Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hoogbouw in Nederland

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.669
Hoogbouw in Nederland 1:1250

Zoals een aantal van jullie wel weten sta ik regelmatig op beurzen met bouwplaten.
Dan neem ik ook altijd diverse gebouwde modellen mee waar ik vaak de reactie op krijg:
- Dat is mooi, -Dat is moeilijk, -Daar moet je geduld voor hebben, - etc....( Net als bij iedere vorm van modelbouw dus)
Papier is geen gangbaar materiaal om mee te bouwen denkt men vaak, en dat is dus niet waar.
Inderdaad zien de modellen die ik mee neem er mooi uit en dat zijn inderdaad niet altijd de makkelijkste.
Ook de papier modelbouwers die vaak bij ons zitten zijn stuk voor stuk mannen met jarenlange ervaring. ( Sommige al meer dan 50 jaar!)
Maar zoals bij elke vorm van modelbouw "Leer eerst staan en dan pas lopen".

Om op beurzen te laten zien dat je van eenvoudige bouwplaten ook iets moois kan maken ga ik een zo'n eenvoudige bouwplaat maken.
Het wordt Hoogbouw in Nederland van de ontwerper Oscar Parc.
IMG_2360_zpsshauvjgi.jpg

IMG_2361_zpslkhdcvu2.jpg

In dit boek staan 10 beroemde gebouwen in Nederland en deze zijn allemaal makkelijk te maken ;)

Laat ik dus maar eens beginnen :wavey:

Het eerste gebouw wordt de Maastoren in Rotterdam;
IMG_2362_zpsxoukej77.jpg

Deze toren bestaat uit 12 onderdelen:
IMG_2363_zpsyyxwgi9d.jpg

De voet van de toren verstevig ik door deze op een doos te plakken:
IMG_2364_zpsyvxtvhc5.jpg

IMG_2366_zpsb9h3sjxf.jpg

De onderdelen in elkaar plakken:
IMG_2367_zpsvtapobb9.jpg

En zo krijgt de Maastoren steeds meer vorm:
IMG_2368_zpshojq8mzf.jpg

En op een avondje bouwen is dit het resultaat:
IMG_2369_zpsqbr4lwfs.jpg

IMG_2370_zpszzjjoma2.jpg

IMG_2371_zpsbe7rswpb.jpg

Het volgende gebouw wordt de Rembrandttoren in Amsterdam.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan. Ik blijf het speciaal vinden :D
 
Leuk projectje Fred , knap afgewerkt.
 
Dit is niet echt moeilijk voor jou.;)
Maar het is wel leuk voor anderen die deze tak van modelbouw niet kennen,
te laten zien dat hier ook mooie resultaten te bereiken zijn.
 
Bedankt mannen!

Zoals al vermeld zou het tweede gebouw de Rembrandttoren worden, deze staat in Amsterdam.

IMG_2372_zpssxz5wqll.jpg

Dus uitsnijden:
IMG_2373_zpsnxcnljst.jpg

En plakken:
IMG_2374_zpsm7a9dqdp.jpg

IMG_2375_zpsxqdjvbun.jpg

Totdat ook deze weer klaar is:
IMG_2376_zpsey61eu0n.jpg

IMG_2377_zpswo1jakft.jpg

En de skyline van Nederland zover:
IMG_2378_zpszefs80c9.jpg

Moet wel toegeven dat het erg lekker is om even een avondje te zitten en een model klaar te hebben :D :D

Het volgende gebouw wordt de Kroon en die staat in Den Haag.

Fred
 
Het volgende gebouw werd dus de Kroon en die staat in Den Haag:

IMG_2382_zpswqck31tw.jpg

Snijden en plakken:
IMG_2383_zps5wukluxm.jpg

IMG_2384_zpswfrfmot1.jpg

En weer een gebouw klaar :D
IMG_2385_zpsmshibsje.jpg

IMG_2386_zpsrvvwp4lf.jpg

En de sky-line tot zo ver:
IMG_2388_zpshobpq9tj.jpg

Het volgende gebouw word de Rotterdam en waar zou die nou eens staan...... :P

Fred
 
Hoe is de juiste manier om het papier te vouwen? Langs een lat of eerst wat 'inkerven'? En welke lijm gebruik je daarvoor? Misschien kan je ook een foto van al het materiaal dat je gebruikt posten?

Ziet er goed uit en makkelijk om mee te beginnen.
 
Benodigheden en de lijm staan toch op de werktafel zie bovenstaande foto's en ook in eerste post ;)
 
Hoi Fred ge zijt weer flink aan het bouwen zie ik weet ge al waar ge gaat wonen ? Straks heb je een hele stad bij elkaar en heb je geen plaats om te wonen :laugh: :laugh: :laugh:
Nee Fred echt tof dat allemaal ik geniet er van
grt
Marc
 
Hoe is de juiste manier om het papier te vouwen? Langs een lat of eerst wat 'inkerven'? En welke lijm gebruik je daarvoor? Misschien kan je ook een foto van al het materiaal dat je gebruikt posten?

Ziet er goed uit en makkelijk om mee te beginnen.

Ik zal het volgende gebouw gedetailleerd beschrijven MrArtex.
Ik zal laten zien hoe het vouwen werkt en welke lijm en lijmmethode ik gebruik.
Dat vind ik wel leuk om te doen :yup:

Fred
 
Het volgende gebouw wordt de Rotterdam en die staat inderdaad in Rotterdam ;)

Met dit gebouw ga ik een uitgebreide stap voor stap how to schrijven voor de beginnende papierbouwer :wow:

Alle gereedschap dat gebruikt gaat worden is een priem, scherp mes, liniaal, potlood, pincet en lijm.
Ik zal 2 soorten lijm gebruiken en in de beschrijving zal duidelijk worden waarom.

Het begin is de bouwplaat zelf:
IMG_2391_zpsfjkuhnkg.jpg

Als je goed naar de bouwplaat kijkt zie je 3 verschillende lijnen.
De dichte lijn ____________ Dat is de snijlijn
De stippel lijn ---------------- Dat is de berg vouwlijn ( Blauwe pijl)
De onderbroken stippellijn __ .. __ .. __ .. Dat is de dal vouwlijn. ( Groene pijl)
IMG_2397_zpsorliivyz.jpg

Voor dat er gesneden gaat worden gaan we eerst de vouwlijnen rillen. Rillen is met een bot voorwerp de lijnen indrukken.
Dit kan met de achterkant van een mes of bijvoorbeeld een lege balpen. Zelf gebruik ik een botte priem.
Voor de berg vouwlijnen is dat niet zo moeilijk, leg een liniaal langs de stippellijn en ril met bijvoorbeeld de priem.
IMG_2401_zpst07xkrkl.jpg

Voor de dal vouw is dat natuurlijk een stuk moeilijker want die moet aan de achterkant gerild worden.
Daarvoor prik je met een naald een gaatje aan het einde van de onderbroken stippellijn:
IMG_2398_zpse5tcgp5t.jpg

Het rillen aan de achterkant doe je dan van gaatje naar gaatje:
IMG_2400_zpsvpzl8ggo.jpg

IMG_2399_zps6dqsmyex.jpg

Als de ril lijnen gedaan zijn kan het onderdeel uitgesneden worden. Ik snij alles maar knippen met een schaar kan natuurlijk ook.
IMG_2402_zpssqpcjz6s.jpg

IMG_2403_zpsmeph1fzr.jpg

En als je net als ik een aantal onderdelen tegelijk snij niet vergeten om het nummer aan de achterzijde te noteren ( Of in dit geval een letter)
IMG_2405_zpswuoyzpzd.jpg

En op deze wijze kunnen dan alle onderdelen gerild en gesneden worden:
IMG_2406_zpsrwwfba2y.jpg

De bodem plak je op een stuk karton, gewoon van een pak wat iedereen in de kast heeft staan, om extra stevigheid te krijgen.
IMG_2407_zps53mfdd0z.jpg

De rillijnen zijn gerild, deze vastpakken en voorzichtig omvouwen. Door de rillijn zal dit gemakkelijk gaan.
IMG_2408_zpsmsp7uusj.jpg

De berg vouw:
IMG_2409_zpsbxfeh2iu.jpg

En de dal vouw:
IMG_2410_zpsufdcjotr.jpg

En zo kunnen al de rillijnen gevouwen worden;
IMG_2411_zpsaeecfiz4.jpg

Om een mooi afwerkt model te krijgen is het belangrijk om de snijranden nu in te kleuren.
Dit kan heel eenvoudig met een zacht potlood:
IMG_2412_zpso8gdrb24.jpg

Ook bij de vouwlijnen kan we eens wat wit doorkomen en dit kan ook gewoon aangezet worden:
IMG_2414_zpspuncseud.jpg

En dan is het tijd om te gaan lijmen, voor de kleine delen gebruik ik witte lijm bijvoorbeeld houtlijm. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
Gebruik een schoteltje of iets dergelijks en spuit daar een klein beetje lijm op. Vervolgens met bijvoorbeeld een cocktailprikker de lijm dun opbrengen
Als je gaat lijmen begin je met de grootste lip, hiervan doe je op een klein stukje lijm opbrengen zo kan je beter recht plakken. Als je de hele lip in een keer vol met lijm smeer kan je niet goed meer corrigeren:
IMG_2415_zps9egzhf54.jpg

En deze kan je dan met de pincet vast knijpen:
IMG_2416_zpswomtgzhb.jpg

Als dit stukje vast zit kan je de rest van de lip insmeren met lijm, nu heb je een vast punt zodat je mooi recht kan plakken:
IMG_2417_zpsp9xwmr0j.jpg

IMG_2418_zpsrd8unbzs.jpg

Nu de grootste lip geplakt is kan er verder gegaan worden met de kleine lipjes, doe deze een voor een!
IMG_2419_zps0nad6kti.jpg

Bij het laatste lipje wordt het wat lastig maar als je een beetje druk op het papier zet gaat het bol staan. Je kan dan een beetje lijm op het laatste lipje smeren:
IMG_2422_zpsulie7ney.jpg

En zo heb je een mooi doosje:
IMG_2423_zpsfvm8qgig.jpg

Op deze wijze kunnen alle doosjes gemaakt worden:
IMG_2426_zps0zpfhjla.jpg

Als alle doosjes klaar zijn kan je met de tekening een dry-fit maken om te zien waar alle doosje moeten komen te zitten;
IMG_2429_zpsfobplody.jpg

Voor de grotere delen aan elkaar te plakken gebruik je een hobby lijm bijvoorbeeld Velpon. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
IMG_2430_zpsfwjfrj5i.jpg

Omdat deze lijm een wat langere droogtijd heeft is dat ideaal voor grotere oppervlakte, je moet dus ook wat langer wachten tot de lijm droog is.
Maar met wat druk is dat geen probleem:
IMG_2432_zpsd0pc9abo.jpg

IMG_2433_zpslzjestp1.jpg

En als alles aan elkaar geplakt is ziet het er zo uit:
IMG_2436_zpstdet1jdc.jpg

Eind foto's:
IMG_2437_zpsx1hildel.jpg

IMG_2438_zpszna7vkyk.jpg

En de skyline van Nederland tot zover:
IMG_2439_zpsnvc24kdr.jpg


Het was even wat werk maar wel leuk om te doen!
Mocht je naar deze how to nog vragen hebben laat het maar weten.

Het volgende gebouw wordt de Rabotoren.


Fred
 
Knap werk Fred.
En bedankt voor de duidelijke uitleg.
 
leuke en deftige uitleg. Bedankt hiervoor
 
Dat is toch echt wel een erg interessante howto!

Ik heb vroeger zelf best regelmatig papiermodelbouw gedaan, maar toen was er nog nauwelijks toegankelijk internet, laat staan bronnen met informatie als dit forum; als ik sommige van deze tips toen had gekregen waren die projecten zeker beter gelukt.

Hoe staat het met de -bijzonder indrukwekkende- havenkade?
 
Wel Fres dit heb je prachtig uitgelegd zeer verstaanbaar en leerzaam
De rest dat wz te zien kregen zijn we gewoon van u en dat is prachtig
Knap
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan