Hoofdsponsor

1/72 Grumman E-2C Hawkeye "screw tops"

P

ParaDragon

Guest
Grumman E-2C Hawkeye "screw tops" [WIP] UPDATE 2

hoi.

omdat ongeduldig zijn niet loont maar deze ook gestart.
de decals waren al klein beetje vergeeld dus die zullen even voor het raam moeten gehangen worden.
wel valt op dat er niet zo veel onderdelen zijn. maar op naar de foto's:

doosje:
PICT1171.jpg

wat plastiek:
PICT1172.jpg
PICT1173.jpg

nog wat plastiek en decals:
PICT1174.jpg

groeten, Joachim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze topic ga ik zeker volgen,

Veel succes,

JM
 
Altijd schoon beestje gevonden. Jammer dat mijn Hawkeye in het verleden eens een verkeerde landing heeft gemaakt en nu deels in puin ligt.
Ik zet mij wel naast Jeanke.
 
was het dezelfde of niet? zo ja? wat zijn de aadachtspuntjes?
 
was het dezelfde of niet? zo ja? wat zijn de aadachtspuntjes?

Mijn Hawkeye was de allereerste uitgave van Fujimi op 1/72 dus al jaaaaaren oud.
Je mag niet vergeten om genoeg gewicht in de neus te steken want die telloor op de rug staat achter de vleugels en dus uit evenwicht waarbij je riskeert om een staartzitter te bekomen. Verder herinner ik mij dat ik nogal gesukkeld heb om zijn staart en de opstaande vlakken mooi horizontaal en verticaal te krijgen.
 
Mijn Hawkeye was de allereerste uitgave van Fujimi op 1/72 dus al jaaaaaren oud.
Je mag niet vergeten om genoeg gewicht in de neus te steken want die telloor op de rug staat achter de vleugels en dus uit evenwicht waarbij je riskeert om een staartzitter te bekomen. Verder herinner ik mij dat ik nogal gesukkeld heb om zijn staart en de opstaande vlakken mooi horizontaal en verticaal te krijgen.

bedankt dan weten we ook weer waar we extra moeten op letten
 
trekt een beetje op een frisbee :) veel succes met deze Joachim ;)
 
valt wel op dat het plastiek zeer plooibaar en zacht is. je shuurt er direct wat van af
 
hoi,

hier zijn we met de eerste update. nog niet zo heel veel gedaan
cockpit en vleugels in elkaar gestoken, piloten geschilderd, en romp helften hangen aan elkaar
maar foto's zijn duidelijker dan woorden dus:

begonnen met de vleugels maar eerst foto getrokken om te tonen hoe dun het plastiek is:
PICT1181.jpg

en dan gingen we van dit:
PICT1179.jpg
naar dit:
PICT1183.jpg
PICT1197.jpg
en wat een spanwijdte. een 34 cm:
PICT1204.jpg

vleugels moeten nog wat geschuurd worden enzo maar ook zag ik een kap in de vleugels iemand een idee hoe dat op te lossen?
het gaat om dit:
PICT1200.jpg

dan cockpitje klaar:
PICT1189.jpg

de pilootjes moesten in wit en groen, maar heb hen zwarte schoentjes gegeven en een huidskleurtje:
PICT1188.jpg

dan stukje doorzichtig plastiek gelijmd waardoor er 3 kleine ruitjes worden gevormd:
PICT1191.jpg

dan de romp aan elkaar gelijmd met cokpit erin. duuuh :roll:
PICT1192.jpg

op naar de volgende update

groeten,Joachim
 
De kap in de vleugel moet je uitplamuren en vlakschuren.
Ga je de flaps wat uitsnijden of insnijden?
 
aha een proberen dan :D nee flaps worden niet gedaan heb er ook de tooling niet voor
 
Ik ben niet zo thuis in het bouwen van vliegtuigen of helicopters maar heb je je glaasjes niet te vroeg ingelijmd?
Dit zal namelijk heel vervelend worden om alles te gaan afplakken voor je gaat verven nadien.
Ook proberen om wat minder lijm te gebruiken. Je ziet nu een hele dikke smurrie rond je glaasjes.
 
Bij dit soort vliegtuigen is het gebruikelijk om de glaasjes erin te doen voordat je de romp sluit. Je plakt ze daarna af.
Waarmee heb je de glaasjes gelijmd? Het lijkt er namelijk op dat ze wit uitgeslagen zijn.
 
Okido, dan heb ik niks gezegd.
Zo zie je maar dat elke tak van modelbouw zo zijn eigen manier van werken heeft.
 
@rocknrolla: zoals lex zei worden ze er meestal ingelijmd voor de romp sluit en bij deze moest het sowieso omdat de 3 rondjes 1 onderdeel is.
anders kon ik ze er niet meer in lijme :p

@lex. deze zijn gelijmd met micro kristal klear
 
Ok dan droogt het allemaal wel doorzichtig op!
 
Para, ik denk dat je beter het hele onderdeel vermeden had en de holtes voor de ruitjes opgevuld met een druppel Crystal Klear. Het leuke aan dit product is dat het zich samentrekt tot een vlies, het procédé staat ook omschreven op het flesje zelf. Het voordeel aan deze aanpak is dat de ruitjes strak zouden zijn, want Fujimi heeft hier een mindere versie bij gedaan met sinkmarks in het midden van de ruitjes. Krijg je ze er nog terug uit? Het inbrengen van de Klear kan gebeuren na het schilderwerk van de buitenkant, gewoon de gaatjes even dichtmaken met gum ofzo.

... Micro Kristal Klear is a liquid that can be used to form very real looking small windows up to 1/4" in size... For the making of small windows, you just dip a toothpick in this thick liquid and apply a little all around the edges. Then, holding the toothpick as flat as you can to the opening, draw it across from one side of the opening to the other. You will pick up a bubble which will form a very thin window of scale thickness that is also strong and flexible
 
normaal moeten ze er nog uit kunnen. zal het eens proberen met die krital klear
 
hoi,

hier ook maar weer eens met een update.
de glaasjes heb ik op raad van steven op een ander forum heb ik de glaasjes eruit gehaald en worden na het spuiten gemaakt van micro kristal klear.
er moeten nog paar dingen geschuurd en dicht geplamuurd worden. wel raar dat fujimi de cocpit raam in 2 delen gedaan heeft terwijl het goed in 1 stuk kon.
het gewicht heb ik gedaan met huis en tuin materiaal. van voor in de neus steentjes en achter de cockpit ijzers die op kapotte wasknijpers zaten.
maar genoeg gezeverd en op naar de foto's

de delen van motor en wiel steun punten (of hoe je dat zegt)
PICT1205.jpg

en samen gevoegd:
PICT1210.jpg
PICT1211.jpg

vleugels erop met motoren:
PICT1212.jpg
PICT1218.jpg

het gewicht in de neus ( heb geen foto van cockpit raam erop maar steentjes gaan niet meer te zien zijn)
PICT1217.jpg

deel van achtervleugel erop
PICT1220.jpg

luchthapper en cokpit raam samen gevoegd
PICT1225.jpg

delen van radar
PICT1226.jpg

en samengevoegd
PICT1228.jpg

delen die moeten geschuurd en geplamuurd worden
PICT1221.jpg
PICT1222.jpg

en overzicht foto van boven ( wat een ding het blad is een a4 formaat)
PICT1223.jpg

en van onder
PICT1224.jpg

groeten, Joachim
 
Nee, Para, dat was wel degelijk dit forum. Goed dat je de tip probeert met het Crystal Klear. Je zou nog eens kunnen testen of het gaat werken bij deze raamgrootte, want achteraf zit het toestel al dicht en kan je dit niet meer testen. Houd bij het gewicht rekening met de zware staartpartij die er nog aan moet komen. Zelf heb ik nog heel wat metaal in de romp moeten proppen.

Wat betreft het cockpitraam: hier zitten de twee opgeblazen zijraampjes in. Door de holle vorm daarvan is het stuk niet in een keer te gieten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan