Hoofdsponsor

1/72 Five times an A-6... Grumman Production line [wip]

F

Flynn

Guest
Zo maar even vijf A-6 varianten op m'n bureau gegooid en daar hou ik nu van. Even de fabriekslijn openen voor drie EW-types en twee herstellingen tussendoor draaien van 2 aanvalsjagers.

Wat hebben we op tafel liggen?

Matchbox EA-6B Prowler
Hasegawa EA-6B Prowler
Fujimi EA-6A Intruder
Hasegawa A-6A Intruder
Hasegawa A-6E Intruder

Een mooi quintet.

A-6001_zps5dc2829e.jpg


Een vergelijkende studie van de Electronic Warfare beestjes van de verschillende merken.
Matchbox is een beetje bruut qua panelen, maar die werken we wel weg.

A-6004_zps377b6fea.jpg

Cockpitjes

A-6007_zps0060e6e3.jpg

Hmmmm, it ain't gonna happen... beetje aanpassen en wat scratchbuilding. Enkel Fujimi doet het voldoende.

Eerst de Matchbox maar eens onder handen nemen en de beide opknapHasegawa A-6'jes.

A-6008_zps826163fa.jpg

En een nieuw achterkantje (Excuse me, Bulkhead) gemaakt en wat stripjes gesneden.

A-6009_zps5f759c42.jpg

En plak en knipwerk, de kleuterschool heeft toch z'n vruchten afgeworpen.

A-6011_zpsef8e7d91.jpg

En toen waren er twee

A-6013_zps39f8f581.jpg

en een heleboel

A-6015_zps5762081d.jpg

Na dit intermezzo was het tijd voor de eerste kleurtjes

A-6016_zps6ebfb546.jpg

Ik had er graag wat mennekes in gehad, Vooral de oude Hasegawa's en de Matchbox schreeuwen om pilootjes.

A-6018_zpse3004c74.jpg

De productielijn loopt

A-6019_zps027ef382.jpg

En de oude Hasegawa'tjes wilden al eens een proefvluchtje maken. Zonder staartvleugels mag dat uiteraard niet, maar ze mogen wel al eens op een potje staan.

A-6017_zpsda82bdc5.jpg

Volgende stadium is het inbouwen van alle hardware en dan volgt het bodywork, maar dat is voor de volgende update.

Tot later!
 
Interessant om zo zes dezelfde verschillende kitjes te vergelijken. Ga je proberen ze allemaal zoveel mogelijk gelijk te maken? Kun je ook iets van een consumentenvergelijk geven zoals welk kitje geeft het meest voor zijn geld en zo?
 
Als ik je een tip mag geven : Op schaal 1/72 is het makkelijk om extra details toe te voegen aan de zijconsoles van de cockpit. Snij wat kleine rechthoekjes, vierkantes en stukjes "stretches sprue" om details te maken. Zo heb ik het bij een Phantom op 1/72 gedaan :

1508112.jpg
 
Als ik je een tip mag geven : Op schaal 1/72 is het makkelijk om extra details toe te voegen aan de zijconsoles van de cockpit. Snij wat kleine rechthoekjes, vierkantes en stukjes "stretches sprue" om details te maken.

Goed idee, ik zal kijken wat ik nog kan doen. Voor de twee Hasegawa's is het wat te laat en eigenlijk hebben die niet veel langs de zijkanten.
 
En ik heb vandaag weer wat verder kunnen werken aan mijn A-6'jes.

Eerst en vooral nog even wat zitten prutsen in de cockpit. Wel, ik moet eerlijk zijn en ik heb de "easy-way-out" gekozen om wat meer detail erin te krijgen. Ik heb wat zitten zoeken in m'n decals en deze gebruikt om de zijconsoles te "imiteren". Welnu 1/72 is klein, het glas is dik en bon... zoals ik zei, luieventenwerk :D

Zowel in de Matchbox als de Hasegawa EA-6B hebben dezelfde treatment gehad.

A-6022_zps2e9f8ac1.jpg

A-6020_zpsed2b60bb.jpg

Omdat m'n witte Hasegawa, een opknapper is, ontbreekt er hier en daar wat spulletjes. Landingsgestel, deurtjes, tankbuis,... dus ben ik even gaan scratchen.

De basis:

A-6028_zpsce5d1d5d.jpg

en na een kwartier, passen en lijmen krijg je dit

A-6030_zps3fdffb1a.jpg

Het neuswiel is een beetje meer uitdagend maar, de basis blijft hetzelfde

A-6031_zps5bd50046.jpg

Maar hier heb ik toch besloten om wat te solderen omwille van de sterkte.

A-6032_zpsfbef2b68.jpg

Eens de las gezet was en een 20 minuutjes verder, krijg je dit

A-6037_zpsbb0741f6.jpg

Ik ben niet ontevreden.

Nu staan de basis airframes klaar. Nu kunnen we stilletjesaan beginnen met het afplakken van de canopies.

A-6034_zps85b532a6.jpg

Tot de volgende.
 
Ziet er mooi uit Flynn. Mooi scratchwerk met het landingsgestel.
 
Even een update van de produktielijn. 't Gaat wat trager dan gepland, maar we hebben eigenlijk geen tijd genoeg, het is een hobby toch?

Zolang de wielen er niet onder staan, kun je makkelijker wat groffer werk doen.
Ruitjes afplakken bvb.

A-6038_zpsb01c546e.jpg

Omdat m'n ouwe witte Hasegawa geen onderstelmeer had, ontbraken alle deurtjes en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Mijn andere Hasegawa hebben model gestaan voor de nieuwe stukjes.

A-6039_zps8f25894c.jpg

Nadien zijn we direct begonnen aan het plaatsen van de wielpoten. We willen het scratchwerk wel even zien.

A-6040_zpsb3a09e18.jpg

A-6041_zpse8cd1fcb.jpg

Ik ben tevreden.
Gelijk maar doorgegaan met de anderen.

A-6043_zps97f8e302.jpg

Nog even een overzichtsfoto'ke

A-6042_zps2485bd72.jpg

En dan rusten tot alles gedroogd is. Alle grote stukken zijn reeds gelijmd.

A-6044_zps260b0097.jpg

Na een welverdiende rust op de plank wordt het tijd om kleur aan te brengen. En aangezien er heel wat wit terug te vinden is in de gekozen kleurencombinaties, kunnen we voluit gaan met een grote spuitbus witte primer. Hier zet ik geen andere kleur over, de primer dekt goed en is zo glad als een babypoepeken. Achteraf laat ik hun toch glimmen met Sol plus.

A-6045_zps01077104.jpg

En na twee laagjes Humbrol 183 zitten we reeds zover. De Hasegawa EA-6B heeft twee laagskes Humbrol 127 aan de onderzijde gekregen.. de enige toned-down in het gezelschap dus.

A-6046_zps934bd9f4.jpg

En nu laat ik hun rustig drogen.

Tot later
 
Hey,

Mooi, die gescratchte onderstellen zijn zeker een meerwaarde. ;)
 
Na wat tijd genomen te hebben om vanalles anders te doen, is het weer tijd om verder te gaan met deze reeks.
na de basis assemblage en basis schilderwerken van de A-6'jes, moet ik me beginnen toespitsen op elke kit afzonderlijk.
Ik was nieuwsgierig naar de Matchbox en zodus is m'n keuze daarop gevallen om deze als eerste af te werken.

Nu kunnen we beginnen te detailleren. Eerst de grotere vlakken inkleuren.

A-6049_zps5c649f9a.jpg

Een kleine dryfit... da mag hè :P

A-6052_zps54d4cf3a.jpg

Alles in den blink gezet en klaar voor de decals, ik ben curieus hoe die 30 jaaroude decals zich zullen gedragen!

A-6053_zps2c770721.jpg

Wel wel, Matchbox decals zijn goed!

A-6055_zps4c435f09.jpg

En we hebben eens voor de verandering het ding bevuild

A-6056_zpsde17abcc.jpg

A-6059_zps3717d0bb.jpg

A-6057_zps253b2fb1.jpg

A-6060_zpsf55b9c36.jpg

Deze Prowler staat in de matlak. Tijd om te drogen en morgen pakken we de ruitjes uit.

Nu nemen we de EA-6A onder handen

A-6050_zps8496c5b1.jpg


Tot de volgende!!!
 
Hey,

Ja man, voor een oudje van 30 jaar komt ie er mooi uit. Decals zien er goed uit, knappe werken man.
Indien je moeilijke decals mocht hebben kun je ze gerust een weekje in het zonlicht leggen (als er zon is natuurlijk), nadien kun je ze verzegelen met blankke vernis en ze dan gewoon weer gebruiken als decal met alles erop en eraan.
;)
 
Bedankt Swake, ja ik vind zelf ook dat het er redelijk goed is uitgekomen. En die decals van Matchbox zijn meestal van goede kwaliteit. Ik heb in het verleden enkel problemen gehad met de repops van chinese makelij. En dat is zeker een goeie truc om de decals in de zon te hangen, ik heb al gemerkt dat dat zelfs heel snel gaat, enkele dagen en ze zien weer spierwit.

Enfin, gisteren verder gewerkt aan de Intruders.
Zoals gezegd, heb ik eerste de EA-6A onder handen genomen. Alle verfwerken zijn zo goed als afgerond op enkele details na.

Terwijl we dan toch aan het schilderen zijn, kunnen we ons wel eens een lolletje veroorloven

A-6061_zpsfd0c6f63.jpg

Het voorlopige resultaat

A-6062_zps7690e7f1.jpg

En de blinkende laag erop

A-6063_zps83554df7.jpg

Aangezien we toch nog wat tijd over hadden, gelijk maar de A-6E erbij gepakt

A-6064_zpsa645cdd2.jpg

Tesamen op de pijnbank

A-6065_zpsa0fc6b56.jpg

Nu kunnen we stilletjesaan richting decals en afwerking.

tot de volgende!
 
Knappe vorderingen Flynn. De "oudjes" (decals) doen het nog best zie ik...
Ben benieuwd naar het uitpakken van je "pakjes"...

Mark
 
Die van Revell die ik heb staan werd een tailsitter, hij had een glazen pootje voorzien onder z'n achterste. Hebben deze merken betere oplossingen voor dat probleem?
 
Die van Revell die ik heb staan werd een tailsitter, hij had een glazen pootje voorzien onder z'n achterste. Hebben deze merken betere oplossingen voor dat probleem?

Neen, deze zijn ook notoire tailsitters, dus genoeg lood in de neus gestopt en met hotglue vastgemaakt. In de doos zit geen doorzichtig pootje. Nu, zoals gebruikelijk zat er bij Matchbox een staander bij, maar ik geef steeds de voorkeur om m'n vliegtuigen op hun landingsgestel te zetten.

Staanders vliegen bij mij rechtstreeks de vuilbak in.
 
Plakkertjestijd hahahahaaaaaaaaa. Ik vind dat zalig om te doen. Op dat moment begint een kit te leven, al die kleurtjes en lettertjes laten zo'n kitje spreken.

Voor de A-6E heb ik de originele decals teruggevonden in m'n stock. Was me dat een gevecht om de staartdecals los te weken van hun papier. Nu valt er niet meer zoveel van te zien, maar de linkerzijde heeft wat scheurtjes gehad.

A-6066_zpsdf3e21ae.jpg

A-6067_zpse764282a.jpg

Niks noemenswaardig met de EA-6A, misschien alleen dat het er veeeeel waren

A-6068_zpsf602a0df.jpg

Nu laat ik hun mooi opdrogen, vanavond laat nog een laagje P+, morgen wat schmutzigkeit erover, nog wat details inkleuren en een matte laag erover.

A-6070_zps2cf884fe.jpg

A-6069_zpsa2a93cf5.jpg

Ondertussen is de A-6A nedergedaald en verwacht de definitieve kleuren. Echte oldschool ouderwetse kleuren, een zwarte neus... :ph34r:

A-6071_zps23a7c920.jpg

Tot de volgende!
 
Hey,

Knappe verzameling aan het worden, doe zo voort, het komt goed.
En indd, decals doen het model leven, da's ook een van mijn plezanste bezigheden... :)
 
Vanavond gewoon lekker verder gewerkt aan de A-6A. Decals zijn eveneens Oldschool... Een setje van Esci hèhèhè. Ik verwachtte er niet veel van, maar ze blijken mooi te plakken en waren geen Parmezaan-schilfers zoals bij andere setjes die ik vroeger gebruikte van Esci.

Eerst maar de details ingekleurd


A-6072_zpse424bcae.jpg

En de plakkertjes en wieltjes erop

A-6073_zps366f6910.jpg

A-6074_zpsdf29a73f.jpg

En dan hebben we er drie klaarstaan voor de laatste bewerkingen

A-6076_zps0949e651.jpg

Nu kunnen we stilletjesaan beginnen denken aan de Hasegawa EA-6B in toneddown kleuren.

Tot de volgende!
 
Dat zien er al heel knappe toestellen uit. Ga je ze op een dio zetten ? Of je kan ze op een spiegel zetten neus aan neus in de vorm van 5 puntige ster.

GRTZ
JM
 
Zien er drie plaatjes uit Flynn.
Mooi afgewerkte modellen tot nu toe.
Benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Merci mannen, Ja ik amuseer mij geweldig met deze vijf. Ik weet nog niet in welke setting ik ze zal zetten. Na verloop van tijd komen ze toch gewoon in de vitrine te staan. Dan zijn er weer anderen die hun plaats zullen innemen.

Nu zijn we volop begonnen aan de EA-6B. Eerst de "camo" ughe ughe aareuhhhhürgll - Toneddown -

Humbrol 127 - 128 - 145

A-6077_zps99a2534f.jpg

Dan weer het plezante werkje om alles af te plakken. Het duurt wel even, maar dan heb je ook wat.

A-6078_zpsc61c5c56.jpg

En zodra de schilderwerken gedaan zijn, pakken we het boeltje uit.

A-6079_zps7f003816.jpg

Voila, klaar voor wat glim en decals en daarna kan deze ook in de rij gezet worden voor afwerking.

Tot de volgende!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan