Hoofdsponsor

1/48 Hawker huricane MK.1 [DONE]

  • Onderwerp starter ParaDragon
  • Startdatum
P

ParaDragon

Guest
hoi.

we maken nog eens een bezoekje aan de lucht :p
van luchtspul ben ik niet thuis dus alle tips zijn welkom en zeker omdat ik wil proberen voor camo erop te maken wat ik nog nooit geprobeerd heb.
foto's:
doos:
PICT0996.jpg
spreus:
PICT0997.jpg

de 2 verschillende propellors ( hulp met welke altijd welkom):
PICT0998.jpg

en een klein beginnetje:
PICT0999.jpg
PICT1000.jpg

cockpit van de romp delen zijn al geverfd maar nog geen foto van. ook is er een begin gemaakt met de piloot.
heb ook nog een vraag: op de vleugels moeten er 2 glaasjes gelijmd worden. is dat dan gewone kleur die erachter zit ofzo?

groeten.
 
Die glaasjes zijn, als ik mij niet vergis, voor een soort seinlampen of navigatielicht in te plaatsen (toen der tijd)
Ik heb bij mijn hurricane die ruimtes zilverkleurig gemaakt. Ik redeneerde dat het licht toen zou moeten worden gereflecteerd naar buiten toe.
Maar zeker ben ik dit allemaal niet, hoogstwaarschijnlijk zijn er hier wel techneuten aanwezig die je kunnen vertellen waar ze specifiek voor werden gebruikt en misschien zelfs welk wattage van lampje er in zat :p
Alvast een volger voor mij!
 
Deze ga ik ook volgen ...één van de favorietjes van mij...veel succes..!

Grtz yves,
 
Een Airfix Hurricane, leuke kit maar de eerste tip is véél dryfitten. Een beetje schuren hier en daar of een stripje plastic toevoegen voorkomt veel plamuren en schuren achteraf.

Wat de propellors betreft :

PICT0998.jpg

De bovenste is een Rotol, de onderste is een De Havilland. Beide werden gebruikt op de Hurricane (en de Spitfire), welke ge nodig hebt hangt af van de versie / uitvoering die ge wilt maken.

De lichten in de vleugels zijn de landingslichten. Hier staat een manier om ze zelf te maken : http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2006/12/stuff_tech_landing_lights.htm

Is wat ge ook zelf kunt toevoegen is het "Sutton harness" (de veiligheidsgordels) :

Sutton_QK.jpg

De gordels kunt ge maken van bijvoorbeeld wijnlood, de gaatjes kunt ge met een naald prikken of schilderen.
 
en we zijn er met een update :D
lampen ga ik proberen maken na dat het camo erop erop.
camo heb ik bedekt met poster buddies van pritt. eens zien hoe dat gaat.

foto's:

vleugels gelijmd:
PICT1000.jpg

vleugels erop en prop:
PICT1001.jpg
PICT1002.jpg
PICT1003.jpg

geprimed:
PICT1005.jpg

eerste efbakening voor camo:
PICT1006.jpg

open ruimte toegewerkt:
PICT1007.jpg


groeten.
 
Er zijn nog wat naadjes die wat plamuur en schuur kunnen gebruiken. Om de camo te spuiten is het makkelijker om eerst 1 kleur te spuiten (bijvoorbeeld het bruin), en pas daarna de camo te "tekenen" met de pritt buddies. Op die manier moet ge geen 2 keer de camo gaan aftekenen of plakken.

Kleine onderdelen zoals de uitlaten, het staartwiel en de propellor kunt ge beter na het spuiten lijmen, nu zitten ze in de weg en zijn ze kwetsbaar.
 
@ Pascal, hele goeie tips daar. Maar wat bedoel je juist met wijnlood?

Als je de naden aan bijvoorbeeld de vleugels nog wat plamuurt, zal het er mooi gaan uitzien Para.
 
Er zijn nog wat naadjes die wat plamuur en schuur kunnen gebruiken. Om de camo te spuiten is het makkelijker om eerst 1 kleur te spuiten (bijvoorbeeld het bruin), en pas daarna de camo te "tekenen" met de pritt buddies. Op die manier moet ge geen 2 keer de camo gaan aftekenen of plakken.

Kleine onderdelen zoals de uitlaten, het staartwiel en de propellor kunt ge beter na het spuiten lijmen, nu zitten ze in de weg en zijn ze kwetsbaar.

staartwiel en prop konden niet achteraf erop gelijmd worden, anders konde die er niet meer op.
ove rplamuren wil ik eerst nog proberen op iets anders omdat ik al zo een model verpest heb
 
@ Pilaarbijter : wijnlood is het materiaal dat rond de kurk van een wijnfles zit.

@ ParaDragon : Voor het staartwiel en de prop is het een kwestie van het bouwplan niet te volgen. Het staartwiel kan achteraf gelijmd worden door bijvoorbeeld een gaatje te boren. De prop kan achteraf op de prop-naaf gelijmd worden. Deze prop-naaf komt IN de romp te zitten, als ge die vast lijmt, kunt ge achteraf de prop op de naaf lijmen. De prop kan hierdoor niet meer draaien, maar het is een modelbouwkit, geen stuk speelgoed hé.

Plamuren en schuren is niet moeilijk. Afgaande op uw foto's denk ik dat ge op een paar plaatsen wat plamuur hebt aangebracht en geschuurd. Bij zowat elk vliegtuig moet de verbinding tussen de vleugels en de romp (boven- en onderkant), de verbinding tussen het hoogteroer en de romp (boven- en onderkant) en de naad aan de boven- en onderkant geplamuurd en geschuurd worden.

Hoe ge een model kunt verpesten door te plamuren moet ge eens uitleggen, want dat snap ik niet.
 
@ Pilaarbijter : wijnlood is het materiaal dat rond de kurk van een wijnfles zit.

@ ParaDragon : Voor het staartwiel en de prop is het een kwestie van het bouwplan niet te volgen. Het staartwiel kan achteraf gelijmd worden door bijvoorbeeld een gaatje te boren. De prop kan achteraf op de prop-naaf gelijmd worden. Deze prop-naaf komt IN de romp te zitten, als ge die vast lijmt, kunt ge achteraf de prop op de naaf lijmen. De prop kan hierdoor niet meer draaien, maar het is een modelbouwkit, geen stuk speelgoed hé.

Plamuren en schuren is niet moeilijk. Afgaande op uw foto's denk ik dat ge op een paar plaatsen wat plamuur hebt aangebracht en geschuurd. Bij zowat elk vliegtuig moet de verbinding tussen de vleugels en de romp (boven- en onderkant), de verbinding tussen het hoogteroer en de romp (boven- en onderkant) en de naad aan de boven- en onderkant geplamuurd en geschuurd worden.

Hoe ge een model kunt verpesten door te plamuren moet ge eens uitleggen, want dat snap ik niet.

ik heb de light curing putty van tamiya. haf die erop gedaan en droogde bijna niet op en daarna was dat niet op te schuren
 
Probeer het volgende keer eens met een plamuur uit de doe-het-zelf of uit de Action. Gewone witte universele plamuur is sterk genoeg voor dit soort dingen.
 
dat zijn weer zeer goede tips dat pascal hier uitlegt paradragon al doende leert men ik heb ook al verschillende onderwerpen volledig naar de kl......
geholpen dat is nu eens een beetje leer geld dat ik betaal .
gr dirk d
 
en een update.
de meesten zullen zien dat er decals niet juist zitten en ook ontbreken. dit komt omdat er kapot gegaan zijn door ouderdom
dus heb ik die decals die onderaan moesten op vleugels maar boven aan gedaan.
is mijn eerste keer camo, er zitten wat foutjes in maar ben toch best tevreden van het resultaat.
de fouten komen door het niet goed ontvetten van body.
ook heb ik een zwarte wash eroverheen gegooid wat ook mijn eerste keer was.
maar dan de foto's:
PICT1008.jpg
PICT1009.jpg
PICT1010.jpg
PICT1011.jpg

groeten
 
Die zwarte wash vind ik niet verkeerd, dat geeft het een beetje een vintage look. Zoals oud antiek speelgoed. Ook de camo speelt mee in die look vind ik. Misschien kan je het model daarvoor gebruiken en niet als levensecht vliegtuig? Gewoon een stukje antiek speelgoed die je in je vitrinekast hebt staan.
 
er moet nog redelijk wat gebeuren. er moet nog chipping opkomen ook enzo
 
Hey,

Mooie bouw voor de eerste, maar bij je volgende bouw rekening houden met die samenvoegingsnaden (ze loopt in het midden van het vliegtuig), om die weg te schuren totdat je niets meer ziet van naad.
Let op met de verwering, een huricane bestaat voornamelijk uit doek...... enkel de vleugels en het front waren van plaatstaal.
 
Hey,

Mooie bouw voor de eerste, maar bij je volgende bouw rekening houden met die samenvoegingsnaden (ze loopt in het midden van het vliegtuig), om die weg te schuren totdat je niets meer ziet van naad.
Let op met de verwering, een huricane bestaat voornamelijk uit doek...... enkel de vleugels en het front waren van plaatstaal.

bedankt voor de tip. had op ander forum ook die tip gekregen aangezien ik chipping wil doen.
 
hier maak ik maar een eind aan dit model en ga dan maar naar de volgende.
zijn niet veel eindfoto's omdat er niet zo heel veel meer veranderd is.

PICT1012.jpg
PICT1013.jpg
PICT1014.jpg

groeten
 
Hey Para, dat ziet er niet slecht uit voor je eerste camo. Mijn eerste was ook een Hurricane als camo :p
Ik denk dat je ze met penselen geverfd hebt, niet?
Misschien kan je de volgende keer de canopy afplakken zodat je fijnere lijntjes kan schilderen, deze lijken nogal breed uit te vallen.
 
Of investeren in een airbrush. Daar kan je heel mooie resultaten mee bereiken (na wat oefenen). Echter, met een penseel gaat het ook als je daar geen geld wil aan uitgeven.
Ik vind het een geslaagd model.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan