Hoofdsponsor

1/32 Het Wrak (scratch kompleto) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.443
In het jaar 2005 na mijn xte verhuis mijn eerste stappen terug in mijn oude liefde model en figurenbouw.
Zeggen dat het de eerste keer is zou liegen zijn, maar er zitten wel een paar jaar tussen mijn laatste en dit werkje.

ik gebruik als basis styrodur bijna voor alles, het is gemakkelijk te lijmen, te bewerken, te snijden enz
een plaat 1m x 0.5m kost +/- 9 Euro en levert materiaal voor x aantal stukken

Foto 1 toont het prille begin een grond plaat en iets wat later een wrak moet voorstellen.
attachment.jpg
de bedoeling was met zo weinig mogelijk gekocht materiaal iets te maken
attachment.jpg
Styrodur is ook gemakkelijk te vormen met een soldeerbout, wel buiten stinkt verschrikkelijk.
attachment.jpg
De hobbykist van mijn dierbare echtgenote levert dan de stronkjes en het gedroogd gras
attachment.jpg
Na een eerste laag verf ziet het er dan zoals hierboven uit.
attachment.jpg
Op de grond wordt dankzij houtlijm een zandlaag (vogelzand uit de dierhandel) gefixeerd en door een paar gaatjes in de basisplaat te prikken droog gras aangebracht.
attachment.jpg
Na wat over en weer geschrijf op enkele forums (kende toen dit nog niet) werd door middel van schilder technieken het uiterlijk een beetje geoptimaliseerd.
attachment.jpg
in de verdere verloop van de bouw heb ik dan nog aanpassingen aan gebracht aan de structuur en de vorm van de scheepsplanken en links en rechts nog enkele details toegevoegd.
attachment.jpg
de zeepokken en andere kleine week dieren werden toen al in Pro-Create gemaakt iets wat ik nog steeds gebruik om kleine dingen te moduleren. De basis van de figuur is aangebracht en gemaakt uit Magic-Sculpt.
attachment.jpg
Na enkele uren experimenteren, zijn dit de resultaten
attachment.jpg
Ondertussen heb ik verder gewerkt aan de Piraat en zijn onfortuinlijke kameraad , voor de tweede figuur heb ik een mes in een Dragon figuur gezet en de kledij een beetje aangepast (toen al)
attachment.jpg attachment.jpg
Ondertussen na enkele gesprekken en forum berichten blijf in kleine dingen aanpassen, goede ideeën die aangebracht worden probeer ik altijd om te zetten en in te brengen indien haalbaar. bv. kleuren aanpassen, houding van de figuren verbeteren feedback geven over hoe je iets opgelost hebt.
attachment.jpg
Als laatste heb ik dan de hoofd figuur bijgewerkt en aangepast en zijn definitieve plaats gegeven in het dioramaattachment.jpg attachment.jpg
De laatste foto toont het complete Dio, het heeft nooit een beurs of wedstrijd gezien en staat ergens in mijn vitrine tussen andere stukken.
Enkel de bouw heeft me voldoende plezier gegeven, en is eigenlijk gegroeid tijdens de bouw door de vele reacties en wisselwerking op verschillende forums.
Voor beginnende diorama bouwers heb ik de volgende Tips.
Probeer niets te kopiëren
Think out of the Box (denk anders als dat je gewoon bent)
Spring en leer zwemmen (er staan genoeg redders aan de kant om je te helpen)
Goede dingen moeten niet altijd uit de winkel komen, is natuurlijk gemakkelijk (kijk rond, misbruik dingen)
attachment.jpg

Indien iemand vragen heeft of kritiek, ik ben thuis :8

Grtx Jan
 
ja,Jan dat belooft weer!!
GRTZ
Koen
 
that's the spirit,jan!
zelf iets ontwerpen en nooit een ander proberen te copieëren, man je bent van alle markten thuis.
en zoals ik eruit begrepen heb is je vrouwtje ook een hobby-iste!:wub:
dat scheepswrak is formitastisch kerel.
ben blij je te leren kennen op dit forum... en alleen nu nog in het echt!;)


grt nicolas
 
Heel interessant werk Jan, knap hoe je hierop gekomen bent. En je hebt je aardig uit de slag getrokken, alle items lijken zo uit de handel te komen !
 
astrid bryan zou zeggen AMAZING
je zou niet zeggen dat dit niet gekocht is prachtig werk
meer van dit zou ik zeggen
 
kritiek welke kritiek de kritiek die ik kan geven is enkel goede kritiek prachtig gedaan .
gr soetkin
 
Super mooi werk ben echt zeer aangenaam verrast over dit projectje,waar koop jij styrodur Jan ????
 
Bedankt voor de positieve feedback.
Danny, momenteel gebruik ik een soort gele plaat gekocht in de Gama (staat bij het isolatiemateriaal) is ongeveer de zelfde structuur.
bestaat in verschillende diktes, gewoon de dikte uitzoeken die je het best kan verwerken.
De muren en basis van de "dokters visite" zijn uit dit materiaal
 
Ik gebruik meestal architectenkarton, maar dit is niet goedkoop.

Grt Nicolas
 
Kan mij alleen maar aansluiten bij mijn collega modelbouwers Jan.
Dat is weer een mooi dio'tje.
Prachtig werk.

Mark
 
Inderdaad prachtig en origineel...
Zie ik het goed dat het wrak ook uit styrodur is vervaardigd?
 
Jan...jan ...hoe prachtig ,we wisten al dat je een krak en meester bent in het schilderen 8)...maar dit...je vrouwtje heeft een hobbybox.....maar jij hebt een grote magicbox Waar denk ik veel verborgen talenten in zitten:dry::dry::dry: alleen het idee al hebben om zo iets in scenario te zetten..de figuren zijn prachtig bewerkt zo realistisch zelfs een beetje gruwelijk:D:D. de Styrodur kan je daar dan met een mes de strukturen in trekken..hoe reageert de styrodur op verf ,heb je een basic verf gebruikt en heb je daarna acryl of olieverf gebruikt ? In ieder geval ik zit hier toch op de eerste rij te genieten zele....top man...:nowink::nowink::nowink::nowink:
 
@Spaander, met styrodor kan je alle kanten op, enkel opletten met bijtende producten zoals thinner en white-spirit.... het verbaasd me dat nog niet meer modelbouwers dit spul ontdekt hebben. Het is goedkoper dan architectenkarton, laat zich goed bewerken en heb je dikke stukken nodig (bvb voor een ondergrond) kan je op elke bouwwerf gratis overschotten krijgen.
Dunne platen komen op een bouwwerf zogoed als niet voor, die worden meestal gebruikt bij renovatie.

@Jan, een heel mooi en origineel dio'tje... je moet maar op het idee komen! Top man! :D
 
@ Allen dank u voor de positieve woorden

@ Beyond, inderdaad ook het wrak is uit styrodur gemaakt uit verschillende stukken die dan gelijmt zijn en bevestigt met kopspelden.
Deze werden dan als nagels en pennen geschilderd. Het materiaal is licht en zeer vormstabiel, bij dunne stukken is het zelfs beperkt in een bepaalde vorm te buigen. enkel als dragend deel moet men rekening houden met het gewicht dat het eventueel nog moet dragen, opletten voor doorhangen.

Gronderen doe ik meestal met GESSO een medium dat gebruikt wordt om schilderdoek van een basislaag te voorzien, hierna kan men ook thinner en olieverf gebruiken op het stuk.
Een ander alternatief is verdunde houtlijm.

Structuur breng ik aan met een potlood, de hardheid van het potlood en de druk bepalen de diepte van de gravuur.

Snijden gaat met een gewoon breekmes of scalpel, gezien ik dit materiaal veel gebruik heb ik me een termosnijder aangeschaft.


Ik schat de volledige kostprijs van het stuk 15 euro.

Indien nog iemand vragen heeft gewoon stellen, ik denk niet aan alles als ik iets publiceer.

Grtx Jan
 
Hey,

Jan, prachtwerk man en het is te zien dat je figuren-bouwer/schilder bent.
Het is een origineel stukje dat je gemaakt hebt. Styrodor (isolatieplaten) gebruik ik enkel voor bodem, maar ik wist niet dat dit bestond in dunnere platen. Ik vermoed dat je dit overal kan krijgen (ala doe-het-zelf, enz..). En hoe dun is de dunste plaat, kwestie van in schaalverhoudingen te kunnen denken (ik werk op 1/72).
Momenteel gebruik ik ook voor de dunnere versies architectenkarton, maar zoals al aangehaald is dit spul duurder in aankoop. Dit zou indd een alternatief kunnen zijn als waardige opvolger van hetgene wat ik nu heb. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan