Hoofdsponsor

Anders / onbekend elf (hoofd ) [ wip ]

Fijn dat jullie het ook een beetje de goeie richting uit zien gaan.
bedankt alvast voor de tips.
vgr Marc
 
Zo Marc, je kiest wel één van de meest moeilijke onderwerpen zeg ...
En geweldig om te zien hoe je nu al vordert ! :35:

Ik zou wel tips kunnen geven misschien, maar het gaat al zo goed, en zo te zien
heb je goede referenties tot je beschikking.

Jouw eerste pogingen ziend had ik wel een zinvolle tip,maar die is nu wellicht niet meer nodig :
Oefenen gaat heel mooi met Fimo klei, dat kun je bewerken zolang je wil, omdat
dat pas hard wordt door het 30 minuten te verwarmen op 110 graden in een oventje.

Nog tipje : bekijk het koppie voor een spiegel, dan zie je makkelijker waar de verbeterpuntjes zitten.

Ga deze zeker volgen, want sculpten is zoo gaaf !!

Have fun :D
 
hoy Peter,
de reden om geen fimo klei te gebruiken ligt in het feit dat ik niet verwacht had dat het na 2x al zo vlot zou lopen.
Ik heb namelijk 4 paar oogjes gekocht ( goedkoop) en die kunnen dus niet in de oven.
Ik heb het me reeds beklaagd , want nu ben ik verplicht om steeds het werk te laten drogen als ik ergens teveel materiaal heb toegevoegd om het nadien met veel moeite en stof weer te verwijderen.
Met Fimo zou ik kunnen doorwerken op een avond tot beoogde resultaat is behaald, nu moet ik meestal stoppen omdat de klei begint uit te harden ergens halfweg een stap wat niet altijd even fijn is.

en TIPS zijn altijd welkom hoor, je hebt altijd te weinig of net de verkeerde info als iets mis gaat.
vgr Marc
 
OK da's duidelijk Marc, maar gebruik je echte glazen poppenoogjes dan misschien ?
Mijn ervaring met Fimo afbakken is dat het met 90 of 100 graden ook prima lukt.
Bovendien kun je resin en hard plastic goed meebakken zonder dat het barst of vervormd, dat is mijn ervaring.
Heel fijn en dun plastic uiteraard niet want die zullen kromtrekken.
En ach zoals het nu gaat, gaat het ook en het moet ook niet zo heel precies als jouw voorbeeld toch ?
Boegbeelden waren zowizo toch niet zo heel precies ?

Heb ik iets nuttigs te melden zal ik het zeker niet laten hoor...
Het meest belangrijk is begrijpen wat je maakt, en in het geval van een hoofd ben alleen jij degene
die de juiste vormen kan vinden, schetsen is daarbij een goed leermiddel om 3D vormen te gaan zien en begrijpen.
Daarom noemde ik ook de Fimo, want daar kun je meteen in 3D schetsen.

Het geven van tips over een kleinere neus of een vollere kin zijn tricky, want vanaf een paar 2D plaatjes
is dat moeilijk te beoordelen, dus daar ben ik wat voorzichtig mee... gebruik een spiegel en goed kijken...

veel plezier !, sculpt like hell and you'll get there :D
 
Alle we zijn weer wat verder geraakt ,
deel 1: de vraag , waar en wat is er nog mis hield me de afgelopen dagen nog steeds bezig.Vooral het kin gedeelte stond me niet aan.
er zat dus niks anders op dan lijntjes over het gezicht te trekken zodat we een beter zicht op de indeling en maten kregen van alles ten opzichte van elkaar.
Het hoofd was nog wat te kort , dus kin naar beneden. voorhoofd niet bol genoeg ( vorige x teveel weg geschuurd) opnieuw wat bijvoegen.
en zo waren we nog enkele avonden bezig.
toch bleef de kin me een beetje dwars zitten. Na een avondje modellen bekeken te hebben op het www , inderdaad , de hoek van het kaakbeen was nog steeds niet correct en zat nog steeds op de verkeerde hoogte, aanpassen dus die handel.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Dit was het eind resultaat toen ik gisteren avond ( eigenlijk meer deze morgen) naar bed ging.
(en nu eerst een doucheke en dan de vorderingen van vandaag )
vgr Marc
 
Dat is een mooie referentie foto dat je daar gebruikt ;)
Ziet er naar uit dat je er toch zal uitkomen hoor, als je dit vergelijkt met de eerste foto's...
 
Hoe beter de referentie , hoe beter het resultaat ;)
 
en zoals eerder deze avond geschreven , het werk van vandaag ,deel 2,
Ga er niet veel over vertellen, alleen dat er nog ettelijke uurtjes werk aan geweest zijn vandaag.
Wel 2 vraagjes,
De ogen zijn verschillend, zou ik het bovenste ooglid naar omhoog brengen of het andere oog verder sluiten?
Vinden jullie dat de oren beide hetzelfde moeten staan of mag R en L een beetje gedraaid staan zoals nu het geval is ?

Verder nog een beetje aan de mond bijwerken, denk ik
En dan eens zien of we haar gemaakt krijgen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

vgr Marc
 
Nu je het zegt, er is iets mis met dat oog, maar het is niet alleen het ooglid.

attachment.jpg

Een oplossing zou zijn om een oog dicht te maken, natuurlijk... Een knipoog zegt ook wel iets.
 
Er zit inderdaad verschil in maar denk dat, als je het hoofd wat schuin op het lichaam zou plaatsen, het niet meer zal opvallen.
In ieder geval knap werk tot nu toe.
 
laatste post op dit onderdeel.
voor mij zijn de laatste correcties uitgevoerd en zijn de eerste lokken haar geplaatst.
Het haar aan de achterzijde wil ik later pas plaatsen daar ik bang ben dat het in een later stadium terug zal afbreken.

En nu zit ik hier met een hoofd waar ik best tevreden over ben, maar wat nu ... op zij leggen - buste - volledige figuur ???????
Ik zal de lat maar meteen hoog genoeg leggen en er een volwaardig werkje van maken ipv enkel een probeersel.
Als het niet lukt kan ik nog steeds een stap terug.
Het word dus een warrior elf vergezeld van een draakje , figuur hoogte 30cm

Dit draadje bezie ik dus als afgesloten en er zal een nieuw geopend worden bij volledige figuren.

foto's lijken wat vreemd daar het hoofdje wat gekanteld op het draadframe staat en ze vanuit een hoek genomen zijn ( vooral de ogen komen vreemd over op 2 laatste foto's )

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Alvast allemaal bedankt voor de tips en steun om dit werkstukje te brengen tot waar ik nu geëindigd ben.
vgr Marc
 
Het hoofdje ziet er best aardig gelukt uit, proficiat Applaus

Maar als je er een lichaam wil bijmaken ga je het toch iets groter moeten maken denk ik...
Als ik mij niet vergis, dan kan een hoofd nog zeven keer in de lengte van een lichaam (acht keer in totaal met het hoofd er bij geteld), en op jouw foto te zien zal dit maar een vijftal keer zijn.

Enkele schema's die wellicht van nut kunnen zijn?
attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Deze benaderd een beetje de pose van op je referentie foto:
attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Aan de hand van deze schema's is te zien dat je torso iets groter mag zijn ;)
Veel suk6, ik blijf deze volgen.
 
bedankt voor je compliment en je bezorgdheid me te behoeden voor fouten.

het verwonderd me wel een beetje dat ik alle ,buiten de laatste foto, ze allemaal bezit maar in een andere uitvoering.
Ik vrees dat mijn foto een beetje de wekelijkheid verdraaid. ( van te hoog standpunt gefotografeerd )
om alle misverstanden te vermijden, het hoofdje is 4cm hoog en de figuur is momenteel 31.5cm.
de rode ringen rond de benen zijn de knieën en het scharnierpunt van de heupen de rode draad bovenaan die het hoofd vasthoud is net boven de borsten
vgr Marc
 
Zo te lezen ben je al op de hoogte dus van de anatomie ;)
Het zal dan aan de hoek van de foto liggen, mijn foutje..

Die laatste tekening is van de hand van Leonardo Da Vinci ;)
Hierop kan je heel duidelijk zien dat de lengte van kop tot teen = van vingertop tot vingertop (armen zijdelings gestrekt natuurlijk :8 )
 
Tof om te zien hoe je evolueert. Blijven proberen en herbeginnen tot het goed is.
Als ik iets scratch dan verloopt het creatieproces net zoals bij jou... Blijven kneden, maar wel af en toe ne keer pauzeren. De muze komt altijd, maar je weet nooit waar en wanneer.

RC-Heligroeten,

Nick
 
merci allemaal,
Toch nog een laatste post, na de opmerking van Byond , bleef ondanks het feit dat volgens de regels van de anatomie mijn beeldje maar 0,5cm te klein is, zijn opmerking door mijn hoofd spoken. ligt het nu echt aan de foto of heb ik mezelf wat wijsgemaakt ......
Deze avond bij thuiskomst meteen het draad ding met hoofd in mijn gezichtsveld geplaatst en het eens enkele uren in het oog gehouden tijdens het koken, eten en afwas. Inderdaad ze lijkt te klein voor het hoofd.
Na wat geknoei op de pc en papier en inkt verbruik via de printer , zonet de daad bij de gedachten gevoerd en ze voor 3cm groeihormonen gegeven :)
en inderdaad, het komt veel natuurlijker over nu.

Beyond bedankt om me te laten twijfelen. klinkt misschien gek maar mijn werk zal er wel bij varen.
vgr Marc
 
Als het enigszins mogelijk zou zijn zou ik het oogje wat verder openen hoe groter de oogjes hoe liever en feeachtiger het er gaat uitzien ( mijn mening he )
Marc
 
Blij dat ik kon helpen met je te doen twijfelen :)) ;)

Waar kwam je de cm's te kort?
In de romp of in de benen?
 
ik heb het 2de prentje ,met de 3 aanzichten gewoon vergroot tot ik vond dat het naar mijn zin was, eigenlijk overal dus.
Het bewijst nog maar eens dat je bij modelbouw niet steeds exact op schaal moet werken maar je soms ook eens je oog en buikgevoel moet laten spreken om een beter resultaat te bekomen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan