Hoofdsponsor

1/72 eduard fokker dr.I stripdown (100 jaar WOI) [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.479
Na vorig jaar met de club een interne wedstrijd georganiseerd te hebben met T-55's voor de tankisten en T-33's voor de vliegtuigbouwers, werken we dit jaar rond 100 jaar WO-I. Om niet iedereen vast te pinnen op een bepaald model of het al dan niet gebruikenvan aftermarket gaan we deze keer uit van een vaste bijdrage, en ligt enkel het thema vast, iedereen kan zijn model bouwen naar eigen goeddunken...

Mijn bijdrage aan hieraan is de Fokker Dr.I van Eduard:

eduard2114reviewrb_1.jpg


en de inhoud van de doos:


1_fs.jpg


2_fs.jpg


3_fs.jpg


eduard2114reviewrb_2.jpg


eduard2114reviewrb_4.jpg


en als extra heb ik nog deze spandau's aangeschaft:


72422.gif


Ik hoop dat ik deze gebouwd krijg, het wordt vooral een uitdaging...


Over de Fokker Dr.I zelf:


De Dr.I kan bijna een icoon van de eerste wereldoorlog genoemd worden, vooral bekend in de versie van de Rode Baron, Manfred Von Richthofen, waarin hij zijn laatste 19 overwinningen behaalde en uiteindelijk ook stierf.


Rond 19 februari kwam de Sopwith triplane op het toneel, en hoewel deze maar 1 machinegeweer had, was deze toch superieur aan de zwaarder bewapende Albatros en Halberstadt vliegtuigen. Fokkers antwoord hierop was het converteren van een nieuw prototype dat ie ombouwde van een 2-dekker naar een 3-dekker. Uit initiele testen bleek dat er onredelijk veel kracht nodig was om de roeren te bedienen. Op een volgend prototype werden balanshoorns en struts geplaatst. Deze laatste waren geen noodzaak, maar zorgden er wel voor dat de vleugels minder doorbogen.


Von Richthofen vloog voor de eerste keer met het toestel op 1 september 1917 en schoot 2 vijandelijke toestellen neer in de daaropvolgende dagen. Hij rapporteerde dat het toestel superieur was aan de Sopwith Triplane en adviseerde dat de gevechtsquadrons zo vlug mogelijk werden uitgerust met het nieuwe type. De gevechtsanalyse kwam tot een plotse halt wanneer Kurt Wolff en Werner Voss in het type werden neergeschoten. De andere pre-productieexemplaren werden geleverd aan Jasta 11, en er werden gbestellingen geplaatst voor 100 toestellen en later nog eens 200. Enige wijzigingen waren een rechte voorrand aan het staartstuk en skies op de zijkanten van de onderste vleugels om het omslaan bij het landen te verhinderen/beperken.


Hoewel het toestel extreem manoevreerbaar was in vergelijking met andere toestellen (ailerons waren niet zo effectief, maar het roer en de elevators waren licht en krachtig. Snelle bochten naar rechts werden vergemakkelijkt door de directionele instabiliteit), was het ook trager. Franz Hemer van Jasta 6 zei ooit: de driedecker was mijn favoriete vliegtuig, omdat het zo fantastisch vliegt. Ik kan er perfect mee stunten (loopings en rolls maken) en volstrekt veilig ontsnappen aan de vijand in duikvlucht. hoewel het bij die laatste ook trager was.


Er waren nog andere problemen met het toestel: slechte zichtbaarheid voor de piloot gedurende opstijgen en landen, te kleine cockpit en uitgerust met materialen van slechte kwaliteit, de achterkanten van de mg's die te dicht bij de piloot zaten, die samen met onvoldoende stootkussens in geval van een crash de piloot een grote kans op wonden gaven bij noodlandingen of crashes. Ook braken soms de vleugels af, maar dit was vooral te wijten aan onvoldoende kwaliteitscontrole, zowel bij het gebruikte materiaal als bij de contructie...

Momenteel reeds begonnen met de machinegeweren, de eerste spandau mg nadert zijn schilderstappen:

de PE:
spandau2.jpg


en na het solderen:


spandau1.jpg


op een paar kleine zaken na staan alle deeltjes op de mg gesoldeerd. De loop, die bestaat uit een stukje naald van iemand die suikerpatient is (ø0.3, lengte 7mm), de korrel, de haan en het uiteinde (ziet er nog een beetje krom uit, maar een gaatje boren in een stukje met maar een paar tienden speling is niet zo gemakkelijk) zijn momenteel nog niet gemonteerd om schildertechnische redenen of omdat de kans op breuk te groot is. Voor de rest een serieuze oefening in geduld...
 
Kunnen die stukken ook gelijmd worden? Als ik dat ooit zou willen gebruiken bvb, ik kan niet solderen.

Mooi model om te maken.
 
Prachtig model..heeft toch altijd iets apart die kisten uit WO I !!
Veel succes met de bouw !!

Grtz yves,
 
PE kan je zowel lijmen als solderen, elke methode heeft zijn voor en nadelen. Lijmen is gemakkelijker, maar brosser (breekt sneller los) terwijl solderen een solider verbinding heeft, maar soms omslachtiger is om het gesoldeerd te krijgen. Sowieso moet je voor beide verbindingen je PE mooi opschuren dat het zuiver staat en moet het voor je lijmt/soldeert al mooi in vorm zijn zodat de zijden mooi tegen elkaar aansluiten.
 
Deze kit heb ik jaren geleden ook nog gehad, helaas nooit de kans gehad om die af te werken, wegens dat het casco plotseling verdwenen was... later achter de kast verfrommeld terug gevonden.
Ik herinner me echter niet dat die motor en andere stukjes op aparte sokkeltjes erbij stonden.
In het tijdschrift FSM heb ik eens een zeer mooi diootje gezien, namelijk een gecrasht toestel waarvan de een deel van het frame zichtbaar was doorheen de beschadigde bekleding. Als bekleding van romp en vleugels was decal gebruikt, die daarna op de juiste plaatsen opnieuw doorprikt en gescheurd was.
 
mooi start makker , wordt een grote klus in een kleine schaal
 
Heb ergens eens gelezen dat deze kit in elkaar zou kunnen gezet worden zonder lassen maar dit lijkt mij twijfelachtig.
Niettegenstaande ik verzot ben op vliegtuigen 1/72 is dit er één waar ik mij niet meer ga aan wagen.
Maar je hebt er in ieder geval een volger bij.
Veel succes.
 
Jij kan een mens ook nogal goesting doen krijgen om een vleigtuig te bouwen. Al die lekkere PE !
 
Jawadde Bart... Amai al die PE en dan nog op 1/72...
Dat wordt mij toch te klein hoor. Ik ga deze wel met veel aandacht volgen, zo'n speciale kist...

Mark
 
bedankt voor de steun

@famo: niks houdt u tegen eh (alleh, misschien 't vrouwtje)

@erwin: het zou moeten mogelijk zijn om hem zo in elkaar te zetten, maar ik soldeer liever om het een beetje stevigheid te geven... Het is niet meer dan de verbindingen aantikken, maar toch..

een beetje kunnen verder werken aan deze:

de eerste vleugels zijn gesoldeerd:

basisstuk bovenvleugel
attachment.jpg

Samengeplooid
attachment.jpg

attachment.jpg

Gesoldeerd: de ene kant die open staat dient om de draagbalk nog te kunnen monteren
attachment.jpg

attachment.jpg

basisstukken middenvleugel:
attachment.jpg

basisframe middenvleugel gesoldeerd
attachment.jpg

attachment.jpg

testpassing:
attachment.jpg

En dryfit met de voorste platen op hun plaats
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Machtig en knap gesoldeerd ge zou eens een bekend voorwerp ernaast moeten leggen op een foto dat de mensen eens zien hoe pieteluttig die dingen allemaal ( voor de niet kenners natuurlijk ) ik vind dit toch fantastisch hoe dat gij dat frul werk mooi in elkaar krijgt
Marc
 
Hey,

Bart, wat een prestatie man, 1/72 is klein he... :)
Mooie bouw tot nu toe, ga je hem volledig schilderen of wordt het een naked kit???? ;) Kwestie van de PE te tonen naar buiten toe...
 
ken da " tijd gebrek " bij mij nie veel beter.
al live gezien en je weet dat ik altijd verwonderd sta te kijken
da is wel heel klein maar super in aanbouw
schilderen : ik persoonlijk niet want al die verfijnde werkjes zijn prachtig zonder al die verfkes

top gebouwd zou ik zeggen tot zover
 
Ééntje die ik met belangstelling zal volgen.
Ik heb hier één liggen van Revell die ik de komende jaren wel wil ineen gestoken hebben ;)
En nu zie ik meteen hoe de binnenkant er uit ziet..
 
eindelijk nog eens kunnen verderwerken aan deze:

Bgonnen met het schilderen van details: de vleugel tussen het landingsgestel:

eerst zandgeel met schakeringen gespoten, daarna met burnt umber instrijken en met een ruwe schilderborstel deppen tot je een fineer-oppervlak verkrijgt:

attachment.jpg

Zelfde pricipe op de vleugelverstijvers, maar in plaats van deppen maak je een strijkende beweging:

attachment.jpg

Zijplaten kregen decals van uschi, de verf wordt nog verwijderd

attachment.jpg

Wielen moeten nog een beetje geretoucheerd worden:
attachment.jpg

Motor kan wel een betere foto gebruiken
attachment.jpg
 
Zeer goed op dreef,hout structuur vind ik goed gelukt we blijven volgen...
 
Houtstructuur zeer geslaagd. :wow:
Is wel een zeer gedetailleerd model voor deze schaal...
Ik blijf ook volgen :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan