Hoofdsponsor

1/48 KLAAR: Fw-190 TL II schwerer jaeger: Mega kitbash... Me-262, fw-190 en ar-234

ERVARING
39
BOUWWIJZE
Kitbash
BOUWBUDGET
Geen idee.
BOUWSTATUS
Idee
COMMENTAREN
Shoot.
Heeft deze ook echt gevlogen of was dit een van de papierfantasieën?
 
Wat vorderingen vandaag: de neus heb ik de gaten opgevuld met wat surplus Plasticcare die dienen als basis voor putty op te leggen.
De Stabilo heb ik vervangen met een t-staart van een he-162, de originele bevestiging afgesneden, Weggeschuurd en opgevuld met putty.
Neus al begonnen met putty aan te brengen. Dit ga ik in meerdere lagen doen: heb de MR. Hobby putty maar die is nogal lopend uitgevallen. M'n tamiya putty is al wat aan het opdrogen 🤔.16824495597982535598106216773061.jpg16824495769428216306040491571313.jpg
Wip-foto's.
 
Je kan tamiya putty een beetjes verdunnen met tamiya lijm.
Die je nu hebt gebruikt lijkt me inderdaad wat te dun voor deze werken.
 
Je kan tamiya putty een beetjes verdunnen met tamiya lijm.
Die je nu hebt gebruikt lijkt me inderdaad wat te dun voor deze werken.
Idd, de Mr Hobby putty is echt meer bedoeld om kleine kieren op te vullen en niet om te 'boetseren'. Ik meng mijn tamiya putty met nagellakverwijderaar (dissolvant), dat werkt ook goed.
 
uit curiositeit: wat gaat er gebeuren met de bouwwerken van het clublid-zaliger?

Jerre, ik heb hier dozen vol staan met Duitse vliegtuigen WO2. Alle denkbare Me109, FW190, Ju88, Me262 en andere jagers en bommenwerpers werden door hem gebouwd in een tijd waarin aftermarket hoofdzakelijk bestond uit vacu cockpits en dergelijke, decalvellen en soms kitbashing wat jij nu doet.
Sommige modellen heb ik al gebruikt of verbruikt, andere heb ik al weggegeven aan hoofdzakelijk leden van dit forum. De bedoeling om een (groot) deel ervan de restaureren zal meer dan waarschijnlijk bij een intentie blijven gezien mijn leeftijd. De meeste modellen zijn in de loop der jaren wel beschadigd geraakt én zijn wheels up, dus zonder landingsgestel.

Momenteel wil ik enkel nog modellen bouwen die ik zelf graag bouw, waar ik mij al dan niet tijdelijk tot aangetrokken voel maar hoofdzakelijk waar er niet te veel werk aan is en ik geen uren moet zitten tubben of iets wel "juist" is. Om die reden zou ik die stock oude modellen wel willen verminderen zonder dat die in de één of andere vuilbak moeten verdwijnen.

Als ik je dus met het één of ander of meerdere modellen een plezier kan doen, in de wetenschap dat jij daar iets goeds zal mee doen, dan wil ik je er gerust plezier mee doen. Je moet maar zeggen waar je interesses liggen.
Ik kan ze dan meebrengen naar een volgende ledendag of je kan ze dan bij mij thuis komen afhalen. Ik woon in Lede gelegen tussen Aalst en Wetteren (afrit Wetteren of Erpe-Mere op E40).
 
tegenslag: de twee quickboost motoren zijn niet gelijk van lengte... scheelt een tweetal millimeter...
 
Probleem opgelost: de motoren uit de hasegawa kit blijken een waardig alternatief. Voor de hasegawa (nachtigall) heb ik de Aires motoren detail set. Dus komt goed uit.16828758417882399834517765893884.jpg16828758571235310311187226634530.jpg
 
Voila. De achterkant nog beetje opvullen en dan zou die in de primer kunnen 🤭.
16828776365572933065902665890221.jpg
 
Als ik mij niet vergis was nu precies de combinatie landingsgestel-motoren dat de ME 262 zijn typische "sweptwings" gekregen heeft, vanwege de plaatsing, een beetje te vergelijken met de combinatie propeller-hoogte bij de de amerikaanse F4U4 Corsair waar ze opteerden voor de fameuze, en best wel mooie gullwing configuratie om meer grondruimte te creëren voor de propeller. Dat zal dan wellicht de reden zijn dat de motoren verder naar de wingtips geplaatst zijn in deze what-if.
 
Als ik mij niet vergis was nu precies de combinatie landingsgestel-motoren dat de ME 262 zijn typische "sweptwings" gekregen heeft, vanwege de plaatsing, een beetje te vergelijken met de combinatie propeller-hoogte bij de de amerikaanse F4U4 Corsair waar ze opteerden voor de fameuze, en best wel mooie gullwing configuratie om meer grondruimte te creëren voor de propeller. Dat zal dan wellicht de reden zijn dat de motoren verder naar de wingtips geplaatst zijn in deze what-if.
De plaatsing naar de uiteinden heeft gewoon als reden dat de fw190 een breed landingsgestel heeft.
In deze 'what if' heb ik ook rekening gehouden met de ervaring die opgedaan is bij de eerste versies van de 262, deze was initieel ook een staartzitter. Om de staart van de grond te krijgen moesten de piloten bij het opstijgen even op de rem staan omwille van de jetwash die over de Stabilo ging.
Vandaar hier dus de t-stabilo.
Bovenal is het eens leuk om géén plan te volgen en iets 'unieks' te maken.
 
Deftige werken wat je laat zien.
Ben echt benieuwd naar eind resultaat.
 
Een overzicht van de werken:16831405591513435733563220796287.jpgneussectie moet ik enkele stukken hergravere.16831405971046812197039935650426.jpg
Aansluiting van Motorgondels met vleugels is ok.

16831406106477010070992779107515.jpg
Onderzijde van de neus is de aansluiting met de vleugels aangepakt met een deel van de staartconstructie van de he-162. Beetje putty en schuurwerk om alles proper te laten aansluiten.
Het staartvlak van de he-162 en wegwerken oude Stabilo aansluiting is ok. Moet nog opgeboend worden en gehergraveerd.
16831407693085463413420918075233.jpg16831406290186296331590699614617.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Heel bijzonder, dat ziet er in de basis al best goed uit!
 
Strakke aansluiting van de onderdelen, ziet er goed uit :winking:
 
Omdat dit soort preshading mijns inziens in verreweg de meeste gevallen geen grondslag vindt in de werkelijkheid, enkel bedoeld is om het model 'visueel interessanter' te maken, kan ik daar niet zoveel mee behalve je ter overweging geven een preshading of postshading bij een volgend model toe te passen niet omdat en hoe andere modelbouwers dit suggereren of voorschrijven, maar zoals je op referentiefoto's ziet (tenzij je daadwerkelijk het model 'visueel interessanter' wilt maken slechts pour les besoins de la cause).

De verflaag daarentegen, ziet er in mijn ogen mooi uit. Het model lijkt ook strak in elkaar te zitten.
 
Omdat dit soort preshading mijns inziens in verreweg de meeste gevallen geen grondslag vindt in de werkelijkheid, enkel bedoeld is om het model 'visueel interessanter' te maken, kan ik daar niet zoveel mee behalve je ter overweging geven een preshading of postshading bij een volgend model toe te passen niet omdat en hoe andere modelbouwers dit suggereren of voorschrijven, maar zoals je op referentiefoto's ziet (tenzij je daadwerkelijk het model 'visueel interessanter' wilt maken slechts pour les besoins de la cause).

De verflaag daarentegen, ziet er in mijn ogen mooi uit. Het model lijkt ook strak in elkaar te zitten.
Een van de volgende modellen zit ik idd te denken een post shading te doen. De preshading, zeker bij egale ondergrond, is de meerwaarde dat de monotone kleur enigszins gebroken wordt.
Met nog 120 modellen in de Stash keuze genoeg om uit te proberen 😇.
Aan de neus zijn in het plamuurgedeelte toch kleine barstjes gekomen. Die moet ik toch even aanpakken.
 
Jij noemt het een meerwaarde, ik devaluatie; maar die diversiteit aan meningen is alleen maar mooi en toont hoe verschillend de menselijke smaak is. We hebben beiden gelijk noch ongelijk.

Lees dit artikel eens van begin tot eind door als je zin en tijd hebt en als je met je volgende model aan de slag gaat (of misschien kun/wil je het al gebruiken in je huidige). Het voert te ver om dat artikel hier dunnetjes over te doen, maar ik weet zeker dat je er -of je het nu met me eens bent of niet- inspiratie uit kunt halen want er wordt uitgelegd hoe je op andere wijze eentonigheid kunt bestrijden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan