Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
We zijn weer OK , na enkele maanden stilte wegens "wat problemen" pak ik de draad weer op ...
Ik was al wel in stilte verder aan het werken want de aanvoer van onderdelen stapelde zich op !
Stand van zaken :
Dat is heel mooi Michiel, goed te zien dat het weer verder gaat.
Je andere draadje was namelijk gesloten wegens het ontbreken van foto's en zonder foto's.........
Ik zag dat Steurtjes een mooie methode had om de mastdelen te verjongen , ik heb iets gelijkaardigs gedaan : een plankje met wat houten latjes als steun , een boormachine met regelbaar toerental( niet te snel dus) en wat schuurblokjes. Het plankje op de juiste hoogte en het draaiende mastdeel bewerken met schuurblokjes , gaat heel snel en zuiver > Wel regelmatig nameten en eventueel de te monteren dingen passen .
De 'koperdraad' die DeA. levert is te hard om mooi te verwerken, laat staan er een mooi oog in te leggen, het lijkt wel veerstaal !! Daarom verwarm ik de draad boven mijn gasvuur tot de draad lichtjes verkleurd , niet te lang want eens rood smelt hij . Daarna is hij lekker soepel om netjes te draaien en te torsen.
Mijn hulpklem om latjes te verjongen , werkte tot nog toe feilloos :
Touwtjes rond mast gaat makkelijk met wat klemmen , rondtorns blijven mooi op spanning en ik kan ze nog verschuiven en tenslotte fixeren met iets verdunde houtlijm . Ik gebruik touw uit de vakwinkel want het geleverde "breiwol" van DA is te pluizig :
Een achtkant vijl en/of schuur ik : rondhout opgespannen tussen twee houten blokjes en met onderliggende stukken hout bepaal ik de af te vijlen hoogte , in dit geval moest er per kant een halve mm weggeschuurd worden :
Ik maak de uitsparing voor de "zalingsteun" niet 8-kantig maar rond , veel eenvoudiger en het resultaat is hetzelfde :
Op de " bezaanbramsteng" zit ook zo'n steun , de BH zegt ook om daar een uitsparing te maken maar ik vervang deze bewerking door een stukje rondhout uit te boren en over de steng te schuiven , dan schuur ik dit taps met behulp van mijn boormachine , de steun is wel rond ipv 8-kantig , maar dat valt niet op :
Even de " bezaanmast" presenteren :
Bij "losse" montage zie ik de "bezaanbramsteng" uit de lijn gaan , scheef dus , dat moet ik dus nog corrigeren :
Ik moet een keuze maken voor de relingsteunen , appart bestellen in het genre zoals de linkse of die van DA gebruiken :
Het midden van de ra's zijn verdikt en achthoekig , ik schuur de basis gewoon rond (- 1 mm )en lijm dan de 4 delen gewoon parallel tegenover elkaar , daarna vul ik de hoeken op met 4 andere delen ..
Dan schuur ik de boel in achthoek :
Dan de onderdelen aanbrengen , de ophangingen voor de " voetpaarden" doe ik niet volgens DAhuh , ik lijm "oogboutjes" en omwind deze later met garen :
Huidige stand van de mastdelen van de bezaanmast :
Heel mooi werk en praktische tips, ik blijf je volgen. Na het voltooien van de rompbeplanking ligt mijn eigen Victory van AL (waarop het DA model gebaseerd is) ligt die al weer ruim een jaar stil. Binnenkort - als m'n Bounty af is - ga ik daar weer mee verder en kan ik je tips goed gebruiken. Dat verwarmen van messingdraad had ik eerder moeten weten ..... zou heel wat gevechten gescheeld hebben denk ik!
Aan stuur en bakboord laat ik een boel geschutspoortluikjes gesloten , vind ik persoonlijk mooier .. Het vergt heel wat handvastheid om het scharnierbeslag in één tijd op hun plaats te mikken . Sommigen zijn dan ook niet optimaal maar valt gelukkig niet erg op . Eerst gebruikte ik een tandestoker met wat houtlijm om de superlichte metalen deeltjes op te pikken , later gebruikte ik een smal stukje plakband en iets meer sec.lijm , kon ik het deeltje nog even op zijn plaats schuiven.Het vijsje gebruik ik als bekertje voor de lijm en een dun metalen draadje met oog zorgt voor een zuinig en secuur opbrengen van de lijm .
Het is een 30x vergroting , dus oneffenheden worden mee geaccentueerd , in de "ogen" van 0,7mm komen dan nog de ophaaltouwen :
Tussendoor werk ik dan wat aan de achterbouw voort , hier heb ik nog een 'overbodige' opening opgevuld (weer een hiaat in de BH)en gelijk geschuurd:
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.