je over het metaal nog een glanslaag gezet ?
Schitterend resultaat.

Mark
 
Inderdaad met wat op te warmen kun je deze voorzichtig rechten.
Je harnas is zeer goed gelukt.

Grt Nicolas
 
hey Dirk,

moest het rechten met heet water niet lukken kan je altijd proberen om de punt of zelfs de ganse hellebaard te scratchen met plasticard en/of magic sculpt.

groetjes Patje
 
gloss vernis is ook een optie om highlights in de ogen weer te geven, ik doe soms zelfs beide.

greetz
 
Bedankt voor de tips Patje, Mark, Nicolas.
Ga daar deze week eens mee aan de slag.

Grtz,

Dirk
 
Knap schilderwerk Dirk...ik blijf deze zeker volgen.;)
 
Prachtig om te lezen en te kijken naar jouw werk Dirk ! mooimooi :)

De vernis tip van Perridimus dient gelijk om de ogen te beschermen
tegen mogelijke uitschieters van de kwast.

heppie peenting ;)
 
Goede middag beste kijkers,

Na een aantal maanden radio stilte vind ik eindelijk nog eens wat tijd om een update te posten.
Ik heb een erg drukke periode achter de rug en redelijk wat zakenreizen waardoor onze Landsknecht enige tijd eenzaam en alleen in de hobby ruimte heeft doorgebracht. Maar dat wil daarom niet zeggen dat er niet verder wordt gewerkt. Af en toe heb ik gedurende de laatste 5 maanden (ja het is al bijna 5 maanden geleden sinds mijn laatste update) hier en daar een uurtje gevonden om verder t werken.

Genoeg geschreven, tijd voor foto's want die zeggen maar dan woorden.

Begin met het verven van de base-color van de benen:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Sfeerbeeld van de werkplek:

attachment.jpg


Verven van de rechter mouw:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

(Opnieuw) spuiten van het harnas:
Ik was niet tevreden met het resultaat van het harnas. De highlights & shadows die ik had aangebracht met acrylverf kwamen niet goed tot hun recht. Daarom besloten om het harnas te spuiten met Humbrol Polished Steel. Deze verf kan men na het spuiten opblinken wat een zeer realistisch metaal effect geeft.

Eerst armen afplakken.
attachment.jpg

Airbrush erop:
attachment.jpg
attachment.jpg

Masking tape verwijderen en opblinken:
attachment.jpg
attachment.jpg

Riemen op het harnas verven:
Base color Humbrol Matt 29.
attachment.jpg
attachment.jpg

Vervolgens met olieverf een lederen effect gecreëerd. Combinatie van Bruine en Yellow Ochre olieverf.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Rechtse arm afwerken:
De rechtse arm werd eerst met een standaard gele en zwarte kleur geverfd (Vallejo) en eenmaal droog werd het geel en zwart afgewerkt met olieverf met respect voor de nodige schaduw effecten.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De Sjakos ! :
Jaja, onze Landsknecht had blijkbaar een soort van Sjakos. Denk dat dat handig was om mee te vechten :-)
Deze hebben we geschilderd in een donkerbruin leder effect. Fotos verduidelijken:

Base color:
attachment.jpg
attachment.jpg

Laag donkerbruine olieverf aangebracht.
attachment.jpg

Overtollige olieverf verwijderen:
attachment.jpg
attachment.jpg

Okergeel aangebracht, dit 45 minuten laten intrekken en dan oom weer overtollige verf verwijderen.
attachment.jpg
attachment.jpg

De sluiting van de sjakos is een schelp. Deze eerst licht beige geverfd met acryl.
attachment.jpg

En dan verder afgewerkt:
attachment.jpg
attachment.jpg

Zo,

Dat was het voorlopig weer. Ik poog in de toekomst iets vaker een update te plaatsen.
Alle comments / opmerkingen zijn meer dan welkom.

Dirk
 
Ja, ondanks dat het 5 maanden geleden is dat je nog vooruitgang hebt getoond, mag deze er wel zijn Dirk.
Zij het stapsgewijs, het is duidelijk dat je niet hebt stil gezeten.
Prachtige schilderwerken die je ons hier laat zien.
Hopelijk duurt het nu niet zo lang voor je met een volgende update kan komen.

Mark
 
Pracht model, maar vooral een prachtige uitleg!
Zo kunnen wij het ook leren hoe het moet, bedankt hiervoor.
 
@Mark, we pogen om binnenkort weer een update te plaatsen. Deze en volgende week erg druk, 2 dagen in Luxemburg & vlgd week 2 dagen in Frankrijk maar eenmaal terug vliegen we er weer in.

@Verbeek, blij te horen dat mijn uitleg kan jullie kan helpen.
Zoals gezegd in het begin van het artikel ging ik pogen om dit figuur met acryl te verven, maar ik stel vast dat me dat niet wil lukken en ik blijf teruggrijpen naar de olieverf. Langzaam maar zeker zie ik wel verbeteringen maar niet van die aard om de olieverf te laten liggen. Ik vind nu eenmaal dat je met olieerf veel moiere effecte kan bereiken.

Maar we blijven proberen met de acryl, wie weet lukt het ooit toch nog....

Groeten,

Dirk
 
Man dat ziet er goed uit!
Misschien nog een hele kleine oplichting aan de gele mouw ( naar mijn mening dan ) is dit een kanjer om te volgen
Uw leder is fantastisch en met de schelp komt dit allemaal goed uit!
Ga dit zeker blijven volgen!
Top man.

Grt Nicolas
 
Zoals gezegd in het begin van het artikel ging ik pogen om dit figuur met acryl te verven, maar ik stel vast dat me dat niet wil lukken en ik blijf teruggrijpen naar de olieverf. Langzaam maar zeker zie ik wel verbeteringen maar niet van die aard om de olieverf te laten liggen. Ik vind nu eenmaal dat je met olieverf veel mooiere effecten kan bereiken.

Ik begrijp je volledig Dirk. Olieverf heeft nu éénmaal een heel andere manier van verwerken.
Ik vind (persoonlijk) deze op de grotere figuren meer "warmte" of "diepte" geven. Het "nadeel" is dan weer de veel langere droogtijd.
Bij acryl kan je bijna continu doorwerken aan je figuur. Nu moet ik wel zeggen dat je resultaat met de acryl, zeker mag gezien worden.

Mark
 
Dirk, schilder met dat waar je je goed bij voelt.
de overstap lukt niet onmiddellijk ook al hopen of denken sommige dit.
Je figuur ziet er goed uit.

Grtx Jan
 
Landsknecht Pili-Pili 120mm

in alles moet je even wennen maar het is prachtig

En het spreekwoord is veranderingen van spijs doet eten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond beste kijkers,

Eindelijk nog eens de tijd gevonden om een update te schrijven over onze Landsknecht.
Tussen alle drukte door van het werk, familie enz heb ik af en toe toch nog verder kunnen werken aan onze Middeleeuwse vriend.
Hierbij een reeks foto's, die zeggen zoals steeds meer dan woorden:

De Torso:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De benen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het onderste deel van het harnas:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De details: Eerst de sloefen die aan de riem hangen. Fotos van het schirderwerk met olieverf:

1. Eerste en ondergrond van Humbrol Matt 29, 24u laten drogen. Daarna een dikke laag Olieverf (Burnt Sienna + Raw Umber).

attachment.jpg

2. Olieverf verwijderen met droge borstel:

attachment.jpg

3. Highlights aanbrengen met Wit en Yellow Ochre. Deze 1 uur laten indrogen en ook weer verwijderen. Overgang met grondkleur mengen.

attachment.jpg

4. Highlights en shadows detailleren.

attachment.jpg

5. Touw in basiskleur.

attachment.jpg

6. afgewerkt.
attachment.jpg


Details: De dolk en het zwaard.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een zicht op de werkruimte (Chaos):

attachment.jpg


En dan: PROBLEM SOLVING !

Het hoofd van onze Landsknecht laten vallen waardoor een deel van de strik onder de kin is afgebroken.
Deze strik onderaan de kin was dus afgebroken:
attachment.jpg

Waarna we de reparatie werkzaamheden opstarten:

- De lus met een X-acto mes verder verwijderen.
- Een gaatje boren in de kin.
- Een ijzerdraadje buigen in dezelfde vorm.
- Dit in het gaatje kleven.
- Afwerken met Andrea Putty.

Resultaat:
attachment.jpg

En na een likje verf:

attachment.jpg

2e reparatie:

Na het vastlijmen van het onderharnas aan de benen stelden we vast dat er hier een toch erg grote kier aanwezig was.
Het was niet enkel een kier, maar de groene stoffen-riem op het harnas kwan niet overeen met het gedeelte op het been.

attachment.jpg

In plaats van te gaan snijden en schuren (wat heel zeker grote schade zou aanbrengen aan het reeds gedane schilderwerk) heb ik beslist on over deze naad een soort van knoop te leggen.
Dus weer eens de Andrea Putty bovengehaald:

attachment.jpg

attachment.jpg

En na een likje verf met highlights an shadows lijkt dit probleem ook weer opgelost op een elegante manier:

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo dat was het voorlopig dan weer.
We pogen om wat meer updates te plaatsen in de toekomst.

Groeten aan allen en commentaar en tips zijn altijd welkom.

Dirk
 
Zijn al bij al toch mooie vorderingen Dirk.
Jammer van de tegenslag met de tuimelpartij, maar goed opgelost die strik.
Ben benieuwd wat er nog gaat volgen...

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan