Hoofdsponsor

1/24 Grendel Doet Diesel! Audi r10 TDI (Revell) [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
Tussen alle RealLife(tm)-toestanden door komt het er allemaal de laatste tijd niet zo heel erg van voor wat betreft bouw- en schijfwerkzaamheden dus om het allemaal toch niet heuelemaal te verleren heb ik laatst een paar van die "ooit aan begonnen en al snel weer weggelegd" modelletjes tevoorschijn gehaald. één daarvan was het tweede model uit een giftset van revell waarvan ik ooit al eens de LeMans corvette heb gebouwd:

corvetteklara05.jpg


en laten we dan eindelijk maar eens beginnen met het andere otootje uit den doosch!

het andere model uit de doos is de Audi R10TDI en was het eerste raceprototype waar een dieselmotor in werd geplaatst. In alle edities van LeMans waarin de R10 meereed werd hij winnaar en het was een fantastische demonstratie van het technisch vernuft van audi; door de techniek en het hoge gewicht van dieselmotoren werden deze nooit gezien als reele optie, maar audi heeft met de r10 duidelijk laten zien dat er voor nagenoeg elk probleem wel een oplossing is...

...maar dan wel voor een forse prijs! het r10-project kostte audi 15 miljoen dollar per JAAR en was het duurste project ooit ondernomen door Audi Sport

uiteindelijk werd de r10 vervangen door audi's r15 in 2009 hoewel er nog wel door enkele "klantenteams"met de r10 werd gereden.

met dank aan wiki nog even een prestatielijstje:

-18 maart 2006, Overwinning op 54e 12 uren van Sebring. Dit was de eerste officiële race voor de R10 en eerste ronde van de American Le Mans Series (ALMS) in 2006. Ronde 2 t/m 4 werd er gereden met de R8.
-18 juni 2006, Overwinning op de 24 uur van Le Mans.
-15 juli 2006 , Overwinning in Salt Lake City, Utah, 5e ronde van de ALMS
-22 juli 2006, Overwinning op de Portland International Raceway, Ronde 6 van de ALMS
-20 augustus 2006, Overwinning op Road America, Elkhart Lake. 7e ronde van de ALMS
-3 september 2006, Overwinning op Mosport, Canada, 8e ronde van de ALMS.
-15 juni 2008, Overwinning op de 24 uur van Le Mans.

de kit zelf

zoals gezeit is dit er eentje uit een "giftset" van revell en derhalve was dit:

verpakking.jpg


...de verpakking van het geheel (nou ja, d'r zat natuurlijk een megadoos omheen, maar die was al heeeel lang geleden verdwenen wegens veels te groot om praktisch te zijn :wink:)
het model is helaas gegoten in van dat taaie zilverachtige "end-of-line" plastic (geen idee of het echt zo is, maar ik kom vaak van die revell-kitjes tegen die voor budgetprijzen in giftsets of bij blokkers liggen en die zijn dan doorgaans van dit taaie plastic gemaakt. lijkt haast alsof het een laatste lichting kits is die nog even zo goedkoop mogelijk wordt geproduceerd voordat de mallen het archief ingaan wegens niet meer rendabel) waardoor het allemaal wat lastiger te bewerken is, maar hey, zijn we modelprakkers of niet?

enniehoe, de sproetjes dus:

sproei.jpg

sproei2.jpg

sproei3.jpg


glaswerk:

glasbak.jpg


kauwgum:

kauwgum.jpg


...en een boekie met plakkerts:

plakkerboekie.jpg


en dan nu maar eens zien of 'ie d'r wat van heeft kunnen bakken!

_______________________________________________________
_______________________________________________________


nou, gezien ik ken onderhand dit type kits wel een beetje maar eens even begonnen met de grote stukken bij elkaar te gooien en een rondje om de auto te wandelen:

voor_de_vorm.jpg


want zoals ik al wel een beetje verwacht had...:

beetje_krommig.jpg

beetje_krommig2.jpg


..was't niet allemaal even lekker recht. gelukkig is het type kunststof wat gebruikt is een beetje flexibel dus met wat buigen, duwen en onder spanning wat zaken verlijmen was het geheel redelijk in vorm te krijgen en houden.

qua interieur zitten er voldoende details in om zelf niet echt aan het fabrieken te hoeven gaan:

interieurbouw.jpg

interieurbouw2.jpg


maar wil je een net iets spectaculairder geheel neer zetten dan zou je eventueel de motor (waarvan ik trouwens alleen maar de grote delen heb gebruikt maar wat al met al een vrij gedetailleerd geheel is als je 'm compleet maakt!) een beetje kunnen optuigen en de hele achterbeplating weg kunnen laten. heb ik in dit geval niet voor gekozen aangezien de bedoeling van dit model was om even vrij snel iets te bouwen met snel zichtbaar resultaat, maar de optie ligt er voor deze kit.

de enige "echte" verbouwing die ik aan deze kit heb gedaan is het vervangen van de sensoren op de neus (wegens wel héél erg lomp uitgevoerd) en hiervoor wat plaatsingspijpjes aangebracht:

antennepijpjes.jpg


en na een paar uurtjes aan bouwtijd (avondje of zo..) even wat grijzegeitjes losgelaten op het geheel:

grijzegeit.jpg


ook rooiegeitjes:

rooiegeit.jpg


zwartegeitjes:

zwartegeit.jpg


...en toen na een maand of 3 ( :dry:) drogen vorige week maar eens even aan het afplakken gegaan:

afplakken.jpg


en nog wat afplakken...

afplakken2.jpg


en SPROEIIIIIII:

het_lijkt_zwart.jpg


en tjeumig, dat lijkt wel matzwart!

klopt :P


....maar istnie:

istnie.jpg


lang leve de italeri metalizerverfjes! in het echie was dit ding zilverkleurig maar wegens vonkniemooinie ben ik voor gun metal gegaan :wink:

poetse.jpg


wat wel jammer was, was dat ik de diepe delen anthraciet had gespoten maar dat het kleurverschil optisch eigenlijk te minimaal was. ach ja, dan maar de plakkerts gewoon d'r op!

plakkeren.jpg


nog wat meer plakkerts d'r op:

plakkeren2.jpg


nog even wat slijtrandjes repareren:

slijtrandje.jpg


('t was wat zweterig weer vorige week en dan krijg je al snel het natschuureffect als je steeds met je vingers over scherpe randen gaat :wink:)

...en toen volgens mij.....:

klara1.jpg

klara2.jpg

klara4.jpg

klara3.jpg


was KLARA wel weer KLAAR!

en inderdaad, ik heb wel eens netter gewerkt en ik heb inderdaad hier en daar wat "gemakzuchtvautjes" veroorzaakt en vooral niet verholpen maar ik was allang blij weer eens iets afgeronds op de plank te kunnen schuiven..

ik ga m'n best doen om op niet al te lange termijn van dit spul:

soon.jpg


...ook nog weer wat te laten zien...

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
Toch weer een mooi model dat je hier even uit de (ontbrekende) doos hebt geschud, Gren.

Mark
 
Hey grendel
Deze heb ik ook al gemaakt :) is wel een leuke kit om te bouwen vind ik.
Mooi resultaat,
Kan deugd doen om eindelijk iets af te maken he :)
 
Hey grendel
Deze heb ik ook al gemaakt :) is wel een leuke kit om te bouwen vind ik.
Mooi resultaat,
Kan deugd doen om eindelijk iets af te maken he :)

inderdaad, die grote projecten zijn best leuk maar het duurt altijd zo lang voor je een beetje echte vooruitgang ziet. zo'n eenvoudig kitje zonder gekke fratsen tussendoor is dan ideaal om in ieder geval weer even wat motivatie te krijgen.
ik heb op het moment ook een paar van die heller 1/24 kitjes liggen; allemaal erg simplistisch qua uitvoering en bestaan vaak niet uit veel meer dan een handje onderdelen maar je hebt er wel lekker snel een leuk uitziend modelletje mee. gaan dus vast nog wel een paar van dit soort kleine tussendoortjes komen tzt ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan