Hoofdsponsor

1/78 grote masttop van "The seventy-four Gun schip" v bpoudriot. 1/48 [!]

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
masttop van een frans schip niet echt mijn vaarwater maar wil wel proberen.

zeker omdat ik weet dat er hier een man zit die er alles van weet

naar een voorbeeld van http://www.guzmanshipmodels.com/

en zo gaat het er ongeveer uit moeten zien als het af is

attachment.jpg

The seventy-four Gun schip" v bpoudriot. heb bijna het hele boek 3 delen tog op het www kunnen dl en vandaar zal ik ook maar vertrekken
 
Mooie uitdaging Dirk, heel veel succes met de bouw.
 
Succes met dit gave project Dirk.

Fred
 
thx wim & fred het is maar een klein dingetje dus er zal tussen door aan gewerkt worden
 
Hey, Dirk

Een uitdaging en voor documentatiemateriaal prima.
Ik heb er ook een paar gemaakte documentatiemodellen, maar nog geen grote mars, wel een want.
Waarom neem je een schaal 1/48 en geen 1/30 of 1/35;
Zo kun je beter de details afwerken. Op en onder een grote zaling zijn er ontzettend veel inerresante details.
Moest je problemen hebben, roep maar, alhoewel in deel 3 en in deel 4, van Boudriot staat alles tot in detals beschreven. Deel 4 gaat meer over de werking, het hoe en waarom zo.
Zal je volgen
groetjes
Ward
 
Zou in een grote schaal best wel ruimte geven voor mooie details. Geen uitdaging :) ?
 
thumb_001_1.jpg

thumb_002_1.jpg

thumb_003.jpg

thumb_005.jpg

ik heb al zoveel grote dingen staan dat ik bijna geen plaats meer heb ;)
oops zal volgende keer wat grotere fotos zetten het is weer aanpassen nu
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nu eerst de 2 de mast goed maken
 
Hmm intressant , je hebt al een aardig sprongetje gemaakt , wat worden de uiteindelijke maten ?
 
thx bubble

de exzakte afwerkings maat weet ik nog niet maar zal iets van een 25 h x20 x20 breed cm worden denk ik ongeveer
 
Een supersnel begin weer, maar zoals gewoonlijk ziet het er goed uit!
 
thx wim wou het ijgelijk voor tussen door houden maar kan voorlopig geen weg met mijn rug dus zit ik nu wat aan de keukentafel te prullen en gaat het iets sneller vooruit dan geplant ;)
 
Het is een apart en dus interessant project. Ik persoonlijk vind dit soort projecten altijd mooi. Op die manier licht je een apart/los onderdeel eruit om deze onder de aandacht te brengen. Ziet er verder ook al prima uit.
 
thx ron.

vraagje aan ward of eender wie het weet

attachment.jpg

ward deze dingen dienen denk ik om de mars aan de zalingen te maken zodat hij er niet kan afwaaien of los komt
maar ik kan nergens op de tekeningen vinden hoe het aan de zalingen woord vast gemaakt.
er kunnen denk 3 mogelijk heden zijn
1/ gat in de zaling boren en daar het touw door steken
2/ het touw gewoon rond de zaling maken
3/ een gat door de zaling van boven naar onder en onderaan in de zaling een spatie uitkappen waar net zoals je boven ziet het touw rond een rondhout dat ingekapt is in de zaling dus iets dat je niet ziet.

weet jij hoe dit vast gemaakt word ?
 
Kan het niet eerder een metalen plaat zijn met daardoor een metalen spie ?
 
Dirk, geen van jouw mogelijkheden.

Gewoon oogbouten werden in de zalingen geschroefd.
De onderkant van het oog zat ietsjes dieper dan de marsvloer, en het ronde houten sluitstuk spande lichtjes in de oogring.

tekening opgezocht in deel 3


scannen0001_zps50d5d7fa.jpg


Op die manier werd de mars geborgd bij de Franse Marine.
Van andere landen ?
in de monografie van de "Pandora", zie ik geen oogbouten, maar ook niet direct of de marsen werden vastgemaakt aan de zalingen.
Wat ik wel weet is dat alles op een mast moest kunnen vervangen worden zonder al teveel werk.
Dit zeker bij oorlogschepen.


Groetjes
ward
 
Laatst bewerkt:
dit deel van het boek mis ik nu en dat is ijgelijk het stuk dat ik nodig heb. heb wel boek 3 maar het tweede deel

maar bedankt voor het opzoeken ward.

hoe de holanders het deden weet ik ijgelijk ook niet daar moet ik tog eens achter gaan zoeken ;)

nogmaals dank ward
 
had de mars al een paar dagen liggen zo maar was aan het wachten tot mijn foto studio af was.

DSC02112.jpg

ik moet nog wel een mooi wit blad gaan halen want dit was er één waar een plan op stond gedrukt en als je goed kijkt zie je het ook dat er op de achterkant een plan staat

weet iemand hoe de marsen behandeld werden ? werden deze getaart of geschilderd en in welke kleur was dit dan
 
Mooi om zo`n constructie eens duidelijk van onderen te zien. Dit geeft inspiratie.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan