Hoofdsponsor

1/48 HØkum, brekken en angoan! (1/48 ka-50+extra stukkies) [wip]

G

Grendel

Guest
Best wel leuk hoor, die minitankjes, maar ondanks dat ik er best wel veel lol mee heb gehad kan ik toch eigenlijk net wat beter uit de voeten met het wat grotere spul en hoewel alles aan de binnenkant tegen me stond te roepen dat ik eigenlijk helemaal geen tijd en ruimte heb voor een groter project toch lekker eigenwijs een wat grotere doos opengetrokken en aan de slag gegaan.

zoals de meesten wel weten heb ik enigszins een voorliefde voor russisch en sovjet-materieel en dat komt met name doordat het allemaal zo grof en efficient aandoet en voor dit project ga ik dan ook aan de slag met, wat mij betreft, één van de lelijkste apparaten in het russische arsenaal.

want kijk, nou fladderen die amerikezen dan wel met dit foeilelijke hok rond:

1024px-AH-64_Apache_extraction_exercise.jpg

...maar laten we wel wezen...:

KA50241h.jpg


...dat doen die ruskies toch nog net even beter! nou kan het natuulijk nog erger worden in de vorm van dit...:

mi28n_nesvetaev.jpg

...soort monstrositeiten, maar ook ik heb m'n grenzen zeg maar :)

_______________________________________________________
_______________________________________________________

het gaat dus een KA-50 Hokum worden en in feite is het de russische tegenhanger van de al eerder genoemde Apache en voortgekomen uit de vraag naar een opvolger voor de mi-24 Hind. Hoewel de Hokum in eerste instantie niet meer lijkt te zijn dan "wéér een gevechtshelikopter" zijn er toch wel een paar bijzonderheden te noemen! zoals je kunt zien werkt de Hokum met Kamovs dubbele (contraroterende) rotortoren waardoor er geen staartrotor nodig is en de vliegsnelheid in alle richtingen optimaal is en er een hogere wendbaarheid ontstaat dan mogelijk is met de meer conventionelere opstelling van enkele dakrotor in combinatie met staartrotor. het gebruiken van een dubbele rotormast heeft ook als gevolg dat de stijgsnelheid een stuk hoger ligt dan gebruikelijk en al met al is de KA-50 dus een erg snel en wendbaar toestel.
een andere bijzonderheid is dat de Hokum gevlogen wordt door één bemanningslid en niet door de meer gebruikelijke piloot/navigatorcombinatie en om zaken nog wat bijzonderderder te maken is de Hokum de enige gevechtshelikopter die voorzien is van een schietstoel! middels een explosieve lading voorzien van twee kleine "raket"motoren worden de bovenkant van de cockpit en de rotorbladen weggeblazen waarna de schietstoel in werking treedt.

de cockpit is trouwens, op z'n russische, flink bepantserd met een bak aan plaatstaal, kogelwerend glas en nog zo wat van dat soort zaken dus al met al een rap, stevig, efficient en absoluut fugly apparaat.

en als je dan bedenkt dat z'n 2-persoonsbroertje d'r zo uit ziet:

ka52_hokum_b.jpg

...ga je je toch wel afvragen of ze dezelfde ouders hebben ;)

_______________________________________________________
_______________________________________________________


enniehoe, een Hokum dus en efkes voor de duidelijkheid gaat het om deze kit:

dooske.jpg

sproei1.jpg

sproei2.jpg

glasbak.jpg

plakkers.jpg


vrij zuinigjes voor wat betreft onderdelen, maar wat er mee komt ziet er over het algeheel (op hier en daar wat behoorlijke vereenvoudigingen na) net zat uit en zo uit de doos zou je d'r best wat leuks van kunnen maken.

...maar ik dus niet, want zoals gewoonlijk....

ander_knalspul.jpg

ander knalspul voor d'r bij

ijzerwaren.jpg

wat ijzerwaren

meer_plakkers.jpg

...en natuurlijk nog een paar extra plakkertjes :)

nou is er ook nog een leuke resin cockpit uitgebracht, maar wegens erg lastig te vinden moet ik me maar behelpen met dit:

basispit.jpg

basispit2.jpg


en dus maar eens zien wat het wordt...


dames en heren, videobanden en dvd-recorders...

He'j dut'n HØkum!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
Goed, een hokum dus en om gelijk maar even een beeld te krijgen van hoe groot zo'n apparaat in het echie ongeveer is:

voor_de_vorm.jpg


...en da's nog heulegaar niet zo klein volgens mijn en volgens de wikijongens 15 meters lang. en guess what? da's dus net zo lang als een apache is.
Zoals gezeit was resinspul voor de cockpit niet heel erg ruim voorhanden (was wel te krijgen, maar dan had er weer een flinke wachttijd bij aan gezeten) en de oorspronkelijke cockpitstukkies waren nou ook weer niet heel erg dramatisch maar toch...

ja hoor, het moest er maar weer van komen :roll:

lekker knippen&plakken...:

knippen_en_plakken.jpg

knippen_en_plakken1.jpg


en als je dan toch bezig bent...:

knippen_en_plakken2.jpg

knippen_en_plakken3.jpg


allemaal natuurlijk nog wel grof enzo, maar dit is alleen nog maar ruwbouwwerk natuurlijk ;)

...en passen deed het zowaar ook nog:

gaat_passen.jpg


ach ja, en als je dan toch aan de knutsel bent...

eduard levert dan wel een leuke tellerplank mee voor in de neus maar het bleef allemaal wat platjes. ook maar efkes aanpakken dus:

knippen_en_plakken4.jpg

knippen_en_plakken5.jpg


en als dan de schaduwvangende afdekkapconstructie wat heel erg dik is in verhouding met de rest moet daar natuurlijk ook even de zaag in:

neuskap.jpg

nieuwe_neuskap.jpg


resin is voor watjes :cheesygrin:

voor de grap even de glasbak gepast en uhoh...:

ugh.jpg


ugh!
dat is dan natuurlijk wel op te lossen met wat stripjes styreen, maar wegens wat mij betreft is half werk geen werk gaan we natuurlijk dan gelijk gewoon voor the full monty. here goes!

knippen_en_plakken6.jpg

knippen_en_plakken7.jpg

knippen_en_plakken8.jpg

zijraam.jpg

zijraam2.jpg

zijraam3.jpg

klapraam.jpg

pantserglas.jpg

op_maat.jpg

binnenplaat.jpg

dichte_bak.jpg


dus.
zoals je kunt zien heb ik vrij dik materiaal gebruikt voor het glaswerk en hoewel het er een beetje uitziet alsof ik voor schaaldikte wilde gaan is het om eerlijk te zijn meer om het geheel wat meer stevigheid te geven ;)

en wegens ik was nu toch bezig met knopjes vervangen en de boel oppimpen konden de zijpanelen natuurlijk ook niet achterblijven. niet al te ingewikkeld doen; stukkies plaatwerk ruwweg in vorm knippen, met een potlood de contouren uittekenen en vervolgens met schaar en vijl aan de slag:

cockpitplaat.jpg

cockpitplaat2.jpg



de binnenplaat is ruwweg een millimeter hoger dan de rompwand en het voordeel daarvan is dat de cockpitkap daar uiteindelijk dus tegenaangedrukt kan worden vanaf buitenenaf om het geheel redelijk sluitend te kunnen vastlijmen en dan ook nog eens zonder aan de binnekant lijmnaden te kunnen zien. kijkt mijn eens inventief doen :)

tiet veur de boel aan te kleden!

aankleedtijd.jpg


zoals ik al schreef levert eduard een verse meterkast voor dit apparaat maar doet het allemaal wel wat vlakjes aan. aan de slag dus maar met restantzooi uit de pe-overblijfbak, het eduardspul en wat styreen. oh, en eerst efkes een paar ploatiens om te laten zien dat ik de opbouw niet helemaal uit m'n duim zuig zeg maar:

1-airforce_ru_ka-50_93-1.jpg

1-airforce_ru_ka-50_92-1.jpg

dashboard.jpg

dashboard2.jpg

dashboard3.jpg


ook het oorspronkelijke zijkantknoppenblok van zowel de kit als de eduardset zijn wat erg platjes dus ook hier even naar wat ploatiens gekeken en zelf aan de slag gegaan:

1-airforce_ru_ka-50_81-1.jpg

knoppenblok.jpg


functioneel naakt:

naakt.jpg


en kan je je deze nog herinneren?

knippen_en_plakken3.jpg


paar zittingmatjes, riempjes van 0.15mm styreen (papierdikte zeg maar) en wat leidinks en presto:

stoel.jpg


moet nog wel even een klein beetje opruimwerk worden gedaan met een schuierblaadjen maar vergeleken met het klompje plastic van italeri...:

net_anders.jpg


...doet het natuurlijk al heel anders aan ;)

en efkes als eind- en tussendoraplaatje wegens ik weet niet wanneer ik weer verder kan knutselen...

drukkig.jpg


toedels!

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
Heel mooi werk aan 1 van mijn favoriete helicopters.... qua scratchbuilden kan meer dan 1 bouwer hier nog een puntje aan zuigen:

Misschien heb je hier ook nog wat aan:

2104650.jpg
 
Ik was deze al aan het volgen via fb, je hebt inderdaad enorm veel talent, zoals reeds (met andere woorden) is gezegd ;)
 
Ja, Grendel bouw altijd zo dat het lijkt, als je er wat peut in doe, het nog werkt ook. :)
 
Ik ben altijd al een liefhebber geweest van Russische helikopters, de uitvinder van de eerste echt bruikbare helikopter was ten slotte een Rus, hoewel ie later verkoos om bij de amerikenen te gaan ... dus ja, ik zal verslag volgen. Wat ik mij eigenlijk af vraag, Grendel, is waarom jij überhaupt nog geld uitgeeft aan kits wanneer jouw bouwsels er altijd veel beter uit zien wanneer er maar een paar procentjes van afkomstig zijn van commerciële uitgaves.

ps: ben jij toevallig Zweeds, Deens of Noors ? In dat geval feleciteer ik je met je redelijk goede kennis van het Nederlands.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap staaltje scratch die cockpit! Komt ie mee naar esm?
 
ps: ben jij toevallig Zweeds, Deens of Noors ? In dat geval feleciteer ik je met je redelijk goede kennis van het Nederlands.

100% nedersaks hier (en stamboomtechnisch al zeker sinds een generatie of 30) en dat "redelijke" nederlands heb ik destijds opgepikt tijdens het studeren van communicatie- en taalwetenschappen als zijstap bij een studie gedragswetenschappen.

ben jij toevallig zelf Zweeds, Deens of Noors ? In dat geval is het misschien prettig om te weten dat "feleciteer" in het nederlands doorgaans als "feliciteer" wordt geschreven...

...waarbij het gebruik van het werkwoord "feliciteren" trouwens wel vreemd is omdat stamtechnisch vanuit het saksisch/germaans het logischer zou zijn geweest om vanuit "gratuli" te werken (zoals eigenlijk binnen alle noordelijke talen, inclusief het engelse "congratulate") in plaats van het latijnse "felicitas".
hoewel we de rooms-katholieke kerk daar voor een groot deel de schuld van kunnen geven is het wel vrij vreemd dat het is blijven hangen aangezien nederland na de beeldenstorm natuurlijk flink "ont-katholiekt" werd en zoveel mogelijk katholieke gebruiken en verwijzingen uit de dagelijkse gang van zaken werden verwijderd en ook erg veel leenwoorden met een latijnse basis uit het dagelijks gebruik verdwenen en werden vervangen door (in het oosten) dietse/saksische termen en meer naar het westen door engelse.

...oh wacht, ik ga een beetje off-topic geloof ik:D

neuh, geen viking dus en dat onze leidinggevende met dit soort haar...:

blonde_muts.jpg


...door het leven moet en d'r ook nog eens blauwe ogen bij heeft is echt toeval :D

iedereen natuurlijk thx voor de lovende woorden en dank je voor de foto silenoz, maar die had ik natuurlijk stiekem ook al in m'n referentiefolder hangen ;)
ik kijk regelmatig 's avonds een filmpje of serie op de laptop en ondertussen ben ik dan op de interwebs aan het rondzoeken naar info over apparaten waar ik modellen van heb liggen en wanneer ik een interessante site tegenkom laat ik er dan wat webrip software op los die in no time een complete site voor me kopieert. ik heb hier letterlijk duizenden en duizenden foto's van ernstig veel vlieg-, vaar- en voertuigen (net even gauw gechecked: 15.157 bestanden in 171 mappen...) en zo'n 2200 pdf's (van operating manuals tot geschiedenisboeken, onderhoudsboeken, etc) dus de plaatjes die je al snel via google tegenkomt heb ik doorgaans al wel opgeslagen staan ;)

m'n referentiemap is zo'n 118GB groot op het moment dus mocht je ooit iets zoeken en kunt het niet of lastig vinden laat het me dan gerust weten ;)
 
oh, en mee naar de esm waarschijnlijk wel; gaat er even aan liggen hoeveel plek ik in de auto overheb als eenmaal alle verkoopdozen ingeladen zijn ;)
 
Ik ben Bruggeling, Grendel, wat dus zo goed als Noors is, helaas opgegroeid in het veeeeeeeeeeels the katholieke Vlaanderen, helaas ben ik 3-talig opgevoed, waardoor mijn spelling niet altijd even correct is in één en/of dezelfde taal. ("brughe" betekent in het Noors en het Oud zweeds "haven" of "veilige aanlegplaats"), ....
Maar toch een leuke helikopter. :)
 
oh? ik dacht dat brugge een mogelijk verbastering kon zijn van bryggja/briggia (wat inderdaad een scandinavische woordstam is) maar dat er geen echte duidelijkheid is over de naam-etymologie?
(ik zit zelf in één van de andere hanzesteden en laat ik nou net een halve boekenkast vol aan boeken over de hanze en zijn geschiedenis hebben... ;) )
 
oh? ik dacht dat brugge een mogelijk verbastering kon zijn van bryggja/briggia (wat inderdaad een scandinavische woordstam is) maar dat er geen echte duidelijkheid is over de naam-etymologie?

Het is al een hele poos geleden dat ik nog schreef (inderdaad, met een (bal)pen op papier) met een Zweedse historica, maar zij was het die me toch vertelde dat de betekenis wel degelijk "haven" of "veilige plaats" was...

Maar dat is natuurlijk allemaal off topic.

Mijn vraag, waarom niet de stevigste heli, de bijna legendarische "Hind" (eventueel op 1/35) ?
 
bryggja/briggia betekent inderdaad haven of aanlegbrug, maar er is geen aantoonbaar bewijs dat dit de basis vormt van de stadsnaam brugge. het lijkt eerder een verbastering van een oude (keltische) naam voor de reie te zijn die klanktechnisch erg leek op bryggja waarbij de twee termen later zijn samengevoegd. hoewel er door handel natuurlijk wel contact was tussen de oostzeegebieden en brugge was het niet dusdanig invloedrijk dat een volledige scandinavische stadsnaam erg reeel is.

daarbij komt dat de oudste naamsverwijzing van ruim voor 1000 dateert en de hanze pas in de 14e eeuw werd opgericht en als je je bedenkt dat de eerste bekende naamaanduidingen overeenkomen met de periode waarin brugge een interessant doelwit was voor de noormannen lijkt het me niet dat de bewoners van Brugge hun stad in die periode een skandinavische naam zouden hebben gegeven ;)

och, en off-topic is ook wel eens leuk ;)


de hind staat nog in planning, maar dit apparaat kom je wat minder vaak tegen dus vond ik leuker om van stal te halen. ik heb hier nogal wat dozen op voorraad dus het is altijd weer afwachten wat een volgend project wordt.....
 
Hahahahahaha, kostelijk dit, iemand die de rockgroep 'Normaal' niet kent denkt omdat er een 'Ø' in de titel zit te maken heeft met een Noorderling.
 
ssssssjt, niet verklappen dat ik m'n voormalige achterbuurman ken ;)
 
Rara....


wat krijg je als je...:

darka zei:
Ik zou de wieken ook skretsjen en de staart en de motoren en de body en.. en..
knutsel er ook gelijk een doos omheen.
bouwpakket met als inhoud 6 platen styreen. netjes zonder details, strak getrokken en koud gewalst zoals t volgens de laatste tijd eigenlijk hoort bij styreen platen.

kruist met...:

pen.jpg


en dat dan combineert met wat archiefploatiens:

4dd3b51131c908e9de351152e8f322eb.jpg

tv3-117vma-sbm1v_0012.jpg


en vervolgens voorziet van wat lijm, wat plastic en een paar uurtjes aan vrije tijd?

zaag.jpg

buis.jpg

verzagen_doen.jpg

geverzaagt.jpg

combineren.jpg

as.jpg

het_begin.jpg

het_begin2.jpg



precies!

en da's allemaal darka's schuld. nare frieslandersmeneer, jij!


g. out!
 
En ik denk, 'nou kump er wat' piefjes, poefjes, palletjes, kabeltjes en een heule boel schroevenboel maar wat zien ik tot mijn ongesteltenis? Hij lijmt alleen een stuk balpen in een reeds bestaand bouwdeel. Grendel dit is je meest magere update, kom op! dat kan jij veul beter :laugh:
 
vorige week 2 crematies, morgen begrafenis van een collega en ondertussen ook nog een hoop thuisgebeurtenissen en dus helaas; veel meer dan dit zit er op het moment niet in:p
 
Voor de goede orde, je zag mijn lach smily toch wel?
Sterkte man! Dat is wel erg veel misère in korte tijd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan