Hoofdsponsor

1/60 HMS.Triton - brik - 1790 [!]

M

michiel54

Guest
Hallo , ik heb hier een bouwdoos liggen , gekocht voor enkele tientjes en het betreft de 'HMS Triton" . Een brik uit 1790 en op schaal 1/60 .
Daar heb ik vraagje over : er is nogal weinig handleiding bij zeker wat betreft de details .
Nu ben ik op zoek naar afbeeldingen van gelijkaardige schepen om een idee te krijgen over de spiegel ( de kont) van het schip alsook de boeg om de vorm van het berghout beter te bekijken . Voor de rest heb ik gelukkig wat ervaring door de bouw van de Victory .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
op je vraag heb ik helaas geen antwoord , maar mag ik je alvast veel succes met de bouw wensen.
vgr Marc
 
Bedankt Marc.
Bedankt Silenoz , maar mijn Triton is een tweemaster , maar ik heb via Uw link toch nog een goed voorbeeld gevonden.
groeten
 
Een Steingraber!
Man, dat was een van de beste toendertijd.
Is dit met de houten spiegel ornament?
Ik moet er nog een oude katolgus hebben liggen ....... ergens.
 
Hey Verbeek , dat is het probleem , ik heb geen zicht op de spiegel maar het onderdeel bij het model is althans van hout maar...
Ik heb zelf wat opzoekingswerk verricht en ontdekt dat de Triton een kopie was van de Amerikaanse " The Fair American " ongeveer een gelijke zo te zien op de afbeeldingen . Dus is het voor mij in feite opgelost daar ik nu tal van afbeeldingen vond .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond ook een lijst van de Nederlandse Zeemacht( Lijst en Staet van 's Lands Zeemagt in Juni 1797 ) waarin deze Triton onder anderen vermeld staat als Brigantijn met 12 kanonnen en op dat tijdstip aangemeerd lag te Maassluis met als Kapitein de Heer Roode .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel suc6 met de bouw michiel dat gaat een mooi exemplaar worden
 
succes met de bouw van het mooie schip.
 
Hier in ieder geval het model in de brochure van Steingraeber uit 1974/1975

IMG_20140831_095628_zpsckasuxqb.png
 
Dank jullie wel voor de aanmoedigingen .
Mooi Verbeek , spijtig niet meer afbeeldingen (achterkant) en ook een verwijzing naar Amerikaanse oorsprong , de bouwplannen althans.
Maar ik vermoed dat "Steingraeber " niet meer bestaat en ik daar niet kan aankloppen voor nabestellingen en of uitleg .
Maar ik heb genoeg info nu en kanonnen kan ik nog elders bestellen .
groeten , ;)
 
mogelijk nog eens wat op een ander forum rondneuzen, bv http://modelshipworld.com/ daar zijn in ieder geval een aantal bouwers bezig met een doorsnede van de Triton, mogelijk dat je via hen wat meer achtergrond van het origineel kunt achterhalen
 
Heb ik al gezien John , maar dat is een andere (HMS)Triton. :)
 
ik heb ook eens naar gegevens gezocht over de triton.
op somige forums, hier al vernoemd zijn er gelijklopende model van brikken uit die perjoden "1790", maar de triton zelf nog niet gevonden.Google heeft ook niets daarover.
Gelukkig voor je dat al een paar gegevens heb kunnen vinden.
" modelshipworld.com", bij bouwer "DUBZ", heb ik een gelijklopende brik in aanbouw gezien. Misschiens??????

groetjes
Ward
 
Ik heb op die " Dubz " zijn topics gekeken maar vind niet een gelijkaardig model . Toch niet bij zijn fotoalbums .
 
Wegens verhuis en verbouwing liggen de werven stil ...voorlopig maar er komt terug schot in de zaak en hoop spoedig te hervatten . In ieder geval is mijn nieuwe werkplek al bijna klaar .
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Leuke werkplek :)
Handig dat rekje om je materialen in te steken. Zijn dat pvc buisjes aan elkaar gelijmd?
 
Ja , Pvc pijp van verschillende diameter ( overschot electra en sanitair ) Moet zelfs weinig geld kosten , op containerpark vindt men altijd wat . En dan met wat kit of zo tegen elkaar gelijmd .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan