Hoofdsponsor

1/48 Huey Hog (Bell UH-1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan weet ik wat te doen vanavond, rotorbladen zwart schilderen. Bedankt modelbouwers.
 
Zeer goed resultaat boek je hier,we blijven vol interesse volgen...
 
Vandaag nog een beetje verder gewerkt aan de Huey. De rotor is nu zwart (de achterste niet, die heeft iemand mee in het wit gestoken). Ook nog de verwering wat bijgewerkt.

attachment.jpg

Bijkomende vraag in verband met de volgorde van de werken: nu eerst een laag vernis en dan pas de decals? Zou het kunnen dat de verwering anders zal verdwijnen als ik de decals zonder vernis er op leg?
 
Bijkomende vraag in verband met de volgorde van de werken: nu eerst een laag vernis en dan pas de decals? Zou het kunnen dat de verwering anders zal verdwijnen als ik de decals zonder vernis er op leg?

Mijn advies: glossy vernis, decals, glossy vernis, dan integreren de decals in de ondergrond.

Verwering verdwijnt soms zelfs door het aanbrengen van vernis (bijv. pigmenten) ben ik achter gekomen, vandaar dat je beter eerst de decals had kunnen plaatsen alvorens te verweren. Ook in het echte leven verweren de "decals" gewoon mee.
 
Dankjewel Roy.

Er zullen graffiti-decals op komen, het ding staat al lang stil en is dus onderhevig geweest aan vandalisme en graffiti-kunst.

Voor de graffiti-decals is het niet zo'n probleem dat ze niet mee verweerd zijn, de originele zijn weggehaald door de 'persoon' die de Huey ooit een laag witte verf heeft gegeven. Maar misschien kan ik er nog enkele ophangen die verband houden met deze 'witte burgerversie' en die dan ook verweren. Even over nadenken en in de decal-map bladeren.
 
Gloss vernis zorgt voor een mooie gladde ondergrond waar decals mooier blijven op liggen. Nadien kan je eventueel met matte vernis er over gaan.
 
Ok om volledig te zijn, gebruik ik zelf het volgende proces:

1) Glossy vernis;
2) Decals;
3) Glossy vernis;
4) Matvernis.

Details:

Ad 1) Zoals Beyond zegt: gladde ondergrond waar decals mooi op blijven liggen en waardoor je ze beter op hun plek kunt schuiven. Vermindert 'silvering'.
Ad 3) De decals hebben een satijnen vliesje; door een toplaag glossy vernis gaan ze nu nog beter op in de ondergrond. Het satijnen vliesje is nagenoeg niet meer te zien en de silvering evenmin.
Ad 4) Door een laag matvernis verdwijnt het glanzend effect; een verweerde helicopter heeft een mat uiterlijk.

Echter, tussen stap 3) en stap 4) doe ik al mijn verwering. Je mag best de volgorde weten waarin ik dat doe. Soms wordt deze volgorde aangepast, soms laat ik dingen weg, maar normaal gesproken hou ik 'm aan. Ik zal ook de zout- en 'haarspray'-methode noemen. Daarna komen de filters, daarna de decals en daarna de verwering.

De volgorde:

- Primen;
- Schilderen met ofwel zoutmethode ofwel haarspraymethode ofwel geen van beide;
- Filters;
- Decals;
- Pinwash en outlining (hiervoor heb je een glossy of satijnen ondergrond nodig dus dat komt mooi uit);
- Schaduwen en diepte (olieverf);
- Kleuraccenten en helderheid (olieverf);
- Verbleking en verkleuring (olieverf);
- Chipping met de spons (acryl);
- Chipping met drybrush (acryl);
- Chipping met penseel (acryl);
- Streaking grime (enamel);
- Oude regensporen (enamel);
- Rust streaks (enamel);
- Gecumuleerde roest (enamel wash of enamel);
- Grote roestoppervlaktes;
- Gecumuleerd vuil (olieverf);
- Staining (acryl);
- Olie en brandstof oud (enamel);
- Stof (enamel en Tamiya 'acryl');
- Modder (enamel, pigmenten, plaster etc.);
- Olie en brandstof recent (enamel);
- Wash herhaling;
- Vogelpoep;
- Metaalgrafiet / metaalpigmenten / metaal overig;
- Blaadjes / takjes etc.
- Verse regensporen (enamel).

Ik zorg dat het eindresultaat mat is waar dat mat hoort te zijn. Liefst gebruik ik zo weinig mogelijk vernis omdat vernis de kleur aantast en het verniseffect vaak via andere wegen kan worden bereikt.

Je ziet dat de decals net na de filters worden aangebracht. Omdat de filters een satijnen ondergrond vormen, breng ik geen extra vernis op. Na de decals breng ik een glossy vernis op, wat mooi uitkomt voor de pinwash die erna komt want daarvoor heb je een glossy ondergrond nodig.

Ik hoop dat je het op prijs stelt dat ik deze werkvolgorde voor je opschrijf, ik heb er jarenlang over gedaan om dit werkproces zo in schema te zetten. Hopelijk heb je er iets aan.
 
Dat is een zeer goede en uitgebreide uitleg. Daar zal ik veel aan hebben maar er is wel nog een lange weg te gaan vooraleer dit alles kan samengevoegd worden tot een mooi resultaat.
Dat zal flink oefenen worden dus moet ik dringend eens op zoek gaan naar goedkope modellen om al die technieken op te oefenen. De Huey zal zo goed mogelijk afgewerkt worden met behulp van je uitleg, sommige stappen kunnen nog uitgevoerd worden dacht ik.
 
Aangezien ik hier op het forum al veel goede raad en tips heb gekregen richt ik me nogmaals tot u allen.

De bedoeling is dat de afgedankte Huey tussen het schroot staat en nu is m'n vraag: zijn items die er bijliggen passend voor deze schaal of zijn ze te groot? Het karton moet een golfplaat worden en de stukken sprue worden ijzeren staven. Ikzelf vrees een beetje dat ze te groot zijn. Wat denken jullie?

Andere tips om schroot na te bootsen zijn ook welkom, er liggen stukjes muggengaas klaar als verroeste stukken draad.

attachment.jpg
 
Van het karton bedoel ik de golvingen, uiteraard zal het stuk zelf kleiner gesneden worden.
 
Gevoelsmatig lijkt me dat inderdaad te groot en grof, maar meten is weten. Gewoon opmeten met een schuifmaat als je die hebt, en vergelijken met referentiemateriaal voor golfplaten (maten) dat je op het internet vindt.
 
Het oud ijzer is afgevoerd wegens te grof, de heli zal op z'n eentje op de grasmat komen te staan.

Wel nog een vraagje, de graffiti-decal blinkt nogal en valt dus teveel op. Is het een goed idee om er nog een wash op te zetten? Of hebben decals dat niet te graag?
 
Leg er eerst een laagje matte vernis op, je zal al direct een ander zicht hebben ;)
 
Wat Beyond zegt, en als de decal eerst nog beter geïntegreerd moet worden kun je eerst een laag glossy vernis gebruiken en daarna de matte vernis.
 
't Is gelukt met die vernis, de decal valt niet meer zo op. Het is blijkbaar vernis met satijnglans, komende week eens matte vernis aanschaffen en er dan nog een laag van op de heli spuiten.
 
Hier is er dan één, een detailfoto van de graffiti. Ook valt me meteen op dat er (water)vlekken te zien zijn, blijkbaar was ik wat te enthousiast met verf en water. Is dat nog op te lossen of is het beter om er gewoon af te blijven en te onthouden voor de volgende projecten?

attachment.jpg
 
Er is nog wat werk aan, een voor- of nadeel van detailfoto's?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan