- Lid geworden
- 13 apr 2014
- Berichten
- 9.909
Edit: het wordt geen Fokker E.IV maar een E.I, andere kit van Wingnut Wings. Wordt met post van 16 februari duidelijk. In plaats van dubbele Oberursel motor (14 cilinder), wordt het een enkele (7 cilinder).
De Fokker E ('Eindecker') zorgde voor een revolutie in de luchtstrijd tijdens de Eerste Wereldoorlog. De mitrailleur schoot tussen de propellerbladen door, zodat de piloot zich optimaal kon focussen. De Engelsen zagen hun vliegtuigen massaal geraakt worden en neerstorten; ze spraken vol gruw en ontzag over de Fokker E alsof het een atoombom met landingsgestel was. Daar kwam zelfs een term voor: "Fokker Scourge". In de Britse politiek en pers werd gesproken over het begin van het einde.
En zoals dat gaat... na een half jaar was dit toesteltype verouderd. Andere fabrikanten hadden inmiddels de synchronisatietechniek overgenomen.
De Eindecker werd geleverd met Oberursel rotatiemotor. Bij de latere types zoals de E.IV, werden twee Oberursels aan elkaar geschroefd. Zo ontstond een 14-cilindermotor. Onderstaande twee foto's komen uit de handleiding van Wingnut Wings.
Een rotatiemotor was samengevat een levensgevaarlijk apparaat, waarbij niet de krukas roteerde binnen de motor, maar de hele motor om z'n eigen as roteerde. De krukas stond dus stil. Reden was betere koeling. Later ontstonden betere oplossingen.
De cilinders zijn op de Fokker bijzonder goed zichtbaar, beter dan bijvoorbeeld op de Sopwith Camel.
Die goede zichtbaarheid, leidt me ertoe te onderzoeken of er een verbetering mogelijk is t.o.v. de kitversie waarbij twee helften tegen elkaar moeten worden gelijmd en je altijd iets van een samenvoeg-lijn zult blijven zien:
Een optie is de Resin-kit die door Taurus Models beschikbaar word / werd besteld. Ik hoef me weinig zorgen te maken over verkrijgbaarheid, want ik zag dat het aantal koelribben niet correct is, er zijn er te weinig. Beetje een afknapper op een voor de rest prachtig stukje aftermarket.
Daarom wil ik het zelf 's proberen. Dit leek me een leuk projectje voor naast de brandweerwagen.
1. Zekerheidshalve even geprobeerd: simpel kerfjes in draaien. Maar ik krijg bijna geen reliëf. Ik zou een beitel van 0,18mm. moeten maken maar dat leek me gedoemd te mislukken. Het resultaat van een gewone draadsnijbeitel:
2. Met een holpijp 6mm-schijfjes ponsen (ik heb eigenlijk een grotere punch&die c.q. uitkapset nodig).
3. Platwalsen.
4. Hier de koelribben op 'n technische tekening. Ze zijn echt dun.
5. Schijfjes centreren op kapblok (ik heb daarvoor markeringen aangebracht op het blok).
6. Ontbramen.
[
7. Rijgen aan een 3mm.-bout.
8. Met twee moeren de tien messing plaatjes vastklemmen.
9. Alles afdraaien op de maximale diameter van de koelribben.
10. Met de draaibank valt zo precies te werken... 4,68mm. was het doel en werd het ook.
11. Het zag er als geslaagd uit! Maar toen de ringen van de bout afkwamen, werd een probleem zichtbaar: van de tien schijfjes zijn er 4 of 5 excentrisch. Dit komt door de speling tussen bout / schroefdraad en flinterdunne ringetjes.
Ik heb hier al een oplossing voor bedacht, voer voor de volgende update. Hopelijk lukt 't
Bestede tijd: 1 uur
De Fokker E ('Eindecker') zorgde voor een revolutie in de luchtstrijd tijdens de Eerste Wereldoorlog. De mitrailleur schoot tussen de propellerbladen door, zodat de piloot zich optimaal kon focussen. De Engelsen zagen hun vliegtuigen massaal geraakt worden en neerstorten; ze spraken vol gruw en ontzag over de Fokker E alsof het een atoombom met landingsgestel was. Daar kwam zelfs een term voor: "Fokker Scourge". In de Britse politiek en pers werd gesproken over het begin van het einde.
En zoals dat gaat... na een half jaar was dit toesteltype verouderd. Andere fabrikanten hadden inmiddels de synchronisatietechniek overgenomen.
De Eindecker werd geleverd met Oberursel rotatiemotor. Bij de latere types zoals de E.IV, werden twee Oberursels aan elkaar geschroefd. Zo ontstond een 14-cilindermotor. Onderstaande twee foto's komen uit de handleiding van Wingnut Wings.
Een rotatiemotor was samengevat een levensgevaarlijk apparaat, waarbij niet de krukas roteerde binnen de motor, maar de hele motor om z'n eigen as roteerde. De krukas stond dus stil. Reden was betere koeling. Later ontstonden betere oplossingen.
De cilinders zijn op de Fokker bijzonder goed zichtbaar, beter dan bijvoorbeeld op de Sopwith Camel.
Die goede zichtbaarheid, leidt me ertoe te onderzoeken of er een verbetering mogelijk is t.o.v. de kitversie waarbij twee helften tegen elkaar moeten worden gelijmd en je altijd iets van een samenvoeg-lijn zult blijven zien:
Een optie is de Resin-kit die door Taurus Models beschikbaar word / werd besteld. Ik hoef me weinig zorgen te maken over verkrijgbaarheid, want ik zag dat het aantal koelribben niet correct is, er zijn er te weinig. Beetje een afknapper op een voor de rest prachtig stukje aftermarket.
Daarom wil ik het zelf 's proberen. Dit leek me een leuk projectje voor naast de brandweerwagen.
1. Zekerheidshalve even geprobeerd: simpel kerfjes in draaien. Maar ik krijg bijna geen reliëf. Ik zou een beitel van 0,18mm. moeten maken maar dat leek me gedoemd te mislukken. Het resultaat van een gewone draadsnijbeitel:
2. Met een holpijp 6mm-schijfjes ponsen (ik heb eigenlijk een grotere punch&die c.q. uitkapset nodig).
3. Platwalsen.
4. Hier de koelribben op 'n technische tekening. Ze zijn echt dun.
5. Schijfjes centreren op kapblok (ik heb daarvoor markeringen aangebracht op het blok).
6. Ontbramen.
[
7. Rijgen aan een 3mm.-bout.
8. Met twee moeren de tien messing plaatjes vastklemmen.
9. Alles afdraaien op de maximale diameter van de koelribben.
10. Met de draaibank valt zo precies te werken... 4,68mm. was het doel en werd het ook.
11. Het zag er als geslaagd uit! Maar toen de ringen van de bout afkwamen, werd een probleem zichtbaar: van de tien schijfjes zijn er 4 of 5 excentrisch. Dit komt door de speling tussen bout / schroefdraad en flinterdunne ringetjes.
Ik heb hier al een oplossing voor bedacht, voer voor de volgende update. Hopelijk lukt 't
Bestede tijd: 1 uur
Laatst bewerkt: