Hoofdsponsor

1/48 Kfz. 385 Tankwagen (Opel Blitz)

ERVARING
39 jaar
BOUWWIJZE
Oob
BOUWBUDGET
25
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Gaan met die banaan

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
595
deze heb ik op twee weken tijd in elkaar gezet. Goede bouw, past goed, dak er terug af moeten halen om de ruiten te plaatsen.
Opname deze keer met m'n Canon 6Dmk2 full frame (gsm had kleurbalans totaal fout) en een 50/4 Macro lens van Asahi - Macro Takumar - een van de beste manuele macro lenzen die er zijn imho.
Voor de techneuten: de lens is helemaal afgediafragmeerd, Iso 200 en 13 seconden belichtingstijd :cool:
IMG_6039_1.jpgIMG_6038_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk, tankwagentjes en altijd leuk, Opel Blitz.

De volgende keer zou je kunnen overwegen om de wand van de koplampbehuizing flink te verdunnen bijvoorbeeld met een boortje of freesje. Tot mijn spijt, moet ik zeggen dat dit detail voor mij het hele model breekt. Ergens hoop ik dat je me gaat zeggen dat dit type Blitz een speciale dikke stalen koplampbehuizing had, maar ik ben er bang voor. Nu lijkt de auto wel brildragend.

Daarnaast is de radiateurdop wel erg prominent; daar had je de helft vanaf kunnen schaven.

Twee dingetjes die me op het eerste gezicht opvallen dus. Afgezien daarvan, voor een out of box-project dat je binnen 2 weken hebt afgerond, heb je het goed gedaan.
 
Ik volg Roy. Ook de driehoek op het dak hoort plat te liggen. Die stond rechtop als er een aanhangwagen aangekoppeld was.
 
Ik denk dat ik nog wel een nuttige tip heb, na de terechte aanvulling van Silenoz. Dit geldt lang niet alleen voor jouw bouw, maar misschien wel bij de meeste modelbouwers.

Ik schreef al dat de radiateurdop eigenlijk te dik is. Datzelfde geldt voor de waarschuwingsdriehoek op het dak, door Silenoz genoemd. En dus die koplampen. Maar dit doet zich op meer plekken voor, wat niet zo gek is omdat je werkt met plastic geperst in gietmallen. Dat moet een bepaalde dikte hebben, om een stevig model mee te kunnen maken. Je wilt als kitproducent een modelbouwer niet laten klussen met vliesjes.

Echter, je kunt vrij eenvoudig de structuur van de constructie stabiel houden en tegelijkertijd een realistisch uiterlijk bewerkstelligen, door op strategische plekken te vijlen en schuren. Zie bijvoorbeeld de wielkuipen. Om ervoor te zorgen dat die er niet uitzien als waren die gepantserd, kun je op die plek (en alleen daar) te gaan bijschuren. Ik bedoel dit:



Met een vijltje (en daarna, schuurstick) schaaf je, dwars op de hoek, een stuk van de wielkuiprand af net zolang totdat je de juiste dikte hebt bereikt. De rand is dan dun, terwijl de rest van het plastic blijft zitten. Als je dit goed doet, is er niets of nauwelijks meer iets van te zien. Je hebt dan een optische illusie gecreëerd.

Ik pas dit zelf toe op bijna alles wat in werkelijkheid te dik zou zijn, zoals cockpitkappen, spatschermen et cetera. Het kost wat moeite, zeker om een mooi effen gelijkelijk dun resultaat te krijgen; maar je krijgt uiteindelijk wel een veel realistischer ogend resultaat.
 
Ik denk dat ik nog wel een nuttige tip heb, na de terechte aanvulling van Silenoz. Dit geldt lang niet alleen voor jouw bouw, maar misschien wel bij de meeste modelbouwers.

Ik schreef al dat de radiateurdop eigenlijk te dik is. Datzelfde geldt voor de waarschuwingsdriehoek op het dak, door Silenoz genoemd. En dus die koplampen. Maar dit doet zich op meer plekken voor, wat niet zo gek is omdat je werkt met plastic geperst in gietmallen. Dat moet een bepaalde dikte hebben, om een stevig model mee te kunnen maken. Je wilt als kitproducent een modelbouwer niet laten klussen met vliesjes.

Echter, je kunt vrij eenvoudig de structuur van de constructie stabiel houden en tegelijkertijd een realistisch uiterlijk bewerkstelligen, door op strategische plekken te vijlen en schuren. Zie bijvoorbeeld de wielkuipen. Om ervoor te zorgen dat die er niet uitzien als waren die gepantserd, kun je op die plek (en alleen daar) te gaan bijschuren. Ik bedoel dit:



Met een vijltje (en daarna, schuurstick) schaaf je, dwars op de hoek, een stuk van de wielkuiprand af net zolang totdat je de juiste dikte hebt bereikt. De rand is dan dun, terwijl de rest van het plastic blijft zitten. Als je dit goed doet, is er niets of nauwelijks meer iets van te zien. Je hebt dan een optische illusie gecreëerd.

Ik pas dit zelf toe op bijna alles wat in werkelijkheid te dik zou zijn, zoals cockpitkappen, spatschermen et cetera. Het kost wat moeite, zeker om een mooi effen gelijkelijk dun resultaat te krijgen; maar je krijgt uiteindelijk wel een veel realistischer ogend resultaat.
Ik moet nog enkele voertuigen afwerken op 1/48, idd makkelijke tips om mee te nemen.
 
Och ik heb geen moeite met te dikke onderdelen hou er gewoon van om model te zien wat afgemaakt is en niet strand op de details. Dus leuke truck.

Misschien diafragma 10/11 voor wat meer scherpte in de diepte.
 
Och ik heb geen moeite met te dikke onderdelen hou er gewoon van om model te zien wat afgemaakt is en niet strand op de details. Dus leuke truck.

Misschien diafragma 10/11 voor wat meer scherpte in de diepte.
diafragma stond op 22 ;-) - beelden zijn ook niet gecropt, camera stond op 30 cm afstand van het model.
 
Mooie truck geworden.
Vind de verwering knap gedaan.
 
Mooie truck geworden.
Vind de verwering knap gedaan.
Verwering gedaan met humbrol enamel nr 53 gunmetal voor de scharnieren en verweerde metalen onderdelen. Zowel met penseel als met drybrush toegepast.
Burnt umber olieverf voor de strepen/roestige afdruipers.
Soot pigment voor de zwartvuile delen carrosserie.
Napels geel olieverf voor highlight/drybrush.
Geen pinwash gedaan. Zag er door de textuur van het model niet direct meerwaarde in. Model is met zwart voorzien van een 'preshade'. Hierdoor bleek wash niet echt nodig/niet directe meerwaarde imo.
 
Knap model,
spuitwerk is netjes gedaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan