Hoofdsponsor

1/48 Fokker D VII civiel OO-AMH

Ook hier slecht nieuws en ik ben eerlijk gezegd een beetje (veel?) pissed op dit moment.

Vandaag heb ik een hele reeks foto's mogen ontvangen in verband met de OO-AMI en de OO-AMH.
Uit deze foto's blijkt dat de 1/72 kit van de OO-AMI niet correct is.
Jammer genoeg had ik deze kit als referentie gebruikt voor het bouwen en verbouwen van de OO-AMH.

Dit resulteert er in dat ik mijn bouw volledig mag herbeginnen omdat niet alleen het bovendeel van de romp met de twee openingen verkeerd is maar ook het door mij scratch gebouwde binnenwerk. Tevens zal ik nu ook de bovenste vleugel moeten verbouwen.

Miljaardemiljaardemiljaarde...

Maar ik geef het niet op, het moet goed komen al zal het voor vandaag niet meer zijn.
 
Lastige vaststelling en begrijp de frustratie van het moment volledig uit eigen ervaring.
1 voordeel is dat het nu in de vingers zit en je weet wat er fout is.
Magere troost maar volg je verder in dit avontuur.
 
Vandaag de werken heropgestart na verwikkelingen en ontwikkelingen in de bouw.

De originele motor in die toestellen bleek bovendien geen BMW te zijn maar een Mercedes dIII.
De beide achteruit geschoven cockpits dienden dus meer naar voor te komen en opnieuw ingericht.

Interieur.jpg

Moet nog wat bijgeschilderd worden alvorens de beide helften gesloten worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...
 
Toch wel knap dat ze dit allemaal uitgevonden hebben .
 
oei , dat is veel ervaring opgedaan in verbouwingen op korte tijd, wel jammer maar bewondering voor je volharding.
De volhouder wint altijd zullen we maar denken, hopelijk gaat het vanaf nu wat vlotter.
 
De romp zit weer dicht en is grotendeels opgeschuurd, de onderste vleugel is gemonteerd.

Nieuwe cockpit.jpg

Nu eerst een primer en kijken wat we nog moeten verbeteren.
 
Na de nodige perikelen komt het zo te zien toch in orde en ben benieuwd naar de volgende stappen.
 
Bedankt voor de steun, we doen verder...

Primer.jpg

Mooi geschuurd en in de primer gestoken.
De bovenvleugel werd reeds voorzien van de struts want voor hen waren gleuven voorzien in plaats van gaatjes en dat moest gevuld en geschuurd worden.
Volgende stap is het aanbrengen van het horizontale staartvlak.
 
Ben benieuwd naar zijn kleuren.
 
Ben benieuwd naar zijn kleuren.
Als het de OO-AMH gaat worden waar ik de decals van het dan zal dit een volledig rood vliegtuig worden met enkel de onderzijde van de vleugels in een soort crème kleur. Behalve de Belgische registratie zal deze ook voorzien zijn van grote Texaco roundels.
 
De kogel is door de kerk, ik weet nu eindelijk welke versie ik moet gaan bouwen.
OO-AMH, dat wel, maar zijn bovenste vleugel werd op korte tijd 3x verbouwd én hij droeg verschillende markeringen.

De staart hangt er nu volledig aan en ook het onderstel is al bijna klaar.

Tail.jpg

De markeringen zijn aangebracht aan de vleugel.

Wing preview.jpg

Deze gaat het dus worden: asymmetrisch uitgesneden vleugel en drie benzinetanks.
Hij zal tevens in dit kleurenschema en met deze kokardes voorzien worden. Op het plan heeft hij roze onderzijde van de vleugels maar de kleurenlegende zegt dat dit Clear Doped Linen moet zijn, dus eerder naar de beige kant op.

Wing cut-out.jpg

De vleugel is in- en uitgesneden. Insnijden voor de benzinetanks, uitsnijden van de asymmetrische hoek.
Boven zie je de vleugel van de Revell kit voor de OMH, onderaan de vleugel van de Dragon kit voor de OO-AMI. De versie die ik voor deze moet bouwen heeft 5 benzinetanks.

Morgen maak ik de speciale benzineleidingen.
 
Interessante werken om volgen.
 
De kogel is door de kerk, ik weet nu eindelijk welke versie ik moet gaan bouwen.
OO-AMH, dat wel, maar zijn bovenste vleugel werd op korte tijd 3x verbouwd én hij droeg verschillende markeringen.

De staart hangt er nu volledig aan en ook het onderstel is al bijna klaar.

Bekijk bijlage 425194

De markeringen zijn aangebracht aan de vleugel.

Bekijk bijlage 425195

Deze gaat het dus worden: asymmetrisch uitgesneden vleugel en drie benzinetanks.
Hij zal tevens in dit kleurenschema en met deze kokardes voorzien worden. Op het plan heeft hij roze onderzijde van de vleugels maar de kleurenlegende zegt dat dit Clear Doped Linen moet zijn, dus eerder naar de beige kant op.

Bekijk bijlage 425196

De vleugel is in- en uitgesneden. Insnijden voor de benzinetanks, uitsnijden van de asymmetrische hoek.
Boven zie je de vleugel van de Revell kit voor de OMH, onderaan de vleugel van de Dragon kit voor de OO-AMI. De versie die ik voor deze moet bouwen heeft 5 benzinetanks.

Morgen maak ik de speciale benzineleidingen.
Allee vooruit Erwin je hebt de oplossing gevonden, het einde is in zicht . Willy.
 
We zijn aan de schilderwerken begonnen.

Beige undersides.jpg

De onderzijde van beide vleugels moet in het Clear Doped Linnen, soort beige, gespoten worden.

Om reden dat er een kleine rode band aan de rand van de vleugels zit, dan alles maar afgeplakt met tape...

Wing taped.jpg

om dan een gele ondergrond te spuiten voor de latere rode verf.

Yellow.jpg

Lijkt tot nu toe toch mee te vallen.
 
Hij heeft nu een rood jasje.

Rood.jpg

Ook de bovenste vleugel is reeds gespoten maar daar zat nog een foutje op en die moet dus herdaan worden.
 
Ben benieuwd naar buiten foto's als hij af is.
 
De body en beide vleugels zijn gespoten. De hoofdkleur is rood bovenaan en Doped Linen onderaan.

Red body wings.jpg

De bovenzijde van de 3 brandstoftanks hebben een dop gekregen welke nog in het zwart moet geschilderd worden.

Linen undersides.jpg

De onderkanten van de brandstoftanks hebben elk een uitwendige brandstofleiding gekregen zoals die te zien is op foto's van dit toestel. Ze zijn onderling verbonden en een leiding loopt tot aan de achterzijde van de vleugel. Blijkbaar, eveneens afgaande op de foto's, was hier op het uiteinde een kraantje om de brandstoftoevoer af te sluiten.

Als alles goed verloopt probeer ik morgen de bovenste vleugel te plaatsen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan