Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Fijne details ,zal niks aan ontbreken , kortom een mooi totaalplaatje :)
 
En met deze foto`s komt er een einde aan dit project. Ik kan natuurlijk nog vele details erin zetten maar dan wordt het en te druk en ook niet meer realistischer als dat het nu is. Dus ik hoop dat jullie als kijker er net zoals ik veel plezier in hebben gehad en hopelijk ook er iets aan hebben kunnen opsteken. Ik heb er veel plezier en vooral veel mee geleerd. Daarom heb ik besloten om als volgend project wederom een dio te gaan maken louter om het vele plezier dat ik eraan heb gehad. En het is per slot van rekening mijn hobby en daar teld het plezier!. Nu nog de laatste foto`s van dit project en het mogen er dit keer best wel wat meer zijn als afscheid.

Bedankt voor het kijken en hopelijk zien we elkaar weer terug in mijn volgend project. Dit wordt een dio van de huidige tijd en gaat zich afspelen in en rond het midden oosten. Tot dan...........

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



EINDE
 
Je moet het maar kunnen.Zoiets is niet aan mij besteed.Heel knap werk.
Marc S
 
Dank jullie jongens. Ik heb er veel plezier in gehad om te maken. En het was niet eens mijn bedoeling in eerste instantie om een dio ervan te gaan maken.
 
Ik vind dit een prachtig werk, maar het mooiste in je werk ontbreekt "mensen"
doet geen afbreuk aan je prestatie, is een meesterstukje maar voor mij persoonlijk ontbreekt er iets.

grtx Jan
 
Ik vind dit een prachtig werk, maar het mooiste in je werk ontbreekt "mensen"
doet geen afbreuk aan je prestatie, is een meesterstukje maar voor mij persoonlijk ontbreekt er iets.

grtx Jan

Ja ik kan dat wel begrijpen. De meeste bouwers plaatsen er figuren bij. Daar is niets mis mee integendeel. Voor mij geeft het idee dat de tijd " bevroren " is zeg maar. Ik persoonlijk heb nog nooit figuren geplaatst althans bij de statische modelbouw als deze. Ik heb in mijn jongere jaren een Minitrix treinbaan gehad. Daar had ik wel figuren bij staan. Maar het is een persoonlijke keuze meer niet. Ik zal het niet vlug gaan doen uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
 
Wat Jan zegt daar kan ik inkomen, maar het fascineert mij om je diorama op een heel andere manier te zien, met heel andere ogen te bekijken, laten we zeggen de MrArtex-manier...

Dit lijkt wel een apocalyptische setting... onderhavig deel van de stad is achtergelaten, de Russen hebben het ene deel van groot-Berlijn in handen en de geallieerden het andere... en het openbare leven ligt haast volledig stil of is verdwaasd. Deze tram is hier geparkeerd en dat was meteen het laatste moment van zijn dienst. Al hetgeen op het diorama staat afgebeeld zal uiteindelijk worden vervangen, vernieuwd, verbeterd, de puinhopen die zich denkbeeldig rond dit diorama hebben gevormd zullen langzaam maar zeker worden opgeruimd en zo ook deze tram, die zal worden weggesleept na hier eerst nog een paar maanden te hebben gestaan als spookbeeld van het verleden.

Deze gedachte, die ik erbij krijg, maakt voor mij het diorama zelfs nog indrukwekkender dan wanneer er figuren in te zien waren geweest. Het is (in mijn fantasie) een oorlogsdiorama zonder enkel actief spoor van oorlog... (alleen passief... het ontbreken van mensen) en als zodanig bijzonder en vernieuwend.

Hoe dan ook, puike prestatie die je hebt neergezet, onderbouwd door technische kennis van Aris maar qua bouw met name te danken aan de uitgebreide scratch- en verweringskennis en -ervaring die je inmiddels hebt opgedaan. Ik vind dit je mooiste project tot nu toe.
 
Dank jullie jongens voor jullie positieve beoordeling. Ik hoop dat mijn volgend diorama ook bij jullie in de smaak zal vallen. Dat wordt mijn tweede dan. De hoofdrol speler in het nieuwe project is inmiddels al gearriveerd. En Roy zoals jij het hebt bekeken zo heb ik het nog niet bedacht maar dat is wel een mooie verwoording ervan.
 
Als dit is hoe ik het mag zien en verwoorden, dan zou je daar zelfs een reeks diorama's van kunnen maken... bijvoorbeeld met de eenvoudige naam 'stille getuigen'. Dan weet bijna iedereen meteen wat je uitbeeldt.

Voordeel is dat je dan geen figuren hoeft te maken en tóch een realistisch werk krijgt, wat je ook uitbeeldt. Of het nu een gestrande tank is of een ander voertuig... dat je geen enkele oorlogsschade of andere sporen laat zien, maakt jouw diorama alsdan anders dan dat van alle andere modelbouwers. Daar liggen altijd brokstukken over de weg, zitten kogelgaten in auto's, zijn militairen in beeld etc. etc. Persoonlijk vind ik jouw diorama met de gedachte 'stille getuigen' misschien zelfs nog indrukwekkender dan diorama's waarvan het overduidelijk is dat ze in de oorlogstijd spelen.

En dan zou je nog kunnen zeggen "maar laat dan door middel van kleine hints zien dat het om een oorlogsscene gaat... of een scene van vlak na de overgave"... maar persoonlijk vind ik het feit dat er absoluut NIETS is dat daar op wijst alleen maar het beeld bekrachtigen. Alleen de naam 'stille getuigen' is dan meer dan voldoende.

Op die manier combineer je twee krachten: jouw talent om materiële zaken in schaal vorm te geven (waarbij je liever geen figuren toevoegt) enerzijds en een ogenschijnlijk nieuw pad binnen de modelbouw (oorlogsscene zonder enig materieel teken van oorlog) anderzijds. Dat maakt je diorama realistisch en indrukwekkend.

Het is maar een ideetje he, doe of laat ermee wat je wilt :)
 
of een tram die stilstaat in Tjernobill of een fictieve gelijkaardige ramp... kort na de meltdown en bijhorende evacuatie... mogelijkheden legio... maar het blijft een schitterend stilleven...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan