Hoofdsponsor

1/72 Il 2 Sturmovik

Vanja

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 jan 2015
Berichten
239
Hallo modelbouwvrienden,

De beslissing is genomen ik beginnen aan mijn eerste ritje en het is gevallen zoals de titel zegt op de Il 2 sturmovik op schaal 1/72.
Na grondig de instructies voor beginners te hebben gelezen heb ik een bezoekje gebracht aan de lokale modelbouwwinkel(te Aalst).
Nu we alle benodigdheden hebben kan ik dus starten aan mijn eerste project morgen begin ik eraan.
Nu had ik graag wat info gegeven over de Il 2 sturmovik.
De Il 2 sturmovik
attachment.php

attachment.php

De cockpit in kaart gebracht.
attachment.php

attachment.php

Wat wikipedia uitleg:
Iljoesjin Il-2
Il2 sturmovik
Algemeen
Rol Grondaanvalsvliegtuig
Bemanning 1 of 2 (Il/2 Type 3M'
Varianten Il-2, Il-2M, Il-2 Type 3, Il-2 Type 3M, Il-2T, Il-2U
Status
Eerste vlucht 30 december 1939
Aantal gebouwd 36163
Gebruik Sovjet-Unie (1941-?), Bulgarije, China, Tsjechoslowakije, Mongolië, Noord-Korea, Polen, Joegoslavië
Afmetingen
Lengte 11,6 m
Hoogte 4,2 m
Spanwijdte 14,6 m
Vleugeloppervlak 38,5 m²
Gewicht
Leeggewicht 4360 kg
Max. gewicht 6160 kg
Krachtbron
Motor(en) 1× Mikulin AM-38F-, vloeistofgekoelde V-12
Vermogen 1285 kW
Prestaties
Topsnelheid 414 km/uur
Klimsnelheid 10,4 m/s
Actieradius 720 km
Dienstplafond 5500 m
Bewapening
Boordgeschut 2x vast voorwaarts 23mm-VYa-23-kanon, 2x vast voorwaarts 7,62mm-ShKAS-machinegeweer 1x handmatig te richten 12,7mm-Berezin UBT-machinegeweer voor de achterste schutter
Bommen 600 kg
Raketten 4x RS-82- of RS-132-raketten
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
De Iljoesjin[1] Il-2 (Russisch: Ильюшин Ил-2) (Navo-codenaam: Bark), ook wel Sturmovik genoemd, was een succesvol Russisch grondaanvalsvliegtuig. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog zijn er 36.163 van gebouwd, waarmee het nog steeds het meest gebouwde militair vliegtuig ooit is. Het eerste (tweepersoons) prototype vloog als TsKB-55 in december 1939 met een Mikulin AM-35 lijnmotor. Tijdens testvluchten bleek dat het type te zwaar was door de bepantsering die er was aangebracht. Het volgende prototype was een eenpersoons TsKB-57 die in oktober 1940 vloog met een Mikulin AM-38 lijnmotor. Dit type kwam als BSh-2 in productie, maar deze naam werd in april 1941 veranderd in Il-2.

Tijdens gevechtsoperaties bleek dat de Il-2 erg kwetsbaar was voor aanvallen in de rug (door gebrek aan een achterste schutter). Daarom werd de
Il-2M ontwikkeld met een tweede cockpit waar een schutter kon plaatsnemen die naar achteren schoot.

Typen van de Il-2[bewerken]
Il-2 (eenpersoonsgrondaanvalsjager)
Il-2M (tweepersoonsgrondaanvalsjager)
Il-2 Type 3 (tweepersoonsgrondaanvalsjager/antitank)
Il-2 Type 3M (tweepersoonsgrondaanvalsjager)
Il-2T (torpedobommenwerper)
Il-2U (trainer)
Gegevens[bewerken]
Bemanning: 2 (vanaf de Il-2M)
Spanwijdte: 14,6 m
Lengte: 11,60 m
Bewapening: 2 x 23mm-kanonnen, 2 x 7,62mm-machinegeweren, max. 600kg aan bommen of antitankraketten (bij de Il-2T een 533mm-Torpedo onder de romp)
In oktober 1944 stopte de productie van de Il-2 ten gunste van de Iljoesjin Il-10.

Een wist je datje:
Dat er meer dan 1000 vrouwelijke piloten waren tijdens de 2 wereldoorlog en dat er eentje dienst deed bij een Il2 eskader.
Ze hete namelijk Anna Yegorova
attachment.php
Lt. Anna Alexandrovna Timofeyeva-Yegorova (Russian: Анна Александровна Тимофеева-Егорова; 23 September 1916 – 29 October 2009) was a pilot in the Red Army Air Force (VVS) during the Second World War. She learned to fly and became a flight instructor before the war, then volunteered for the front when Germany invaded. In 1941–42, she flew reconnaissance and delivery missions for the 130th Air Liaison Squadron in a wooden biplane, the Polikarpov Po-2. After being shot down, she transferred in 1943 to the 805th Attack Aviation Regiment and flew more than 270 missions in the Ilyushin Il-2 Shturmovik, including battles above the Taman Peninsula, Crimea and Poland.

During an August 1944 mission to destroy German forces at the Magnuszew bridgehead near Warsaw, Yegorova's plane was hit by anti-aircraft fire. Her tail gunner was killed, and the plane was heavily damaged and crashed. Rolling inverted, Yegorova was burned as she left the plane at a low altitude; her parachute only partially opened and she suffered broken bones and other internal injuries on hitting the ground. She was given first aid by the German captors, then taken to a prisoner of war camp where her wounds were tended by Dr. Georgy Sinyakov. Back at her air base, Yegorova was presumed dead and 'posthumously' granted the status of Hero of the Soviet Union.

On 31 January 1945 Yegorova was liberated after Soviet forces overran the Küstrin prisoner camp where she was being held. Yegorova was interrogated as a potential traitor continuously for eleven days at a filtration camp for returning Soviet prisoners. After others vouched for her injuries and her conduct, she was released but invalided out of the Soviet Air Forces for medical reasons in 1945.

Yegorova was the subject of a feature article in the Literaturnaya Gazeta in 1961, and in 1965, she was finally awarded her Hero of the Soviet Union medal.

Anna Alexandrovna Egorova, the Hero of Soviet Union. Photo during the one of the last interviews.jpg


voila dames&heren dit was de inleiding morgen begin ik te bouwen

ik hou jullie op de hoogte
 
De IL II ken ik enkel door een vriend die de game gespeeld heeft :8
Maar ik ben nu wel eens benieuwd om deze in model te zien ;)

En toch wel schrijnend om te lezen dat een pilote als held wordt gezien, tot ze haar bevrijden... Dan is ze plots een overloopster? Ongelooflijk. Gelukkig is alles nadien terug in ere gebracht :)

Suk6

[Mod]Je hoeft de schaal niet in je titel te plaatsen, je kan deze als voorvoegsel invullen. Heb het deze keer voor je gedaan ;)[/]
 
ok de eerste foto's van de werkzaamheden zijn er :)

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 
Zo, deze is ook uit de startblokken vertrokken :)

Schilder je alle onderdelen voor je ze bevestigd?
Vergeet dan niet om de lijmoppervlakken terug verfvrij te maken, anders kan je problemen krijgen tijdens het plakken ;)
 
En heb je de onderdelen gewassen alvorens het schilderen? Er zit vaak een laagje vettigheid op blanke onderdelen, een soevenir van het gietproces.
 
Eerst zijn de onderdelen gewassen en gedroogd en nee hoor niet alle onderdelen zijn geschilderd voor ik ze lijm
 
de werkzaamheden liggen stil wegens de griep die hier tehuizen Vanja lelijk huishoud. pppffff
 
Deze ken ik ook nog van mijn gamingtijd..zalig kistje!!! Veel succes met de bouw en veel beterschap met de griep!!!

Grtz yves,
 
Hallo iedereen eindelijk terug van weggeweest de werken hebben veel belang stilgelegen we kunnen er terug aan beginnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan