Hoofdsponsor

1/35 Kleine tutorial: hoe maak je bakstenen muren met styrodur [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Dag iedereen,

in navolging van een workshop die ik op KMK Scaleworld heb gezien van Volker Bembennek, ben ik gisteren eens aan de slag gegaan met Styrodur, een handig bewerkbaar en licht materiaal welke ik ook reeds een tijdje in mijn shop aanbied. Styrodur is vergelijkbaar met isomo wat gewicht betreft, maar is steviger en heeft een soort vorm 'memory', waarmee ik bedoel dat ingedrukte of bekraste delen ook effectief in die vorm blijven.

Ik had reeds een stuk styrodur gebruikt voor de basis van mijn 38t, dus ik had nog restjes liggen. Vooreerst heb ik de bakstenen met een mesje gesneden in het oppervlak en dan met een sculpteer mesje de voegen wat verbreed.

3HQda8e.jpg

Stap 2 gaat hem om het inkleuren van de bakstenen. Ik gebruik drie (lichter wordende) rode kleuren. Ik gebruik hiervoor airbrush. Eigenlijk moest ik niet veel lichter gegaan zijn in deze stap, het belangrijkste is de variatie in rode kleur - stap 3 zorgt voor een lichtere kleur.

3pR9gvP.jpg
oVnAblz.jpg
JQkErJC.jpg

Stap 3: Met verdunde plaaster brengen we de voegen aan. Probeer een ietwat fijn penseel te gebruiken hiervoor, zodat je niet teveel opkuiswerk hebt achteraf.

snR8poZ.jpg

Stap 4: Herinkleuren van bakstenen hier en daar voor extra variatie.

CYkqibI.jpg

Stap 5: Inkleuren van de resterende elementen met airbrush. Nogmaals, gebruik hiervoor acryl. Met filters kan je de voegen meer variatie geven en minder "wit" maken.

liYjrmp.jpg

We hebben al een mooi resultaat nu. Ik dacht om met olieverf nog wat vuil aan te brengen, wat perfect doenbaar is, echter mag je niet beginnen werken met thinner hier. Deze kruipt tussen de naden van het muurtje in en gaat de styrodur versmelten. Mijn houten balken begonnen rare vormen te krijgen en toen pas had ik door wat er aan de hand was!!

Het effect is echter wel interessant. Mijn houten balken leken meer op verteerde, rotte balken dus heb ik ze wat verder bewerkt.

Les geleerd, enkel met acryl werken dus!!

JAywSSD.jpg

ai ai..

smleqOy.jpg

Gelukkig valt het resultaat nog mee, enkel de véél te grote barst in de plaaster in het bovenste gedeelte vind ik niet goed, mede door de wash die ik met thinner had aangebracht... Volgende maandag maak ik een nieuwe met de opgedane kennis - voor mij was het de allereerste keer dat ik deze techniek uitgeprobeerd heb en vind het al bij al best goed meevallen (en snel klaar!).

Ik geef hiervan een kleine demonstratie op de ledendag op 11 oktober 2014 voor zij die dit graag eens van dichtbij willen volgen.
 
De balken zijn mooi vind ik. Goed voorbeeld van hoe een 'verkeerde' techniek een mooi resultaat kan geven.

De rest is ook mooi. Ik zal zeker eens komen kijken naar je demo.
 
Jazeker, de balken vallen al bij al nog mee nu! Mijn grootste probleem is dat ik niet in de hand heb hoe fel het product wegsmelt als ik er white spirit over smeer.
 
Mooie tutorial, iets waar veel bouwers iets zullen aan hebben.
White Spirit is inderdaad een boosdoener op zulke materialen, maar het kan (in kleine hoeveelheden) wel een verrassend effect geven.

Is er geen mogelijkheid om je barst terug wat op te vullen met wat plaaster? Of is dit "maar" een probeersel?
 
Dit was inderdaad een probeersel, het kan wel opgevuld worden hoor, uiteindelijk had ik gisteren geen tijd meer om opnieuw te beginnen. Ik wou mijn bevindingen toch al delen omdat ik door de eenvoud en mooie resultaat toch aangenaam verrast was.
 
In ieder geval al een handige tutorial waar heel veel bouwers wat zullen aan hebben.
Zoals bij vele van deze technieken, zal het ook hier weer wat wennen zijn en vooral een kwestie van "trial and error" om het gewenste resultaat te bekomen.
Ik ga zeker mee vooraan trachten te staan bij je demo...

Mark
 
Dat zal ellebogenwerk worden bij die demo...:angry:
 
Geen angst, ik zal verschillende staaltjes maken van elke tussenstap die ik laat rondgaan. Zo kan je het ook van dichtbij bekijken.
 
Bedankt voor deze tutorial is zeer leerzaam voor mij en andere ook denk ik ga deze mrxethode zeker eens toepassen als ik mij aan huizen of dergelijke waag,
mercikes!!

Grtz yves,
 
Ik heb de tutorial in Mol ook gedeeltelijk gevolgd, dus jij moet daar ook gestaan hebben. Je resultaten zijn wel prima voor een eerste test. Wat ik eerst zou doen, is een primer in een iets donkerder kleur, zodat de voegen een natuurlijke schaduw krijgen. Ik heb ook achteraf het polyurethaanvernis van Vallejo gebruikt over wit pigment dat ik over de muur had gekwast, dit lijkt sterk op salpetervlekken. Het vernis is goed te spuiten met wat water erbij. Misschien kan je ook Vallejo Air gebruiken, waarvan ik vermoed dat er minder zware metalen zullen inzitten dan de kwastversie, als je een airbrush-demo gaat geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan