Hoofdsponsor

1/35 Hürtgenwald 1944.

Zou je bij tijd ook eens kunnen schrijven hoe je dat doet?

vb. die blauwe doek Ik zou niet weten hoe je dat zo schildert. Er wordt veelal updates gepost met wat foto's maar daar leer ik persoonlijk niet veel van. Ik doe dat ook hoor maar af en toe probeer ik in stapjes eens iets te posten hoe ik iets aanpak.

Geen verplichting hé maar ik zou dat wel erg interessant vinden.
 
Laatst bewerkt:
Volg deze bouw al een tijdje vanop afstand. Inhoudelijk ga ik niet reageren (is niet direct een onderwerp waar ik ervaring mee heb).
Ik vind de weathering wel heel realistisch en perfect uitgevoerd.
 
Merci Danny. Ik heb dat nu in u topic geschreven maar ik had dat evengoed in vele andere kunnen schrijven. Dus het is niet persoonlijk enkel op jouw bedoeld.
 
Merci Danny. Ik heb dat nu in u topic geschreven maar ik had dat evengoed in vele andere kunnen schrijven. Dus het is niet persoonlijk enkel op jouw bedoeld.
Geen probleem maar soms zeggen foto's meer dan woorden zal er rekening mee houden..
 
Verder hebben we niet stil gezeten in dit project we hebben ons bezig gehouden met het schilderen van de Ammo.
Deze zijn met 3 kleuren geschilderd alles is met acrylverf gedaan we zijn begonnen met eerst een primer daarna met verdunde verf de eerste basislaag gezet hier zitten een 5 tal lagen op om,alles mooi egaal te dekken.
Coper en zilver om alles af tewerken en de nodige dicals niet te vergeten..
 

Bijlagen

  • 20221007_201149.jpg
    20221007_201149.jpg
    252 KB · Weergaven: 12
  • 20221007_201003.jpg
    20221007_201003.jpg
    117,2 KB · Weergaven: 12
  • 20221007_202617.jpg
    20221007_202617.jpg
    165,9 KB · Weergaven: 12
Vandaag ga ik even proberen uit te leggen hoe ik met olieverf roest effecten aanbreng..
Ik heb twee jaar geleden deze sets aangekocht om te verweren mijn persoonlijke mening is dat deze olieverf het beste resultaat geeft...
Gebruik ook altijd de juiste thinner ik gebruik enkel die van Ammo ..
Als je olieverf gebruikt laat deze eerst enkele uurtjes op een stukje karton om de olie er uit te halen en voor een matte afwerking te verkrijgen.
Gebruik ook steeds penselen met een mooie sterke punt,ik gebruik deze ze zijn niet al te duur maar doen uitstekend werk..👍
Bekijk steeds veel foto's neem ook zelf heel wat foto's die later als referentie kan gebruiken,zo heb ik zelf deze foto genomen om corrosie tussen twee platen na te bootsen..

Hoe gaan we nu tewerk ...
We nemen een beetje olieverf op een licht bevochtend penseel enkel de punt hier gebruiken en deze zachtjes op de plek brengen die je wil waar roest kleur moet komen laat deze even drogen en neem dan een bending penseel (deze is geheel droog)en start zachtjes de olieverf te blinden,ik doe dit zelf met het penseel te tamponeren om de olieverf mooi te blenden met het oppervlak..
Je kan het drogen ook wat versnellingen met de haardroger..
Zelf werk ik steeds van donker naar licht zoals op deze laatste foto..
Het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen om de juiste kleuren te gebruiken en op de juiste manier de olieverf te blenden
Het voertuig is ook volledig met het penseel chipping aangebracht ook hier is tijd nemen het succes 😉
Er zijn nog heel wat andere manieren om olieverf te gebruiken bvb wetblending....
Blijf oefenen en vooral genieten van deze mooie hobby...
 

Bijlagen

  • 20221007_181022.jpg
    20221007_181022.jpg
    285,9 KB · Weergaven: 19
  • 20221008_054346.jpg
    20221008_054346.jpg
    179 KB · Weergaven: 19
  • 20221007_201420.jpg
    20221007_201420.jpg
    300 KB · Weergaven: 15
  • 20221007_201403.jpg
    20221007_201403.jpg
    178,3 KB · Weergaven: 16
  • 20221007_201345.jpg
    20221007_201345.jpg
    370,9 KB · Weergaven: 19
Goede uitleg.
Wist niet dat ze hier ook al setjes in hebben.
 
We blijven nog iets meer leven in deze jongen brengen,vandaag hebben we benzinevlekken toegevoegd en hebben de de voorplaat afgewerkt we hebben een klein beetje corrosie toegevoegd en rust maar vooral stof .
Om het afgelopen stof na te bootsen gebruik ik twee lichten tinten van olieverf namelijk buff en dust soms meng ik deze ook...
De werkwijze is echt niet moeilijk eerst breng ik verdunde buff aan laat deze even drogen en start dan met een zeer licht bevochtend penseel op’en neer te gaan dus van onder naar boven en dan van boven naar onder,gebruik hier wel enkel de fijne punt zodat de strepen realistischer overkomt .
Je merkt op dat de zachte olieverf strepen niet overal zichtbaar zijn,ik laat deze eerst een nachtje drogen en ga dan verder met dust op dezelfde werkwijze..
Neem gerust u tijd en geniet van het wethering 👍👍
 

Bijlagen

  • 20221011_182833.jpg
    20221011_182833.jpg
    329,6 KB · Weergaven: 18
  • 20221011_182318.jpg
    20221011_182318.jpg
    432 KB · Weergaven: 18
  • 20221011_181856.jpg
    20221011_181856.jpg
    450 KB · Weergaven: 18
Voor mij persoonlijk -en dit is een zeer persoonlijk onderwerp, want ik weet dat hier minstens twee leerscholen in zijn- vind ik de doek te veel van kleurmodulatie voorzien: aan de randen lichtblauw en in de centra donkerblauw. Dat maakt de doek mijns inziens wat minder realistisch. Ik besef dat anderen niet zozeer gaan voor het realisme, als wel de mate van interessantheid om naar te kijken.

Het bovenstaande durf ik hier op te merken, juist omdat de rest van de verwering zo fantastisch is gelukt. Het verouderingsproces is voor jou natuurlijk al niet meer nieuw en je wordt er gedreven in, toont originaliteit. Zou je mij zonder voorkennis vragen of dit een model is of kan worden zoals Mig Jimenez dat zou verweren, dan zou ik dat niet zonder meer uitsluiten. Dus he als je zo'n compliment krijgt, mag je ook wel een vleugje opbouwende (en, nogmaals, subjectieve) kritiek krijgen toch :D

Enige oogwenk die ik nog kan toevoegen is, dat de roestafloper midden vooraan misschien wat rechter zou mogen. Tuurlijk kan het zo zijn dat het voertuig een maandje lang schuin en in de regen heeft gestaan en zo verweerd is, maar het is niet het eerste waar je aan denkt... het eerste waar je als (kritische) kijker aan denkt is dat de bouwer misschien niet helemaal recht met het penseel naar beneden heeft geveegd tijdens het verweren. Dit is wat ik bedoel:



Blauw is de logische roestaflooplijn, rood ongeveer de huidige lijn:



Nu het olieverf betreft, zal dit niet lastig te herstellen zijn (leve olieverf!), maar het is natuurlijk volledig je eigen keuze. Het zijn maar details maar ik weet dat je je inmiddels ruimschoots in het gevorderdenstadium bevindt waar je elk voorstel tot verbetering in overweging zult kunnen nemen.
 
Bedankt voor de duidelijke info, ik heb weer wat bijgeleerd. Heel mooi (kunst)werk, dikke proficiat hoor!
 
Heb die blauwe doek eens goed bekeken en vergeleken met een dergelijke doek bij mij thuis en vind toch ook dat die wat overdreven is wat het wit betreft. Voor de rest bewonder ik in stilte ...
 
Inderdaad heb de kleur teveel verlicht maar we zijn er aan bezig 😉verdere foto's zal voor maandag worden...
 
olieverven van Abteilung zijn idd goeie. Je kan er goeie effecten mee bekomen zonder dat ze overheersend werken. Dat in tegenstelling met de gewone olieverven die soms serieus hun stempel kunnen zetten en je miserie hebt om soms (weg) te blenden
 
Na een dikke week ziek op de zetel te hebben gelegen met jawel corona proberen we de draad terug een beetje op te nemen,vandaag dan toch gestart aan de andere fender...
Ben zeer te vreden van het behaalde resultaat merk ook op dat ik ook het olijfgroen hier en daar wat terug heb gehaald,de reden waarom is simpel omi ets meer diepte en contrast te brengen..
 

Bijlagen

  • 20221022_145916.jpg
    20221022_145916.jpg
    202,5 KB · Weergaven: 12
  • 20221022_145944.jpg
    20221022_145944.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 12

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan