Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

Bedankt voor het duwtje in de rug :wavey:, tijdens het knopen merk ik dat de mastworpen door de stijfheid van het garen toch loskomen . Ik maak de wanttouwen nat zodat de knoop blijft zitten . Daarna met verdunde houtlijm alle knopen 'verzegelen'. Na droging test ik de hechting .
Ik heb verleden week bouwdeel nr. 120 toegekregen , dit is het laatste deel en het schip zou dan compleet zijn , ik ben bezig aan deel 101. Er volgen nog een 30 tal bouwdelen en daarmee kan ik de doorsnede van het schip maken . Weet nog niet of ik dit ga doen....:33:
 
Deze nacht is een vandaal actief geweest aan mijn schip ! :angry: Het is een vandaal op vier poten en een lange staart ! 8)
De kraanbalk aan bakboordzijde ( voor anker ) is zwaar beschadigd . Na de nodige expertise werd gezocht naar vervangmateriaal , natuurlijk op zo'n moment vind ik niet het nodige ( lat van 6 op 6mm)maar als ik wat latjes van 6 op 2mm op elkaar lijm ben ik gered ...
De vandaal kan ik niet straffen , een kat moet je op heterdaad betrappen , achteraf een stamp geven haalt niks uit ( :angryfire: ) .
Ach ik vat het goed op , wat averij gebeurd op de beste werven ! :$
attachment.jpg

Ik heb het beschadigde deel vakkundig verwijderd , met een tangetje een kort en krachtig knikje en de zaak kwam los zonder versplintering:
attachment.jpg
attachment.jpg

Aan het vervangstuk wordt al gewerkt:
Moet dan ook nog iets verzinnen om de kat op afstand te houden ...:huh:
attachment.jpg
 
heb je niet om over je boot te zetten een wasmand of zo zo dat hij of zij er niet aan kan
 
Ik ga een groot schildersplastiek gebruiken , heel licht en ritselachtig , om het schip af te dekken. Vooraf maak ik de kat bang met het geluid van het plastiek... hopelijk blijft ze er dan af anders volgt deportatie !!! :tongue:
 
ocharme dat beestje, dit is inderdaad wel vervelend hopelijk blijft de kat vanaf nu uit de buurt
 
Ik heb een aparte kamer waar de katten/honden niet kunnen komen.

Je bent goed bezig, mooie foto's telkens.
 
Wegens gebrek aan plek moet ik in de woonkamer , tot hiertoe was kat niet geïnteresseerd in mijn bouwwerk . Maar binnen 7 maanden gaan we verhuizen en heb ik een apart werkhok . :)
 
We doen rustig verder , het gaat traag , ik hou het maar zo'n 10 wevingen uit en dan krijg ik krampen in armen en schouders . Maar ondertussen zit ik al wel over de helft . Nog iets meer dan 1000 mastworpjes en ik neem wat vakantie :) .
attachment.jpg

attachment.jpg

Misschien nog een tip : het begin van zo'n weeflijn is moeilijk en duurt een tijdje , je zit met twee losse einden. Ik los dat op door een eind vast te zetten in een papierklips , eindje voorzien van een knoopje zodat het blijft zitten. Andere eind ook een 'stopknoopje' , dat is makkelijker op te pakken met de pincet . Opde duur gaat dat vrij vlot . Als alle knoopjes op één lijn zitten maak ik de boel vochtig en daarna met houtlijm fixeren .
attachment.jpg

De achterzijde van de mastworpen , staan wat open ...helaas niet te verbeteren:
attachment.jpg

Evenals vooraan , de rondingen zitten wat uit elkaar , meermaals trachten te verbeteren maar in feite zijn de wanttouwen te dun om mooi naast elkaar liggende rondingen te verkrijgen...:
attachment.jpg
 
man man , al die touwen respect kerels , ik word daar zot van!

grt Nicolas
 
Ik vind dit meer dan knap hoor. Van de groepsbouw ben jij op het ogenblik de enige die geloof ik nog "echt" bezig is. Op een dag zal ik ook "echt" beginnen en dan zal jouw verslag mij ongelooflijk welkom zijn. Knap, knap, knap...!!!
 
hola pola, prachtig model,
en de rontingen in het want,
persoonlijk vind ik het meer dan geslaagt,
denk niet dat het op de echte beter was,
of het zou een jacht moeten zijn waar alles strak en gepast is,en dan nog
grt,ronny
 
Bedankt mensen voor de steun !!! :)

Ondertussen ben ik aan het revalideren na al het knoopwerk , 2894 x mastworp is geen kattepis en kruipt in je brein ! Ik bewonder andere bouwers die al meer modellen klaar hebben . :wacko:

Na deze operatie zweer ik : nooit meer !!! :$

Ik begin vandaag aan bouwdeel 102 = aanbrengen van "pardoens" dit zijn nog wat extra lijnen die de masten onderling en naar de "rusten" verbinden . Nogmaals ik maak het schip zeilloos , dat scheelt een aantal lijnen ( en stof ) . ;)
 
Nietsvermoedend klik ik op pagina 8 van 8 en dan zie ik die eerste foto.... dat is wel even een 'in your face'-gevoel dat je dan krijgt. Wow, het ziet er echt geweldig uit!

Ik zou zeggen, de lijntjes eraf knippen en klaar is kees :D

Maar dat zal wel niet en daarom ben jij de expert en ik de bewonderaar. Ben benieuwd hoe je dit nog mooier gaat maken.
 
Wow, wat een prachtmodel. ben gek op dit soort schepen,. En wat een werk gaat hier inzitten zeg. zal deze met veel interesse volgen.
 
Dank U , euh ja ...expert , dat zal ik wel nooit worden ..eerder een geoefend hobbyist .
;)
 
De vorderingen zijn niet zo spectaculair maar ik plaats toch enkele foto's van mijn laatste werkzaamheden , het wordt al een aardige wirwar en iedere lijn heeft zijn naam ! Bewondering blijft voor de scheepsbouwers van die tijd . In 1759 begon de bouw , in 1765 was het klaar , zes jaar dus ..
attachment.jpg
Afhankelijk van de kijkhoek is het spannend ...
attachment.jpg
..of saai !?
attachment.php

En er op letten dat de achtergrond meewerkt , licht genoeg en onscherp , anders wordt het onderwerp niet duidelijk :
attachment.jpg
 
Prachtig werkje dat je hier neerzet.
Het is niet de snelheid maar de kwaliteit die hier telt.
vgr
Marc
 
Dank U Marc.

Ik heb nog een kleine tip voor eventuele bouwers . Bij de bouw van de hangmatnethouders moet je scepters plaatsen:
attachment.jpg

DAg. raad hier aan de onderzijde vlak te vijlen :
attachment.jpg

Maar als je de scepters uitknipt en onderaan een pinnetje laat staan , kan je deze in een geboord gaatje steken en is dit makkelijker te corrigeren en te lijmen. Na droging kan men desnoods nog de loodrecht positie bijstellen.
attachment.jpgattachment.jpg

Het pinnetje is ongeveer 0,6mm , ik gebruik een boor van 0,55mm , een stukje tape helpt bij de positie bepaling van de gaatjes:
attachment.jpg
attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan