Hoofdsponsor

1/50 Fluitschip "Potvis" 1:50 (kit bashing)

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Arjan68

Guest
Mijn huidige projekt is de bouw van het fluitschip "Potvis". Dit is een fictief schip dat gebaseerd is op de Dutch Whaler kit van Sergal.
Ik zal echter alleen de kiel en spanten van deze kit gebruiken, en een deel van het hout. De rest zal bijna volledig worden gescratched. Het zit dus ergens tussen scratchbouw en kitbashing in ;)

Waarom deze verbouwing ? Omdat de kit vele fouten heeft waardoor eigenlijk alleen de rompvorm overeenkomt met een echt fluitschip.
Om een paar van de fouten te noemen: veel onderdelen zijn in de verkeerde schaal; de opbouw en indeling van de dekken slaat nergens op en de masten en ra's zijn te dik.

Ik heb ondertussen wat research gedaan en heb het originele model en een aantal tekeningen gevonden waar de Sergal kit op is gebaseerd. Dit origineel is geen walvisvaarder maar een handelsschip. Dat ga ik dus ook bouwen. Maar het wordt geen exacte kopie. Ik gooi er ook een stukje eigen ontwerp in omdat dat de bouw voor mij leuker maakt.

De naam "Potvis" heb ik gekozen omdat de rompvorm daar wel een beetje aan doet denken. Bovendien heeft er bij de VOC een fluitschip met deze naam gevaren.

Ik ben al een aantal maanden bezig met de bouw en zal in mijn volgende posting een aantal foto's van de stand van zaken geven (ik heb nu nog te weinig credits om externe links naar de fotos te mogen plaatsen.....)

Arjan
 
Even een paar plaatjes om mijn verhaal wat te verduidelijken. Ten eerste de Sergal kit voor diegenen die hem niet kennen.

man790_K.jpg


In mijn intro verhaal noemde ik al het originele model waar de kit op is gebaseerd. Dit model is in het bezit van het Rotterdamse maritiem museum en ik ben nog van plan om daar wat meer docu over op te vragen.

fluit17.jpg

Mijn Potvis zal dus een soort van mix tussen deze twee schepen gaan worden, met een vleugje eigen fantasie toegevoegd 8)

En dan nu wat plaatjes van de potvis in chronologische volgorde:

fluit-010.jpg

fluit-038.jpg

fluit-049.jpg

fluit-051.jpg

Zoals je ziet wijk ik af van de gebruikelijke bouwvolgorde. Ik maak eerst een aantal zaken op en rond het dek omdat die nu nog makkelijk toegankelijk zijn. Als de romp eenmaal beplankt is wordt het veel lastiger om daar nog aan te werken.
 
Dit project heb ik elders al vanaf het prille begin gevolgd, in die paar plaatjes hier steekt al heel wat werk.
Heel veel succes met de verder bouw.

De kleuren op de laatste foto's zijn volgens mij niet zoals de kleuren er werkelijk uit zien, toch ?
 
Hey Arjan, leuk dat je hier verder gaat met de Potvis, tis een prachtschip en ben benieuwd naar je vorderingen
(en valkuilen die je ongetwijfeld nog veel zult tegenkomen).

Jack
 
De kleuren op de laatste foto's zijn volgens mij niet zoals de kleuren er werkelijk uit zien, toch ?

Nee, ze zijn in de avond gemaakt bij het licht van een spaarlamp waardoor het te geel lijkt. Ik heb nog een daglichtfoto die ik morgen even zal posten.

@Jack: als ik vuilkuilen tegenkom dan heb ik ze zelf gegraven :D
 
ik ben zeeeeeer benieuwt arjan want ik ga nog 1 project wijden aan een pinas en daarna ga ik me vol storten op de bouw van een fluitschip. er zullen daar ook weer een paar jaren en projecten over gaan voor ik het onder de knie heb.
 
@Dirk: ga nou niet te veel bij me afkijken, want dit zal zeker geen perfekt fluitschip worden. Het is voor mij ook een voorbereiding op een latere scratchbouw.

Hier is meteen even een foto bij daglicht. Het geel is in werkelijkheid nog iets minder fel.

fluit-052.jpg
 
kleuren zijn erg mooi arjan.

ik denk dat je uit elk topic wel iets kunt leren dus ik zal zeker alle topics van fluitschepen uitspitten. en jou kennende gaat dit mijn nr 1 topic worden arjan ;)
 
Net als je denkt om eindelijk aan de beplanking te kunnen beginnen......

Ik kom net tot de ontdekking dat de vorm van de achtersteven eigenlijk helemaal niet klopt. Nu ik dat weet kan ik het natuurlijk niet zo laten :D
Morgen zal ik wat foto's plaatsen om te laten zien wat ik bedoel en hoe het moet gaan worden.

De achterste twee spanten moeten van vorm veranderen, en de fillers (waarop ik 2 dagen heb zitten zwoegen :angry:) gaan de kliko in.
Ik had net zo goed een volledige scratchbouw kunnen doen, er blijft echt niets van de kit over zo.
 
ik ben benieuwt want weet niet wat je gaat veranderen.
 
Mooi schip Arjan, succes verder met de bouw.

Fred
 
De achtersteven dus....... Ik zal proberen te beschrijven wat ik bedoel, maar dat is lastig.

Eerst een foto van de Potvis zo als het nu is. Let op de vorm van de filler. Deze is erg rond en loopt bovenaan zelfs weer een stuk terug naar binnen. Deze bolling is veel te sterk.

Onderaan loopt het ook te snel weg van de steven. Zo krijg je een zwakke constructie bij de kiel en stevenbalk want er is geen zijdelingse steun van de beplanking. Ik kan me niet voorstellen dat de hollanders het zo gebouwd hebben.

fluit-053.jpg

Ik heb een flink aantal modellen en tekeningen bekeken, en dit zie je nergens terug ! De ronding moet minder worden en bovenaan vertikaal eindigen, of een heel klein stukje naar binnen. De tweede foto is een voorbeeld van hoe het eigenlijk bij alle fluitschepen ongeveer zit. Dit is het model dat Willem Vos heeft gebouwd.

fluit-wv.jpg

De romp is hier achteraan veel minder bol en de beplanking loopt gewoon door tot aan de kiel. Dit ziet er veel logischer en vooral ook steviger uit. Ik denk er dan ook sterk over om het zo te gaan maken. Wat is jullie mening ?

Het gaat nog flink wat werk worden. Zo als ik al zei moeten de laatste twee spanten naar onderen toe verlengd worden en een andere lijn volgen. De fillers moeten minder bol worden en ook iets verder naar achteren komen.........
 
kun je de spanten niet meer loshalen nadat het dek er boven verwijderd is en dan nieuwe spanten plaatsen?

of is het makkelijker om er een stuk aan te maken aan de onderzijde.
 
Dat wordt een moeilijke klus Arjan, juist de vorm aan de achterkant is juist zo typerend voor deze fluiten.
De filler die je geplaatst hebt lijkt idd niet helemaal juist, is het misschien een idee om een strookje van de achtersteven af te halen
en de filler wat rechter schuren of kom je dan niet meer uit met je dekken?

Mooi plaatje van die Willem trouwens.

Jack
 
Het blijft lastig je een voorstelling te maken bij de 1e foto, bovenin loopt het in ieder geval veel verder naar binnen als bij het schip van Willem Vos.
Wellicht kun je de filler nog verwijderen, deze is toch van balsa? en dan een nieuwe plaatsen. Het is een idee, maar weet niet goed of het haalbaar is.
 
kun je de spanten niet meer loshalen nadat het dek er boven verwijderd is en dan nieuwe spanten plaatsen?

Nee.

is het misschien een idee om een strookje van de achtersteven af te halen en de filler wat rechter schuren of kom je dan niet meer uit met je dekken?

Als ik dat doe dan komt het roer te ver onder de spiegel te zitten denk ik. En dan blijf ik met de situatie onderaan zitten.....
 
Het blijft lastig je een voorstelling te maken bij de 1e foto

Je hebt gelijk Wim. Hier aan plaatje van een afgebouwde kit (een betere kon ik zo snel niet vinden)

IMG_0577~0.jpg
 
bij w.v begint de bolling presies bij het boeisel dus het vlak ( eerste 6 planken zitten gewoon tegen het steven als een pinas daarna begint hij bol te gaan )

maar daar raad ik ook maar naar hoor arjan want presies weet ik het ook niet
 
Tsja, het is een lastige beslissing :wacko:

Ik ga in ieder geval de filler blokken aanpassen. De bovenste helft verwijderen en dan een vlakker stuk er voor in de plaats zetten.
Wat ik onderaan ga doen daar moet ik nog een nachtje over slapen ;)

Het model van Jacques Mailliere heeft de achtersteven weer bijna zo als de kit.....
Ik denk dat we ook hier weer die uitspraak van dat andere forum kunnen citeren: 't Is een Hollander, dus alles kan :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan