- Lid geworden
- 15 dec 2007
- Berichten
- 3.512
Wel, hier zijn we dan weer. Omdat ik een niet zo'n goed gevoel had om aan de SMS Gneisenau te werken had mijn vrouwtje me met lichte dwang overtuigd om nog eens een locomotiefje te maken.
Nu ja, locomotiefje is misschien een beetje understatement, zoals in de titel aangegeven gaat het om een 1-6-2 configuratie, zoiets kan dus al geen kleine jongen zijn :
Dit blijkt de grootste Europese locomotief met enkel chassis die in productie is gegaan, oorspronkelijk in Polen op bestelling van de Koninklijke Bulgaarse Spoorwegen, maar latere exemplaren werden in Duitsland gebouwd.
Zoals meestal beginnen we bij bladzijde 2 (de eerste pagina is immers enkel Poolse tekst) van de beschrijving, als eerste onderdeel de twee langsliggers om het chassis te maken. Elk langsligger bestaat eigenlijk uit 10 onderdelen, namelijk drie lagen laser gesneden karton en een gedrukte buitenlaag, dat zijn natuurlijk slechts 5 onderdelen, maar omdat zelfs een A3 formaatje te klein is voor deze stukken, mag je het dus verdubbelen...
Na een avondje puzzelen, snijden en plakken hadden we dus de aanzet voor het chassis, en tijdens het wachten tot de lijm droog was, ook meteen voor de rookkamer.
Zoals je wellicht kan zien, is de rode bedrukking niet zo erg netjes meer, en dat heeft wel degelijk een reden. Dit is namelijk een recentere uitgave waarbij ze gebruikmaken van digitale print, beter nauwkeurigheid, ok maar het probleem is dat er een soort van gladde laag over het kleur ligt die amper lijmbaar schijnt te zijn, dus eventjes met een schuurpadje erover want achteraf wordt alles toch geschilderd.
Het volgende was een verdere afwerking van de rookkamer :
En in (grotendeels) dryfit zijn we nu op dit punt aangeland :
Voor vandaag zijn de bankwerkers vertrokken, dus we wachten nu op de volgende shift...
Nu ja, locomotiefje is misschien een beetje understatement, zoals in de titel aangegeven gaat het om een 1-6-2 configuratie, zoiets kan dus al geen kleine jongen zijn :
Dit blijkt de grootste Europese locomotief met enkel chassis die in productie is gegaan, oorspronkelijk in Polen op bestelling van de Koninklijke Bulgaarse Spoorwegen, maar latere exemplaren werden in Duitsland gebouwd.
Zoals meestal beginnen we bij bladzijde 2 (de eerste pagina is immers enkel Poolse tekst) van de beschrijving, als eerste onderdeel de twee langsliggers om het chassis te maken. Elk langsligger bestaat eigenlijk uit 10 onderdelen, namelijk drie lagen laser gesneden karton en een gedrukte buitenlaag, dat zijn natuurlijk slechts 5 onderdelen, maar omdat zelfs een A3 formaatje te klein is voor deze stukken, mag je het dus verdubbelen...
Na een avondje puzzelen, snijden en plakken hadden we dus de aanzet voor het chassis, en tijdens het wachten tot de lijm droog was, ook meteen voor de rookkamer.
Zoals je wellicht kan zien, is de rode bedrukking niet zo erg netjes meer, en dat heeft wel degelijk een reden. Dit is namelijk een recentere uitgave waarbij ze gebruikmaken van digitale print, beter nauwkeurigheid, ok maar het probleem is dat er een soort van gladde laag over het kleur ligt die amper lijmbaar schijnt te zijn, dus eventjes met een schuurpadje erover want achteraf wordt alles toch geschilderd.
Het volgende was een verdere afwerking van de rookkamer :
En in (grotendeels) dryfit zijn we nu op dit punt aangeland :
Voor vandaag zijn de bankwerkers vertrokken, dus we wachten nu op de volgende shift...