Hoofdsponsor

1/25 Ford FD 100 Foose Design

ERVARING
Heb al een paar auto's gebouwd
BOUWWIJZE
Rudd met hier en daar wat toevoegingen
BOUWBUDGET
onbeperkt
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Shoot
Bouwers ,

I fu.......d up !!!!!! Het was de bedoeling om mijn truckie candy rood te spuiten , daarvoor was de carrosserie zwart geprimed , vervolgens zilver en tenslotte transparant rood ...... net zoals op die plastic lepels die ik had getest

52785685173_55139b995d_b.jpg


Echter modellen zijn geen lepels en het resultaat was niet wat ik ervan had verwacht , ik heb er geen foto's van maar de kleur trok op geen meter op het resultaat op de lepel , dat kwam hoofdzakelijk door mijn eigen schuld , het is nooit goed om in deze hobby haastig te zijn , en ook niet om op het laatste ogenblik een andere verf te gebruiken dan getest :(

Dus is de Ford in de remolie beland en ontdaan van all verf

52785617820_3674ef2f76_b.jpg


Omdat ik het candy verhaal een beetje beu was , heeft de directieraad beslist dat de Ford , net zoals de echte gewoon zwart zal zijn met chroom accenten , en ga dan toch maar een poging ondernemen om een houten vloer te leggen in de laadbak

52785617655_90d73ac884_b.jpg


dit is het resultaat van zwarte primer , Tamiya LP 1 Black ( die LP verfjes zijn echt top , vlugge dekking en een zeer mooie en gladde afwerking na drogen ), en 2K clear van Gravity , uiteraard moet er nog geschuurd en gepolijst worden

Dan de houten vloer , heb iets dergelijks nog nooit gedaan dus was het proberen en uittesten of het iets zou worden met die roerstokjes die ik had

52785675473_ec1df8503d_b.jpg


Ondergrondje van verpakkingsmateriaal

52785458869_62c7dff9ac_b.jpg


roerstokjes er op gekleefd met een beetje elektriciteitdraad tussen elk plankje

52784671197_4f182e2db8_b.jpg


vervolgens een kleurtje gegeven met wat bruintinten van Valleyo , en in de clear gezet

52785221216_4195265cbe_b.jpg


echter het geheel is veel te licht en staat ook bol en kan dus heel moeilijk vlak geschuurd worden , en kan dus ook niet gebruikt worden

daarom ben ik opnieuw begonnen met balsahout , strookjes aaneen gekleefd met houtlijm en vervolgens na droging allen glad geschuurd en op maat gemaakt

52785617575_2f00ceef85_b.jpg


plan is nu om dat ook een kleurtje te geven , vervolgens in de clear te zetten en na S&P (indien nodig ) strookjes BMF aan te brengen om te simuleren dat er tussen de stroken hout een alu lat zit ( zoals de echte auto )
Indien jullie betere ideen hebben hoor ik het graag

Gisteren een namiddagje aan het NAT schuren geweest en de hele body is klaar om te polijsten , de aandachtige kijker kan zien dat ik op twee nogal opvallende plekken door de verf heb geschuurd
Ga dat na het polijsten nog wat moeten bijwerken , geen kat meer die het zal zien ...... hoop ik


52785674913_2442e4e189_b.jpg


52785458529_63cdc2cb02_b.jpg


dat was het voor nu , ga wat polijsten , wat moet een mens anders in dit herfstig weer , het regent en waait hier al twee dagen non stop....


Greetzzzz Modest
 
Jammer van de mislukte rode kleur, verder vind ik dat zwart en het hout in de laadbak best wel kunnen.
Op de laatste foto's veel witte puntjes te zien, hoop dat dit slechts stof is dat gemakkelijk te verwijderen valt.
 
Ik weet het met die candy kleuren , ik zelf heb nog maar 1x eens goed resultaat gehad met een kevertje 1/32 en dat was goed
De kunst is om de kleur egaal te spuiten overal ik bedoel tot op een duizendste nauwkeurig overal even dik spuiten anders krijg je ongelooflijk veel wolken en kleurverschuiving het is zeer moeilijk om dat goed te krijgen ( ik toch )
Nu deze laatste kleur is ook wel te smaken
 
als je hout te dik moest zijn kan je het hout van bepaalde Franse kazen gebruiken die doosjes zijn ook van echt hout
 
....daarom ben ik opnieuw begonnen met balsahout , strookjes aaneen gekleefd met houtlijm en vervolgens na droging allen glad geschuurd en op maat gemaakt.
Indien jullie betere ideen hebben hoor ik het graag

Mijn aanbod is nog steeds geldig, het enige wat je hoeft te doen is je adres via PM doorgeven, ik stuur je (gratis en voor niks) enkele velletjes zéér fijn hout op. Je kan dan nog steeds kiezen wat je ermee aanvangt...
Deze kan je eventueel op een stuk plasticcard lijmen om kromming tegen te gaan...
 
Liggen die stofjes nu op de body, op de laatste foto? Anders ziet het er toch heel geslaagd uit.

Vergeet niet het horizontale gedeelte vooraan ook te polijsten (tenzij de koplampen daaroverheen vallen, dan is polijsten overbodig).
 
Is inderdaad stof op de motorkap, voorkant moet niet gepolijst worden , de grille , bumper en koplampen komen daarvoor
@Beyond : merci voor het aanbod , wordt in overweging genomen voor als de balsa mislukt, ben nogal van het koppige type , heb ook nog een optie zonder hout
ik zie nog ….


Greetzzzz Modest.
 
Het schuurwerk ziet er al prima uit dus die zal wel best blinken als hij gepoetst is.
 
Bij gelezen en volg in stilte verder met aandacht.
 
Bouwers ,

Het is geleden van verleden jaar dat ik nog iets deed met deze Ford , een shelf queen dus...

Ik was aanbeland bij het schuren en polijsten van de body , zoals hierboven al gezegd was ik op een paar puntjes door de clear gegaan , bij nadere inspectie waren ook kleine witte puntjes te zien op ondermeer het dak en een portier

53444156324_502d2b957f_b.jpg


53443974778_340379edc2_b.jpg


53444248070_a1722714f6_b.jpg


ik vermoed dat dit kleine deeltjes verharder zijn uit de clear van Gravity , het flesje was al een tijdje open en eigenlijk had ik het niet meer moeten gebruiken , daarom alles weer effen geschuurd en die delen opnieuw gespoten en gecleard ( deze keer met clear van Streetblisters )
Omdat dit geen metallic kleur is kan je delen opnieuw spuiten zonder dat je verschil ziet met de rest van het model

de uren die ik al aan deze body gespendeerd heb om het ding treffelijk te spuiten zijn ondertussen niet meer te tellen :D


Zoals hierboven al gemeld zat ik wat in dubio om de laadvloer een mooie afwerking te geven , dit is immers een showtruck.
Heb houten latjes geprobeerd maar mislukt.....
Heb balsa hout geprobeerd maar dan miste ik de metalen latjes tussen het hout.....
De decal van de kit dan ?

53443975168_3fc34f1bfc_b.jpg


Hoewel de decal er goed uitziet en met wat clear er op deze best ok is wou ik deze niet gebruiken , wegens de decals van deze kit zijn niet echt van goeie kwaliteit ( ze scheuren nogal rap ) en ik ben koppig en wou iets anders , heb zelfs traanplaat overwogen , zwart met blinkende noppen ( had dat gezien op een beurs en meegebracht ) stoer was het wel..... Maar wou toch hout ...
Dus zelf spuiten en zelf iets maken

Had de chroom onderdelen van deze kit toch ontdaan van de blinkende laag en was ze opnieuw aan het spuiten met Alclad chroom dus de laadvloer maar meegespoten met de rest verf die nog in de AB zat , dat heeft toen negen maanden !!! blijven liggen , twas zeker uitgehard en gedroogd :D

53444248395_9601af32b7_b.jpg


Ben toen beginnen afplakken ( het metaal ) met de bedoeling het hout te spuiten.....

Mijn Nederlandse YT'ber die ik volg en die tevens leverancier is van veel van mijn modelbouw spullen had mij op de beurs van Jabbeke één en ander verteld over zelf hout spuiten en had er zelf een filmpje over gemaakt en op zijn kanaal gepost :

[video=youtube]

Ik heb simpelweg alles gekopieerd wat in het filmpje gedaan wordt

53442913402_4c5ca443c1_b.jpg


deze had ik nog liggen , voor de basis : die heb ik gespoten met "wood" uit de set , en vervolgens het hout effect met alle andere houtkleurtjes met een penseel aangebracht , plus zeer sterk verdund zwart ook van Valleyo.
Dan opnieuw met de AB de clear orange van Tamiya met een paar dikke lagen aangebracht , bijkomend voordeel is dat het er meteen "vernist" uitziet , was nog van plan om ook deze te clearen met 2K clear , maar het zag er goed uit zonder ...

53443834436_28a1b9438c_b.jpg


Ben er heel tevreden over , en je kan ook nog experimenteren met andere clear laagjes zoals smoke , clear rood , enz...

Dus de motor was klaar , de body was klaar en de laadbak ....

53442909342_fdd0540e0c_b.jpg


Tijd voor het chassis en de aandrijving :

53444248310_e2c90f19c3_b.jpg


53444248315_b7690a0505_b.jpg


Hoewel niet te zien op de foto , zijn de uitlaten subtiel verweerd net zoals de spruitstukken van het blok
Met jet exhaust van Alclad en burnt Metal van hetzelfde merk , moet daar nog wat mee oefenen maar het ziet er al redelijk goed uit

Het interieur is heel simpel en bestaat uit slechts enkele onderdelen

53444156604_35e2177f57_b.jpg


53444248340_be789d1889_b.jpg


Op de vloer heb ik met flocking een tapijtje gesimuleerd , en de rest is afgeplakt en gespoten met Tamiya verfjes
de details met penseel geschilderd met diverse kleurtjes

reste mij nog enkel om alles in elkaar te zetten en de eindfoto's te maken

53443834311_d79df25c64_b.jpg


53444248235_00e8177c23_b.jpg


53443834281_b94295cd46_b.jpg


53444156439_152974745b_b.jpg


53444248165_796a0d83c7_b.jpg


53444156389_971aba18de_b.jpg


53444248140_2730bd86e4_b.jpg


53443834226_8d5eebe889_b.jpg


53443974813_9968a887e4_b.jpg


Zo dat was het , twee modellen af en we zijn pas 5 jan. das meer dan in een volledig 2023 :D
Hoop dat de autofabriek blijft draaien....

Conclusie : zonder tegenslagen is dit een zeer leuk en dankbaar bouwdoosje , detail is goed pasvorm kan beter , zo heb ik de onderkant van het interieur moeten trimmen om de cabine op zijn plaats te krijgen.
Denk niet dat de echte op de baan mag want er ontbreken twee toch wel belangrijke onderdelen aan deze auto ( dus ook op het model )
wie ziet het ??


Greetzzzz Modest
 
Toch een mooie truck geworden en bravo voor je doorzetting om die tot een goed einde te brengen.
 
Ja leuk dat er geen spiegels opzitten :-p Problemen met passen is niet onbekend bij die jongens en de mallen zijn soms ouder dan sommigen leden hier :LOL:

Model is knap geworden, nette kleur ook en de laadbak is ook goed gelukt.

Met welke vernis heb je hem nu gespoten?
 
Prachtige bouw.Vind de laadvloer geweldig.
Marc S.
 
Bonuspunten voor de volharding, extra bonuspunten voor de houtfinish. Erg mooi gedaan. Elkaar technieken gebruiken brengt de hobby naar een hoger niveau.
 
bijoetiful wow een echte eyecatcher i love it
Prachtig gedaan
Marc
 
Wel heel knap en overtuigend.
Bravo voor de houten vloer.
 
Na alle tegenslag toch een mooi model geworden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan