Hoofdsponsor

1/72 F-16A Fighting Falcon [wip]

T

Tony

Guest
Bij deze dus mijn eerste model. Ik ben een beginner, dus fouten zal ik zeker nog maken en de afwerking ondermaats vrees ik. Maar kom, wie nooit begint zal het nooit leren dus hier gaan we! :$

Ik ben dus aan een model begonnen van de F-16. Misschien wel de meest gebouwde en niet meer speciaal model, maar deze lag al jaren in een hoekje en was er nooit aan begonnen. Het gaat om een F-16A welke gebruikt word binnen de Belgische en Nederlandse luchtmacht. Het betreffende model geeft de keuze tussen een Belgische versie met special paint uit 1992 voor het 50 jarig bestaan van het 349 squadron ,een Nederlandse versie met special paint voor 50 jaar 323 squadron of 40 jaar 314 squadron. Ik ga voor de Belgische versie, dit omdat ik nu eenmaal een Belg ben en dit leuker vind :P

Korte uitleg over de F-16:
De F-16 Fighting Falcon is een eenmotorige multifunctionele straaljager die sinds 1979 veel gebruikt wordt. In onder andere Nederland en België was het de opvolger van de F-104 Starfighter. In Nederland werd tevens de F-5 door de F-16 vervangen. Het toestel is ontworpen door General Dynamics. De fabriek van General Dynamics is overgenomen door Lockheed Martin.
Hoewel de F-16 officieel is gedoopt als de "Fighting Falcon", wordt er door piloten en grondpersoneel ook wel gesproken over de "Viper" (Adder) naar de gevechtsjagers in de sciencefictionserie Battlestar Galactica, die in de jaren 80 op televisie te zien was. Een minder vaak voorkomende bijnaam is Electric Jet, omdat de F-16 het eerste fly-by-wire gevechtsvliegtuig is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Eerste stukje gemaakt; de cockpit/schietstoel. De piloot heb ik er niet bijgevoegd, simpelweg omdat ik dat persoonlijk niet graag zie

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is een klein begin maar we zien wel hoever we komen ^^
 
Nice :)
Als ik die ergens tegenkom hoop ik dat het koopspook er niet is :ph34r:
Ziet er een leuke versie uit :)