Hoofdsponsor

1/48 F-104 starfighter (Hasegawa) [wip]

Lightning

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 aug 2013
Berichten
55
Daar ik mij moeilijk kan beperken tot het bouwen van 1 model (menig modelbouwer ken dit wel) ga ik starten met een van mijn absolute lievelingsvliegtuigen: de starfighter van de belgische luchtmacht.
Ik durfde er eigenlijk niet aan beginnen omdat ik de lat veel te hoog wou leggen, ik wil het model graag superdetailleren maar moet eerlijk zijn. Ik heb de ervaring er nog niet voor.

Het was niet zo simpel een model van de starfighter te vinden dat aan mijn eisen voldeed: ik werk heel graag met Hasegawa maar heel veel 1:48ste modellen zijn uitverkocht. Ik heb dan deze versie gekocht:

attachment.jpg

Dit model ga ik bouwen als een oefenmodel, geen detailsets, gewoon straight out of the box.
Ik heb ondertussen in Amerika 6! :-) verschillende starfighter modellen besteld die ik dan later supergedailleerd kan bouwen.

Dan verder over dit project, zoals gezegd zal het een Belgische versie worden, decals bij Daco besteld, toch geweldige kwaliteit, niet?

attachment.jpg

Voor de details en kleuren:

attachment.jpg

Het plan en de sprues :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal er maar eens aan beginnen zeker? :-)
 
Dag Lightning, veel plezier en de Daco detailleringsset zou ik voor 1 van je volgende projecten willen aanraden.

Groet, Ronald
 
Aha een Starfighter!!! Altijd leuk om te zien.
Heb er 14 in de kast liggen om ooit te gaan bouwen en heb laatst op de beurs in Telford de DACO set gekocht.

De Hasegawa F-104 bouwt erg lekker weg maar er zijn een paar aandachtspuntjes waar je moet zorgen dat alles goed uitgelijnd zit voor een perfecte passing.

Succes ermee!
 
Aha een Starfighter!!! Altijd leuk om te zien.
Heb er 14 in de kast liggen om ooit te gaan bouwen en heb laatst op de beurs in Telford de DACO set gekocht.

De Hasegawa F-104 bouwt erg lekker weg maar er zijn een paar aandachtspuntjes waar je moet zorgen dat alles goed uitgelijnd zit voor een perfecte passing.

Succes ermee!

En ik dacht dat mijn bestelling van 6 starfighters veel was :-) ja het is een prachtig vliegtuig he?

Bedankt voor de tip! Veel dryfitten dus...
 
Bedoel je de set die ze nu nog aan het ontwikkelen zijn? Of hebben ze al een set uitgebracht?

Gisteren heb ik een mailtje van Danny ontvangen waarin sets worden aangeboden die door journalisten zijn gebruik ter review.
 
Zeer goed idee om een Starfighter te bouwen en dan nog wel Belgische! :D
Geweldig vliegtuig. Ik heb er een zwak voor.

En die Daco-decals zijn zeer goed. Ik had ook een pakje gekocht voor m'n 1/72 uitvoering.
Veel succes ermee.
 
Op de beurs in Telford stond Danny er met een stand en had 100 sets meegenomen.
Dit was een soort van pre-productie run.

Hij heeft er daar 97 van verkocht en de overige sets zijn nu op eBay te koop aangeboden.
Hier zijn ze te vinden http://www.ebay.nl/usr/dacobe
 
Op de beurs in Telford stond Danny er met een stand en had 100 sets meegenomen.
Dit was een soort van pre-productie run.

Hij heeft er daar 97 van verkocht en de overige sets zijn nu op eBay te koop aangeboden.
Hier zijn ze te vinden http://www.ebay.nl/usr/dacobe

Thanks ! Ik ga toch proberen mee te bieden en anders zal het wachten zijn.
 
Zeer goed idee om een Starfighter te bouwen en dan nog wel Belgische! :D
Geweldig vliegtuig. Ik heb er een zwak voor.

En die Daco-decals zijn zeer goed. Ik had ook een pakje gekocht voor m'n 1/72 uitvoering.
Veel succes ermee.

Bedankt! Ja is inderdaad een geweldig vliegtuig, ik heb ze spijtig genoeg nooit zien vliegen.
Ze hadden ook een typerend geluid
 
Welke onderdelen zoek je precies?
Ik heb namelijk de complete set en heb sprue A en D nog een keer extra.

Heb je interesse dat ik de set op de foto zet en hier laat zien?
 
Welke onderdelen zoek je precies?
Ik heb namelijk de complete set en heb sprue A en D nog een keer extra.

Heb je interesse dat ik de set op de foto zet en hier laat zien?

Goh Lex alvast heel hard bedankt maar het is niet echt dringend. Ik ga deze zo bouwen en wil dan ooit een starfighter supergedailleerd bouwen. Ik heb zeker nog genoeg tijd.
Als je er vanaf wil heb ik zeker interesse.
 
Dan hou ik ze zelf nog even! Heb er al best een tijd op zitten wachten ;-)!
 
Stilaan tijd voor een update, even een dip gehad, begin december diagnose gekregen dat ik atritis heb (ben 29 jaar)
Ik hoop dat ik ga kunnen blijven modelbouwen maar het positieve is dat ik mobiel moet blijven, dus nog meer modelbouwen en fietsen :-)
Soit ik heb dan maar verder gedaan met mijn geliefde starfighter, de cockpit in elkaar gestoken en reeds geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zou nog een pak beter kunnen maar het is een oefenmodel :-)

De romp aan elkaar geplakt en het glas afgeplakt met behulp van masks van Eduard ( geweldig spul, maak onze hobby weer wat makkelijker)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen ben ik aan het spuitwerk begonnen, een van de dagen volgen de foto,s.
Conclusies van de bouw tot nu toe, bouwt lekker vlot, wel wat werk om alles netjes te laten aansluiten, blijft toch een leuk toestel.

Groetjes Maarten
 
ziet er goed uit

een F-104, is dat niet oorspronkelijk ontworpen voor modelbouw? :D
 
Volgende fase, het spuitwerk.
Ik ga als volgt te werk, ik heb eerst het landingsgestel gespoten met flat aluminium, ook de zone rond de cockpit had ik hiermee gedaan, foute keuze zoals zal blijken :-(
Daarna heb ik de onderkant gespoten met xf-19 sky grey

attachment.jpg

Vervolgens de bovenkant 2 laagjes xf-52 dark tan

attachment.jpg

Hierop ben ik met dit leuke tooltje de camouflage patronen gaan uitsnijden en de dark tan kleur gaan afplakken om hierop met de volgende kleur verder te gaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende kleur is xf-5 flat green

attachment.jpg

Hierop ben ik de flat green kleuren gaan afplakken om daarna verder te gaan met xf-70 dark green

attachment.jpg

Ik heb gemerkt bij het afplakken dat de zones waar ik de flat aluminium heb gespoten afschilferen, blijkbaar hecht andere verf niet op de flat aluminium. Ik zal proberen bij het volgende verslag hiervan foto's te posten.
 
Mooi werkje!.... goede techniek
een opmerking ... ik ben een kleuren(autist)man ...
XF-70 ... hmmm zou XF-61 niet beter zijn? Gaat het hier over USAF kleuren? = belgische
f104starfighter-019.jpg

Dat donker groen zou dan FS34079 moeten zijn denk ik .... XF-70 is te blauw.
XF-5 flat green is idd een goede keuze voor lichter groen FS34102/RAL6003, XF58 olive is veel te donker.

En het dark tan wellicht wat op te lichten (buff of flesh?)
 
Mooi werkje!.... goede techniek
een opmerking ... ik ben een kleuren(autist)man ...
XF-70 ... hmmm zou XF-61 niet beter zijn? Gaat het hier over USAF kleuren? = belgische
http://networkgeekstuff.com/wp-content/uploads/2013/11/f104starfighter-019.jpg

Dat donker groen zou dan FS34079 moeten zijn denk ik .... XF-70 is te blauw.
XF-5 flat green is idd een goede keuze voor lichter groen FS34102/RAL6003, XF58 olive is veel te donker.

En het dark tan wellicht wat op te lichten (buff of flesh?)

Hey Steben, terechte opmerking lijkt me, is inderdaad de bedoeling de belgische versie te maken, nu heb ik dit project wat als "leerschool" opgepakt.
Ik wil er in de toekomst nog bouwen :-)
Ik heb net alle masking tape eraf gehaald en zal er morgen een foto van posten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan