Hoofdsponsor

1/35 Italeri: RSO / Tamiya: Horch [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

tiger

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mei 2015
Berichten
266
nadat ik mijn tiger had afgewerkt heb ik beslist om een ander project eerst af te werken. namelijk mijn RSO met aanhangwagen. dit was een bouwdoos die ik heb overgekocht van iemand, maar al voor een deel gebouwd was en waar ik af en toe eens aan gewerkt heb als ik even niet wist wat gedaan.
maar genoeg over de geschiedenis nu verder over het project.

het voertuig heeft al zijn primer gekregen, de aanhangwagen is scratch-build en de canvas van de cabine en de laadbak zijn ook zelf gemaakt.

attachment.php
attachment.php
attachment.php


de bedoeling van het diorama is dat ze een lekke band hebben en om hulp vragen omdat ze zonder materiaal of reserve band zitten.
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php


verbeteringen of kritiek is altijd welkom, we zijn hier immers om te leren :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Super leuke setting en mooie ondergrond het voertuig past perfect bij het geheel ;)en mooi scratch werk,persoonlijk heb ik mijn twijfels over de lekke band nu ik weet niet of je dit al hebt gedaan is moeilijk te zien maar je kan ook een klein stukje van de onderkant afzagen en achteraf een beetje bij werken met wat putty om het realistisch te laten overkomen.
 
@danny: wat je zegt over de band is ook wat ik gedaan heb, ik heb er een stuk afgezaagd met een proxon machientje en achteraf wat bijgewerkt met magicsculp.
maar misschien is dit niet zo goed zichtbaar op de foto.en over het scrath werk: het is nu niet helemaal scratch-build het onderstel is een overschotje dat ik ergens nog gevonden heb.^^
 
Hey,

Ziet er indd niet slecht uit. Ik vermoed dat het een zomers tafereel gaat worden, te zien aan de korte broek, anders gaat hij het koud krijgen. :)
Je scratchwerk ziet er overtuigend uit, zeker het zeildoek. Toch zit ik met een kleine opmerking in die zin dat het lijkt alsof de laadbak een trapeziumvorm heeft. Of het heeft te maken met fotobedrog, dit kan uiteraard ook.
Ivm de platte band, je bedoeling hierbij is goed en je bent zeker op goede weg. Maar persoonlijk zou ik meer putty aanbrengen zodat het lijkt dat de band echt plat staat. Momenteel heb ik het vermoeden dat hij aan het leeglopen is. Wat bedoel ik hierbij is dat er meer putty aan de zijkanten aangebracht mag worden zodat het lijkt dat hij plat staat. Dit is nu moeilijk te zien. Je mag gerust de band afzagen juist tot onder de velg om dan nadien de putty aan te brengen.
Het diorama ziet er goed uit, is dit een zelfgemaakt stuk of een gekocht stuk. Zo wie zo, ik denk dat we een knap stukje zullen te zien krijgen. ;)
 
ik heb de laatste dagen terug wat verder kunnen doen aan dit diorama. het diorama heeft zijn kleur gekregen( XF 59 dessert yelow) en daarna afgewerkt met een wash van dark umber. eenmaal dit gedaan was ben ik gaan verder doen aan de figuurtjes, deze zijn inmiddels af. enkel nog een matte vernis er over want ik heb hier en daar wat blinkende plekjes. :angry:

@ swaken: het is geen gezichts bedrog het dak heeft wel degelijk een trapeziumvorm. IVM de platte band is mijn bedoeling dat het lijkt of hij nog maar net is plat gereden, en nog niet helemaal is leeg gelopen. en het diorama is inderdaad gekocht.

attachment.php


attachment.php
 
ik wou vandaag verder doen met het schilderen van het voertuig, maar ben op een probleem gestuit. we hebben namelijk iets meer dan een jaar geleden een brand gehad op onze zolder. 95 % van mijn modelbouw heeft het overleefd maar nu zie ik dat de decals van mijn RSO'tje het niet overleefd hebben. :( :(
dus wil ik vragen of e iemand weet waar ik hier aan kan geraken. heb al opzoek werk vericht maar vind enkel de decals voor de versie met de staalcabine. verder heb ik ook al gezocht naar foto's waarmee ik zou kunnen proberen om ze zelf te printen, ook zonder resultaat. en ik weet niet of een mail naar italeri wel iets gaat opleveren, vraag me zelf af of ze wel zouden antwoorden. dus om het kort samen te vatten ALLE HULP IS WELKOM. :)

nu ik deze oproep toch doe zou ik ook even willen vragen of iemand weet waar ik aan een set wielen kan geraken van een Tiger I late production van tamiya. deze zijn namelijk ook gesneuveld in de brand, net zoals de wielen van mijn DUKW ( italeri). dus als er mensen zijn die weten waar ik deze zou kunnen vinden, laat me iets weten.

met dank bij voorbaad
en vriendelijke groeten Tiger.
 
Tiger, even een vraagje.......
In welke tijdsperiode situeer jij het dio met je RSO? Als ik die kerel op zijn ezel zie en die mannen in Afrika Korps kostuum, dan vrees ik dat er iets niet zal kloppen.
 
het idee was voor het afrika korps, zo rond de periode 1942 (el alamein). maar dit is enkel gebaseerd op het feit dat dit type RSO in productie is gegaan rond het jaar 1942. verder heb ik eigenlijk geen referenties.
 
Ik vrees dus dat je plaatje niet klopt.
Jouw RSO is er een met een vereenvoudigde cabine, zeg maar een late versie. Je hebt waarschijnlijk een model van een RSO/03.
Het is juist dat de ontwikkeling van de RSO begon in 1942 maar dit type kwam ten vroegste in 1944 in productie en tegen die tijd was het Afrika Korps reeds vergeten tijd. De RSO werd trouwens ontworpen om dienst te doen aan het Oostfront maar werd ook gebruikt in o.a. Normandie. Er bestaat hiervan genoeg fotografisch bewijs.
Conclusie: RSO en Afrika is not done.

Ik zou je dus eerder aanraden om de RSO te gebruiken in een Oostfront, Normandie of een ander Westers slagveld. Natuurlijk jammer van je figuurtjes die er niet meer zullen bijpassen tenzij........misschien toch nog ergens bruikbaar in een eind 1944 Italie setting maar dan wel met een lange broek en zonder tulband.
 
Na wat opzoek werk moet ik hier Erwin gelijk ingeven de meeste hebben dienst gedaan in het Oostfront,het ondergrondje zou ik even in de sneeuw zetten of er een modder tafereel van maken ...
 
ja oke, maar het ondergrondje is specifiek gemaakt voor in de woestijn. wel met verharde grond maar toch. dus was ik aan het denken om misschien het te laten voor wat het is en toch verder te doen met dit diorama, of en totaal ander diorama beginnen. dan wel met het zelfde voertuig, maar enkel een andere ondergrond en figuren. maar hier ben ik nog niet uit. ik heb ook nog geen inspiratie voor een nieuwe setting dus heet is wikken en wegen.
 
Tiger, google eens naar "RSO in Wehrmacht service" en ga naar afbeeldingen, daar zal je waarschijnlijk reeds inspiratie vinden. Wat jouw ondergrondje betreft denk ik wel dat dit kan aangepast worden naar een scene uit het Ardennenoffensief, je zal enkel je figuurtjes moeten aanpassen.
Zelfde voertuig en setting, zelfde ondergrond mits wat aanpassing van begroeiing en andere figuurtjes.....moet kunnen zonder veel ongemak.
 
Natuurlijk hoeft niet elk gemaakt diorama historische correct te zijn 😉je kan gerust deze setting afwerken en elk idee dat je hebt er in stoppen om een mooi eind te creëren,geniet vooral van het bouwen daar staat onze hobby tenslotte voor...
 
daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het toch leuk als het diorama voor een deel historisch juist is. zoals erwin al zei dat de RSO nooit in afrika heeft gereden vind ik dit dan toch een goede reden om de setting te veranderen. heb zelfs al beslist om de RSO te vervangen door een ander voertuig, de rest blijft zoals het is ook de aanhangwagen.
 
UPDATE:

hier is hij dan de plaats vervanger van de RSO: de horch 4x4 type 1a. ik ben gisteren al begonnen met het chassis en vandaag wat verder gewerkt en reeds begonnen aan de carrosserie. nu heb ik gemerkt dat ook deze kit het niet helemaal overleefd heeft van ons brandje op zolder. zoals je kunt zien op de foto is bij de 2 zijkanten het stuk boven het achterwiel volledig geplooid door de warmte, dus ga ik dit zo goed mogelijk zelf opnieuw maken met plastic-art.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Je hebt moed Tiger, dat apprecieer ik.
Al eens getracht om het door warmte verwrongen deel misschien te rechten middels matige opwarming door middel van een haardroger??
Komt er in feite op neer dat je de nu gebogen ronding opnieuw naar boven zou krijgen. Het kan zijn dat het plastiek je daarbij zelfs helpt door het zogenaamde "geheugen van de plastics" waarbij ze trachten om hun originele vorm opnieuw aan te nemen. Zo zal je misschien ook de details kunnen redden.
Maar je poging tot herbouw strekt je tot eer hoor, menig ander modelbouwer zou de kit gewoon in de vuilbak gekieperd hebben.
Veel succes.
 
bedankt erwin maar wat je zegt over het terug te rechten van de plastic lijkt me in dit geval onmogelijk. namelijk door het feit dat al 1 van de 2 zijdes in 2 richtingen krom getrokken is. ook is hier het geval dat de ronding die over de wielkassen komt kromgetrokken is. en om die ronding terug te krijgen dat hij mooi past op het stuk met de wielkasten zag ik me eigenlijk geen beginnen aan. :(:wacko:
en wat je zegt over in de vuilbak kieperen, ik heb een cromwell gehad die voor meer dan 50% niet meer te redden was dus heb ik gewoon een nieuwe gekocht. maar de onderdelen van de reddeloze cromwell ga ik zeker houden, je weet maar nooit of je hier iemand kan mee helpen.:)
 
Een modelbouwer naar mijn hart :07:
Prachtig om te zien dat er zelfs jonge bouwers zijn die oude/halve kits in ere wensen te herstellen door middel van eigenbouw.
Je ziet maar al te vaak modellen in de vuilbak belanden waar mits een beetje werk nog een mooi model van te maken is.

De details lijken mij makkelijk zelf na te maken door en stripje in metaalfolie (meeneemchinees-, lasagne-,..-bakjes). Daar op kan je dan met een punch & die de rondingen kloppen om er op te kleven...
Ben benieuwd naar de vorderingen van deze Horch.
 
Jammer van de RSO, maar met een Horch zal het ook vast wel goed komen...
en je bent alweer goed op weg :)

Inderdaad zal zo'n plastic vervorming niet meer te herstellen zijn.
Wat Erwin zei over geheugen in de plastic onderdelen gaat helaas niet op.
Wanneer plastic goed warm wordt trekt het samen tot een "blob".

Verder wilde ik nóg iets zeggen, maar Beyond had dat al perfect gezegd :
Een modelbouwer naar mijn hart :07:
Prachtig om te zien dat er zelfs jonge bouwers zijn die oude/halve kits in ere wensen te herstellen door middel van eigenbouw.
Je ziet maar al te vaak modellen in de vuilbak belanden waar mits een beetje werk nog een mooi model van te maken is.

Have Fun super_zps0681fd38.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan