Hoofdsponsor

1/72 F-16A Fighting Falcon [wip]

T

Tony

Guest
Bij deze dus mijn eerste model. Ik ben een beginner, dus fouten zal ik zeker nog maken en de afwerking ondermaats vrees ik. Maar kom, wie nooit begint zal het nooit leren dus hier gaan we! :$

Ik ben dus aan een model begonnen van de F-16. Misschien wel de meest gebouwde en niet meer speciaal model, maar deze lag al jaren in een hoekje en was er nooit aan begonnen. Het gaat om een F-16A welke gebruikt word binnen de Belgische en Nederlandse luchtmacht. Het betreffende model geeft de keuze tussen een Belgische versie met special paint uit 1992 voor het 50 jarig bestaan van het 349 squadron ,een Nederlandse versie met special paint voor 50 jaar 323 squadron of 40 jaar 314 squadron. Ik ga voor de Belgische versie, dit omdat ik nu eenmaal een Belg ben en dit leuker vind :P

Korte uitleg over de F-16:
De F-16 Fighting Falcon is een eenmotorige multifunctionele straaljager die sinds 1979 veel gebruikt wordt. In onder andere Nederland en België was het de opvolger van de F-104 Starfighter. In Nederland werd tevens de F-5 door de F-16 vervangen. Het toestel is ontworpen door General Dynamics. De fabriek van General Dynamics is overgenomen door Lockheed Martin.
Hoewel de F-16 officieel is gedoopt als de "Fighting Falcon", wordt er door piloten en grondpersoneel ook wel gesproken over de "Viper" (Adder) naar de gevechtsjagers in de sciencefictionserie Battlestar Galactica, die in de jaren 80 op televisie te zien was. Een minder vaak voorkomende bijnaam is Electric Jet, omdat de F-16 het eerste fly-by-wire gevechtsvliegtuig is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Eerste stukje gemaakt; de cockpit/schietstoel. De piloot heb ik er niet bijgevoegd, simpelweg omdat ik dat persoonlijk niet graag zie

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is een klein begin maar we zien wel hoever we komen ^^
 
Nice :)
Als ik die ergens tegenkom hoop ik dat het koopspook er niet is :ph34r:
Ziet er een leuke versie uit :)
 
deze heb ik hier ook nog liggen. Helaas is de wachtrij nog redelijk lang waardoor het nog even wachten is vooraleer hij aan bod komt.
Toch alvast een heel mooi resultaat als beginner, ik meen me te herinneren dat mijn eerste modellen een heel pak minder goed waren.
Wel beetje uitkijken met de decals want dat zijn niet de gemakkelijkste om aan te brengen gezien hun grootte en die ga je niet in reserve hebben natuurlijk.
Maar moest het toch misgaan kan ik je eventueel nog een kopie (scan) bezorgen van de mijne en kan je er zelf nog eentje afdrukken op een decalvel.
Of je neemt van tevoren best al een scan alvorens je de decals plaatst, kan je altijd ergens op terugvallen. voor mezelf reeds meerdere malen een gouden beslissing geweest!

@Beyond: af en toe eens tweedehands of evilbay in de gaten houden, daar zie je deze soms voor enkele euro's verschijnen dus dan doet het koopspook geen grote schade. meen de mijne destijds ook de volle 5 euro betaald te hebben.
 
.... Wel beetje uitkijken met de decals want dat zijn niet de gemakkelijkste om aan te brengen gezien hun grootte en die ga je niet in reserve hebben natuurlijk...
Revell heeft een zéér uitstekende nabesteldienst!
Als de decals nog in hun voorraad aanwezig zijn, heb je veel kans dat deze opgestuurd worden na aanvraag. Meestal zelfs kosteloos :D

@Beyond: af en toe eens tweedehands of evilbay in de gaten houden, daar zie je deze soms voor enkele euro's verschijnen dus dan doet het koopspook geen grote schade. meen de mijne destijds ook de volle 5 euro betaald te hebben.

Ik ben de laatste jaren niet zo actief op zulke verkoopsites....
Maar merci, zal ik eens terug doen ;)
 
Hey,

Mooie vorderingen tot nu, zeker voor een beginner zoals je zegt.
Goeie beslissing om geen pilootfiguur in te zetten, daar je dan temeer zult zien van de cockpit, dus deze goed uitwerken is de boodschap, zal je nadien temeer plezier nog van hebben. Details in de cockpit goed accentueren met een pinwash en een dybrush om wat leven te brengen en het komt goed. :)

Mocht je niet weten wat beiden termen zijn, pinwash is een zeer sterk verdunde verf, meestal op olie- of enamelbasis die alle opliggende details of paneellijnen zal accentueren, drybrush is met een bijna droge borstel verf opwrijven op opliggende details zodat deze oplichten. Dit doe je meestal met verf die enkele tinten lichter is dan de basisverf. Om een bijna droge borstel te bekomen dien je verf op te nemen met de borstel om deze dan af te wrijven op een vod, keukenpapier,... totdat er geen verf meer afkomt, dan kun je beginnen met drybrushen op je model, je zal zien dat na enkele verfstreken de details gaan lichter worden. ;)
 
Ongelooflijk hoeveel positieve en leuke reacties ik hier al krijg! Bedankt ook voor de tips :)
 
Na de feestdagen en nu mijn vrouw haar voet gebroken heeft (met 2 zeer jonge kindjes in huis) ligt dit model even stil :( Maar we gaan er zeker verder mee!
 
Beterschap voor het vrouwtje ;)
We zien je wel terug ;)
 
veel beterschap voor je vrouwtje en....die straaljager ga ni vliegen ze.................................................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan