Hoofdsponsor

Het Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

ERVARING
gemiddeld gevorderd
BOUWWIJZE
deels scratch
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
work in progress
COMMENTAREN
altijd
Ik ben nog steeds bezig met de tekeningen en in dit geval de spanten. Ik teken alle spanten volledig uit op papier en ik heb er nu een paar klaar. Het geeft een beetje een beeld hoe het e.e.a. moet gaan worden. Voor jullie heb ik iedere spant geel gemaakt ter verduidelijking. Ik heb er nog wel een boel te gaan, maar in deze periode van het jaar ben ik voornamelijk met werk bezig t.o.v. bouwen.

Op de tekeningen wordt 1e deck duidelijk weergeven, deze moet opnieuw bepaald worden per spant. De tekeningen kloppen daar niet. Ik heb alles 3x nagemeten en ook vergeleken met mijn middenplaat en daardoor ben ik zeker dat ik de juiste hoogte per spant aanhoud.


photo 589589
 
Voor wat ik zie, ben je zeer goed bezig. Misschien nog een beetje meer zelfvertrouwen krijgen want een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze wel eens. En meestal klopt dit gezegde ook. En wat jij hier al laat zien is in mijn ogen een zeer goede voorbereiding.
Succes met het vervolg
 
De spanttekeningen voltooid

Hallo allemaal,

De afgelopen weken waren chaotisch en druk. Mijn tijd werd volledig opgeslokt door mijn bedrijf en mijn gezin. Ik was echt even toe om mijn gedachten op andere zaken te zetten zoals het WvH project.
Ook hier liep ik tegen nieuwe hoofdbrekers aan. Mijn oorspronkelijke idee heb ik moeten bijstellen en ik heb de opbouw van de spanten moeten aanpassen. Dit laatste was noodzakelijk omdat de breedte van de spanten en ook de totale hoogte te groot was om als een stuk uit een plaat te halen.
Ik zou heel veel meer multiplex moeten hebben en daarnaast veel snijverlies krijgen. Dat is zonde en niet efficient. Daarnaast is berken vliegtuigmultiplex niet heel goedkoop en heb ik het oorspronkelijke plan bij de rest in de spreekwoordelijke prullenbak gegooid. Deze zit nu wel echt vol....
:confused:


Ik kreeg wat inspiratie uit een ander bouwverslag. Dit was niet een verslag over het VWH maar dat maakte niet zo veel uit. Het ging op de manier waarop de spanten waren samengesteld. Als een puzzel werden de spanten opgebouwd en dat kon ik eenvoudig toepassen op mijn bestaande plan die in de prullenbak lag.
Nadat ik het plan snel uit de prullenbak gevist had, heb ik van alle spanten een soort houten puzzel gemaakt.
Ieder spant bestaat uit 3 delen. Een middenstuk (geel) en twee spantbenen (groen). De spantbenen haken in het middenstuk voor een sterke verbinding. Ik heb bewust voor twee kleuren gekozen om het beter zichtbaar te maken op de foto's. Onderstaande foto toont het idee.

[IMG]


Nadat alle 20 spanten gemaakt zijn, heb ik ze uitgesneden met een hobbymes en geplakt op het multiplex. Als lijm gebruik ik hiervoor een Prittstift, maar witte houtlijm werkt ook.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Zagen, zagen, wiedewiedewagen....
Terwijl ik afgelopen weekend druk bezig was met een figuurzaag. Kwam mijn dochtertje van 2,5 naast me staan en begon het kinderliedje zagen, zagen, wiedewiedewagen te zingen. Blijkbaar had ze honger en was het rond luchtijd, dus die boterham volgde dan ook snel...
Het multiplex is heel goed te zagen met een handfiguurzaag. Toch kan ik me voorstellen dat elektrisch gereedschap in deze het leven een stukje makkelijker maakt en dat brengt me meteen bij het volgende onderwerp namelijk schuren!
Ik heb ieder stuk uitgezaagd met nog een klein randje hout eromheen. Dit maakt het zagen een stuk simpeler / minder nauwkeurig en zodoende houd ik wat extra vlees op de botten van ieder onderdeeltje. Met een elektrische schotelschuurmachine kon ik iedere onderdeel mooi tot op de lijn schuren.
Helaas bij de lassen en aan de binnenkant van de spantbenen heb ik gewonene handvijltjes gebruikt, met name mijn naaldvijlen.

[IMG]


Na me redelijk in het zweet te hebben gewerkt heb ik een aantal stukken gereed gekregen en die zien er op de foto dan als volgt uit.

[IMG]


Uiteindelijk heb ik een aantal spanten geassembleerd en op de middenplaat gezet. Ik heb nog redelijk wat spantbenen uit te zagen en te schuren, maar dat is voor wellicht volgend weekend!
het geeft een eerste indruk en daarmee wordt de rompvorm al een beetje getoond.Spannend of ik geen fouten gemaakt heb
:eek:
en gaaf om het "skelet" te zien vormen onder je handen....
:)


[IMG]


Overigens zijn de spantdelen nog niet gelijmd. Dus de spantbenen en het middenstuk zijn als dry-fit geplaastst en ook zonder lijm op de middenplaat gezet. Het is puur ter indicatie....

tot zo ver deze update.

groet,
Peter
 
Heel interessant! Je maakt er in feite een soort 3D puzzel van.
 
Erg inventieve oplossing.
De aanschaf van een electrische figuurzaag zal een goede investering zijn indie je nog meer van zulke projecten in gedachten hebt ;-).
Benieuwd naar het vervolg.
Dirk
 
Is toch weer de moeite om volgen.
 
Erg inventieve oplossing.
De aanschaf van een electrische figuurzaag zal een goede investering zijn indie je nog meer van zulke projecten in gedachten hebt ;-).
Benieuwd naar het vervolg.
Dirk
Geen idee of ik meer van dit soort dingen in de toekomst ga ondernemen, maar een elektrische figuurzaag zal dan zeker helpen. :unsuree:(y)
Bedankt voor jouw steun Dirk!

Is toch weer de moeite om volgen.
Dank Pascal, ik hoop dat het de moeite zal blijven. Ik heb nog veel plannen. Het moeilijkste deel zal worden wanneer ik de Quinger romp zal versmelten met de bouwdoos van Corel en het eenheid gaat worden. Spannend moment waarbij ik nog wat hoofdbrekers zal hebben. :rolleyes:

proficiat wat een knap werk
Marc
Dank u Marc!
 
Dit weekend waren de spaarzame uurtjes ver te zoeken. Ik ben niet verder gekomen dan de resterende spantbenen uit te zagen de spanten te assembleren tot een geheel.
Alles is nog niet gelijmd en is puur een dry-fit om het geheel te tonen. Het spant aan het achtersteven is nog niet op de juiste hoogte gebracht en deze zit op de foto te laag. Dit komt doordat de opening in de middenplaat te groot is en ik moet aanpassen.
Dit betreft een kleine aanpassing maar daar had ik geen tijd meer voor.
Er zijn heel veel meer spanten geplaatst dan de bouwdoos feitelijk heeft. Ik moet zeggen dat ik dit veel prettiger vind. Je kunt de romp veel beter "corrigeren" voordat de huidplanken er tegen gezet worden.

Ik moet zeggen dat het een flink schip gaat worden, ik ben iets kleinere modellen gewend maar zodoende kan ik hopelijk wat meer details aanbrengen die bij een kleinere schaal verloren gaan.

[IMG]


De stappen hierna gaan bestaan om voornamelijk de spantbenen met het middenstuk te verlijmen zodat ik weer 20 volwaardige spanten heb. Ook de hoogte van alle spanten worden daarna gechecked t.o.v. de middenplaat alvorens ze gelijmd worden op de middenplaat.
Ook zal ik aan het steven boven het Verdek nog een paar extra spanten moeten maken die feitelijk het schip nog een stukje langer maken. In dit stuk zal ook de opening van het torentje komen dat uitkomt in de zijgalerijen.Zie tekening hieronder.

upload_2023-12-4_11-31-17.png


Het plan is om alle openingen tussen de spanten te gaan opvullen zodat een volledige schaal ontstaat. Dit maakt het model wel wat zwaarder, maar ook veel steviger. Vooral bij de dunne spantbenen kan dat geen kwaad als ik daar later een paar huidplanken tegenaan wil zetten.
Tussen de spanten BB en SB zal ik ook tijdelijke latten / dekbalken gaan plaatsten zodat alles op z'n plek blijft. Met name voor het afschuiningsproces is dat wel fijn en breken de spantbenen niet.

Dit zijn allemaal plannen voor de volgende updates.

groet,
Peter
 
Toch prachtig die houten schepen, echte kunstwerken zijn het.

Ik heb onlangs mijn bouwdoos verkocht van de 'Le Superbe' van Mantua wegens te weinig tijd.
Het is een aparte tak van modelbouw met totaal andere technieken en enige ervaring heb je wel nodig om alles tot een goed einde te brengen.

Ik zit alvast op de eerste rij om te volgen.

MVG

Danny
 
zelfs in dry-fit ziet het er gewoon correct uit, gaat dus helemaal goed komen, knap werk!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan