Hoofdsponsor

1/72 Grendel doet weer eens ruskies! (1/72 su-34) [DONE]

G

Grendel

Guest
oke dan, dan ein-duh-luk ook maar weer eens een teken van leven van mijn kant!

het afgelopen half jaar or so heb ik het spaarzame beetje vrije tijd dat ik tot m'n beschikking had behoorlijk moeten verdelen over de diverse hobbies en hoewel het bouwen niet volledig stil heeft gelegen moest (...en moet helaas) ik toch echt een keuze maken tussen tijd stoppen in plastic of tijd stoppen in schrijfwerk.
buiten de weinige plaksessies die ik tot mijn beschikking heb waardoor projecten erg lang duren ontstond ondertussen ook nog eens het probleem dat ik een behoorlijk stapel halve projecten begon op te bouwen doordat de aandacht voor onderwerpen vaak al weer volledig weggezakt was op het moment dat ik weer verder kon werken aan een model.
...en wanneer je dan daardoor ook nog eens amper eindresultaten produceert kan ik jullie vertellen dat het plezier in het plakwerk wel aardig richting nul zakt uiteindelijk.

duhuuuuus....ondanks dat ik normaal niet aan voornemensellende doe bij oud&nieuw wegens da's doorgaans niet veel meer dan jezelf voor de gek houden, heb ik dat dit jaar wel een keertje gedaan en me voorgenomen gewoonweg niet meer met meer dan één (en maximaal twee wanneer model één in droogstand ligt te liggen..) model tegelijkertijd bezig te zijn. ik heb de werkbank zo'n beetje volledig ontruimd voor wat betreft alles aan halve projecten en die modellen in stofbakken gestopt en inmiddels heb ik dus m'n eerste afgeronde model voor dit jaar op de werkbank staan.

toch wel lekker, een beetje ruimte om je heen en daardoor wat ruimte in de kop; al die halve projecten waren een behoorlijk grote tegenzinfactor en met die spullen uit de weg kan er dus weer wat effectiever geknutseld worden!

nou heb ik dus over m'n eerste knutselwerkje van 2015 vooral geen verslag geschreven (ruimte heb ik dan wel weer, tijd nog steeds niet heel veel :wink:) maar voor het gebakje wat ik eergisteren heb opengetrokken ga ik toch mooi weer een keer m'n best doen. Modelleke is m'n secret sinterklaascadeautje van vorig vorig jaar en aangezien ik me zo had bedacht dat het wel tijd was om wat "back log" weg te werken leek het me wel een mooi plan om hier het jaar maar zo'n beetje mee te starten!

Zoals de meesten van jullie vast wel zullen weten ben ik doorgaans erg gecharmeerd van russenlandersmannenmateriaal en dit cadeautje was dus dan ook behoorlijk een schot in de roos; hoewel ik me doorgaans voornamelijk richt op wielspul zijn er toch een aantal van die vliegapparaten die ik graag wil bouwen wegens vind ik boel veel mooi en dit model is een variant van wat in mijn ogen zo'n beetje het mooiste gevechtvliegtuig van de afgelopen paar jaar is; de Su-27 Flanker.

de flanker werd in eerste instantie ontworpen als onderscheppingsjager voor de lange afstand, maar sinds de productie begon zijn er meerdere varianten van de flanker gebouwd die zijn aangepast voor andere taken waardoor het uiteindelijk een multirole vliegtuig werd.
de Su-34 is een flankervariant waarbij de cockpit is vervangen door een nieuwe cockpit waarbij de piloten niet in tandem zitten maar naast elkaar en dit model wordt ingezet als lange afstands bommenwerper. zelfs zoveel lange afstand dat deze variant een toilet en keuken aan boord heeft!
de su-34 is een gigantisch groot vliegtuig (6m hoog, 23 meter lang en heeft een spanwijdte van bijna 15 meter!) en qua model is dit, ondanks 1/72, alsnog een behoorlijk groot apparaat. ik heb vergeten even een plaatje te maken, maar de 1/72 su-34 is dus even groot als de 1/48 mig-29!

oh ja, je betreedt dit vliegtuig via de voorste wielbak; in het echie zit er een ladder aan de voorpoot om d'r in te kunnen komen.

__________________________________________________
__________________________________________________
't dooske...

goed, zoals gebruikelijk eerst even wat je allemaal aan stukkies krijgt om mee te werken!

de hele dekselse bende zit zonder deksel in een gebruikelijk revelldoosje:

dooske.jpg


en de inhoud is hetzelfde als bij de tamiya- en italeriversie. vooral dus gewoon de goeiekoopste aanschaffen als je 'm ook wilt bouwen want het tamiyalogootje maakt 'm verder niet beter bouwbaar :wink:

kitje komt met een "generic" plakkervelletje voor ruskiesspul (ik heb hetzelfde velletje al een paar keer in m'n reservebak liggen waarbij het enige verschil het regeltje tekst met de modelnaam is) en wil je de boel wat spannender maken dan kun je eventueel een plakkersetje met stencils voor een flanker d'r bij kopen. zelf heb ik er voor gekozen om in dit geval lekker rechtstreek uut-de-doos te bouwen (om te voorkomen dat ik dat verleer ;) ) dus ik ga het hier bij houden en proberen de boel wat spannender te maken door middel van het spuitwerk.

plakkers.jpg


aan plastic wordt er een sproetje of 2 meegeleverd:

sproei1.jpg

sproei2.jpg


een raampje met de glasbak en wat lensjes die niemand gaat missen mocht je ze niet gebruiken:

glasbak.jpg


en al met al ziet het er allemaal uit als pretty straight forward.



__________________________________________________
__________________________________________________
aan de plak dan maar!

zoals gebruikelijk als ik aan de slag ga met vliegspul eerst even de grote onderdelen tevoorschijn gehaald om te kijken of er grote werkzaamheden aan zaten te komen, maar zo op het eerste gezicht leek de opbouw vrij logisch en zou er niet al te veel aan onverwachte toestanden tevoorschijn moeten komen:

effe_passen.jpg


hier en daar een paar kleine creatieve foutjes:

mooie lijntjes.jpg


...maar over het algemeen weinig schokkends te zien. het schijnt dat die achteruitpiemel qua vorm niet helemaal klopt maar wegens mij valt het niet op ga ik daar lekker niets aan doen :wink:
kitje komt met een leuk setje aan knalspul en op hier en daar een ejection mark en een gietlijntje na zat ook daar weinig werk aan:

boemspul.jpg


interieurtjestijd:

stuurhut.jpg

mooi_simpel.jpg

aan_boord.jpg


hoewel het bouwboekie dat mooie blauw aangeeft voor het interieur heb ik ik hier ook meerdere foto's waarop te zien is dat er ook meerdere grijze en donkergrijze cockpits in gebruik zijn en heb ik me daar niet al te druk om gemaakt. uiteindelijk zie je d'r toch amper meer wat van en voor mij is dit mooi genoeg.

de passing van de glasbak is trouwens niet echt optimaal; geen hele drastische dingen, maar door de leeftijd van de mallen zijn de scherpe randen wat verdwenen en heb je wat plamuur nodig om de ontstane kiertjes wat te dichten:

raampje_plak.jpg


vooral niet vergeten natuurlijk:

beetje_gweicht.jpg


en wegens eigenlijk helemaal geen gekke fratsen zat de boel dus al erg rap in mekander:

weinig_spannends.jpg


paar kleine tochtkiertjes:

tochtig.jpg


...maar met wat styreen...:

styreen.jpg


...was dat zo opgelost.

en na een middagje plakwerk stond dus mooi de hele boel....:

op_pootjes.jpg


...al op eigen poten!

sproeitijd!
even de inner-autist loslaten:

autistisch_spuiten.jpg


aan de sproei volgens mijn gebruikelijke systeem:

zoewart.jpg

grijzig.jpg

vakken_vullen.jpg

rondom.jpg

grijs_klara.jpg

grijs_klara2.jpg


...en dan morgenavond eens zien of ik d'r wat camouflagiatrisch op kan krijgen!

__________________________________________________
__________________________________________________

toedels!

g.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om nog een van je bouwwerken hier te zien passeren Grendel :)
En terug een pracht van een bouw, hoewel we meer van je gewend zijn :laugh:
Maar een RUDD kan ook prachtig afgewerkt worden ;)
Ben benieuwd naar de volgende update...
 
och, een grote verbouwing is wel in planning (ik heb hier een 1/72 snowberry klaarstaan die flink aangepakt moet worden), maar gezien de ruimte qua tijd ga ik voor nu even bezig met wat simpeler werk. hoewel ik voor het merendeel van m'n voorraad behoorlijk wat after marketspullen heb liggen heb ik ook nog wel wat "kaal" spul en voor voorlopig ga ik daar denk ik even mee bezig zijn. lekker rap bouwen en lekker rap resultaat is zeker niet slecht voor de motivatie zeg maar ;)

ik heb voor de afwisseling een paar daagjes vrij nu, dus met wat mazzel ga ik eind van deze week al kunnen beginnen met de volgende doos!


...en dan hopen dat er nog wat schrijftijd overblijft ;)
 
Hele mooie kit, heb die ooit zelf gebouwd kort nadat hij pas uitgebracht was door Italeri.
Was inderdaad een redelijk gemakkelijke bouw en herinner mij nog dat ik het meeste gesukkeld heb met het aanbrengen van die witte cirkel juist achter de cockpit en er geen decal voorzien was.
Hij staat nu mooi te pronken op mijn museum vliegveld.
Veel succes verder maar dat zal geen probleem zijn denk ik.
 
Het klopt inderdaad dat de 3 versies gelijk zijn... Italeri mocht op een bepaald moment zijn modellen niet meer invoeren in japan, en een nieuw dooske met een oude inhoud... loste dit op

Mooie bouw, maar hoe kan het ook anders met zo'n model... ga je voor het blauwe jasje? Ik heb deze ook liggen en dacht eerder aan:

su-34_9.jpg
 
Kuuk 'es! nog meer schrijfselarij!

Zowaar inderdaad eergisteren aan de sproei geweest en vandaag zelfs wat plakkers in den rondte gezwierd! den heule dekselse bende staat inmiddels vrolijk droog te worden en uit te harden dus ik heb zelfs al weer een volgend projectje opgestart en vooralsnog is de het begin van 2015 bouwtechnisch al behoorlijk succesvol wel...

__________________________________________________
__________________________________________________
Aan de slag met make-up..

de grijzigheid zat er dus inmiddels op en was al even aan de droog geweest dus zo onderhand wel een mooi moment om na te denken over de aankleding van het apparaat. nou is de kleurencombi die revell aangeeft gebaseerd op de demo-modellen die eind jaren '90 werden gebruikt, maar inmiddels zijn we ruim 10 jaar verder en is de su-34 officieel in gebruik genomen en zijn de kleurenschema's wat aangepast. hoewel de hoofdtoon bij de ruskies toch in het blauwspectrum blijft hangen is het in het echie toch een klein beetje minder fel geworden allemaal en zijn de actieve su's toch net iets bedeesder qua uiterlijk. nou heb ik eens efkes wat rond zitten kijken op de internets voor de koeleurtjes, maar om heel eerlijk te zijn vond ik de voorbijkomende patronen niet heel erg grapvol om te bekijken en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat dit weer eens een gevalletje grendelflage moest gaan worden; wel gebaseerd op wat er in het echie op de flankers wordt gekliederd qua vlekkies, maar dan weer net wel even op zo'n manier dat ik het er zelf wel leuk uit vind zien.

aan de slag dus maar met wat lijntjes uitzetten. wat dunne reepjes plakselband geregeld en een beetje aan de kronkel:

lijntje_leggen.jpg


lijntjes net even breder maken en aan de sproei:

inlijnen.jpg


de boel uitpakken:

uitpakken.jpg


en vakkenvullen. nou zie je vaak dat bij projecten zo'n beetje 80% van het model wordt ingepakt met plakband, maar op deze manier is dat niet echt nodig; door eerst voorzichtig de buitenlijnen aan te brengen en vervolgens de tape te verwijderen heb je bij het invullen van de camo niet echt last van overspray op "harde" lijnen en als je al wat overspraynevel hebt dan valt dat weinig op.

kiek moar:

vakken_vullen1.jpg


de boel wat bijkleuren en witte staartvleugeluiteinden (16x woordwaarde) spuiten:

bijkleuren.jpg


...en tijd voor een uitprobeerseltje. op de interwebs kwam ik een paar foto's tegen van iemand die bij dit model de platen boven de motoren in metaal had uitgevoerd en dat leek wel grappig dus...:

uitproberen.jpg

uitproberen2.jpg

maar_niet.jpg


hmm, nah. best wel niet mooi :roll:

daar ging dus weer wat grijzegeit overheen :wink:
het knalspul ook voorzien van wat kleurtjes:

knalspul.jpg


...en dat vult de boel best wel op wel:

volle_bak.jpg


de boel op stelten:


op_stelten.jpg


glimsap d'r op voor de plakkers en wat wasserettewerkzaamheden later:

plakkerklaar.jpg


plakkerts:

plakkerglim.jpg


...en de boel staat nu dus lekker droog te worden. goed excuus om dit:

peugeot_doos.jpg


tevoorschijn te halen :titter:

doosje uit 19-lang-geleden, al lichtelijk aan begonnen door iemand en met de schimmel aan de binnenkant en dus een mooi slachtoffer voor een restauratieprojectje :wink:


bis am nachsten!

__________________________________________________
__________________________________________________

toedels!

g.
 
... en herinner mij nog dat ik het meeste gesukkeld heb met het aanbrengen van die witte cirkel juist achter de cockpit en er geen decal voorzien was.

in de productieversie is die plaat gewoon grijs, dus dat scheelt weer wat afplakgedoe ;)
kan zijn dat ik alsnog wat delen wit maak wegens dat ziet er wat interessanter uit, maar qua realistisch hoeft dat dus niet echt...

silenoz, die fabrieksversie heb ik ook aan gedacht, maar wegens met een bak knalspul onder de vleugels ziet het geheel er leuker uit dus toch maar niet..
 
Zo dan, en al weer klara waarbij het aantal afgebouwde kits voor dit jaar al weer op 2 staat. 't lik wel vrogger met dit tempo!

al met al een erg leuk kitje om te bouwen en vanwege het formaat lekker om mee te werken en het enige wat ik eventueel zou vervangen, mocht ik nog een keer met eenzelfde kit aan de slag gaan, zijn de straalpijpen wegens de meegeleverde doen in mijn ogen afbreuk aan het verder vrij netjes gedetailleerde geheel.
passingsproblemen bij deze kit zijn nagenoeg niet aanwezig (de glasbak heeft net niet helemaal de juiste maat om echt lekker strak te passen maar met wat voorzichtig schuurwerk is dit prima op te lossen) en dus eigenlijk niets om verder over te mutsen.

ploatiens dus maar!


_______________________________________________________
_______________________________________________________

In het vorige schrijfseltje was ik zo'n beetje geindigd met een bestickerde su-34 en we gaan weer verder op het punt dat de beschermlaag die ik na het plakkeren d'r overheen had gekieperd goed uitgehard was en het hele pretpakket mooi stond te glimmen.

nou ja, eigenlijk meer vanaf het punt waar ik eerst alle losse onderdelen op z'n plek had gehangen om te zien hoe het eindresultaat d'r zo'n beetje uit zou gaan zien:


fully_loaded.jpg

glimmie.jpg

glimmie2.jpg


maar goei, glimmûh dus.

wasjestijd.jpg


nou had ik mezelf voorgenomen om voor de afwisseling maar weer eens een keertje een beetje wat subtielerderder aan de gang te gaan met olieverf:

subtiel.jpg


maar ja.....

te_subtiel.jpg


dat was dan wel weer héél subtiel :roll:
gewoon dus toch maar lekker 0ldsk00l Grendel-Style :cheesygrin:

dan_maar_zo.jpg

dan_maar_zo1.jpg

dan_maar_zo2.jpg

dan_maar_zo3.jpg

dan_maar_zo4.jpg


dus.

buikje natuurlijk ook voorzien van vette kledder:

buikje_ook.jpg


buikje mat:

buikje_mat.jpg


ruggetje mat:

bovenkant_mat.jpg


de (bij mij in ieder geval :wink:) onontkoombare laatste schadeplekjes nog even gerepareerd:

klein_reparatiewerk.jpg


en, na wat laatste detaildingessen een kleurtje te hebben gegeven, volgens mij een gevalletje....:

klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg


KLAAR IS KLARA!

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
Subtiel of niet, het is een prachtig model geworden, petje af!
 
Hoi Grendel, schitterend toestel zeg ! (behalve die staart... zit daar dat toilet? ;) )

Vlot gebouwd en mooi afgewerkt ook, en man wat schrijf jij grapvol :laugh:

Carry on dude cool_zps78f2741a.gif
 
Mooie bouw, proficiat.
Wat mij het meest verwonderd is dat jij er in slaagt om de staartvlakken er op te stellen, te schilderen, er weer af te halen en verder te behandelen om ze dan pas op het einde definitief te plaatsen zonder dat jij gebruik moet maken van filler of dergelijke en sporen overhoud van lijm. Dat is nu eens iets dat mij nog nooit gelukt is in een kit.
 
Knappe bouw, en aan een behoorlijk tempo...
Als je zo verder werkt heb je eind dit jaar zo'n 25 modellen klaar :O
 
Grendie,

Dat ziet er verdom... heel schoon uit man. ;)
Komt ie nog op een ondergrondje of plaats je hem op een neutrale voetstukje... ;)
Gewoon een prachtmodel ;)
 
Tja,

Wat moet je daar op zeggen, prachtig gewoon.
Ik heb nog veel te leren:$

Grtz.

Luc8)
 
Zalig topic vriend om nog maar te zwijgen over u schitterende intro,hier kan ik nog zoveel van leren;) deze straal jongen is een top werkje geworden en daarom heel graag mijn complimenten voor dit schitterende werk...
 
thx all ;)

Mooie bouw, proficiat.
Wat mij het meest verwonderd is dat jij er in slaagt om de staartvlakken er op te stellen, te schilderen, er weer af te halen en verder te behandelen om ze dan pas op het einde definitief te plaatsen zonder dat jij gebruik moet maken van filler of dergelijke en sporen overhoud van lijm. Dat is nu eens iets dat mij nog nooit gelukt is in een kit.

toch is het niet zo heel erg moeilijk hoor; kwestie van zorgen dat de onderdelen naadloos passen en dan één of twee kleine drupjes secondenplak. mocht het nodig zijn dan kun je vrij eenvoudig je onderdeel weer "losbreken" en dan later weer opnieuw vastzetten wanneer nodig.


Knappe bouw, en aan een behoorlijk tempo...
Als je zo verder werkt heb je eind dit jaar zo'n 25 modellen klaar :O

tot een jaartje of 3 geleden lag mijn tempo zo'n beetje op dat niveau en da's ook de reden dat ik voor het grootste deel ben gestopt met ootb bouwen; d'r zat niet al te veel uitdaging meer in voor me (ik heb dit project zo'n beetje "op de automatische piloot" uitgevoerd) waardoor het op een gegeven moment een beetje op productiedraaien ging lijken. met al dat verbouwwerk stimuleer ik mezelf om creatief te blijven en en ik merk dat ik erg veel lol heb in het uitpuzzelen van hoe zaken aan te passen en eventueel op te lossen.

Grendie,

Dat ziet er verdom... heel schoon uit man. ;)
Komt ie nog op een ondergrondje of plaats je hem op een neutrale voetstukje... ;)
Gewoon een prachtmodel ;)

ik ben niet zo van de ondergrondjes en extra aankleding dus dit apparaat zal waarschijnlijk gewoon in de vitrinekast worden opgeslagen ;)
zoals ik net al schreef zit voor my de hobby meer in het uitdenken, plannen en bouwen van modellen en derhalve ben ik vaak de belangstelling voor een model eigenlijk wel zo'n beetje kwijt als ie af is. het spul wordt hier dus ook vrij oneerbiedig gewoon tot 3 modellen hoog in de kast gestapeld :)
 
wow, dat ziet er enorm mooi uit :)
goed gedaan!
 
Knap projectje geworden!!!
Zoals jij 't beschrijft lijkt 't allemaal zo simpel met altijd schitterend resultaat als gevolg!!!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan