Hoofdsponsor

Flight deck - Tips gevraagd

ERVARING
2maand
BOUWWIJZE
zoveel mogelijk zelf
BOUWBUDGET
beperkt, kopen kan altijd
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
alles is welkom

jepe

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 sep 2019
Berichten
75
Ik ben van plan om de Dauntless op een flight deck diorama te zetten.
Blijkbaar waren die op een US WW2 carrier in hout afgewisselt met een metalen strip

https://www.largescaleplanes.com/reviews/review.php?rid=2160

Het houten gedeelte zie ik wel zitten (frisco of andere sticks). Maar heeft iemand een idee hoe ik de metalen strip zou kunnen namaken ?
Die hebben van die 'U' -gaten.
Ik heb geen laser cutter of van die dingen.

Ik kan er moeilijk een japanner van maken (die hun deck was volledig in hout :cool:

Al vast bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Plastic strip of profiel.
 
Dit is typisch iets wat normaal gesproken opgelost wordt met photo etch. Er vanuit gaande dat je zelf niet wilt photo etchen, zou je eens op onderzoek kunnen gaan via Scalemates bijvoorbeeld, of zoiets al bestaat. Eventueel kun je het ook laten photo etchen, dan moet je zelf de CAD-tekening aanleveren. Het tekenen zelf is eenvoudig.
 
Dit is typisch iets wat normaal gesproken opgelost wordt met photo etch. Er vanuit gaande dat je zelf niet wilt photo etchen, zou je eens op onderzoek kunnen gaan via Scalemates bijvoorbeeld, of zoiets al bestaat. Eventueel kun je het ook laten photo etchen, dan moet je zelf de CAD-tekening aanleveren. Het tekenen zelf is eenvoudig.
Bedankt,
misschien dat zo een template kan helpen.

 
Misschien het allemaal niet te moeilijk maken voor de eerste keer.
- Plastic strips snijden (breedte moet ik nog wat uitvogelen)
- design maken met Affinity (het patroon is niet zo complex)
- afprinten op een transparante decal sheet (laser)
- de rest is standard

de 'U' hebben dan wel niet een relief, maar je moet ergens beginnen :rolleyes:
 
Is het niet mogelijk om een soort stempel te maken in U-vorm (van een oud penseel o.i.d.) om daarmee de vorm uit te drukken uit metaalfolie (soort van botervlootjes)?
 
Is het niet mogelijk om een soort stempel te maken in U-vorm (van een oud penseel o.i.d.) om daarmee de vorm uit te drukken uit metaalfolie (soort van botervlootjes)?
het proberen waard 👍
 
Je heb ook U profiel in plastic en koper/messing misschien wel iets in de juiste maat? Wat ken misschien is twee zeer dunne stripjes evergreen op de juiste breedte aanbrengen en daarna met stripjes die vakjes maken. Je mis dan wel de diepte van een echt U profiel maar door middel van een wash kan je dt wel imiteren.

Sorry voor de hoge kwaliteit foto :LOL:

Foto op 09-07-2023 om 12.50.jpg
 
Mijn 2de oplossing zou zijn om een radstempeltje te maken met twee of drie paar van die gaten in. Je drukt dan een stuk klei plat op een houten plaat en je rolt er met de schijf over langs een lineaal. Dan snij je dit af zodat er alleen een strip op de plank blijft liggen. Daar leg je het dek naast als het gedroogd is. Mijn eerste oplossing zou zijn om dit zelf uit te snijden uit metaal, maar niet iedereen is zo zot als ik natuurlijk.
 
ik ga proberen om een template (stempel) te maken waarop een lange rij U en omgekeerde U staan (in dunne koperdraad)
Welk soort putty koop ik best ?
- Iets dat ik kan glad kan uitrollen tot een 1 - 2 mm
- dat nadien beenhard wordt maar niet breekt
- dat je kan schilderen
zodat ik het integreren met het hout als vloer van het deck ?
 
Nogal een hele omweg vind ik wanneer er gewoon gedrukte (cardboard) exemplaren te verkrijgen zijn naar ik meen.
 
Een metalen U profieltje en stensselen in foam met veel geduld zou kunnen werken.
 
Ik dacht dat een photo-edge sheet was.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan