Hoofdsponsor

1/78 grote masttop van "The seventy-four Gun schip" v bpoudriot. 1/48 [!]

Mooie constructie Dirk.
Weet wel dat we met die lichtbak nu alles kunnen zien ;).
 
he he je weet niet hoe de onderkant er uit ziet wim ;)

maar ik heb geen plaats meer om het weg te zetten ik moet dringend gaan uitbrijden met mijn werkplaats
 
mooi mooi
is zeer leerrijk weer en leer telkens nieuwe namen

davy
 
Wat een mooi werk wordt er hier weer gemaakt.
Erg leerzaam Dirk!

Fred
 
JA dirk,
getreed of geschilderd.
Daarvoor zijn de modellen in museums het voorbeeld, tenminsten die, die uit de jaren zijn gemaakt.
Schilderijen soms ook betrouwbaar.
Maar nu, heb ik opgezocht in persoonlijke museumsfoto's en zie dat er daarin ook geen duidelijkheid is.
90% van de modellen gemaakt in die eeuwen hadden een zwart geschilderde mars.
De delen van de mast,
nommerstukken, masttop, ezelshoofd, langszaling, dwarszaling, kalven waren bij al die modellen 100% zwart.

ik denk dat dit je persoonlijke smaak en duidelijking moet zijn, van wat jij voor doel hebt met die documentatie van, de mast en mars.

Groetjes
Ward
 
thx ward dan is het zoals bij de hollanders in de 17 eeuw.

ik was niet zeker omdat ik al een paar witgeschilderde masttoppen zag op mijn zoektocht maar dit zullen waarschijnlijk eind 1800 zijn en dan nog amerikaanse schepen.
 
de grote mast terug moeten omhakken want hij had al terug wortels geschoten :D

ik moest alleen het ezelshoofd nog maken en daar heb ik me vandaag dus mee bezig gehouden.

amazone-albums-dirk-picture148231-005.jpg


amazone-albums-dirk-picture148230-004.jpg


amazone-albums-dirk-picture148229-003.jpg


het viel best tegen om er een konis gat in te maken voor de mast en een viekant gat voor de grote mast maar is tog gelukt.

ik denk dat al het houtwerk gemaakt is dus nu eerst de ondergrond maken waar hij op kan staan
 
Hei Dirk, goe bezig weeral gij bouwt sneller dan ik kan lezen, gaat weer mooi worden!
 
Alleen al die benamingen zijn al leuk om te lezen:)
Knap werk wat je laat zien Dirk.

Fred
 
thx jim & fred
poging tot het betere soldeerwerk, dit gaat het hekje worden dat achteraan op de mars staat

amazone-albums-dirk-picture148499-001.jpg


ga het nog wat bij vijlen en zwart schilderen de duitser is een 1:48 figuur het is maar voor de verhoudingen te zien
 
mars vast gezet op de zalingen nu weet ik hoe de fransen het doen maar weet iemand hoe de hollanders dit doen want dat weet ik ijgelijk zelf niet.

amazone-albums-dirk-picture148643-dsc02253.jpg
 
vorderingen van de mars de jufferblokken gemaakt en de mars is geteert tegen het rotten


amazone-albums-dirk-picture148761-006.jpg


amazone-albums-dirk-picture148762-007.jpg


amazone-albums-dirk-picture148763-008.jpg


amazone-albums-dirk-picture148764-010.jpg
 
Dit wordt weer zeer fraai Dirk.
Dat poppetje geeft wel aan dat de mars behoorlijk van afmeting was, ik had dat altijd kleiner gedacht.
 
ja het is best een hele galet wim
als de touwen er aan zitten zal het wel wat kleiner tonen maar het is best groot
 
Goh, Dirk, deze had ik nog niet gezien.
Knap staaltje werk hoor8)

Germt
 
thx germt

groot deel van het touwwerk is klaar .
heb nu het plexyglas gemaakt en kan ik daar ook met het touwwerk beginnen.

amazone-albums-dirk-picture151961-002.jpg
 
mars vast gezet op de zalingen nu weet ik hoe de fransen het doen maar weet iemand hoe de hollanders dit doen want dat weet ik ijgelijk zelf niet.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/amazone-albums-dirk-picture148643-dsc02253.jpg


Dirk,
Gevonden ;):8hoe de Holanders hun marsen lieten vast zetten op de zalingen


scannen0001_zps6fb7e55b.jpg

Met een ijzeren pin waar een langwerpig gat is gevijld. de bovenkant van de pin bestaat uit een ronde schijf, verzonken in de marsvloer.
Met een wig (hout of ijzer) weet ik niet, zal hoogst waarschijnlijk een ijzeren wig geweest zijn, die ingespannen zit tegen de onderkant van de dwarszaling en langszaling.

bron: De zeven Provenciën
blz, 117


groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan