- Lid geworden
- 13 nov 2009
- Berichten
- 1.952
Goedenavond Beste Kijkers !
De Kfz 83, die ik bespreek in de rubriek Rollend Materieel, wil ik in een dio plaatsen.
Het dient een 'Full Action' dio te worden, zodat het aggregaat en het zoeklicht in volle glorie te bezichtigen zullen zijn.
Om een reden van aanwezigheid te geven, dient het dio zich te situeren in de nabijheid van een industriële site.
Daarom had ik gedacht aan de gevel van een fabrieksgebouw van waar een leiding vertrekt naar een opslagtank.
Het gemakkelijkst was het bouwen van de opslagtank.
Hier een algemeen overzicht op de tank. Hij bestaat uit twee derde van een pot van badzouten. Hierover is op de omtrek met tweezijdig kleefband een vel Evergreen 0.25 mm gekleefd. Dit om de klinknagelbanden beter te kunnen bevestigen.
Het vel werd uitgetekend voor bevestiging : hoogtes van ongeveer 1 m (in 1/35 : 28.5 mm) en lengtes van 2 m.
Omdat de onderzijde meer druk moet tegenhouden zijn hier klinknagelbanden bevestigd met vier rijen klinknagels, erboven met twee rijen.
De klinknagels zijn gemaakt met een ponsapparaat waarbij de diepte kan ingesteld worden. Zodoende zijn alle klinknagels even diep ingedrukt.
Een kleine 3000 klinknagels zijn geperst om de ganse silo te bekleden !
Er is slechts tweederde van de pot gebruikt omdat de tank aan de rand moet staan, het hoeft geen blikvanger te worden.
Het mangat. Dit is gemaakt op de draaibank uit een stuk aluminium staaf. De achterzijde is kleiner gedraaid zodat een flens overblijft. Hierop zijn zeskanten uit EG gelijmd, gemaakt met de P&D.
Een ander probleem vormde de pijpleiding die naar de tank loopt. Deze bestaat uit 7.9 mm Tube van EG. Omdat ik voorzag dat dit moeilijk te plooien zal zijn, toch zonder lelijke kreuken, koos ik voor een elleboogje uit de sanitairafdeling van de Doe-Het-Zelf. Een elleboogje van 8 mm was ideaal.
Hiervan beiden uiteinden afgezaagd, deze waren te groot van diameter. Opnieuw onderdelen gedraaid die pasten in het elleboogje en in de buis.
Aan de tank zitten de alu-delen vast met een messing pinnetje voor extra stevigheid.
Ook de flenzen aan de elleboog zijn voorzien van bouten.
De zware buis dient uiteraard vastgehouden te worden. Hiervoor is uit restjes PE een beugel gemaakt die juist over de buis past en deze op de juiste afstand houdt van de silo. De bevestiging aan de silo gebeurt opnieuw met messing pinnetjes en de afwerking met P&D bouten.
Op de bovenzijde van de silo is een grijze vlek te zien. Dit was uit uitholling, waarschijnlijk van tijdens het productieproces van de pot. Deze is opgevuld met plamuur uit de auto-industrie, die achteraf vlakgeschuurd werd. Met gewone plamuur is de fijne afwerking gebeurt.
De buis moet nog op lengte worden gezaagd, maar deze maat wordt bepaald aan de hand van de fabrieksgevel, maar dat is voor later...
O ja, wat zit er in deze silo, dat het zo belangrijk is om een Flak afd erbij te zetten ?
Dat is topgeheim ! Op straffe opgepakt te worden door de Gestapo kan ik niet meer zeggen.
Wel kan ik kwijt dat Nazi-Duitsland hoopt de oorlog te winnen met de inhoud van deze tank...
Groeten, Rik
De Kfz 83, die ik bespreek in de rubriek Rollend Materieel, wil ik in een dio plaatsen.
Het dient een 'Full Action' dio te worden, zodat het aggregaat en het zoeklicht in volle glorie te bezichtigen zullen zijn.
Om een reden van aanwezigheid te geven, dient het dio zich te situeren in de nabijheid van een industriële site.
Daarom had ik gedacht aan de gevel van een fabrieksgebouw van waar een leiding vertrekt naar een opslagtank.
Het gemakkelijkst was het bouwen van de opslagtank.
Hier een algemeen overzicht op de tank. Hij bestaat uit twee derde van een pot van badzouten. Hierover is op de omtrek met tweezijdig kleefband een vel Evergreen 0.25 mm gekleefd. Dit om de klinknagelbanden beter te kunnen bevestigen.
Het vel werd uitgetekend voor bevestiging : hoogtes van ongeveer 1 m (in 1/35 : 28.5 mm) en lengtes van 2 m.
Omdat de onderzijde meer druk moet tegenhouden zijn hier klinknagelbanden bevestigd met vier rijen klinknagels, erboven met twee rijen.
De klinknagels zijn gemaakt met een ponsapparaat waarbij de diepte kan ingesteld worden. Zodoende zijn alle klinknagels even diep ingedrukt.
Een kleine 3000 klinknagels zijn geperst om de ganse silo te bekleden !
Er is slechts tweederde van de pot gebruikt omdat de tank aan de rand moet staan, het hoeft geen blikvanger te worden.
Het mangat. Dit is gemaakt op de draaibank uit een stuk aluminium staaf. De achterzijde is kleiner gedraaid zodat een flens overblijft. Hierop zijn zeskanten uit EG gelijmd, gemaakt met de P&D.
Een ander probleem vormde de pijpleiding die naar de tank loopt. Deze bestaat uit 7.9 mm Tube van EG. Omdat ik voorzag dat dit moeilijk te plooien zal zijn, toch zonder lelijke kreuken, koos ik voor een elleboogje uit de sanitairafdeling van de Doe-Het-Zelf. Een elleboogje van 8 mm was ideaal.
Hiervan beiden uiteinden afgezaagd, deze waren te groot van diameter. Opnieuw onderdelen gedraaid die pasten in het elleboogje en in de buis.
Aan de tank zitten de alu-delen vast met een messing pinnetje voor extra stevigheid.
Ook de flenzen aan de elleboog zijn voorzien van bouten.
De zware buis dient uiteraard vastgehouden te worden. Hiervoor is uit restjes PE een beugel gemaakt die juist over de buis past en deze op de juiste afstand houdt van de silo. De bevestiging aan de silo gebeurt opnieuw met messing pinnetjes en de afwerking met P&D bouten.
Op de bovenzijde van de silo is een grijze vlek te zien. Dit was uit uitholling, waarschijnlijk van tijdens het productieproces van de pot. Deze is opgevuld met plamuur uit de auto-industrie, die achteraf vlakgeschuurd werd. Met gewone plamuur is de fijne afwerking gebeurt.
De buis moet nog op lengte worden gezaagd, maar deze maat wordt bepaald aan de hand van de fabrieksgevel, maar dat is voor later...
O ja, wat zit er in deze silo, dat het zo belangrijk is om een Flak afd erbij te zetten ?
Dat is topgeheim ! Op straffe opgepakt te worden door de Gestapo kan ik niet meer zeggen.
Wel kan ik kwijt dat Nazi-Duitsland hoopt de oorlog te winnen met de inhoud van deze tank...
Groeten, Rik
Laatst bewerkt door een moderator: