Hoofdsponsor

1/48 Fokker B.II uit 1916 [wip]

E

Eugene

Guest
.
Een vliegtuigje met resin en PE heb ik nog niet gemaakt. Binnenkort dus wel omdat ik de Fokker B.II van Special Hobby ga maken. En jullie mogen meekijken! Wellicht zal ik ook wat vragen stellen her en der. In deze post staan alvast enkele vraagjes.

Het ziet er een knap gedetailleerd vliegtuigje uit. Duurder dan zijn soortgenoten van andere merken, maar ik heb hem voor de helft van de prijs kunnen kopen - gewoon in de winkel, gloedjenieuw.

De naamgeving en geschiedenis is wat raar. Maar eerst kijken wat er in de doos zit.

Doos

Mooie doos:
attachment.jpg

Het plastic ziet er netjes uit, stevig en niet te veel flash:
attachment.jpg

Linksonder is de resin al te zien. Daar zit wel wat flash op:
attachment.jpg

En er zit nog een bladje PE bij.

De bouwhandleiding is voor volwassenen, maar meer moet dat niet zijn (hoop ik...):
attachment.jpg

En de plaats van de plakkertjes straks staat ook duidelijk aangegeven:
attachment.jpg

Verven

Het verven gaat met de penseel gebeuren. Dat gaat mooi worden. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik het beste dat jute (of wat is het) kan schilderen dat op die oude vliegtuigjes zit. Daarmee ben ik al wat bezig geweest met een ander Fokkertje, de DR.I, maar ben nog niet echt tevreden. Tips zijn welkom!

Naam & Geschiedenis - meer uitleg is welkom!

Toen ik met de doos thuiskwam, ben ik op het Internet wat gaan opzoeken over de geschiedenis.

De Fokker B.II is eigenlijk een watervliegtuigje uit 1923. Maar dat is niet deze waar het hier om gaat. Tijdens WO I had het Oostenrijks-Hongaarse leger een vliegtuigje dat ze Fokker B.II noemden. Raar dat twee verschillende vliegtugen dezelfde naam hebben, nietwaar?

Ik heb begrepen dat het Oostenrijkse-Hongaarse leger toendertijd met hun wapenbroeder Duitsland een deal hadden gemaakt. Zij mochten de Fokker B.II in licentie maken. Ze produceerden ze als serie 03.5 en 03.6. De doos vermeldt serie 03.6.
Verder heb ik begrepen dat deze Fokker B.II eigenlijk een kleine modificatie is van de Fokker M10 of de M17. Maar dat heb ik niet helemaal begrepen, diverse bronnen lijken iets anders te zeggen.
Weet iemand hier iets meer over?
En nu ik toch aan het vragen ben: op de tekening op de doos zie je, op het voorste steunbalkje tussen de vleugels, een soort molentje van een werphengel. Wat is dat?

Versie

Het model in de doos is dus van een vliegtuig van het Oostenrijks-Hongaarse leger. We kunnen kiezen uit drie modellen, om te maken. De 03.61 (effectief gebruikt om te vechten aan het Oostfront in 1916), of de 03.77 of 03.82 (volgens mij alleen voor training, hebben ook geen machinegeweer).

Ik ga denk ik de 03.61 maken, die ziet er het compleetst uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist heb je hier! Om dat jutte te maken kan je misschien met een donkere kleur tusseb steunribben pre-shaden en dan telkens over heel de vleugel lichtere kleuren bruin, oker airbrushen. Zoals hier: http://www.aeroscale.co.uk/modules.php?op=modload&name=features&file=view&artid=3198
.En nu ik toch aan het vragen ben: op de tekening op de doos zie je, op het voorste steunbalkje tussen de vleugels, een soort molentje van een werphengel. Wat is dat?

Dat is volgens mij een snelheidsmeter.

Veel succes!

Jens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Evel-Knievel: Ik denk dat je me verward met Eugene!

Groetjes,

Jens
 
Sonny, Evel-Knievel: jullie bemerking dat het hier om een windmeter gaat lijkt me helemaal juist! Bedankt daarvoor. Als ik op anemometer zoek krijg ik inderdaad zo'n plaatje van een windmeter met halve bollen, die we van het KMI kennnen.

Hier zat de meter, om af te lezen, dan blijkbaar direct onder. Zoals op deze foto zoals hij op de Fokker DR I zat.

Lekker primitief als je het vergelijkt met de huidige vliegtuigen. Prachtig, zo hebben mensen dus gevlogen. Dat wil ik ook wel :8

Vanavond hoop ik mijn eerste vorderingen te kunnen posten.

Groetjes,
Eugene
 
K. U. K. Betekend Kaiserlich und Koniglich dus Keizerlijk en Koninklijk wat inderdaad terugslaat op Oostenrijk ten tijde van WO1.
Oostenrijk zat toen vast aan Hongarije (denk maar aan de Sissi films) en had ten tijde van WO1 zelfs een marine.
ziet er een mooi kitje uit, ik volg.
 
Ah, de Dubbelmonarchie... daar zie je niet veel van verschijnen. Leuk!
 
das een mooie,eugene

volg ik met spanning
 
Veel succes met de bouw, ik schuif gezellig bij om te volgen.
 
Wat een supergedetailleerde cockpit wordt dit. Geheel uit resin en PE. Dat heb ik nog nooit gebruikt dus dat is superspannend en leuk. Super dus.

Ik ben begonnen met de grotere stukken PE, en heb nu dit:
attachment.jpg
De wasspeld en het Revell-potteke heb ik erbij gezet om te tonen hoe groot (klein) het is.

Het lijkt niet veel maar ik ben er wel veel tijd mee kwijt geweest. De stukken van resin moeten worden ontdaan van flash, dus moeten worden geschuurd. En sommige stukken zaten nog op een blokje en moesten dus worden losgesneden van dat blokje.

Een goed punt van resin is dat het makkelijk schuurt. De flash gaat er dus zo af. MAAR omdat het soms zo'n kleine onderdelen zijn, kun je met één schuurbeweging het onderdeeltje wegschuren en dan zou je geen onderdeeltje meer hebben.. Moet niet natuurlijk. Voorzichtig zijn en goed uitkijken. Ik ben daarom begonnnen met de grotere onderdelen, om ervaring op te doen, en ben nu aan de kleinere toe.

Dat kleine stuurknuppeltje (tweede van links op de foto hierboven) bestaat bijvoorbeeld uit 3 onderdelen die ik heb gekuist en aan elkaar gekleefd. En zo volgen nog bijvoorbeeld het kompasje. En ook de motor gaat helemaal uit resin-onderdelen worden opgebouwd. Nijg. Lijmen gaat overigens met superlijm, niet met de plasticlijm die je gewoonlijk gebruikt.

Het PE snijdt ook makkelijk. Moet ook wel want sommige onderdelen zaten nog op een blokje. Gelukkig kan ik een zaagje op mijn mesje zetten, dat werkt prima:
attachment.jpg

Ondertussen ben ik aan het bestuderen hoe ik het beste linnen en hout kan nabootsen. Daarvoor probeer ik ook het een en ander uit. Het ziet er nog niet goed uit, vooral omdat ik het verkeerde plastic gebruik als ondergrond - ik heb niets beters gevonden dan een yoghurt-potteke en dat plastic is extreem glad. Toch laat ik het even zien, links moet linnen zijn en rechts hout:
attachment.jpg

Er is dus nog werk aan.

Allemaal erg leuk en spannend. Ik houd jullie op de hoogte!

Eugene
 
Hout structuur kan je maken door een licht bruine ondergrond te schilderen en daarna erover te wrijven met een doekje en olieverf, bv. burnt umber. Daarna kan je dat dan met een vlak penseel uit borstelen in de juiste richting. Hier nog de tips and hints pagina van WingnutWings, kan misschien van pas komen.http://www.wingnutwings.com/ww/hintsandtips

Je bent goed bezig met al dat resin, zou ik niet durven!

Succes verder!

Jens
 
Jens, bedankt voor je tip over het hout. Ik ben de laatste dagen een aantal zaken uit aan het proberen over het verven van hout, waaronder jouw tip. Ook over het schilderen van dat linnen. Heel binnenkort verwacht ik hier een result/update te kunnen geven.
 
Bedankt Verbeek. Deze tips zijn voor verven op ware grootte, maar met een beetje fantasie zijn ze te hervormen voor kleinere schaal. De manier om linnen na te bootsen door horizontale en verticale strepen te trekken kende ik nog niet.

Stof er op drukken om ze de structuur van de stof te krijgen, geeft geen goed effect. Net als echt linnen hier geen goed effect geeft: de verhoudingen kloppen dan niet meer! Je brein raakt in de war, het ziet een klein vliegtuigje, probeert dat te begrijpen, en ziet dan linnen op ware grootte. Probeer daar maar eens een samenhangend geheel van te maken, als brein zijnde.

Om diezelfde reden is echt hout gebruiken ook niet evident. Je moet het dan zo kunnen maken dat het echte hout overeenkomt met schaal 1/48. Daarvoor moet je dan bijvoorbeeld hout nemen met een hele fijne nerf of zo.
 
De cockpit is geverfd:

attachment.jpg

Ik ben er redelijk tevreden over. Zoals ik al schreef heb ik wat geëxperimenteerd om het best linnen en hout na te bootsen op deze schaal. Dat was leerzaam en zijn tijd waard. Het heeft weinig zin om foto's van de proefstukjes tonen; ik heb het geprobeerd maar het komt niet over. De verschillen die je in werkelijkheid ziet, zie je dan niet op de foto. Maar ook zagen mijn proefstukjes er vaak mislukt uit, hoewel het werk zelf wel heel nuttig was. Soit. Als je het zelf wel eens hebt geprobeerd weet je wat ik bedoel 8) .

Hoe heb ik het gedaan:
  • Linnen: eerst een basislaag met de juiste kleur, hoeft niet dekkend. Dan met een grof penseel, met iets lichtere kleur 'stempelen' zodat de stipjes van de penseelharen te zien zijn. Dan met iets donkerder kleur stempelen. En vervolgens nog een waterige laag basiskleur er over (soort van wash dus). De donkere stipjes zorgen uiteindelijk voor de linnenstruktuur, de lichtere voor het evenwicht.
    Dit zal ik nog laten zien, met foto's, als ik de buitenkant van het vliegtuig verf.
    Ook de binnenkant van het vliegtuig heb ik zo geverfd, dat zit er wat licht op, maar daar zie je toch weinig of niets van. De panelen links en recht van het stoeltje wel.
  • Hout: eerst een basislaag van oker, dan met een 'zware dry brush' met donkerder bruin er overheen gaan. Met een 'zware dry brush' bedoel ik dat er iets meer verf aan het penseel zit dan een gewone dry brush. Zo krijg je de houtnerf.
Schaal is belangrijk, heb ik gemerkt. Ik heb nu bijvoorbeeld hout op 1:48 geschilderd, en ben daar tevreden over. Als ik hout zou schilderen op 1:72 zou ik het anders doen, waarschijnlijk door de nerf er met een echte wash in te brengen. En bij 1:32 zou ik met olieverf doen: eerst een donkere onderlaag opbrengen, dan na droging een lichte laag, en daar met een penseel strepen door trekken zodat de donkere onderlaag te zien is.

Maar ik stop er mee want het dreigt saai te worden (of is het misschien al :wub: )

Opmerkingen en kritiek zijn welkom! Daar leer ik van - hoop ik.

Goed, dan eens serieus en deftig passen met een dry fit. Oei, had ik dat maar eerder gedaan:
attachment.jpg

Ik schrik er natuurlijk niet van dat er van de binnenkant van de cockpit weinig te zien is. Wist ik al, van een snel-snel-dry fit. Dat vind ik prima; het lijkt zo een soort van verborgen schat.

Maar die spleet! Dat valt niet dicht te plamuren. De cockpit is te breed.
Eens kijken wat ik kan doen. Hier kom ik wel uit.

Tot binnenkort,
Eugene
 
Mooi vliegtuig Eugene.

De resin panelen aan beide kanten van de stoel zijn veel te dik, als ge dat naar de schaal 1/1 zou omrekenen dat zijn ze zo dik als een buitenmuur van een huis.

Het zou mij verbazen als het echte vliegtuig een cockpit had met aan beide kanten panelen of wanden. Zo'n vliegtuig is opgebouwd uit stalen buizen waarover spandoek zit.

Om de kit netjes te laten passen - én om de kit meer op het echte vliegtuig te laten lijken - zou ik de panelen aan de achterkant schuren tot alleen de buizen over blijven. Maar het lijkt mij makkelijker om die panelen weg te laten - zoveel detail zit er niet op - en de buizen uit koperdraad te maken.
Dit koperdraad kunt ge rechtstreeks op de beide romphelften lijmen, en daarna de details toevoegen.
 
Hé Pascal, dat is het natuurlijk! Bedankt voor de snelle reaktie. Die panelen zijn veel te dik.

Die panelen zijn van resin, en bij andere resin-onderdelen heb ik al een blok weg moeten snijden. Zo ook bij deze panelen. Maar dus nog niet voldoende; de achterkant moet ook nog weg.

Wet Sellery zei:
Maar het lijkt mij makkelijker om die panelen weg te laten - zoveel detail zit er niet op - en de buizen uit koperdraad te maken.
Goede redenering, maar ik ga het resin gebruiken. Doel van dit kitje is, voor mij, onder andere om resin te leren gebruiken.
 
Tja, dat is dus de reden waarom ik geen resin producten durf te gebruiken. Ik denk dat de manier die Wet Sellery voorstelt de beste manier is. Ongeacht de resin stukken. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen!

succes!

Jens
 
Dit weekend eindelijk weer tijd gehad om te bouwen. Vanaf afgelopen februari zit ik voor het werk gedurende de week in het buitenland, elke week. En de weekends worden dan erg druk... dus geen tijd in overvloed. Dit weekend tijd gemaakt om te bouwen. Daar moet ik vaker tijd voor maken want het werkt erg ontspannend. Ik hoop dus binnenkort nog updates te kunnen geven.

Goed, waar ik was gebleven: de cockpit was te breed, het vliegtuigje sluit niet. Dus resin wegvijlen. Dat ging vlot. Nog wat passen, meten, bijvijlen en het paste! Ik trots. :wiggle:
attachment.jpg

Volgens mij was zo'n cockpit in de eerste wereldoorlog een smeerboel. De piloot zit er een tijd alleen, alles gewoon in de buitenlucht, en daarbij is linnen en hout niet echt proper te houden. Met wat olieverf een wash gemaakt en de cockpit vervuild, vlak voor ik het in elkaar zette. Ik ben tevreden over het resultaat. Ik heb geprobeerd het vast te leggen op foto:
attachment.jpg attachment.jpg

Aan de romp is nog wat schuurwerk. En de ribbels zal ik waarschijnlijk opnieuw moeten maken.

Terwijl ik bezig was heb ik ook de motor in elkaar gezet. Ook hier heeft de fabrikant een mooi gedetailleerd onderdeel van gemaakt, van resin en metaal. Maar net als de cockpit wordt het een beetje een verborgen schat: van de motor ga je niet veel zien omdat er een koepel boven komt met een voorstukje, en de propeller komt ervoor :wacko: Maar het gaat om het bouwplezier dus daar gaat-ie:
attachment.jpg
Dat lukt goed, met voldoende concentratie en de juiste lijm.

Ik zit weer op het spoor!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan